Урок "Великдень та таємниці писанкарства"

Про матеріал
Розробка уроку присвячена до Великодня. Учні зможуть поглибити свої знання про величне свято та розкрити таємниці писанкарства.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: розповісти про звичаї та обряди святкування Великодня в Україні. Пригадати види декоративно-прикладного мистецтва та зосередити увагу на писанкарстві. Розвивати творчість, уяву, пам` ять, мовлення, фантазію і художній смак. Виховувати почуття любові до свого народу, щоб учні відчували гордість за свою країну.

 

Тип уроку: урок вивчення нових знань

 

Форма проведення : вечорниці

 

Обладнання:  писанки, килимок, керамічні вироби, вишивка, декорації до сценки,      «поштова скринька», сигнальні картки, «великодній кошик», роздатковий матеріал, відеопрезинтація , муззаписи, піаніно,  виставка книг.

 

 Структура уроку:

 

  1. Організація класу
    •          Віршоване налаштування до уроку

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати,

Кличе в подорож дзвінок,

Урок цей зовсім незвичайний

Він навчить багато нас чого

Хай буде він для нас навчальним,

За це подякуєм йому!

  1. Повідомлення теми і завдань уроку

2.1 Слухання вірша

- Послухайте уважно вірш і подумайте про який день в ньому йдеться?

Великий день нас на гостини просить,

Малює сонце полотно небес,

І крашанку, як усмішку підносить

Христос Воскрес!

2.2 Бесіда

- То чи здогадалися ви про який Великий день розповідається в цьому вірші?

 (Про Великдень)

Великдень- одне з найбільших свят християн. Святкується воно на Україні ще з 10 століття навесні й пов язане з воскресінням  Ісуса  Христа, тому й має назву  Великий день, або Великдень.

  • Так, цього року ми святкуватимемо Великдень 4 квітня, в цю неділю.
  • А як називають цей день в народі? (Паска)
  • А чому його так називають?

      -   Як у нас святкують Великдень?  З чим ми йдемо до церкви? (З великоднім кошиком)

-  Давайте ми також складемо свій великодній кошик. А скласти нам допоможуть загадки.

2.3 Загадки

  1. Як називається святковий солодкий здобний білий хліб,

Що випікається до Великодня?   (Паска)

  1. Що то за голова ,

Що лиш зуби й борода?  (Часник)

 

 

 

 

 

3) У кожній господі

Стала у пригоді.

Та хто роздягає,

Сльози проливає.     (Цибуля)

4) Хвостиком прив язаний,

Довгий і зелений,

Гарбузовий він синок,

Дуже добрий…(Огірок)

5) Червоненькі кругляшки

Почіплялись на гілки

Позбираю всі підряд,

                    Буде добрий з них салат. (Помідори)

6) Пекучий дуже,

Та усім потрібен він.

Ти здогадуєшся, друже?

Ця рослина зветься …(Хрін)

7) Загадаю тобі загадку,

На півметра коротку.

Знаєш її, З їси її,

А не вгадаєш її.    (Ковбаса)

8) Біла стінка золотим соком повненька,

    Хто зламає, той не складає.   (Яйце)

 

• В одній бочці – два тіста, а не змішуються. (Яйце).

У фарбах катається, до церкви збирається. (Крашанка).

-А чим прикривають кошик? (Вишитим рушником)

-А що найголовніше у великодньому кошику, ми дізнаємося , коли переглянемо сценку «Курочка Ряба»

 

2.4  Інсценізація фрагменту казки “Курочка Ряба”.

 

(Для цього готуємо наперед дітей, можна запросити старшу жінку, яка вміє виготовляти писанки).

Іде бабуся, тримає в руках шкаралупку від яйця і плаче.

 

Баба. Ой, горе мені, горе! Що ця довгохвоста мишка наробила.

 

Курочка. Що сталося, бабцю? Чого плачеш?

 

Баба. Як же мені не плакати? Поклала я яєчко, що ти знесла, на поличку. Бігла мишка, хвостиком зачепила, яєчко впало і розбилось. А я хотіла на свята писанку розмалювати.

 

Курочка. Не плач, бабусю. Я знаю, що треба робити. Давай попросимо діток, нехай нам допоможуть.

Баба. А де ж ті дітки?

 

Курочка. Ось, сидять, і готові нам допомогти.

 

 

 

Баба. А чи ж зуміють? Вони такі маленькі.

 

Вчитель. Вони хоч і маленькі, та ручки в них умілі. Сідайте та попрацюємо разом.

 

- То що ж найголовніше у нашому кошику?   (Писанка)

 

 

2.5 Розповідь про види декоративного мистецтва

(під мелодію)

  • Весна в Україні. Воскресає природа, воскресає життя. Надходять  Великодні свята. І беруться українці за давнє- предавнє мистецтво: розписування писанок, символу  Великодня, Символи Весни , символи Вічності життя.
  • Народне мистецтво… Воно прекрасне, воно чарує серця…
  • А які види декоративного мистецтва ви знаєте? Ось погляньте на наш маленький музей, він вам допоможе пригадати ці види.

(Килимарство-ткацтво, кераміка, різьба, вишивка та писанкарство)

- А наш сьогоднішній одяг до якого виду належить?

- Справді, ми милуємося керамікою, різьбою, вишивкою, ткацтвом, які залишили нам у спадок наші  предки. Але якщо про килимарство, вишивки ми знаємо більше, є багато літератури,  яку ви бачите зараз на виставці, то про писанкарство дуже мало книг.

(Виставка книг)

-Ото, сьогодні ми поговоримо про писанкарство, як витвір декоративного мистецтва.

 

3. Вивчення нового матеріалу

3.1 Розповідь про писанку

-Беручи в руки розмаїто барвисте яйце, ми передусім милуємося його красою, орнаментом (тобто малюнком, який зображений) і мало знаємо про його історію…

- Гарна, як писанка! З давніх-давен так кажуть про вродливу дівчину. У віночку польових квітів, у різнокольорових стрічках, у барвистому вбранні, вона й справді мов писанка.

(Входить дівчинка).

                                       Дівчинка:

Я - писанка-красуня,

Вся в рисках і квітках.

Красу митців несу я,

Їх славлячи в віках.

Мене кладуть у свято

На пишному столі,

Щоби моїм убранством

Втішалися малі.

 

То що ж ми знаємо про писанку?  А про це нам розповість пошукова група, яка підготувала цікаву інформацію. Отож слухаємо уважно, для того, щоб потім ви змогли чітко відповідати на запитання.

3.2  Виступ «Пошукової групи» 

1 учень: Писанці вже понад тисячу років. Звичай розписувати писанки походить ще з дохристиянських часів. Україна здавна славилася самобутнім народним мистецтвом – писанкарством.

 

 

 

 

2 учень:Писанка - це курячі або гусячі яйця з барвистим кольоровим розписом. А саме слово "писанка" походить від слова "писати", тобто розписувати, прикрашати. Писанка – це вид українського народного мистецтва, який має назву писанкарство.

 

3 учень: Після довгої холодної зими люди завжди чекали на повернення сонця, яке споконвіку давало світло, а тепло сприяло пробудженню природи, розвитку рослинного та тваринного світу. Так найважливішим символом на писанці було й залишається зображення Сонця.

4 учень: А ось ще деякі  символи, які зображають на писанках: безконечник-є найдавнішим символом – символом вічності. Хрест- древній символ сонця і вогню. Таку писанку дарували на вдачу та щастя. Орнамент риба-це символ здоров я. Зірка або ружа –символ сонця. Таку писанку дарують на щастя.

(ці символи ви можете розглянути у своїх довідниках, що перед вами)

5 учень: Українці споконвіку вірили в магічну силу писанки та були переконані, що вона приносить щастя, добро, достаток, захищає людей від зла.

6 учень:

Без писанки не обходиться жоден Великдень. Як символ христового Воскресіння. Її освячують в церкві разом із Паскою. Ставлять на святковому столі. Як найдорожчу пам’ятку брали з собою писанку українці, вирушаючи в далекі краї. Так наша писанка стала відома в цьому світі. В Канаді навіть є пам’ятник писанці, а в місті Коломиї – музей писанки.

- А чи знаєте ви, що за легендою, найперше яйце мало всередині не жовток з білком, а зародок цілого світу. Життя , яке зберігалось в яйці, потрібно було захистити від злих сил, тому тонку шкарлупку яйця покривали фарбою.

3.2.3 Спосіб виготовлення писанки

Писанка-це яйце, розмальоване за допомогою писака (маленької трубочки), в яку заливається розтоплений віск. Цим воском наносять візерунки, потім кладуть у найсвітлішу фарбу, знов малюють візерунок, але вже інший, й кладуть у трохи темнішу, далі ще в темнішу. Потім писанку підігрівають. І з тієї хвилини, як на яйце нанесено візерунок, воно перестає бути простим яйцем, а стає святковою писанкою.

3.3 Відомі писанкарі

- А хто ж створює ці чудові писанки?

- А створюють їх писанкарі – люди, які розписують писанки.

Одними з найвідоміших писанкарів є: Анна Чентуряк, Марія Пожоджук, Олена Кравчук та Олег Кіращук.

3.4 Тест (за допомогою сигнальних карток) «Мовчанка»

 

  1. Скільки років писанці:

а) понад тисячу      б) понад 200 років

 

  1. Що означає слово «писанка»:

а) краса         б) писати (розписувати)

 

  1. Писанка- це вид українського народного мистецтва, який має назву:

а) Килимарство    б) Писанкарство

 

  1. Найважливішим  символом на писанці є зображення:

а) Сонця     б) Безконечника

 

 

 

 

5) Де знаходиться пам `ятник  писанці:

а) Канаді       б) Римі

 

- Молодці, всі гарно справилися із завданнями.

 

 

 

 

 3.5 «Поштова скринька знань» 

За те що ви так гарно відповіли на всі питання , писанкарі з якими ми сьогодні познайомилися, прислали нам  «поштову скриньку».Але це не просто скринька- це скринька знань. Давайте її відкриємо і подивимося, що ж там знаходиться.

- Хто бажає першим заглянути в скриньку знань?

-То що ж це, погляньте? (писанка). Це не просто писанка, давайте прочитаємо, як вона називається.

Крашанка – яйце одного кольору.

  • Знайдіть серед всіх писанок, що у вас на столі, крашанку і підніміть вгору.
  • Молодці, а погляньте, які вони різнокольорові. А чи знаєте ви, що кольори мають певне значення?

(Відповіді дітей)

1-й учень. Червоне яйце означає радість життя, надію на  кращу долю.

2-й учень. Жовте яйце означає місяць і зорі, у господарстві – врожай.

3-й учень. Блакитне яйце – небо, повітря, здоров'я.

4-й учень. Зелене – відкриття природи, багатство і врожай.

5-й учень. Чорне - ніч, тьму, надра землі, землю й родючість.

Крапанка - декорування яйця різнокольоровими крапками.

Шкрябанка або дряпанка - укрите підфарбованим воском яйце, яке прокарбовують гострим предметом.

-Це ще не всі повідомлення, давайте я зачитаю, що ще нам прислали.

А прислали нам  ХВИЛИНКУ- ВІДПОЧИНКУ

4. Фізкультхвилинка.

- А зараз всі встанемо. Давайте пригадаємо веснянку, яку ми вчили на уроці музики.

(спів з рухами).

Всі веснянку співаймо.

Весну-красну вітаймо.

Співаймо, співаймо,

Весну красну вітаймо.

Вийдем, вийдем на горбок,

Заспіваєм гаївок.

Що весна вже воскресла,

Нам Великдень принесла.

Воскресла, воскресла,

Нам Великдень принесла.

 

5. Повір `я про писанку

- Діти, а які повір` я про писанку ви знаєте?

5.1 Розповіді учнів

1. Пофарбоване, розмальоване яйце вважали оберегом.

 

 

 

 

2. 3 писанок, крашанок починався великодній сніданок у кожній українській сім'ї.

3. Будуючи нову хату, в кожному кутку клали по писанці. Предки вважали, що писанка охороняє оселю від пожежі, блискавки та різних напастей.

4. Дівчата вмивались водою, в яку опускали крашанку чи писанку, щоб бути рум'яними.

5. Писанки клали в землю, щоб родилося жито, пшениця.

6. Під поріг стайні клали теж писанки, щоб добре велося худобі.

- А ще, писанки служили для святкових розваг, ігор для дітей.

5.2 Гра в «Дряпка»

- Давайте і ми навчимося однієї з таких великодніх ігор.

Гравця відводили далеко від крашанки, і він, закриваючи шапкою обличчя, намагався підійти до неї.

-Після такого рухливого відпочинку, давайте послухаєм «Літературознавчу групу», що вона для нас підготувала .

6. Легенди. Виступ «Літературознавчої групи»

-Слухаємо уважно і з` ясовуємо, що нового ми дізналися.

6.1 Втупне слово літературознавців

Про писанки було створено чимало легенд. Ось одна із них:

6.2 Легенда

«Коли Ісуса вели на муки, Матір Божа творила вночі писанки. Виходили вони дуже гарні. А як писала, котилися їй з очей сльози. Коли вони капали на писанку , там жевріли цяточки…»

-То що капало на писанки, які творила Божа Матір? (Сльози)

- А що вони утворювали на писанках?  А як називаються такі писанки?(Крапанки)

5.3 Легенда 2

- Послухайте ще одну легенду

«Щороку злий Ірод, прикутий залізними ланцюгами у пеклі, посилає на світ Божий своїх гінців. А коли ті повернуться, запитує, чи ще творять люди писанки. Якщо гінці цього не заперечують, Ірод заходиться від плачу, зриває ланцюги, та ковалі знов беруть його в полон. Тож, доки малюють люди писанки, доти й буде світ…»

То для чого потрібно малювати писанки?

5.4 «Вечорниці»

А пригадайте початок уроку, що ми обіцяли бабусі? (Намалювати писанку)

-Отож, я всіх запрошую на «Вечорниці».

- А чи знаєте ви, що таке «Вечорниці»?

-Справді, ні одні «Вечорниці» не обходяться без пісні, ото ми , обов язково, будемо співати, але не просто співати, а ще й малювати свої власні писанки. Писанка – найкращий подарунок  до Великодніх свят.

-Малювати ми будем дещо не звичним способом, оскільки ми починаючі писанкарі, то використаємо фломастери. Кожен з вас може фантазувати або використовувати ті символи про які ми сьогодні говорили. Ото світ фантазій безмежний!!!

 

-А, щоб нам не було сумно, заспіваймо пісню:

 

-«Гарна писанка»

 

 

 

 

 

 

 

Гарна писанка у мене

Мабуть, кращої нема

Мама тільки помагала,

Малювала я сама.

Змалювала диво-пташку

Вісім хрестиків дрібних,

І малесенькі ялинки,

Й поясочок поміж них.

Хоч не зразу змалювала –

Зіпсувала 5 яєць

Та як шосте закінчила

Тато мовив: “Молодець!”

Я цю писанку, напевно,

Для Іванка залишу

А для мами і для тата

Дві ще кращі напишу.

2) «Намалюю писанку

 

 

6. Підсумок

6.1 Демонстрація учнівських писанок.

6.2 Розповідь

-Ви знаєте, існує здавна така традиція, як обмін  писанками або просто дарування писанки, як символ добра, здоров `я.  Тож давайте  і ви обміняйтеся між собою писанками, бажаючи  тільки хорошого.

-Я бачу на ваших обличчях з `явилися усмішки і це дуже  добре, адже, щоб Великодня діждатись, потрібно всіх прощати, добро в хату пускати, а погане забувати. Тому нехай ця усмішка не зникає з ваших облич, а  навпаки залишить у душі тільки добрі почуття. 

- А я вас і  всіх присутніх вітаю  з великодніми святами і бажаю  великого великоднього кошика здоров я  і удачі!

 

На столі –духмяна паска,

А круг неї писанки.

Уділи нам, Боже, ласки

На всі дні, на всі роки!

Немала у нас родина,

Та молитва всіх одна:

Хай розквітне Україна,

Як в погожі дні весна.

-Христос воскрес!

                     -Воістино воскрес!  (всі разом)

 

 

 

Використана література

 

  1. Навчальна програма  для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи
  2. Власні напрацювання

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Я у світі, Розробки уроків
Додано
18 лютого
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку