Урок " Вічна тема любові в новелі Г. Тютюнника «Три зозулі з поклоном», нова інтерпретація любовного трикутника"

Про матеріал
Конспект уроку апробований під час відкритого заняття. Спонукає учнів до філософського осмислення теми любові та взаємин між людьми. Містить матеріали з урахуванням до сучасного уроку.
Перегляд файлу

1

Тема. Вічна тема любові в новелі Г. Тютюнника «Три  зозулі з поклоном», нова інтерпретація любовного трикутника

Мета: розкрити ідейно–художній зміст твору , удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, формувати власну думку про поведінку героїв; виховувати поняття краси почуттів, усвідомлення сенсу любові, уміння берегти її і цінувати.

                                           ХІД УРОКУ

І Мотивація навчальної діяльності учнів

        Хочу розпочати наш урок  рядками із вірша В.Симоненка:

Було і буде так в усі часи:

Любов, як сонце, світу відкриває

Безмежну велич людської краси.

Тому Господь її завжди благословляє.

-Як гадаєте, чому розпочинаємо наш урок  саме такими словами ? Чи пов’язані вони з твором, який ми зараз вивчаємо ?  Знайдіть ключове слово, яке об’єднує ці два твори.

Зверніть увагу на епіграф до новели «Три зозулі з поклоном»

«ЛЮБОВІ ВСЕВИШНІЙ ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ»

 

-Що автор хотів сказати нам цими словами? Які асоціації викликає епітет «Всевишній» ?

Отже, автор хотів підкреслити велич найкращого людського почуття, яке подарував Бог людині,- кохання . Оскільки сам Бог обдарував людину цим почуттям, то хочу нагадати, що ж говориться про нього у Біблії .

 У Новому Заповіті є такі слова :

 «Любов довготерпелива, лагідна, любов не заздрить, не чваниться, не горда, не гнівлива, усе покриває, усьому вірить, завжди надіється, усе терпить».

Запам’ятаймо ці слова.

Вони  є Гімном Любові для усіх народів та в усі часи.

Ми з вами теж вивчали багато творів про любов і в багатьох із них були «любовні трикутники» .Пригадайте ці твори.Оскільки ви їх згадали ці, то пам’ятаєте розв’язання проблеми любовного трикутника.

ІІ Оголошення теми та мети уроку

  На сьогоднішньому уроці ми проаналізуємо новелу «Три зозулі з поклоном», охарактеризуємо образи головних героїв, спробуємо зрозуміти нову інтерпретацію «любовного трикутника»

ЗАПИС ТЕМИ У ЗОШИТИ

Вічна тема любові в новелі Г. Тютюнника «Три зозулі з поклоном», нова інтерпретація любовного трикутника

 

ІІІ Основна частина уроку

  • Назвіть героїв новели .
  • Хто з них увійшов у любовний трикутник ?

( ЗАПИС НА ДОШЦІ ІМЕН У ТРИКУТНИКУ)

  

2

 У новелі любов заволоділа серцями трьох людей . Три долі, три туги, освячені любов’ю .

-Яку ж роль відіграє у житті героїв це високе почуття ? І якими треба бути людьми , щоб уміти так кохати ?

Щоб ми змогли відповісти на ці питання та розкрили тему уроку, охарактеризуймо образи головних героїв .

Для виконання завдання клас об’єднуємо в 3 групи

 

І-ша група – визначатиме риси характеру Михайла; ІІ-га група – Марфи; ІІІ- тя група – Софії (6 ХВ.)

      Час на виконання цього завдання вичерпано . Тож розпочнімо з образу Михайла . Якою людиною , на вашу думку , був Михайло , які риси х –ру йому притаманні ?

Презентація напрацювань  ( І групи  )

-Чи будуть у когось доповнення , заперечення , запитання ?

  • -Чи можна із зовнішнього вигляду людини зробити висновки  , якими рисами х– ру вона наділена ?
  • -На що саме у зовнішності ви звертаєте увагу, коли хочете зрозуміти х – р людини ?
  • -Зачитайте цитати з твору , у яких подається портрет батька в різні періоди його життя . Які художні деталі увиразнюють його портрет ?
  • -Як ставився Михайло до Софії та до сина ?
  • -Що поєднувало сім’ї Михайла та Марфи Яркової ?

ПРЕЗЕНТАЦІЯ напрацювань ( ІІ групи )

 -Чи була Марфа розпусною, легковажною жінкою ?

-Марфа була однолюбкою .Чому ж вона покохала Михайла ? Чи є у цьому вина її чоловіка ?

  • -Яким був Карпо? Що свідчить про нещасливе життя Марфи у шлюбі? (НЕРІВНЯ ДУШ )
  • -Чи відчувала вона сама докори сумління?
  • -Чи засуджуємо ми Марфу за те,що вона так ненароком, мимоволі втрутилась у життя Михайла та Софії?
  • -Чи були у селі люди, що засуджували її? Чи можемо її якось виправдати?

«ЧУЖА ДУША – ТО ТИХЕ МОРЕ СЛІЗ .

ПЛЮВАТИ В НЕЇ – ГРІХ ТЯЖКИЙ , НЕ МОЖНА !»

 

Ми маємо бути дуже обережні з осудом . У Євангелії сказано: « Не судіть своїх ближніх. Не судіть, то і вас не будуть судити, прощайте, то і вам простять»

  • -Зачитайте портрет Марфи в різні періоди її життя.

Знайдіть деталі, які передають її почуття.

 

 -Хто розповідає сину про безмежно люблячу, чисту душею Марфу? Якою людиною була Софія? Які риси х – ру їй притаманні?

ПРЕЗЕНТАЦІЯ НАПРАЦЮВАНЬ ( ІІІ групи)

  •  
  • 3
  • -Софія … Що означає це ім’я? ( мучениця, мудрість)

Уже самим іменем автор заклав енергетику героїні.

  • -Пригадайте, з якими почуттями Софія розповідає синові про Марфу?
  • -Як ви гадаєте, у такому розумінні своєї суперниці  Софія виявила свою силу чи слабкість?

( Уявіть, яку треба мати душу, щоб зрозуміти кохання іншої жінки до свого чоловіка.)

- Чи подає автор опис зовнішності Софії?

- Дивний любовний трикутник, чи не так? То у чому полягає нова інтерпретація любовного трикутника?

( нема сварок, прокльонів, ревнощів, ненависті)

- Може, Софія не кохала свого чоловіка і їй було байдуже до цієї ситуації?

-ХТО КОГО ЛЮБИВ ? ЯК СТАВИТИ СТРІЛОЧКИ У ТРИКУТНИКУ?

 

ЗВЕРНІМОСЬ ДО ОСТАННЬОГО ЛИСТА МИХАЙЛА, можливо, він нам допоможе .

  • -Що посилає Михайло Марфі?  Як це розуміти?
  • -Що означає цей образ – символ? ( образ нещасної жінки, самотньої дівчини, символ тривоги й печалі людської )

ЗА НАРОДНИМ ПОВІР’ЯМ, ПОСЛАТИ КОМУСЬ ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ ОЗНАЧАЛО: ЗАБУДЬ, ПОКИНЬ, ВІДПУСТИ.

( Хотів позбавити її мук кохання, бо відповісти взаємністю не міг. Та звільнити свою душу від непосильного тягаря. )

- То чи кохав Михайло Марфу? ( Так . Якби вона була йому байдужа, чи відчував би він її постійну присутність? )

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ

- Чи знайшли герої своє щастя в кінці твору?

(Жоден з героїв твору не поборов свого болю. Михайло безслідно зник на каторзі, Софія сама виховувала сина, Марфа продовжувала чекати, з радістю вдивляючись в обличчя сина свого коханого. )

Горе і смуток переповнюють новелу, але не затьмарюють світла любові. У новелі зображені звичайні земні люди, земні, але не приземлені. Здатні помітити в очах ближніх «світло любові», яке дається людині вищою силою, тому залишається поза осудом чи запереченням, тому має право на існування.

Згадуються знову слова Ліни Костенко :

   «ЛЮБОВ – ЦЕ, ЛЮДИ, ДІЛО НЕ ОСУДНЕ

    ПО ВСІ ВІКИ. ВОВІК ВІКІВ …АМІНЬ».

V. РЕФЛЕКСІЯ

 - «Вільне письмо»

- Після обговорення твору я відчув…

                                               зрозумів…

                                               подумав…

                                     у мене виникло запитання…

VІ. Д/з Написати мінісудження на тему « Мій улюблений герой твору»   

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
23 листопада 2022
Переглядів
418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку