Українська мова
2 клас
Тема. Вживання великої букви у кличках тварин
Мета: вчити дітей розрізняти назви тварин та їх клички, правильно писати їх, застосовувати свої знання і життєвий досвід на практиці; розвивати вміння і прагнення мислити, доводити свою думку, розвивати словниковий запас учнів, мовлення учнів; виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: малюнок клоуна, картки „Назви тварин", „Клички тварин"; роздаткові картки, мультимедійний супровід, повітряні кульки, паперові квіти.
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку:
І.Організаційна частина
Пролунав уже дзвінок
Розпочати час урок.
Помандруємо ми з вами
Мови рідної стежками.
II. Повторення вивченого.
1 Хвилинка каліграфії:
Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.
Будемо мову рідну вивчати.
Каліграфічно, старанно писати.
Розгорніть зошити, каліграфічно запишіть дату записану на дошці.
Запишіть каліграфічну хвилинку.
Д д ді ду од зд два дід Дмитро
Сіли рівно, спинки прямо,
Не вимахуєм ногами.
Зошит з нахилом кладем,
Букви старанно ведем.
-Чому одне слово написане з великої букви?
-Придумайте імена, які починаються з букви Д.
2.Перевірка домашнього завдання (впр. 223)
- Прочитайте записані імена хлопчиків у такому порядку, як вони зображені на малюнку. (Андрійко, Сашко, Гриць, Іванко).
- Так як пишуться імена, по батькові та прізвища людей?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
– Сьогодні ми продовжимо вчитися писати слова – назви предметів з великої букви. І для цього я запрошую вас здійснити цікаву екскурсію. А куди, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Там легко розігнуть підкову,
щоб скрутити в бублик знову.
Спритно зайчика за вуха
там дістануть з капелюха.
Що під руку попадає,
там догори усе злітає.
Ляснуть батіжком — за мить
лев на вухах уже стоїть.
Насмішити там зуміють
всіх, хто жарти розуміє.
-Де все це відбувається? (В цирку)
Так, сьогодні ми з вами відправимось на виставу до цирку. Познайомимося з найголовнішими , найсмішнішими, а інколи з найстрашнішими артистами – звірами. Вестиме програму відомий клоун Боба. (В руках у клоуна програмка, на якій написані завдання)
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Актуалізація опорних знань.
Вистава розпочнеться, якщо дасте відповіді на питання клоуна.
- Які слова відповідають на питання «хто»? ( Назви людей і тварин відповідають на питання «хто»?)
- Які слова відповідають на питання „що"? ( Назви всіх інших предметів відповідають на питання «що?»)
- Які слова означають назви предметів? (Слова, що відповідають на питання хто? або що? означають назви предметів.)
2.Вибірковий диктант.
Клоун пропонує наступне завдання:
Записати в стовпчик, які тварини виступали в цирку (одна дитина виконує це завдання на дошці)
Всі в цирк!!!
Там зараз виступатимуть артисти:
Уславлена гімнастка кенгуру,
Ведмідь і слон – відомі танцюристи,
Співачка - біла кішка – гордість цирку..
- Назви яких тварин зустрілися у вірші? Запишіть назви цих тварин.
Кенгуру
ведмідь
слон
кішка
Діти читають, які слова вони написали.( Вчитель вивішує табличку «Назви тварин»).
-З якої букви пишуться всі ці слова? (З малої).
- Чому перше слово записали з великої букви ?
- Давайте придумаємо, як кличуть цих тварин? Пам'ятайте, що клички тваринам даються за ознаками, кольором, характером, а іноді просо за відношенням до них. Наприклад:
- Кенгуру за характером яка? (Швидка ,спритна, сильна тварина). Їй можна дати кличку Вітер або Стріла, або просто виразити своє відношення до неї. Дати кличку, наприклад, Лулу. Яка кличка вам найбільше сподобалась? Давайте запишемо.
- Ведмідь за характером який? (Неповороткий, вайлуватий, повільний). Як він ходить?( Повільно.) Яку кличку йому можна дати? (Топко, Топтигін).
