Тема уроку: Вектори у просторі. Рівність векторів
Мета уроку:
навчальна: формувати поняття вектора у просторі, рівних векторів, координат вектора; сформувати вміння розв'язувати задачі, що передбачають використання цих понять;
розвиваюча: розвивати логічне мислення; навички контролю, самоконтролю та взаємоконтролю; спонукати до творчої діяльності.
виховна: виховувати любов до рідної мови та предмету; працьовитість, відчуття колективізму та відповідальності; вміння самостійно приймати рішення.
Тип уроку : засвоєння нових знань і вмінь
Обладнання: підручник, конспект по темі уроку.
План уроку
І. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
III. Повідомлення теми уроку
IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
V. Розв’язування вправ
VI. Підсумок уроку
VІ. Повідомлення домашнього завдання
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітаюсь з учнями. Перевіряю готовність класу до уроку (чистоту дошки, наявність крейди, ганчірки), з’ясовую хто черговий, відмічаю відсутніх.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Домашнє завдання на 12.03.2020 р. за підручником Математика: алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту: підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / А. Г. Мерзляк, Д. А. Номіровський, В. Б. По-лонський, М. С. Якір. – Х. : Гімназія, 2018. – 256с. : іл.
Опрацювати §6 п.38, №38.10, №38.14.
Вибірково перевіряємо виконання домашнього завдання в учнів які потребують додаткової педагогічної уваги за матеріалом вивчених тем проводимо тестування
№38.10
Які з точок М (5; 10; -3), N (5; 9; 3), K (4; -9; 3), P (4; -9; 2) лежать в одній площині, паралельні площині xy?
Точки N (5; 9; 3) і K (4; -9; 3) лежать в одній площині, паралельні площині xy.
№38.14
Які з точок D (2; 3; 4), E (-2; 3; 4), K (2; 3; -4), M (-2; -3; 4) лежать на одній прямій, паралельній осі аплікат?
Точки D (2; 3; 4) і K (2; 3; -4) лежать на одній прямій паралельній осі аплікат.
ІII. Повідомлення теми уроку
ІV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
У курсі планіметрії ви вивчали вектори на площині. Тепер ви починаєте вивчати вектори в просторі. Багато понять і властивостей, пов’язаних з векторами на площині, можна майже дослівно віднести до векторів у просторі. Доведення такого роду тверджень про вектори в просторі цілком аналогічні доведенням відповідних тверджень про вектори на площині.
Розглянемо відрізок AB. Якщо ми домовимося точку A вважати початком відрізка, а точку B — його кінцем, то такий відрізок буде характеризуватися не тільки довжиною, але й напрямом від точки A до точки B. Якщо вказано, яка точка є початком відрізка, а яка точка — його кінцем, то такий відрізок називають напрямленим відрізком або вектором.
Вектор з початком у точці A й кінцем у точці B позначають так: (читають: «вектор AB»). Для позначення векторів також використовують малі букви латинського алфавіту зі стрілкою зверху.
Вектори і називають однаково напрямленими, якщо однаково напрямлені півпрямі АВ і CD.
Вектори і називають протилежно напрямленими, якщо протилежно напрямлені півпрямі АВ і CD.
На відміну від відрізка, у якого кінці — різні точки, у вектора початок і кінець можуть збігатися.
Домовились називати вектор, у якого початок і кінець — одна й та сама точка, нульовим вектором або нуль-вектором і позначати .
Модулем ( або довжиною) вектора називають довжину відрізка AB.
Позначають: Вважають, що модуль нульового вектора дорівнює нулю. Записують: .
Два вектори називаються рівними, якщо вони мають однакові довжину і напрям.
Координатами вектора з початком у точці А (x1; y1; z1) і кінцем у точці В (x2; y2; z2) називають упорядкований набір чисел: x2-x1; y2-y1; z2-z1.
Так само як і на площині, обґрунтовують, що рівні вектори мають рівні відповідні координати і, навпаки, вектори, які мають рівні відповідні координати, є рівними. Це дає підставу для позначення вектора його координатами: (а1; а2; а3) або просто .
V. Розв’язування вправ
№ 39.1
На рисунку 39.5 зображено призму ABCA1B1C1, основою якої є правильний трикутник. Чи є рівними вектори:
1) і (так)
2) і (ні)
3) і (ні)
4) і (так)
№2
Дано чотири точки А ( 1; 5; -4), В ( 2; -1; 3), С (-3; 1; 2), D (-4; 7; -5).
1) Укаєіть серед векторів , , і рівні вектори.
2) Знайдіть довжини векторів і .
Розв’язання
1) Рівні вектори мають рівні відповідні координати. Тому для розв’язання задачі знайдемо координати вказаних векторів і виберемо з них пари рівних векторів (для знаходження координат вектора треба від координат кінця вектора відняти відповідні координати початку).
Знайдемо координати заданих векторів:
(1; -6; 7), ( -5; 2; -1), (1; -6; 7), (-5; 2; -1). Тоді:
1) = і = ;
2) ,
.
№ 39.15 (додатково)
Модуль вектора (-4; у; 12) дорівнює 13. Знайдіть значення у.
Розв’язання
Маємо: (-4; у; 12)
,
,
,
.
Отже, (-4; -3; 12) або (-4; 3; 12).
№4 (додатково)
Знайдіть координати вершини D паралелограма ABCD, якщо А (3; 2; -1), В (5; -4; 7), С (-1; 2; 6).
Розв’язання
Якщо ABCD – паралелограм, то в нього протилежні сторони (наприклад, ВС і АD) паралельні і рівні, але тоді й вектори і є рівними, а отже, є рівними й відповідні координати цих векторів.
Нехай точка D має координати D (x; y; z). Тоді вектори і мають координати: (x-3; y-2; z+1), (-6; 6; -1).
Оскільки ABCD – паралелограм, то =. Рівні вектори мають рівні відповідні координати, тому х-3 = -6, у-2=6, z+1= -1. Звідси х = -3, у = 8, z = -2. Тоді точка D має координати D (-3; 8; -2).
VI. Підсумок уроку
Фронтальне опитування:
1. Дайте означення вектора;
2. Дайте означення довжини вектора;
3. Дайте означення рівних векторів;
4. Дайте означення координат вектора;
5. Запишіть формулу для знаходження довжини вектора (а1; а2; а3).
VІ. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати §6 п.39, №39.8, №39.10, №39.16.
1