Урок. Євген Гребінка. "Човен"

Про матеріал
Розробка уроку призначена для вчителів української літератури під час вивчення творчості Є. Гребінки.
Перегляд файлу

План-конспект уроку української літератури в 9 класі

Тема. Євген Гребінка. Життєвий і творчий шлях письменника. Вірш «Човен». Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета українською та російською мовами.

Мета: дати учням уявлення про життєвий і творчий шлях митця, допомогти усвідомити моральні цінності, які обстоює автор; розвивати критичне мислення, навички вдумливого читання, аналізу поетичних творів; плекати повагу до культурних надбань народу, виховувати естетичний смак.

Теорія літератури: романс.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійна презентація, відеосюжети романсів «Чёрные очи», «Український романс», пісні «Човен», книжкова виставка, тексти творів, «Бортовий журнал».

Методи, прийоми, форми роботи: асоціювання, слово вчителя, бесіда за запитаннями, проблемна ситуація, випереджувальні завдання, «Майстерня художника», «Творча майстерня», «Виглядає як…, звучить як…», «Бортовий журнал», «Сенкан», «Римований репортаж».

Перебіг уроку

  1. Створення позитивної психологічної атмосфери на уроці:

Доброго дня, діти. Розпочинаємо наш урок. Він буде цікавим, змістовним, тому приготуйтеся бути уважними, активними. А зараз візьміться за руки і побажайте один одному успіхів. Я також бажаю вам успіхів і перемог на сьогоднішньому уроці і не тільки.

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Діти, окрім Великого Кобзаря, ХІХ століття подарувало українській літературі чимало визначних постатей, чия творчість впливала не лише на формування обличчя культурно-історичної доби, а й на світогляд нашої нації. Серед таких майстрів слова – Євген Гребінка, великий байкар,талановитий лірик, прозаїк, видавець, неперевершений романтик. (СЛАЙД 2)

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Отже, Євген Гребінка – представник романтичної літератури. Тож для вас завдання: подумайте і запишіть на фліпчарті ключові слова до поняття романтизм. (УЧНІ ЗАПИСУЮТЬ АСОЦІАЦІЇ : сум, бунт, самотність,мотив світової скорботи, почуття, фольклор, нескореність, напрям).

Отже, зробіть висновок, який напрямок у мистецтві і літературі називається романтизмом. (СЛАЙД 3)

    Романти́зм (фр. romans) — ідейний рух у літературі й мистецтві. Характерними ознаками романтизму є заперечення раціоналізму, відмова від суворої нормативності в художній творчості, культ почуттів людини; увага до особистості, її індивідуальних рис; неприйняття буденності й звеличення «життя духу»; наявність провідних мотивів самостійності, світової скорботи (національної туги) та романтичного бунту, нескореності, історизму та захоплення фольклором.

 

  1. Оголошення теми, мети уроку. Запис у зошити. (СЛАЙД 4)

А зараз запишіть у зошити сьогоднішню дату, тему уроку. (ПРОДИКТУВАТИ ТЕМУ, ЗАЧИТАТИ МЕТУ).

А що ви очікуєте від уроку? (відповіді)

  1. Створення проблемної ситуації. (СЛАЙД 5)

Проблемне питання

 "Давно хтось сказав, що українською мовою можна писати лише саме кумедне, смішне... Досить прочитати історію Малоросії, ... і ви думаєте: невже народ з таким залізним характером, з такими глибокими почуттями може лише сміятися?" /Є.Гребінка/.

Чи вдалося Є. Гребінці довести це своїм життям і творчістю?

На це запитання ми з вами дамо відповідь у кінці нашого уроку.                  6. А зараз звернемося до біографії нашого письменника. Це випереджувальне завдання виконувала Наталя.

 (СЛАЙД 6 відеобіографія)

(Відеоматеріал «Розповідь   біографії   Є.П.Гребінки  від імені   доньки  Надії )

НАДІЯ :  Доброго дня, молодь ХХІ століття. Мені дуже приємно, що сьогодні в українських школах не забувають імені мого батька. Я  донька  Євгена  Павловича  Гребінки.  Звати  мене  Надія.  Народилася  я  в  1845 році. Коли  помер мій  батько, я була  ще маленькою.  Але моя  мама  дуже  багато  розповідала   мені  про  нього.

         Народився  мій  батько 2 лютого 1812 року  на хуторі Убіжище  на Полтавщині в сім’ї відставного штаб-ротмістра Павла Івановича Гребінки.

Мій  тато  був старшим  у  сім’ї  серед  8  дітей. Початкову освіту здобув у домашніх умовах. Навчався у Ніжинській гімназії вищих наук, одержав чин 14 класу. Саме тут були написані його перші твори.

         У званні обер-офіцера  був    відряджений   повітовим  дворянством  у 8-й резервний Малоросійський полк. Потім  батько вийшов у відставку  та повернувся до Убіжища.  1834 року  він  переїздить до Петербурга  і  працює у комісії духовних училищ, учителем російської мови у Дворянському полку.

     У  1844 році  обвінчався з   моєю  мамою  Марією   Василівною Ростенберг - донькою шляхетного пирятинського козака Івана Чайковського, і повернувся до Петербурга.

До творчої скарбниці мого батька увійшли байки (збірка «Малороссийские приказки»), балади, романси, повісті «Кулик», «Пригоди синьої асигнації», роман «Чайковський». Він був видавцем альманаху «Ластівка», на сторінках якого мали змогу друкувати свої твори молоді невідомі письменники. Батько відкрив своїм коштом у селі Рудці   парафіяльне училище для селянських дітей . Починав 8 -томне видання своїх творів, але помер  від  туберкульозу  у  1848  році. Його останніми словами були : «Добре ... було б дома лежати... в Убіжищі, на Україні. Візьміть мене додому. Хай мені заспіває жайворонок степовий у рідному краю...». Залізнична станція Петрівка, що знаходиться недалеко від місця народження й  упокоїла мого батька. Він  прожив коротке життя — всього 36 років. Та за недовгий вік він встиг зробити собі ім’я як в українській, так і в російській літературі, створивши поетичні та прозаїчні шедеври. Я  дуже  пишаюся   своїм батьком).

 

  1.  Учитель: Діти, чи вдалося вам знайти і дослідити ще якісь цікаві й маловідомі моменти життя цього письменника?

Будь ласка, Альоно. (СЛАЙД 7, СЛАЙД 8)

(У Петербурзі Євген Гребінка знався з багатьма літераторами: Олександром Сергійовичем Пушкіним, Іваном Тургенєвим, Іваном Криловим, Григорієм Квіткою-Основ’яненком, Петром Гулаком-Артемовським, Левком Боровиковським, Миколою Гоголем. У нього в Убіжищі гостював Володимир Даль – упорядник тлумачного словника російської мови. Саме Гребінка одним із перших звернув увагу на Тараса Шевченка, тоді ще учня маляра (це було в 1836 році). На літературних вечорах у Гребінки Шевченко дізнається про новини тогочасного російського й українського літературного життя, зближується з багатьма прогресивними діячами російської культури. У подальшому Євген став його літературним учителем і сприяв його викупові. Це  дуже  цікава та малодосліджена тема:  Гребінка і Тарас Шевченко, точніше, роль і місце Євгена Павловича у «шевченковому колі». Є вагомі підстави вважати, що ця роль була особливою. Саме Євген Гребінка (поруч з Іваном Сошенком, Григоровичем-Барським, Мокрицьким) був серед тих українців, без конкретної, самовідданої допомоги яких було б неможливим звільнення Великого Кобзаря з кріпацтва — якраз ці люди зробили тут перший поштовх, залучили до справи впливових російських «партнерів»: Жуковського, Брюллова, Венеціанова. Саме Гребінка (і це відомо зі спогадів людей, які знали молодого Тараса) наполегливо дбав про те, щоб увести вчорашнього кріпака, геніально обдарованого митця до товариства освічених людей Санкт-Петербурга, прагнув створити максимально сприятливі умови, за яких би міг найкращим чином розвиватися його талант.                                                                                                                                

