Урок « «Вічна» тема матері й сина. Еволюція жіночого образу у поемі «Катерина» Т.Шевченка»

Про матеріал

Мета: знаннєва: ознайомити учнів зі становищем, у якому була жінка в кріпацькій Україні часів Шевченка, з власною позицією автора щодо неї; діяльнісна: формувати навички виразного читання, аналізувати, критично мислити, визначати ідейний аналіз поеми, порівнювати поему «Катерина» з однойменним живописним твором Шевченка; ціннісна: виховання шанобливого ставлення до жінки-матері, жінки-коханої.

Перегляд файлу

Магдалинівська філія Опорного закладу Чаплинська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів Чаплинської селищної ради

 

 

 

Конспект уроку з використанням ІКТ в 9 класі на тему « «Вічна» тема матері й сина. Еволюція жіночого образу у поемі «Катерина» Т.Шевченка»

 

 

 

Вчитель української мови і літератури Чекаренко О.І.

https://artchive.ru/res/media/img/oy800/work/c5c/245675.jpg

2018 рік

Мета: знаннєва: ознайомити учнів зі становищем, у якому була жінка в кріпацькій Україні часів Шевченка, з власною позицією автора щодо неї; діяльнісна: формувати навички виразного читання, аналізувати, критично мислити, визначати ідейний аналіз поеми, порівнювати поему «Катерина» з однойменним живописним твором Шевченка; ціннісна: виховання шанобливого ставлення до жінки-матері, жінки-коханої.

Обладнання: збірки творів Т.Шевченка, репродукція його картини «Катерина», проектор, ноутбук.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Основні методи, прийоми та інтерактивні технології: бесіда, робота в групах, парах, дискусія, інтерактивна технологія «Коло думок», «незакінчене речення», асоціативний диктант.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотиваційний етап.

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Продовжити речення, написавши в зошиті сусіду по парті: я бажаю тобі…

  1. Актуалізація суб'єктивного досвіду й опорних знань учнів.

Асоціативний диктант

Завдання учням: пригадати інформацію, пов'язану з поданими датами, іменами, назвами і назвати подію в житті Т.Шевченка.

В.Жуковський, 1838, романтизм, Сошенко, 1840 рік, художник, Літній сад, Оренбург, 1861 рік.

ІІІ. Цілевизначення та планування діяльності.

Оголошення теми й мети уроку.

ІV. Етап опрацювання навчального матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя.

Жіноча доля – одна з найболючіших тем української літератури. Мати – першооснова життя, без неї нічого немає на Землі. Із прадавніх часів возвеличує людство цей святий образ у пісні, молитві, думах і піснях.

Поет усвідомлював, що зможе порятувати те суспільство, яке духовно зростає. Так зростає, еволюціонує жінка в поемах «Катерина», «Наймичка». Зверніть увагу на слово «еволюціонує», воно означає передусім удосконалення. Поеми написані на різних етапах творчості, тож у них по-різному втілено жіночі долі: романтично – у поемі «Катерина», реалістично-побутово – у «Наймичці».

Поему «Катерина» Т.Шевченко написав у 24 роки, отже, життєвий досвід поета не такий і великий, проте у творі відчувається рука вже досвідченого майстра й людини. Образ жінки-кріпачки поетові був близький своїм трагізмом: багатостраждальною була доля його матері, яку «у могилу нужда та праця положила», і рідних сестер, у яких «у наймах коси побіліли».

У поемі розповідається про трагічну долю покритки й дитини-безбатченка в умовах тогочасного суспільства, у якому норми народної моралі були надто жорстокі. Відомо, як у той час ставилися до матерів, які народжували позашлюбних дітей: їх цуралися навіть батьки.

Однак Шевченко не цурається зганьблених жінок, а стає на їхній захист.

  1. Робота над текстом поеми «Катерина».

Коментар. Поему Т.Шевченко присвятив В.Жуковському.

  1.        Словникова робота.
  • Хто такий москаль?
    1.        Читання поеми вчителем і учнями.
    2.        Бесіда за змістом.
  • Чому, на вашу думку, поема «Катерина» починається із ліричного відступу – застереження кохатися чорнобривим не із москалями?
  • Чи слухала Катерина порад батька та неньки, коли «полюбила москалика, як знало серденько»?
  • Чому ігнорувала героїня народну мораль, що «…слава на все село недобрая стала»?
  • Чи достатньо для виправдання Катерини:

                                       Нехай собі тії люде

                                          Що хотять говорять:

                                           Вона любить…

  1.        «Коло ідей»
  • Ваше ставлення до народних морально-етичних принципів поведінки дівчат у той час?
  • Чи були, на вашу думку, старожитні звичаєві правила надто жорстокими?
  • Чи хотіли б ви дотримуватися таких правил сьогодні? Чому?
  • Чи правильно зробили батьки, що, дотримуючись народної моралі, вигнали з дому Катерину, яку дуже любили?
  • Чи могла по-іншому скластися доля сердешної, якби не такий батьківський учинок?
  • Чи має значення для дитини підтримка батьків у скрутній ситуації?
  • На яке вирішення проблеми можна очікувати, коли тебе підтримують батьки у скрутній ситуації?
  • Нині багато випадків, коли дівчата намагаються позбутися новонароджених дітей. Які ваші думки з цього приводу?
  • Хто повинен брати відповідальність за майбутнє батьківство чи материнство?
    1.        Слово вчителя.

У поемі «Катерина» перемогла в героїні зраджена жінка над жінкою-матір'ю. хоча Шевченко не засуджує її, а багаторазово по-братньому застерігає, називаючи при цьому «моя Катерина», «серце моє». Матеріал для свого твору Кобзар узяв із жорстокої дійсності. Згідно зі статистичними даними, 1837 року в Київській губернії було 37 самогубств зганьблених дівчат. Тому поема «Катерина» є криком зболеної душі за долю сестер-українок. Ця тема наскільки хвилювала Тараса Григоровича, що він звернувся до неї у своїх живописних творах.

  1.        Елементи компаративного аналізу.

Порівняльна характеристика поеми «Катерина» Т.Шевченка з репродукцією його картини «Катерина».

  • Яким настроєм пройнята картина?
  • Що в ній привертає вашу увагу?
  • Якою постає Катерина?
  • Яким постає москаль? Чому його так зображено?
  • Що на картині зображено найсвітліше, найяскравіше?
  •      Чи близька картина до поеми «Катерина» за змістом та емоційним забарвленням?
    1.                   Перегляд відеоролика «Казка про Катерину».
    2.                   Робота в групах.

Обговоріть і дайте відповідь на запитання

І група. Які рекомендації ви дали б батькам?

І група. Які рекомендації ви дали б Катерині?

ІІІ група. Які рекомендації ви дали б односельчанам?

ІV група. Чому відеоролик названо саме казкою?

  V.  Рефлексивно-оцінювальний етап.

- Чи справдилися ваші побажання один одному на початку уроку?

Оцінювання роботи учнів.

Домашнє завдання:

  1. Порівняти картину Т.Шевченка «Катерина» і Рафаеля Санті «Сікстинська мадонна». Що між ними спільного і відмінного?
  2. Скласти сенкан до слова Катерина.
  3. Опрацювати критичний матеріал підручника.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Буц Надія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 січня 2019
Переглядів
11068
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку