Мета: розповісти про звичаї та обряди святкування Великодня в Україні. Пригадати види декоративно-прикладного мистецтва та зосередити увагу на писанкарстві. Розвивати творчість, уяву, пам` ять, мовлення, фантазію і художній смак. Виховувати почуття любові до свого народу, щоб учні відчували гордість за свою країну.
Тип уроку: урок вивчення нових знань
Форма проведення : вечорниці
Обладнання: писанки, килимок, керамічні вироби, вишивка, декорації до сценки, «поштова скринька», сигнальні картки, «великодній кошик», роздатковий матеріал, відеопрезинтація , муззаписи, піаніно, виставка книг.
Структура уроку:
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати,
Кличе в подорож дзвінок,
Урок цей зовсім незвичайний
Він навчить багато нас чого
Хай буде він для нас навчальним,
За це подякуєм йому!
2.1 Слухання вірша
- Послухайте уважно вірш і подумайте про який день в ньому йдеться?
Великий день нас на гостини просить,
Малює сонце полотно небес,
І крашанку, як усмішку підносить
Христос Воскрес!
2.2 Бесіда
- То чи здогадалися ви про який Великий день розповідається в цьому вірші?
(Про Великдень)
Великдень- одне з найбільших свят християн. Святкується воно на Україні ще з 10 століття навесні й пов язане з воскресінням Ісуса Христа, тому й має назву Великий день, або Великдень.
- Як у нас святкують Великдень? З чим ми йдемо до церкви? (З великоднім кошиком)
- Давайте ми також складемо свій великодній кошик. А скласти нам допоможуть загадки.
2.3 Загадки
Що випікається до Великодня? (Паска)
Що лиш зуби й борода? (Часник)
3) У кожній господі
Стала у пригоді.
Та хто роздягає,
Сльози проливає. (Цибуля)
4) Хвостиком прив язаний,
Довгий і зелений,
Гарбузовий він синок,
Дуже добрий…(Огірок)
5) Червоненькі кругляшки
Почіплялись на гілки
Позбираю всі підряд,
Буде добрий з них салат. (Помідори)
6) Пекучий дуже,
Та усім потрібен він.
Ти здогадуєшся, друже?
Ця рослина зветься …(Хрін)
7) Загадаю тобі загадку,
На півметра коротку.
Знаєш її, З їси її,
А не вгадаєш її. (Ковбаса)
8) Біла стінка золотим соком повненька,
Хто зламає, той не складає. (Яйце)
• В одній бочці – два тіста, а не змішуються. (Яйце).
У фарбах катається, до церкви збирається. (Крашанка).
-А чим прикривають кошик? (Вишитим рушником)
-А що найголовніше у великодньому кошику, ми дізнаємося , коли переглянемо сценку «Курочка Ряба»
2.4 Інсценізація фрагменту казки “Курочка Ряба”.
(Для цього готуємо наперед дітей, можна запросити старшу жінку, яка вміє виготовляти писанки).
Іде бабуся, тримає в руках шкаралупку від яйця і плаче.
Баба. Ой, горе мені, горе! Що ця довгохвоста мишка наробила.
Курочка. Що сталося, бабцю? Чого плачеш?
Баба. Як же мені не плакати? Поклала я яєчко, що ти знесла, на поличку. Бігла мишка, хвостиком зачепила, яєчко впало і розбилось. А я хотіла на свята писанку розмалювати.
Курочка. Не плач, бабусю. Я знаю, що треба робити. Давай попросимо діток, нехай нам допоможуть.
Баба. А де ж ті дітки?
Курочка. Ось, сидять, і готові нам допомогти.
Баба. А чи ж зуміють? Вони такі маленькі.
Вчитель. Вони хоч і маленькі, та ручки в них умілі. Сідайте та попрацюємо разом.
- То що ж найголовніше у нашому кошику? (Писанка)
2.5 Розповідь про види декоративного мистецтва
(під мелодію)
(Килимарство-ткацтво, кераміка, різьба, вишивка та писанкарство)
- А наш сьогоднішній одяг до якого виду належить?
- Справді, ми милуємося керамікою, різьбою, вишивкою, ткацтвом, які залишили нам у спадок наші предки. Але якщо про килимарство, вишивки ми знаємо більше, є багато літератури, яку ви бачите зараз на виставці, то про писанкарство дуже мало книг.
(Виставка книг)
-Ото, сьогодні ми поговоримо про писанкарство, як витвір декоративного мистецтва.
3. Вивчення нового матеріалу
3.1 Розповідь про писанку
-Беручи в руки розмаїто барвисте яйце, ми передусім милуємося його красою, орнаментом (тобто малюнком, який зображений) і мало знаємо про його історію…
- Гарна, як писанка! З давніх-давен так кажуть про вродливу дівчину. У віночку польових квітів, у різнокольорових стрічках, у барвистому вбранні, вона й справді мов писанка.
(Входить дівчинка).
Дівчинка:
Я - писанка-красуня,
Вся в рисках і квітках.
Красу митців несу я,
Їх славлячи в віках.
Мене кладуть у свято
На пишному столі,
Щоби моїм убранством
Втішалися малі.
То що ж ми знаємо про писанку? А про це нам розповість пошукова група, яка підготувала цікаву інформацію. Отож слухаємо уважно, для того, щоб потім ви змогли чітко відповідати на запитання.
3.2 Виступ «Пошукової групи»
1 учень: Писанці вже понад тисячу років. Звичай розписувати писанки походить ще з дохристиянських часів. Україна здавна славилася самобутнім народним мистецтвом – писанкарством.
2 учень:Писанка - це курячі або гусячі яйця з барвистим кольоровим розписом. А саме слово "писанка" походить від слова "писати", тобто розписувати, прикрашати. Писанка – це вид українського народного мистецтва, який має назву писанкарство.
3 учень: Після довгої холодної зими люди завжди чекали на повернення сонця, яке споконвіку давало світло, а тепло сприяло пробудженню природи, розвитку рослинного та тваринного світу. Так найважливішим символом на писанці було й залишається зображення Сонця.
4 учень: А ось ще деякі символи, які зображають на писанках: безконечник-є найдавнішим символом – символом вічності. Хрест- древній символ сонця і вогню. Таку писанку дарували на вдачу та щастя. Орнамент риба-це символ здоров я. Зірка або ружа –символ сонця. Таку писанку дарують на щастя.
(ці символи ви можете розглянути у своїх довідниках, що перед вами)
5 учень: Українці споконвіку вірили в магічну силу писанки та були переконані, що вона приносить щастя, добро, достаток, захищає людей від зла.
6 учень:
Без писанки не обходиться жоден Великдень. Як символ христового Воскресіння. Її освячують в церкві разом із Паскою. Ставлять на святковому столі. Як найдорожчу пам’ятку брали з собою писанку українці, вирушаючи в далекі краї. Так наша писанка стала відома в цьому світі. В Канаді навіть є пам’ятник писанці, а в місті Коломиї – музей писанки.
- А чи знаєте ви, що за легендою, найперше яйце мало всередині не жовток з білком, а зародок цілого світу. Життя , яке зберігалось в яйці, потрібно було захистити від злих сил, тому тонку шкарлупку яйця покривали фарбою.
3.2.3 Спосіб виготовлення писанки
Писанка-це яйце, розмальоване за допомогою писака (маленької трубочки), в яку заливається розтоплений віск. Цим воском наносять візерунки, потім кладуть у найсвітлішу фарбу, знов малюють візерунок, але вже інший, й кладуть у трохи темнішу, далі ще в темнішу. Потім писанку підігрівають. І з тієї хвилини, як на яйце нанесено візерунок, воно перестає бути простим яйцем, а стає святковою писанкою.
3.3 Відомі писанкарі
- А хто ж створює ці чудові писанки?
- А створюють їх писанкарі – люди, які розписують писанки.
Одними з найвідоміших писанкарів є: Анна Чентуряк, Марія Пожоджук, Олена Кравчук та Олег Кіращук.
3.4 Тест (за допомогою сигнальних карток) «Мовчанка»
а) понад тисячу б) понад 200 років
а) краса б) писати (розписувати)
а) Килимарство б) Писанкарство
а) Сонця б) Безконечника
5) Де знаходиться пам `ятник писанці:
а) Канаді б) Римі
- Молодці, всі гарно справилися із завданнями.
3.5 «Поштова скринька знань»
За те що ви так гарно відповіли на всі питання , писанкарі з якими ми сьогодні познайомилися, прислали нам «поштову скриньку».Але це не просто скринька- це скринька знань. Давайте її відкриємо і подивимося, що ж там знаходиться.
- Хто бажає першим заглянути в скриньку знань?
-То що ж це, погляньте? (писанка). Це не просто писанка, давайте прочитаємо, як вона називається.
Крашанка – яйце одного кольору.
(Відповіді дітей)
1-й учень. Червоне яйце означає радість життя, надію на кращу долю.
2-й учень. Жовте яйце означає місяць і зорі, у господарстві – врожай.
3-й учень. Блакитне яйце – небо, повітря, здоров'я.
4-й учень. Зелене – відкриття природи, багатство і врожай.
5-й учень. Чорне - ніч, тьму, надра землі, землю й родючість.
Крапанка - декорування яйця різнокольоровими крапками.
Шкрябанка або дряпанка - укрите підфарбованим воском яйце, яке прокарбовують гострим предметом.
-Це ще не всі повідомлення, давайте я зачитаю, що ще нам прислали.
А прислали нам ХВИЛИНКУ- ВІДПОЧИНКУ
4. Фізкультхвилинка.
- А зараз всі встанемо. Давайте пригадаємо веснянку, яку ми вчили на уроці музики.
(спів з рухами).
Всі веснянку співаймо.
Весну-красну вітаймо.
Співаймо, співаймо,
Весну красну вітаймо.
Вийдем, вийдем на горбок,
Заспіваєм гаївок.
Що весна вже воскресла,
Нам Великдень принесла.
Воскресла, воскресла,
Нам Великдень принесла.
5. Повір `я про писанку
- Діти, а які повір` я про писанку ви знаєте?
5.1 Розповіді учнів
1. Пофарбоване, розмальоване яйце вважали оберегом.
2. 3 писанок, крашанок починався великодній сніданок у кожній українській сім'ї.
3. Будуючи нову хату, в кожному кутку клали по писанці. Предки вважали, що писанка охороняє оселю від пожежі, блискавки та різних напастей.
4. Дівчата вмивались водою, в яку опускали крашанку чи писанку, щоб бути рум'яними.
5. Писанки клали в землю, щоб родилося жито, пшениця.
6. Під поріг стайні клали теж писанки, щоб добре велося худобі.
- А ще, писанки служили для святкових розваг, ігор для дітей.
5.2 Гра в «Дряпка»
- Давайте і ми навчимося однієї з таких великодніх ігор.
Гравця відводили далеко від крашанки, і він, закриваючи шапкою обличчя, намагався підійти до неї.
-Після такого рухливого відпочинку, давайте послухаєм «Літературознавчу групу», що вона для нас підготувала .
6. Легенди. Виступ «Літературознавчої групи»
-Слухаємо уважно і з` ясовуємо, що нового ми дізналися.
6.1 Втупне слово літературознавців
Про писанки було створено чимало легенд. Ось одна із них:
6.2 Легенда
«Коли Ісуса вели на муки, Матір Божа творила вночі писанки. Виходили вони дуже гарні. А як писала, котилися їй з очей сльози. Коли вони капали на писанку , там жевріли цяточки…»
-То що капало на писанки, які творила Божа Матір? (Сльози)
- А що вони утворювали на писанках? А як називаються такі писанки?(Крапанки)
5.3 Легенда 2
- Послухайте ще одну легенду
«Щороку злий Ірод, прикутий залізними ланцюгами у пеклі, посилає на світ Божий своїх гінців. А коли ті повернуться, запитує, чи ще творять люди писанки. Якщо гінці цього не заперечують, Ірод заходиться від плачу, зриває ланцюги, та ковалі знов беруть його в полон. Тож, доки малюють люди писанки, доти й буде світ…»
То для чого потрібно малювати писанки?
5.4 «Вечорниці»
А пригадайте початок уроку, що ми обіцяли бабусі? (Намалювати писанку)
-Отож, я всіх запрошую на «Вечорниці».
- А чи знаєте ви, що таке «Вечорниці»?
-Справді, ні одні «Вечорниці» не обходяться без пісні, ото ми , обов язково, будемо співати, але не просто співати, а ще й малювати свої власні писанки. Писанка – найкращий подарунок до Великодніх свят.
-Малювати ми будем дещо не звичним способом, оскільки ми починаючі писанкарі, то використаємо фломастери. Кожен з вас може фантазувати або використовувати ті символи про які ми сьогодні говорили. Ото світ фантазій безмежний!!!
-А, щоб нам не було сумно, заспіваймо пісню:
-«Гарна писанка»
Гарна писанка у мене
Мабуть, кращої нема
Мама тільки помагала,
Малювала я сама.
Змалювала диво-пташку
Вісім хрестиків дрібних,
І малесенькі ялинки,
Й поясочок поміж них.
Хоч не зразу змалювала –
Зіпсувала 5 яєць
Та як шосте закінчила
Тато мовив: “Молодець!”
Я цю писанку, напевно,
Для Іванка залишу
А для мами і для тата
Дві ще кращі напишу.
2) «Намалюю писанку
6. Підсумок
6.1 Демонстрація учнівських писанок.
6.2 Розповідь
-Ви знаєте, існує здавна така традиція, як обмін писанками або просто дарування писанки, як символ добра, здоров `я. Тож давайте і ви обміняйтеся між собою писанками, бажаючи тільки хорошого.
-Я бачу на ваших обличчях з `явилися усмішки і це дуже добре, адже, щоб Великодня діждатись, потрібно всіх прощати, добро в хату пускати, а погане забувати. Тому нехай ця усмішка не зникає з ваших облич, а навпаки залишить у душі тільки добрі почуття.
- А я вас і всіх присутніх вітаю з великодніми святами і бажаю великого великоднього кошика здоров я і удачі!
На столі –духмяна паска,
А круг неї писанки.
Уділи нам, Боже, ласки
На всі дні, на всі роки!
Немала у нас родина,
Та молитва всіх одна:
Хай розквітне Україна,
Як в погожі дні весна.
-Христос воскрес!
-Воістино воскрес! (всі разом)
Використана література