Часто  стрічались  Тарас  Шевченко  і  Євген  Гребінка. Найдорожче, що  отримував  Шевченко  від  Євгена  Павловича, це  почуття  людської  доброти, віра  у  власні  сили  і  майбутнє.  7 березня 1840 року Євген Павлович передав до Цензурного комітету перше видання Шевченкового  «Кобзаря», який невдовзі вийшов у світ. Це була найбільша перемога «українця» Гребінки у Петербурзі  — народження першого видання шевченкового «Кобзаря», книги, що створила цілу епоху в духовному житті України. До  «Кобзаря»  увійшов   вірш  «Перебендя»  з   присвятою  Євгену   Гребінці. Так письменник став фактично видавцем цієї ВСЕСВІТНЬО ВІДОМОЇ книги. Потім ще будуть зустрічі і розмови, і власноруч переписаний у альбом Гребінки, йому ж присвячений, «Перебендя», і буде спільна подорож на Україну. 19 травня 1843 року Тарас Шевченко вирушив із Петербурга в першу подорож до України в кареті разом із Євгеном Гребінкою).

(СЛАЙД 9 «МАЙСТЕРНЯ ХУДОЖНИКА»). Зверніть увагу на портрет Є. Гребінки, його написав Т. Шевченко у 1837 році. Яким постає перед нами поет?

  1. (СЛАЙД 10) Учитель: Дякую, діти. Вдома ви виразно читали поезію Є. Гребінки «Човен» і матеріал, уміщений у підручнику. Що ви можете сказати з приводу прочитаного? Твір сподобався? Чим саме? (простотою, ліризмом). Тож давайте зараз виразно прочитаємо цю поезію. Відкрийте підручники на сторінці 151. (ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ ПО ЧЕРЗІ).                 (СЛАЙД 11)

 

Уважно подивіться на екран. До вашої уваги «Бліц-опитування».  (СЛАЙД 12)

  • У якому році написана поезія?  (1833 рік)
  • Що лежить в основі твору? (твір має автобіографічний характер: роздуми автора, який із рідного хутора вирушає до далекого і невідомого Петербурга).
  • За жанром це… (романтична балада).
  • У чому полягають романтичні ознаки цієї поезії? (риси романтичного стилю в баладі: грізна морська стихія, трагедія з човном, переживання ліричного героя)
  • Які символічні образи наявні у вірші?(човен, темна ніч, насуплені хмари, буйні вітри).
  • Яким постає символічний образ човна у Гребінки? (образ човна алегоричний: це символ трансформації, переходу, перетинання межі між певними світами. Це образ життя у його безкінечному потоці).
  1. УЧИТЕЛЬ: А зараз, діти, виконайте таке завдання: випишіть у зошити  художні засоби, наявні у творі (епітети:«світ білий», «синєє море», «буйнії вітри», «чорнії гори»,  «темная нічка», «лютеє горе»; порівняння: «і хвиля гуляє, мов чорнії гори»,  «як темная нічка, насунулись хмари»; алітерація: «за громом громи гуркотять»; зменшувально-пестливі слова: нічка, весельце; нестягнені форми прикметників: синєє, буйнії, чорнії, темная, лютеє; синонімічні ряди: заграло, запінилось; бурхнув, ниряє, покотив, качається, поплив).

 

  1.  УЧИТЕЛЬ:

Отже, діти, підведемо підсумок щодо аналізу цієї поезії. Будь ласка, Наталя.

 

 

 

(Короткий аналіз поезії «ЧОВЕН»

 Творча спадщина Євгена Гребінки дуже різноманітна. Велику частину творів письменника становлять байки, в яких він оригінально та художньо довершено викриває одвічні людські вади. Але є у творчому доробку Гребінки прекрасні ліричні твори.

Серед них один із найвідоміших та найдовершеніших – це романтична балада "Човен", яка стала маніфестом молодого Гребінки. Домінуючим напрямом у ліриці за часів написання поезії був романтизм, отож і "Човен" витримано у традиціях романтизму. Емоційної напруженості надає баладі провідний її образ — образ човна. Цей образ є дуже глибоким. Човен у морі є уособленням особистості, яка потрапляє у море подій та нестандартних ситуацій, у море життя.

Образ човна містить елементи трагічності, що є характерним для романтичних творів. Складне протистояння особистості та навколишнього світу і створює конфлікт, напруження в поезії.

Балада "Човен" побудована на основі прийому – розгорнутого паралелізму.

 Море розбиває човен на тріски, але ліричний герой упевнений, що така доля очікує на кожного, хто вирушає в далекі мандри морем життя. Ліричний герой, попри свій страх перед світом, вважає потрібним це метафоричне плавання. Мене вразило те, що письменник, який жив понад сто років тому, висловив ставлення до життя, яке притаманне мені та багатьом моїм одноліткам: я теж упевнена, що для досягнення своєї мети кожна людина мусить щось робити, навіть якщо вона відчуває невпевненість або страх. Сам автор балади щиро зізнається у своїх побоюваннях, але вирішує не ховатися від світу, сподіваючись на те, що зможе "випливти" зі складних ситуацій, з якими він стикатиметься у життєвому морі:

 Як човнові море, для мене світ білий

Ізмалку здавався страшним;

Да як заховаться? не можна ж вік цілий

Пробути з собою, одним.

Прощай, мій покою, пускаюсь у море!

І, може, недоля і лютеє горе

Пограються з човном моїм.

 Образ одинокого човна доволі поширений у світовій літературі. До цього алегоричного образу вдавались Байрон, Жуковський, Лєрмонтов, Забіла. Герой вірша «Човник» Віктора Забіли, написаного приблизно того ж часу, що й поезія Є. Гребінки, теж нарікає на нещасливу долю і порівнює себе з човником у бурхливому морі:

        І я в світі, як той човник,

Де пристать не знаю;

Де б хотілось, там не можна,

Бо щастя не маю.

 

 

 

 

 

  1.  Учитель:

Діти, ви почули, що багато поетів оспівували самотній човен у бурхливій морській стихії. Серед них відомий український письменник Іван Якович Франко. Зараз ми переглянемо один із відео варіантів, який відшукала  Анастасія. Що ти можеш про нього сказати? (Це пісня у виконанні сучасної львівської групи «Один в каное». Слова Івана Франка). Ваше завдання - уважно прослухати і порівняти два твори.

(СЛАЙД 13, пісня «Човен»)

Чи схожі ці два твори? Чим саме?

 

  1.  «Творча майстерня»

УЧИТЕЛЬ: Чи виникає у вас хвилювання за своє майбутнє, суголосне з хвилюванням ліричних героїв наших поезій?

Удома ви за бажанням могли написати відповідь на це запитання у будь-якій формі: чи є бажаючі виступити.

(Зозуля А.)

  1.  Учитель: У творенні по-справжньому популярних пісень-романсів Євгенові Гребінці належить, либонь, перше місце серед українських поетів. Та й не тільки українських.

Запишіть у зошити, що називається романсом.

(СЛАЙД 14)

Романс (франц. roman – романський) – різновид пісні про кохання. Характеризується витонченими засобами виразності, багатством образів, які тісно пов’язуються з ритмічністю, сплавом слова і музики.

Учитель: Світова естрада на неофіційному конкурсі нещодавно спробувала визначити три найпопулярніші у ХХ ст.. естрадні пісні. Перше місце віддано іспанській поетесі Консуело Веласкес за романс на її слова «Бесаме мучо». Третє місце посіла одна з пісень групи «Бітлз», а на другому місці – наш Євген Гребінка з романсом «Очи  чёрные». Його з успіхом виконують на всіх континентах: і вокалісти-професіонали, і самодіяльні музиканти. Співали романс такі знаменитості, як росіяни Федір Шаляпін і Володимир Висоцький, циганські співаки Валерій Агафонов і Микола Сліченко, американець Луї Армстронг, французькі співачки Патрісія Каас та Мірей Матьє, іспанець Хуліо Іглесіас,  «тріо золотих тенорів» - італієць Лучано Паваротті, іспанці Пласідо Домінго та Хосе Каррерас.  Тож не дивно, що, за рішенням ЮНЕСКО, день народження Гребінки – одна зі знаменних дат у всьому світі. (СЛАЙДИ 15, 16)

А зараз, діти, прослухайте романс «Очи чёрные» у виконанні актору театру і кіно, співака, народного артиста Миколи Сліченка. (СЛАЙД 17)

Учитель: Що ж це за твір і чи є український переклад? Будь ласка, Єлизавето.

 

(ПОВІДОМЛЕННЯ

Зі своєю майбутньою дружиною Гребінка познайомився  у 1842 році під час одного з частих візитів до рідного Убіжища. То була красуня з палкими очима, у яку він закохався з першого погляду. Та дідусь Марії Василівни Ростенберг, так звали ту дівчину, не давав згоди на їхнє одруження. Тоді, щоб хоч трохи заспокоїти вражене серце, Євген Павлович написав вірш російською мовою «Очи чёрные». Він був опублікований 1843 –ого року. Однойменний романс з’явився за 51 рік. Музика – з вальсу німця Флоріана Германа в обробці норвежця Софуса Гердаля. Отож, найвідоміший російський «циганський» романс створили українець,німець і норвежець.

 Українська пісня, яку співає весь світ. Саме  українська, бо лише в нашій народній поезії так широко використовується образ очей. Очі в наших піснях – не просто дарунок природи чи батьків, а віддзеркалення душі! Журналіст і поет-лірик Юрій Тараненко у 1998 році в газеті «Хрещатик» вперше дав прекрасний варіант гребінківських «Очей» українською  мовою.

Очі чорнії, аж палаючі,

Очі пристрасні та жадаючі!

Як люблю я вас! Як боюся вас!

Певно, стрів я вас у недобрий час.

Темний погляд ваш –як морська глибінь.

По душі моїй в нім жалоби тінь.

Бачу пломінь я переможний в нім:

Серце спалено у вогні страшнім.

Та жену журбу і печаль свою.

На мою судьбу я не ремствую,

Найдорожче все, що Господь дав нам,

Я пожертвував огняним очам .

 Вірш Євгена Гребінки – це справжній гімн всеохоплюючому й беззастережному коханню; гімн, який викликав до життя народження пісні, що подолала простір і час!).

 

 

  1.  УЧИТЕЛЬ:  Наступний наш твір – це один із найкращих романсів українською мовою «Ні, мамо, не можна нелюба любить», опублікований під назвою «Українська мелодія» в 1840 році. Перед вами текст цієї пісні і її відеозапис у виконанні української співачки, народної артистки Євгенії Мірошниченко.

(СЛАЙД 18)

Текст

— Ні, мамо, не можна нелюба любить,
Нещасная доля із нелюбом жить.
Ох тяжко, ох важко з ним річ розмовляти
Хай лучче буду я ввесь вік дівувати.

— Хіба ти не бачиш, яка я стара?
Мені в домовину лягати пора.
Як очі закрию, що буде з тобою?
Останешся, доню, одна сиротою.

А в світі якеє життя сироті?
І горе, і нужду терпітимеш ти.
А дочку пустивши, мовляв, на поталу,
Стогнать під землею, як горлиця, стану.

— Ой мамо, голубко, не плач, не ридай,
Готуй рушники й хустинки вишивай.
Нехай за нелюбом я щастя утрачу,
Ти будеш весела, одна я заплачу.

Гей, там, на могилі, хрест божий стоїть,
Під ранок й під вечір матуся квилить:
— Ой Боже мій, Боже! Що я наробила?
Дочку, як схотіла, із світа згубила!

 

  1.  Бесіда за запитаннями:

Як ви зрозуміли,  який мотив лежить в основі твору? (мати змусила дочку вийти заміж за нелюба і та помирає, не витримавши такої наруги над своїми почуттями).

Яка структура твору? (твір має вигляд діалогу дочки з матір’ю: мати наполягає на шлюбі, донька не зважується перечити).

      Сюжет якого твору нагадує ця пісня? (І. П. Котляревський «Наталка    Полтавка»).

      Що спільного і що відмінного в характерах героїнь?

Чим вразив вас поетичний образ дівчини у романсі «Українська мелодія»?

 

УЧИТЕЛЬ:

Діти, отож повернемося до нашого проблемного запитання: чи зміг Є.Гребінка своїм життям і творчістю довести, що українською мовою можна писати не лише комічне і смішне, а й серйозні речі?

 

      УЧИТЕЛЬ:

Ви дуже гарно підготувалися сьогодні до уроку, активно працювали, я вам вдячна. Тож підведемо підсумок нашого уроку.

РЕФЛЕКСІЯ

Наша вправа називається «Виглядає як…, звучить як…». Я буду зачитувати початок речення, а ви його продовжите.

  1. На портретах Гребінка виглядає як…(красень, звичайна людина…).
  2. Відеобіографія від Наталі виглядає як…(фільм, бесіда по скайпу…).
  3. Дружба Гребінки і Шевченка виглядає як…(сплав, підтримка, вигідна для обох).
  4. Вірш «Човен» звучить для мене як…(роздум, заклик, маніфест).
  5. Романс «Очи чёрные» звучить як (невідома пісня, опера).
  6. Романс «Ні, мамо, не можна нелюба любить» звучить як (доказ…).
  7. Творчість Є. Гребінки виглядає як…(перлина, діамант, скарб).

А зараз я пропоную вам скласти СЕНКАН на тему «Творчість Є. Гребінки». (ПЕРЕВІРИТИ)

На початку нашого уроку ви говорили про свої очікування від уроку.

Тож, чи справдилися ваші сьогоднішні сподівання, напишіть зараз за допомогою прийому «Римований репортаж». (ПЕРЕВІРИТИ)

 

А зараз я хочу перевірити ваші «Бортові журнали»

Основна інформація для розкриття теми

+

-

Гребінка народився 2 лютого 1812 року

 

 

Мав єдину доньку Надію

 

 

Товаришував із Т.Г. Шевченком

 

 

Особисто знав О.С. Пушкіна

 

 

Видав перший «Кобзар»

 

 

Поезія «Човен» - романтична балада

 

 

Пісня «Човен» на слова І. Франка

 

 

«Очи чёрные» - циганський романс

 

 

Романс «Очи чёрные» має світову славу

 

 

Романс «Очи чёрные»написаний після зустрічі з майбутньою дружиною

 

 

Микола Сліченко, Федір Шаляпін, Луї Армстронг

 

 

Євгенія Мірошниченко

 

 

Романс «Ні, мамо, не можна нелюба любить» нагадує сюжет «Наталки Полтавки» І.П. Котляревського

 

 

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Підготувати повідомлення «Життя і тв-сть М. В. Гоголя» (за бажанням).
  2. Читати повість «Тарас Бульба».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 січня 2022
Переглядів
12046
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку