Диво-квітка
Бінарний урок-зустріч
з літературного читання
та мистецтва
у початковій школі
Тема.В.О.Сухомлинський «Сергійкова квітка»
Мета:збагачувати знання дітей про творчість В.О. Сухомлинського,вчити висловлювати власну думку, робити висновки з прочитаного; розвивати інтерес до читання, пізнавальні здібності, бажання вчитися; виховувати доброту, любов до природи, рідного краю.
Обладнання:портрет В.О. Сухомлинського, виставка книг письменника, карта України, комп’ютер, ІКТ,епіграф, сонечко з осіннього листя, вислів на дошці, слова на картках, наочність для вправи «Гронування», «Плутаниці».
Тип уроку: комбінований урок позакласного читання
Форма проведення:урок-зустріч.
«… Доторкнутися до краси можна лише серцем»
П. Гнездовський
Хід уроку
І. Організація класу.
*Привітання - Добрий день! – ми всі сказали,
І від цього засіяло
Сонце щастя й доброти.
Гостей наших вітаємо,
Працювати починаємо.
Спочатку сяде «краса» , а потім «сила»
*Очікування. – Зараз на вулиці осінь, то йде дощ, то світить сонечко. От прилітала одна хмаринка над нашою школою і залишила на партах свої краплинки. Я пропоную вам написати на них свої очікування і прикріпіть на дошку.
*«Сонце Сухомлинського» (Перегляд уривку документального
кінофільму).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Вправа «Сенкан»
- Діти, погляньте, яке гарне сонечко примандрувало до нас на урок з творів В.О.Сухомлинського. Розфарбуйте слово «сонечко».
- Яке сонечко? (Казкове, чарівне, осіннє)
- Що робить сонечко? (Світить, гріє, сумує)
- А ще говорить. Його чарівні промінці несуть нам слова із оповідань, казок великого письменника і педагога.
- Що дарують промінці? (Добро, тепло, щастя, любов, красу…)
«Я поведу вас, діти, в гарну країну» - так часто говорив Василь Олександрович своїм вихованцям.
- От і ми всі разом підемо в гарну країну «читання».
III. Актуалізація опорних знань.
1. Мовна розминка. Гра «Чи є такий предмет?»
Читання груп слів на одному мовному диханні. Визначення, чи всі предмети існують.
- Кущ, дощ, мед, ніч, баж, сад.
- Буря, птах, діту, гроза, краса.
- Хлопці, цукода, квітка, оповівання.
2. Словникова робота.– Подивіться на останнє слово картки. Яку одну букву слід в ньому змінити, щоб вийшло відоме нам слово. (Оповідання)
- Що таке «оповідання»? (Тематичний словник школяра. с. 62)
- Це розповідний прозовий твір про різні випадки з життя людей і тварин. Оповідання завжди має автора.
IV. Повідомлення теми та мети уроку.– Хто автор оповідань, які ми вже читали?Пригадайте: «Сьома дочка», «Я хочу сказати своє слово», «Горбатенька дівчинка», «По волосинці». (В.О. Сухомлинський)
- Сьогодні на уроці ми познайомимося із ще одним оповіданням В.О. Сухомлинського «Сергійкова квітка»
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Зустріч з автором.– Настав час зустрітися з автором оповідання, над яким ми будемо сьогодні працювати. Уявіть собі, що на лоні природи, під блакитним небом є незвична школа. Сюди приходять учні, щоб стати людьми великої душі, розумними і сердечними, мудрими мислителями.
- Хто ж учитель цієї незвичної школи, запитаєте ви. Ось він перед вами. А ім’я йому Василь Олександрович Сухомлинський.
2. Презентація про життєвий і творчий шлях письменника.
3. Зустріч з жителькою села Павлиш, мамою нашого учня
Литвиненко Н.В.
( Розповідь Наталії Вікторівни про селище Павлиш).
VI. Опрацювання оповідання В.О. Сухомлинського.
1. Гра «Плутаниця» Потрібно розплутати ниточки і дізнатися ключове слово нашого оповідання.
1
Т А
2 3
К 5
І В
4 6
К
(Квітка)
2. Вправа «Гронування».
- Які асоціації у вас виникають при слові «квітка»?
Краса Стебло
Аромат КВІТКАРослина Корінь
ПодарунокБутон
Передостанній – день, який передує наступному.
Вершник – людина, яка їде на коні верхи.
Чагарник – густі зарослі кущів.
Колодочка – ручка від ножа.
5.1.Вибіркове читання. «Аналіз змісту тексту.
- Який подарунок отримав Петро?
- Зачитайте опис ножика.
- Чим хвалився Максим?
- Яким був ліхтарик?
- Чим здивував Гриць?
- Що зробив Сергійко?
- Чи зрозуміли це його друзі?
5.2. Робота в групах «Краса» і «Сила»
а)Читання тексту в особах.( І група «Сила»).
- Діти самі визначають дійових осіб і читають текст.
б) Читання ланцюжком. (ІІ група «Краса»).
VII. Фізкультхвилинка.
Під музичний супровід. (Пісня «Осінь»).
- Ми маленькі сонечка.
- Ми всі разом, у нас багато світла і тепла.
- Ми велике сонечко.
- Ми летимо над землею.
- Ми даруємо всім світло і тепло.
- Ми усміхаємось, нам легко і радісно.
VIII. Закріплення вивченого.
1. Вправа «Міркування». (Робота над ілюстрацією).
- Хто із зображених на малюнку дітей Сергійко?
- Доведіть свою думку.
Уявіть, що ви також берете участь у розмові хлопчиків. Що б ви сказали?
2. Вправа «Кошик незвичних подарунків»
- Діти, що можна подарувати людям, не маючи при собі нічого? Напишіть або намалюйте на аркушах, які лежать у вас на партах, свій подарунок.
IX. Колективна робота з мистецтва, виготовлення «Квітки щастя»
1.Виготовлення об’ємного виробу з кленового листя.
Послідовність виконання роботи. Перегляд презентації. Поетапність виготовлення квітки.
2. Повторення правил техніки безпеки при роботі з ножицями.
Перегляд презентації.
3. Практична робота учнів. Колективне виготовлення «Квітки щастя».
4. Підсумок.
З якими матеріалами працювали. Кому б я подарував цю квітку?
X. Підсумок уроку.
1. То ж в яку гарну країну нас водив В.О. Сухомлинський
(в країну добра і краси)
2. Очікування
- Діти, ви всі гарно працювали, давайте згадаємо про нашу «хмаринку-веселинку». Нехай її маленькі краплинки не сумують, що вони більше не побачать сонечка, адже коли ваші очікування здійснилися, то ми поллємо нашу «Диво-квітку» і вона принесе радість всім оточуючим.
3. Хвилинка поезії
Щоб полився дощик з неба,
Щоб росли увись дерева,
Щоб пливли всі кораблі,
Щоб варились киселі,
Щоб не було в нас біди –
Жити не можна без води.
XI. Домашнє завдання.
Читати і переказувати оповідання В.О. Сухомлинського «Сергійкова квітка» . Зробити ілюстрації до оповідання.