Давньогрецький театр. Велич подвигу Прометея за трагедією Есхіла
"Прометей закутий"
Мета: ознайомити учнів з особливостями давньогрецького театру та біографією Есхіла, аналізувати вчинки та поведінку героя, робити логічні висновки, удосконалювати навички виразного читання; сприяти вихованню в школярів високих моральних рис, благородства в стосунках.
Хід уроку
1 . Слово вчителя
Все, що icнує на світі, завжди має свої витокі. Давні греки залишили світові високорозвинену науку, представлену іменами видатних вчених, серед яких можна назвати Архімеда, Піфагора, Сократа. У сучасній літературі існують майже вci жанри i поетичні розміри, породжені античністю: епос, лірика, драма, трагедія, комедія, елегія, ямб, хорей, дактиль. Ми вже знайомі з найкращими зразками міфології та древньогрецької лірики. Драма i театральне мистецтво також зародилось в античні часи. Саме про них ітиме мова на нашому ypoцi. Підготовку до сьогоднішнього уроку ви здійснювали в групах. Слово – групі літературознавців.
2.Презентація "Давньогрецький театр"
З.Розповідь учня про Есхіла
1. Слово вчителя. Якщо уявити літературну карту Греції i позначити видатних особистостей на ній гірськими вершинами, то постать Есхіла буде вирізнятися на ній як одна iз найвищих. Чим же завдячує людство Есхілу? Чому не згасає інтерес до його творчості? Мабуть, тому, що проблеми, порушені драматургом понад 2000 років тому, актуальні i зараз. Хто він, великий поет - драматург, якого називають "батьком трагедії", дізнаємось з розповіді.
2. Розповідь учня (На екрані зображення фотографії скульптури голови Есхіла)
4. Аналіз трагедії "Прометей закутий"
1.Слово вчителя.
Сьогодні людство значно продвинулось на шляху технічного прогресу, але в руках духовних невігласів досягнення науки i техніки може привести до знищення людства.
Чи не тому незгасним нагадуванням про духовність всім нам є образ Прометея, який пожертвував собою заради життя на землі. Вогонь, який він подарував людям, запалив серця інших i став прикладом для наслідування. Тож наша подальша розмова про Прометея.
2.Бесіда за текстом трагедії
«Та зважитись повинен неминуче я,
Отцевим страшно повелінням знехтувать»
Учень iз групи поетів прочитає монолог, а ви дасте відповідь, чи вдалось передати ті відчуття, які xoтів показати Есхіл у монолозі Прометея?
З. Виразне читання монологу
- Як ви розумієте слова Прометея?
«Повинен долю зносити присуджену:
То - нездоланна сила Неминучості?»
(Він розуміє, що повинен мужньо знести все, що йому судилося)
4. Перегляд скрайбінгу
https://www.youtube.com/watch?v=i6MuOBYnpbI
4. Складання грона "Чого навчив Прометей людей"
добував
корисні будувати розум
копалини кораблі дав
приносити наділив
жертву мудрістю
богам
навчив теслярства
трактувати будувати
сни будинки
лікуватись навчив
наукам
впрягати дав
коней приручати творчу
тварин пам'ять
(«Дарма, мов хвиль прибоєм докучаєш ти
Вмовлянням. Не думай, що лякаючись
Погрози Зевса, стану я мов женщина
Благать, кого ненавиджу й ламатиму
Я руки по-жіночому, щоб змилувавсь
І увільнив з кайданів, - ні, не буде так»).
5. Дискусія
- У світовій літературі як і в житті існує проблема морального вибору Трагедія Есхіла «Прометей закутий» закінчується тим, що скеля з титаном провалюється у безодню. Чи був у Прометея вибір, чи мав він можливість жити на горі Олімп в злагоді із Зевсом?
- Чому ж тоді він обирає страждання?
- Хто, на вашу думку перемагає у трагедії Есхіла?
- Чи вважаєте ви, що переміг Зевс?
(Фізична поразка Прометея не свідчить про його загибель. Прометей отримав моральну перемогу. Адже і у міфі Прометея рятує Геракл).
(Ісус Христос, Тарас Шевченко, Леся Українка, Тарас Бульба).
6. Образ Прометея у світовій літературі та мистецтві
Саме за те, що Прометей зробив життя людей кращим, цивілізованішим, він став одним із найулюбленіших образів у літературі та мистецтві (виступ групи мистецтвознавців).
7. Поетична хвилинка
Група поетів приготувала виразне читання віршів про Прометея (К. Бальмонт «Последняя мысль Прометея»? «Прометей» А. Малишка та «Прометей» Д.Г. Байрона.)
8. Творча робота
Дома ви міркували про те, який слід залишив Прометей у вашому житті, яку іскру запалив у душі і оформили це у вигляді віршів, листів до Прометея, творів-роздумів. Вам слово.
9. Підсумок уроку
Лист до Прометея
Шановний Прометею!
Безсумнівно, ти є героєм для багатьох тисяч поколінь. Ти – сміливий, стійкий, терпеливий. Але мені здається, що при всій твоїй величі ти маєш душу дитини, чисту, благородну і вразливу. Ти допоміг мені зрозуміти, що кожна людина приносить на землю свій талант, кожна людина – то Особистість.
Озирнімось назад – хто ще не виростив своє дерево, не збудував свій дім, не написав свою найкращу пісню? Адже ти, Прометею, дав нам таку можливість, навчивши різних дарів і чеснот.
Я слухаю своє серце, лише воно підкаже мені про своє покликання на цій землі і тобі я вдячна за те, що дав мені можливість пізнати істину, усвідомити, що сенс життя – дарувати людям добро і любов, допомагати безкорисливо іншим.
В. Брайко