- Слон за кольором який? ( Сірий ). Яку кличку можна йому дати? ( Сірко.) А можна, просто виразивши своє відношення до нього, по- цирковому: Бембі.
- Кішка за характером яка? (Лагідна, пухнаста). Яку кличку дамо їй? (Сніжинка, Пушинка). Чи люблять кішки спати? Яку кличку можна їм дати? (Соня).
- Як ви назвете другу групу слів (Вчитель прикріплює на дошці табличку зі словами „ Клички тварин" ).
- З якої букви пишуться ці слова?
- Чи є у вас домашні тварини? Як їх кличуть?
3. Робота з підручником.(Ст..105)
- Перевірте правильність своїх пояснень за підручником. Попрацюйте в парах: повторіть і запам'ятайте правило, поставте за ним запитання товаришу.
4. Тренувальні вправи.
Виконання вправи 225.
- Прочитайте перше завдання до вправи.(Напишіть до кожного малюнка назву тварини та її кличку.)
- Хто зображений на малюнку? ( Кінь, кіт, собака, корова.)
- Виконувати будем за зразком. Прочитайте зразок. (Це- коза Дзиґа).
- Кого першим зобразили на малюнку? ( Коня.) Дібрати клички тваринам вам допоможуть слова на таблиці:
Бім
Орлик
Мурчик
Лиска
-Яку кличку дамо коневі? (Орлик). Як запишемо? (Це - кінь Орлик.)
-Як напишемо назви тварин? А клички? Далі працюєте самостійно.
Самостійно я працюю,
Помилок не буде, факт!
Я уважно помудрую,
Щоб був гарний результат.
( Це – кінь Орлик. Це- песик Бім. Це – кіт Мурчик. Це – корова Лиска.)
- Як написали клички тварин?
- Чи любите ви тварин? А за що? Чому?
5. Фізкультхвилинка.
«Зайченята»
Сірі зайчики маленькі
(Вушка є у них довгенькі)
В лісі грались, веселились, —
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись
Й до роботи знову взялись.
Клоун Боба пропонує виконати наступні завдання:
6. Робота на картках.
Діти отримують картки, на яких потрібно вставити пропущене слово – кличку тварини, вибравши з довідки найвлучнішу. Учні з високим рівнем навчальних досягнень працюють з деформованим текстом.
Картка 1.
Хочу в цирк, бо там дива, справжня казка ожива. Мавпа … під куполом стрибає.
( Марта, Ліза, Майя)
Картка 2
На арені — силачі: слони … і … . У них гирі — за м'ячі.
( Жако, Тото, Лімбо, Бінго)
Картка 3
З ними бавляться охоче лев… і кішка … .
( Лео, Чапко, Варварка, Мурка., Соня.)
Картка 4
Тваринам , живеться, добре. Про них, люблять, їх, і, піклуються.
Підкресліть назви тварин прямою лінією, а їхні клички - хвилястою.
- Діти, той, хто буде сьогодні відповідати буде чарівником, адже ми знаходимось у цирку.
Перевірка: Хочу в цирк, бо там дива, справжня казка ожива. Мавпа Майя під куполом стрибає. На арені — силачі: слони Лімбо і Тото.. У них гирі — за м'ячі. З ними бавляться охоче лев Чапко і кішка Соня. Добре живеться тваринам. Їх люблять і про них піклуються.
7. Гра „ Впізнай тваринку” (усно).
- Клоун Боба хоче перевірити, чи кмітливі ви, чи впізнаєте тварину за ознаками?
- Дайте тваринам клички. Про кого так говорять?
Сірий, косий, вухатий, боягузливий — це... ( зайчик )
- Вуханчик, Куцохвостик.
Руденька, прудка, оченята, як намистини, вушка як китички, довгий пухнастий хвіст - це ( білочка)
- Рудочка, Ласунка, Пустунка.
Маленька, сіренька, хвостик, як шило - це ( мишка ) - Сіроманка, Довгохвостик.
Високий, прудкий, має гарну гриву – це... (кінь )
- Орлик, Прудко, Каштан, Вітер.
- За чим ми даємо їм клички ? ( За ознаками; кольором, характером ).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в групах. Гра „ Додай букву".
- Діти, допоможіть вийти на арену наступним артистам. Потрібно вставити першу букву в назвах і кличках тварин.
- Давайте пригадаємо, як пишуться назви тварин?
- Як пишуться клички тварин?
Діти вписують потрібну букву. Словосполучення надруковані на листках.
. едмідь . ишко
. іт . ушок
. жачок .апко
. інь . рлик
. ілочка . асунка
. ишка . орушка
. айчик . уханчик
. исичка . удочка
. ес . ім
. орова . ірка
. інь . аштан
. ес . ружок
. лон . опко
. ішка . оня
. орова .иска
- Як ви написали назви тварин ? Клички тварин ?
- Складіть речення з парою слів, запишіть.
V. Підсумок уроку.
- Наша циркова вистава підходить до кінця.
1. Рефлексія.
-Про що ми вели мову?
-Чи сподобався урок?
-Що вам сподобалося на сьогоднішньому уроці?
-Чого він нас навчає?
-Який настрій у вас в кінці уроку? Чому?
2. Метод відкритого мікрофона.
- Вправа «Мікрофон». Продовжіть речення:
Я дізнався..., отже я...
Я зрозумів..., отже я вмію..
Я впевнений...
Працювали ви не марно.
Отже, просто молодці.
Все зробили ви старанно
І активні були всі.
Тож за таку плідну працю
Ви подяку всі прийміть.
Клоун Боба всім дарує
Квітку щастя і надій.
- Але квіти ці незвичайні, на кожній квітці є ілюстрації до казок.. Виберіть найулюбленішого героя і запишіть його назву і кличку.
(Діти записують і зачитують.)
- Як ви ставитесь до тварин? (Оберігаємо, любимо).
VІ. Домашнє завдання.
(Знаходиться в повітряних кульках)
1 група. Записати назви казок, в яких є клички тварин.
2 група. Скласти 3 речення, де були б назви і клички тварин.
- Дякую всім за чудову , активну, цікаву роботу!
Українська мова
2 клас
Тема. Вживання великої букви у кличках тварин
Мета: вчити дітей розрізняти назви тварин та їх клички, правильно писати їх, застосовувати свої знання і життєвий досвід на практиці; розвивати вміння і прагнення мислити, доводити свою думку, розвивати словниковий запас учнів, мовлення учнів; виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: малюнок клоуна, картки „Назви тварин", „Клички тварин"; роздаткові картки, мультимедійний супровід, повітряні кульки, паперові квіти.
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку:
І.Організаційна частина
Пролунав уже дзвінок
Розпочати час урок.
Помандруємо ми з вами
Мови рідної стежками.
II. Повторення вивченого.
1 Хвилинка каліграфії:
Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.
Будемо мову рідну вивчати.
Каліграфічно, старанно писати.
Розгорніть зошити, каліграфічно запишіть дату записану на дошці.
Запишіть каліграфічну хвилинку.
Д д ді ду од зд два дід Дмитро
Сіли рівно, спинки прямо,
Не вимахуєм ногами.
Зошит з нахилом кладем,
Букви старанно ведем.
2.Перевірка домашнього завдання (впр. 223)
- Прочитайте записані імена хлопчиків у такому порядку, як вони зображені на малюнку. (Андрійко, Сашко, Гриць, Іванко).
- Так як пишуться імена, по батькові та прізвища людей?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
– Сьогодні ми продовжимо вчитися писати слова – назви предметів з великої букви. І для цього я запрошую вас здійснити цікаву екскурсію. А куди, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Там легко розігнуть підкову,
щоб скрутити в бублик знову.
Спритно зайчика за вуха
там дістануть з капелюха.
Що під руку попадає,
там догори усе злітає.
Ляснуть батіжком — за мить
лев на вухах уже стоїть.
Насмішити там зуміють
всіх, хто жарти розуміє.
-Де все це відбувається? (В цирку)
Так, сьогодні ми з вами відправимось на виставу до цирку. Познайомимося з найголовнішими , найсмішнішими, а інколи з найстрашнішими артистами – звірами. Вестиме програму відомий клоун Боба. (В руках у клоуна програмка, на якій написані завдання)
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Актуалізація опорних знань.
Вистава розпочнеться, якщо дасте відповіді на питання клоуна.
- Які слова відповідають на питання «хто»? ( Назви людей і тварин відповідають на питання «хто»?)
- Які слова відповідають на питання „що"? ( Назви всіх інших предметів відповідають на питання «що?»)
- Які слова означають назви предметів? (Слова, що відповідають на питання хто? або що? означають назви предметів.)
2.Вибірковий диктант.
Клоун пропонує наступне завдання:
Записати в стовпчик, які тварини виступали в цирку (одна дитина виконує це завдання на дошці)
Всі в цирк!!!
Там зараз виступатимуть артисти:
Уславлена гімнастка кенгуру,
Ведмідь і слон – відомі танцюристи,
Співачка - біла кішка – гордість цирку..
- Назви яких тварин зустрілися у вірші? Запишіть назви цих тварин.
Кенгуру
ведмідь
слон
кішка
Діти читають, які слова вони написали.( Вчитель вивішує табличку «Назви тварин»).
-З якої букви пишуться всі ці слова? (З малої).
- Чому перше слово записали з великої букви ?
- Давайте придумаємо, як кличуть цих тварин? Пам’ятайте, що клички тваринам даються за ознаками, кольором, характером, а іноді просо за відношенням до них. Наприклад:
- Кенгуру за характером яка? (Швидка ,спритна, сильна тварина). Їй можна дати кличку Вітер або Стріла, або просто виразити своє відношення до неї. Дати кличку, наприклад, Лулу. Яка кличка вам найбільше сподобалась? Давайте запишемо.
- Ведмідь за характером який? (Неповороткий, вайлуватий, повільний). Як він ходить?( Повільно.) Яку кличку йому можна дати? (Топко, Топтигін).
- Слон за кольором який? ( Сірий ). Яку кличку можна йому дати? ( Сірко.) А можна, просто виразивши своє відношення до нього, по- цирковому: Бембі.
- Кішка за характером яка? (Лагідна, пухнаста). Яку кличку дамо їй? (Сніжинка, Пушинка). Чи люблять кішки спати? Яку кличку можна їм дати? (Соня).
- Як ви назвете другу групу слів (Вчитель прикріплює на дошці табличку зі словами „ Клички тварин" ).
- З якої букви пишуться ці слова?
- Чи є у вас домашні тварини? Як їх кличуть?
3. Робота з підручником.(Ст..105)
- Перевірте правильність своїх пояснень за підручником. Попрацюйте в парах: повторіть і запам’ятайте правило, поставте за ним запитання товаришу.
4. Тренувальні вправи.
Виконання вправи 225.
- Прочитайте перше завдання до вправи.(Напишіть до кожного малюнка назву тварини та її кличку.)
- Хто зображений на малюнку? ( Кінь, кіт, собака, корова.)
- Виконувати будем за зразком. Прочитайте зразок. (Це- коза Дзиґа).
- Кого першим зобразили на малюнку? ( Коня.) Дібрати клички тваринам вам допоможуть слова на таблиці:
Бім
Орлик
Мурчик
Лиска
Самостійно я працюю,
Помилок не буде, факт!
Я уважно помудрую,
Щоб був гарний результат.
( Це – кінь Орлик. Це- песик Бім. Це – кіт Мурчик. Це – корова Лиска.)
- Як написали клички тварин?
- Чи любите ви тварин? А за що? Чому?
5. Фізкультхвилинка.
«Зайченята»
Сірі зайчики маленькі
(Вушка є у них довгенькі)
В лісі грались, веселились, —
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись
Й до роботи знову взялись.
Клоун Боба пропонує виконати наступні завдання:
6. Робота на картках.
Діти отримують картки, на яких потрібно вставити пропущене слово – кличку тварини, вибравши з довідки найвлучнішу. Учні з високим рівнем навчальних досягнень працюють з деформованим текстом.
Картка 1.
Хочу в цирк, бо там дива, справжня казка ожива. Мавпа … під куполом стрибає.
( Марта, Ліза, Майя)
Картка 2
На арені — силачі: слони … і … . У них гирі — за м’ячі.
( Жако, Тото, Лімбо, Бінго)
Картка 3
З ними бавляться охоче лев… і кішка … .
( Лео, Чапко, Варварка, Мурка., Соня.)
Картка 4
Тваринам , живеться, добре. Про них, люблять, їх, і, піклуються.
Підкресліть назви тварин прямою лінією, а їхні клички - хвилястою.
- Діти, той, хто буде сьогодні відповідати буде чарівником, адже ми знаходимось у цирку.
Перевірка: Хочу в цирк, бо там дива, справжня казка ожива. Мавпа Майя під куполом стрибає. На арені — силачі: слони Лімбо і Тото.. У них гирі — за м’ячі. З ними бавляться охоче лев Чапко і кішка Соня. Добре живеться тваринам. Їх люблять і про них піклуються.
7. Гра „ Впізнай тваринку” (усно).
- Клоун Боба хоче перевірити, чи кмітливі ви, чи впізнаєте тварину за ознаками?
- Дайте тваринам клички. Про кого так говорять?
Сірий, косий, вухатий, боягузливий — це... ( зайчик )
- Вуханчик, Куцохвостик.
Руденька, прудка, оченята, як намистини, вушка як китички, довгий пухнастий хвіст - це ( білочка)
- Рудочка, Ласунка, Пустунка.
Маленька, сіренька, хвостик, як шило - це ( мишка ) - Сіроманка, Довгохвостик.
Високий, прудкий, має гарну гриву – це... (кінь )
- Орлик, Прудко, Каштан, Вітер.
- За чим ми даємо їм клички ? ( За ознаками; кольором, характером ).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в групах. Гра „ Додай букву".
- Діти, допоможіть вийти на арену наступним артистам. Потрібно вставити першу букву в назвах і кличках тварин.
- Давайте пригадаємо, як пишуться назви тварин?
- Як пишуться клички тварин?
Діти вписують потрібну букву. Словосполучення надруковані на листках.
. едмідь . ишко
. іт . ушок
. жачок .апко
. інь . рлик
. ілочка . асунка
. ишка . орушка
. айчик . уханчик
. исичка . удочка
. ес . ім
. орова . ірка
. інь . аштан
. ес . ружок
. лон . опко
. ішка . оня
. орова .иска
- Як ви написали назви тварин ? Клички тварин ?
- Складіть речення з парою слів, запишіть.
V. Підсумок уроку.
- Наша циркова вистава підходить до кінця.
1. Рефлексія.
2. Метод відкритого мікрофона.
- Вправа «Мікрофон». Продовжіть речення:
Працювали ви не марно.
Отже, просто молодці.
Все зробили ви старанно
І активні були всі.
Тож за таку плідну працю
Ви подяку всі прийміть.
Клоун Боба всім дарує
Квітку щастя і надій.
- Але квіти ці незвичайні, на кожній квітці є ілюстрації до казок.. Виберіть найулюбленішого героя і запишіть його назву і кличку.
(Діти записують і зачитують.)
- Як ви ставитесь до тварин? (Оберігаємо, любимо).
VІ. Домашнє завдання.
(Знаходиться в повітряних кульках)
1 група. Записати назви казок, в яких є клички тварин.
2 група. Скласти 3 речення, де були б назви і клички тварин.
- Дякую всім за чудову , активну, цікаву роботу!