Урок "Велика грецька цивілізація"

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе закріпити причини заснування античних грецьких поселень на території України (у Північному Причорномор’ї); з'ясувати суспільне, господарське життя і побут в античних полісах на території України; показати взаємини греків і місцевого населення(кіммерійці, скіфи).Розвивати логічне та абстрактне мислення, інтерес до вивчення історії давніх греків; вміння працювати в групі, співпереживати за товариша. Виховувати любов і повагу до спадщини світової історії та культури.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

Всесвітня  історія

6 клас

Тема « Велика грецька колонізація»

 

 

 

 

 

Вчитель Чурсінова Любов Іванівна

Михайлівський НВК

Перещепинської міської ради

Дніпропетровської області

 

 

 

Тема:  Узагальнення з теми « Велика грецька колонізація»

Мета:  Узагальнити та поглибити знання учнів з історії Стародавньої Греції, акцентуючи увагу на розумінні історичних термінів, крилатих виразів, афоризмів; .  Закріпити  причини заснування античних грецьких поселень на території України (у Північному Причорномор’ї);  з'ясувати  суспільне, господарське життя і побут в античних полісах на території України; показати  взаємини греків і місцевого населення(кіммерійці, скіфи).Розвивати логічне та абстрактне мислення, інтерес до вивчення історії давніх греків;  вміння працювати в групі, співпереживати за товариша. Виховувати любов і повагу до спадщини світової історії та культури.

Обладнання: Підручники, атласи, відео « Антична колонізація Північного Причорномор'я»,  «Античні міста – держави у Північному Причорномор'ї» , історична карта «Греція в II — на поч. І тис. до н. е.»; плакат із написом давньогрецького лаконічного виразу {гному): «Знай самого себе»;

Очікувані результати: Учні називають грецьких богів;  орієнтуються у напрямках грецької колонізації; знають зміст міфів Стародавньої Греції; правильно ставлять питання до тексту; розповідають про будівництво колоній та заняття греків у Північному Причорномор'ї.

 

Урок -  подорож

Хід уроку

І Організаційний момент.

Урок –гра.  3 команди. Виробляємо правила.

Всі учні роздивляються карту  « Велика грецька колонізація»

Стук у двері.

ІІ.Учитель. Подорож розпочинаємо. (Заходить учень,одягнений як грек)

Кронос: Я могутній, я титан!

Не злякав мене Уран!

Але Зевс мене здолав — і

В Тартар швидко одіслав…

Щоб заплутати всіх вас;

Я змішаю рік і час.

Грецькі міфи, гори, ріки…

Все забудете навіки!

Слово вчителя

 Діти, що ж нам робити? А ви не впізнали нашого «гостя»? Невже його пророцтво починає діяти? Хто ж це до нас завітав? Поясніть свою відповідь.

 (Титан Кронос.)

Вчитель.- Коли Кронос все змішував, елліни встигли схопити 3 папірця. Прочитайте їх.

(Виходять 3 учні і зачитують )

І –Сокира,сухі дошки, залізні листи,молотки –

. ІІ –Амфори, мішки, зерно,кози, вівці, саджанці, насіння, вогонь, вода

ІІІ – Трієри, лоції,весла,  парус, бачити берег

Вчитель – хто міг написати такі слова?

Учні : -І – Елліни - будівничі.; ІІ – Елліни - вантажники  ; ІІІ Елліни – мореплавці.

Вчитель: Правильно. Прошу капітанів набрати собі команду.

Слово вчителя.  Діти, я вам Хочу розповісти цікаву легенду. Одного разу сім давньогрецьких мудреців, які жили в І тис. до н. е. у різних містах Греції, зустрілися у славетному храмі бога Аполлона в місті Дельфи, яке знаходиться поблизу південного схилу гори Парнас. Вони повинні були вирішити, які мудрі слова, а точніше, короткі вирази (гноми) запропонувати для написання на стіні храму. Довго мудреці обмінювалися гномами. І нарешті вирішили, що написати нащадкам… А ви хочете дізнатися, що то були за слова? Тому я пропоную Вам подорож . І лише наприкінці подорожі,ми з вами принесемо дари богу Аполлону у Місто Дельфи і прочитаємо ,що ж написали мудреці на стінах храму?

 Готуємося до подорожі.

Знайомство команд

ЕЛЛІНИ    БУДІВНИЧІ

ЕЛЛІНИ  ВАНТАЖНИКИ

ЕЛЛІНИ  МОРЕПЛАВЦІ

( Кожна команда отримує завдання і готує розповідь 2- 5хв.

Завдання1

  команді «ЕЛЛІНИ    БУДІВНИЧІ »

ПОБУДУЙТЕ КОРАБЕЛЬ

1) Де будували кораблі елліни?

2) З яких матеріалів будували   кораблі?

3) Хто будував кораблі?

4) Які знання для цього потрібно?

Слова для довідки – вибрати потрібні для будівництва корабля 

На суходолі, сухе дерево, металеві предмети, коло води,  вітрила, канати, школа,математика, геометрія, ковалі, ремісники, винороби, ткачі,  столярі, вміти читати лоції.

Завдання 2

Завантажте кораблі

1) Який вантаж потрібен і для чого?

2) У чому перевозили вантажі?

Слова для довідки – вибрати потрібні для завантаження корабля 

Мішки, амфори,саджанці, намети, трюм, шкіряні бурдюки, ювелірні прикраси, хліб, ізюм, вода питна, вівці, кози, насіння,  палуба, скрині, зброя, знаряддя праці, сокири, лопати, сіно,вогонь.

Завдання 3

Подорож на кораблі

1) Які знання потрібні мореплавцям і для чого?

2) Покажіть рух кораблів з Мілету до берегів Криму.

Слова для довідки – вибрати потрібні для мореплавства  кораблем.

Навігація,  астрономія, вітер, течія, лоція, мілини, підводні каміння,читати, писати.

Перевірка – учні розповідають про  підготовку до подорожі.

Учитель: Ви вже зрозуміли,що у нас урок – подорож. Подорож безмежними просторами  Понта Авксинського чи Евксинського? Хто пояснить?

Учні пояснюють.

Легенда «Понт Аксинський і Понт Евксинський»

Давно це було. Так давно, що навіть відлік часу йшов у зворотний бік. Жило в Тавриді горде і миролюбне плем’я горян. Жило тихо і мирно, багатіло з кожним роком завдяки своїй працьовитості.

Почули про Тавриду в далекій Елладі, і замислили греки підкорити цю багату землю.

Біля берегів Тавриди з’явилося безліч фелюг. У них сиділи озброєні елліни… Сполошилося селище горян. Жінки та діти сховалися в пече¬ри, а чоловіки приготувалися відбити напад. Вони зрозуміли, що битва буде не на життя, а на смерть: греків була незліченна кількість.

Але тут немов хмари закрили зірки. То гігантські орли-грифи злетіли зі скель і кинулися до моря. Розпластавши величезні кри¬ла, орли стали кружляти над грецькими фелюгами. Із переляку за-кричали елліни й позатуляли голови щитами. Горяни, побачивши підтримку з неба, почали штовхати згори у воду величезні валуни. Нажахані, повернули елліни свої фелюги назад. Але мало хто по¬вернувся до своїх берегів.

Відтоді греки стали називати це море Понтом Аксинським — Не¬гостинним морем. І наказали дітям своїм, щоб ті ніколи не підні¬мали зброї проти жителів Тавриди й ніколи не намагалися пройти Понтом Аксинським.

Минув час, знову почали вабити греків сонячні береги багатої Тавриди. Але вони добре пам’ятали наказ своїх предків, і не тисячі фелюг вийшли в Понт Аксинський, а лише п’ять. І сиділи у фелю¬гах не озброєні воїни, а мирні посли з багатими подарунками для горян. І домовилися горяни з греками, і заприсяглися, що ніколи не піднімуть зброї один проти одного. Відтоді й оселилися елліни вдалині від Еллади і щасливо зажили під сонцем Тавриди. Стали вони вирощувати виноград і троянди. Вели торгівлю з горянами й дивувалися: чому таке ласкаве море назване Аксинським — Не гостинним?

Ні, це добре і гостинне море. І назвали греки море Понтом Евксинським — Гостинним морем.

Для подорожі потрібна віза. Давайте заповнимо .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель Увага! Нам прийшов  лист. Давайте зачитаємо.

Лист від Геродота

Дорогі шестикласники

Я – давньогрецький відомий історик , моє ім'я  ГЕРОДОТ.

Багато мандруючи,я побачив різні народи і різні держави. Ще більше я збирав свідчення людей про ті народи,що вже пішли з історичної арени, або  поселення моїх співвітчизників за межами Давньої ГРЕЦІЇ.

Протягом всього життя я написав відому працю « ІСТОРІЯ». Приділив увагу й минулому античних полісів, що виникли на північному узбережжі Понту Евксинського.

Греки жили на вашій землі багато років тому,  вчіть історію ГРЕЦІЇ і ви зрозумієте історію свого народу.

( Перегляд відео Античні міста- держави у Північному Причорномор'ї )

Гра  ПАРОЛЬ ( Прочитати, що написано?)

ЕТЛМІ, СЗЕВ,  СЕПНЕЛОПНЕ, КОЛАНАКІ, АРСТАП,  ІФНАИ.

МІЛЕТ , ЗЕВС, ПЕЛЕПОНЕС ,ЛАКОНІКА, СПАРТА, АФІНИ

 Гра біля карти «Четвертий зайвий»

Учням пропонується чотири назви географічних об’єктів, три з яких поєднані Між собою за якоюсь ознакою, а четвертий — зайвий. Потрібно визначити зайвий об’єкт, а потім показати все на карті. За правильну відповідь —

Варіанти завдань:

— Острів Кріт, острів Евбея, місто Кносс, Середземне море.

(Зайвий острів Евбея.),

Гора Олімп, місто Фіви, Північна Греція, Південна Греція.

(Зайва Південна Греція.)

Півострів Пелопоннес, гора Олімп, місто Олімпія, місто Спарта. (Зайва гора Олімп.)

Слово вчителя. Діти, здається мені, що Кронос знов хоче вас заплутати! Він пропонує нам завдання на уважність.

«Загадки-пастки »

Дітям пропонується вгадати правильне ім’я бога (богині), а також назвати неправильне ім’я, надавши характеристику і цьому божеству.

Її найбільше шанували —

Розумну, мудру, справедливу!

В руці зі списом зображали,

Як Зевсову дочку сміливу,

Її душа добру відкрита! Ім’я богині — …  Афіна — правильна відповідь.

Афродіта— неправильна відповідь: богиня краси та кохання.

З усіх богів він – найхитріший,

До того ж спритний, найхуткіший!

Володар всіх мандрівників.

І вісник головних богів.

Бо має «неба пішохід»

Взуття крилате. Це — …  Гермес — правильна відповідь.

Аід — неправильна відповідь: бог підземного царс­тва мертвих.

Коли вона всміхається — багаті урожаї.

Її дочка вертається — природа оживає.

Якщо вона зажуриться — земля плоди не родить,

Зимою небо хмуриться, нестерпний голод ходить.

Та переміна настрою — це не її провина!

Аїд зробив нещасною прекрасну … Деметра — правильна відповідь: богиня землеробства та родючості,

Афіна — неправильна відповідь: богиня мудрості.

Завдання Згадайте міф. Кожна команда розказує міф.

Вчитель: В далекі плавання вирушали на трієрах. Геродот повідомляв,що швидкість трієри – 9-10км/год. Корабель  вміщував 200-300 переселенців з одного міста. Як ви думаєте , Яку відстань долали кораблі, якщо шлях від метрополії до колонії міг тривали 1 місяць ,30 днів,а пливти вони могли і вдень і вночі.

Приклад Ольвії.

Період античного судноплавства, як і всюди, починався в Ольвії у квітні й закінчувався до жовтня, тобто займав менше половини року. Отже, лише в ці місяці більшість власників суден та їхні команди могли одержувати винагороду за свою працю. Вже у вересні, коли у Чорному морі частішали шторми і збільшувався ризик корабельних аварій, позикодавці в Елладі збільшували процент прибутку, під котрий давали гроші купцям, що прямували з товаром до Пантікапея чи Ольвії. В інші місяці осені - зими плавання було настільки небезпечним для стародавніх суден, що лише у разі крайньої необхідності небагато хто відважувався виходити в море.

В античності ризик для життя завжди супроводжував подорожі на кораблях, які часто зазнавали аварій через негоду й напади піратів. Тому елліни постійно зверталися до різних богів - рятівників на морі. Вони приносили жертви та присвячували їм різноманітні дарунки, молячись про благополучне плавання, або дякували за врятування у морській поїздці. В античних містах Північного Причорномор'я до числа таких богів і божественних героїв входили Посейдон, Аполлон, Афродіта, Ахілл та Діоскури.

Знайдіть питання до тексту.

  1. Починаючи подорож,греки обов’язково відвідували місто Дельфи і питали поради у бога Аполлона. Піфія давала пророцтво. Якщо воно було несприятливе- подорож відкладали. Через деякий час, якщо життя на новому місці складалося щасливо, пливли з багатими дарунками у Дельфи,щоб подякувати богу Аполлону. Дельфи –це місто,де зустрічалися греки з усіх кінців Середземного моря. На стінах храму  сім давньогрецьких мудреців написали « Знай самого себе»
  2. Морські карти вирізали на мідних табличках або малювали на шкірі телят,пергаменті. До карти додавався текст з описом берегів, островів,які траплялися на шляху,великих і малих річок. Поселення й місцеві племена заносилися в такому порядку,як їх бачили греки,коли плавали вздовж берега. Греки першими помітили дві великі течії у Чорному морі завширшки20-30км. Верхня течія і нижня.
  3. Колоністи – переселенці збиралися з різних областей Греції. Це були селяни,які виратилиземлю, ремісникиі купці,що хотіли добре продати свої товари, елліни,які тікали зі свого рідного міста після програшу в боротьбі за владу. Багато колоній заснувало місто Мілет.  Прибульці висаджувалися на берег,обирали місце,купували його у місцевих племен.Це мала бути зручна затока або гирло річки – на узвишші. Висаджувались на берег, виносили всі речі. Потім тонким шаром під ноги розсипали землю з батьківщини,розкладали вогнище і розпалювали його від вогню привезеного з Греції. Після цього приносили жертву богам. Тепер можна починати будуватинове життя. Коли все владнається, можна приїжджати жінкам і дітям.

     А   Колонізація -

     Б    Хто ставав  колоністами?

     В  Поясніть вислів філософа Сократа  ,що  «греки ніби жаби розсілися по берегах морів »

     Г  Лоції –

    Д    Що робила Піфія у храмі Аполлона у Дельфі ?

    Е       Поясніть вислів  греків « Тут біля святилища Аполлона  відчуваємо себе одним народом»

Які колонії заснували греки в Криму?

У Північному Причорномор’ї  греками було засновано 80 колоній. На території України збереглося багато грецьких назв: Ялта — «прибережна», Феодосія — «Божі дари». Окрім назв, на території Криму збереглися також залишки колишніх грецьких поселень.

— Ольвія — «щаслива» — заснована у VI ст. до н. е.

— Пантікапей — «рибний шлях» — заснований у VI ст. до н. е. (Керч).

— Херсонес — «півострів» — заснований у V ст. до н. е.

Розкопки на території Херсонеса ведуться з XIX ст. Досліджені численні пам’ятники, написані наукові праці, історичні романи, вірші.

Перегляд відеоролика про Херсонес

Завдання 6  Міфи

Кому із героїв грецьких міфів могли б належати ці слова?

1. «Афіняни, я впізнав цей човен! Краще б мої очі осліпли, ніж побачили цей страшний колір вітрил! Мій син загинув… Нехай буде проклятим рогате чудовисько! Я не хочу й не можу жити далі».  Егей

2. «Завдяки мені людські домівки стали світлими в найтемніші вечори. Це я допоміг людям перемогти хвороби, навчив їх ремеслам. За що ж цар богів та людей так жорстоко покарав мене?» Прометей

3. «У мене вкрали мою дорогу донечку… Нехай зав'януть всі квіти, висохнуть всі дерева, вигорить трава! Поверніть мені мою доньку!» Деметра

4. «Не судіть суворо нещасного батька. Так, мені немає кого звинуватити у загибелі сина, крім себе. Я знаю – людина не птах… Але яким дивовижним вважається світ з небес!»     Дедал  

5. «У мене ще й досі все болить, хоча я тримав небо на своїх плечах зовсім недовго. Хто б здогадався, що воно таке важке!»  Атлант

Підсумок уроку

І – Причини колонізації

ІІ – Розвиток торгівлі

ІІІ Що  написали мудреці в храмі бога Аполлона на стіні  - ЗНАЙ САМОГО СЕБЕ.

Релакс  ЯК РОЗУМІЄМО ЦІ СЛОВА?

Голосуємо бобами. Мої враження від уроку –подорожі?

Білі   - мені подорож сподобалася,було дуже цікаво!

Темні – від подорожі чекав більшого, цікаво не було.

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
2 липня 2019
Переглядів
2039
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку