Мета: знаннєва: ознайомити учнів зі становищем, у якому була жінка в кріпацькій Україні часів Шевченка, з власною позицією автора щодо неї; діяльнісна: формувати навички виразного читання, аналізувати, критично мислити, визначати ідейний аналіз поеми, порівнювати поему «Катерина» з однойменним живописним твором Шевченка; ціннісна: виховання шанобливого ставлення до жінки-матері, жінки-коханої.
Магдалинівська філія Опорного закладу Чаплинська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів Чаплинської селищної ради
Конспект уроку з використанням ІКТ в 9 класі на тему « «Вічна» тема матері й сина. Еволюція жіночого образу у поемі «Катерина» Т.Шевченка»
Вчитель української мови і літератури Чекаренко О.І.
2018 рік
Мета: знаннєва: ознайомити учнів зі становищем, у якому була жінка в кріпацькій Україні часів Шевченка, з власною позицією автора щодо неї; діяльнісна: формувати навички виразного читання, аналізувати, критично мислити, визначати ідейний аналіз поеми, порівнювати поему «Катерина» з однойменним живописним твором Шевченка; ціннісна: виховання шанобливого ставлення до жінки-матері, жінки-коханої.
Обладнання: збірки творів Т.Шевченка, репродукція його картини «Катерина», проектор, ноутбук.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Основні методи, прийоми та інтерактивні технології: бесіда, робота в групах, парах, дискусія, інтерактивна технологія «Коло думок», «незакінчене речення», асоціативний диктант.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотиваційний етап.
Продовжити речення, написавши в зошиті сусіду по парті: я бажаю тобі…
Асоціативний диктант
Завдання учням: пригадати інформацію, пов'язану з поданими датами, іменами, назвами і назвати подію в житті Т.Шевченка.
В.Жуковський, 1838, романтизм, Сошенко, 1840 рік, художник, Літній сад, Оренбург, 1861 рік.
ІІІ. Цілевизначення та планування діяльності.
Оголошення теми й мети уроку.
ІV. Етап опрацювання навчального матеріалу.
Жіноча доля – одна з найболючіших тем української літератури. Мати – першооснова життя, без неї нічого немає на Землі. Із прадавніх часів возвеличує людство цей святий образ у пісні, молитві, думах і піснях.
Поет усвідомлював, що зможе порятувати те суспільство, яке духовно зростає. Так зростає, еволюціонує жінка в поемах «Катерина», «Наймичка». Зверніть увагу на слово «еволюціонує», воно означає передусім удосконалення. Поеми написані на різних етапах творчості, тож у них по-різному втілено жіночі долі: романтично – у поемі «Катерина», реалістично-побутово – у «Наймичці».
Поему «Катерина» Т.Шевченко написав у 24 роки, отже, життєвий досвід поета не такий і великий, проте у творі відчувається рука вже досвідченого майстра й людини. Образ жінки-кріпачки поетові був близький своїм трагізмом: багатостраждальною була доля його матері, яку «у могилу нужда та праця положила», і рідних сестер, у яких «у наймах коси побіліли».
У поемі розповідається про трагічну долю покритки й дитини-безбатченка в умовах тогочасного суспільства, у якому норми народної моралі були надто жорстокі. Відомо, як у той час ставилися до матерів, які народжували позашлюбних дітей: їх цуралися навіть батьки.
Однак Шевченко не цурається зганьблених жінок, а стає на їхній захист.
Коментар. Поему Т.Шевченко присвятив В.Жуковському.
Нехай собі тії люде
Що хотять говорять:
Вона любить…
У поемі «Катерина» перемогла в героїні зраджена жінка над жінкою-матір'ю. хоча Шевченко не засуджує її, а багаторазово по-братньому застерігає, називаючи при цьому «моя Катерина», «серце моє». Матеріал для свого твору Кобзар узяв із жорстокої дійсності. Згідно зі статистичними даними, 1837 року в Київській губернії було 37 самогубств зганьблених дівчат. Тому поема «Катерина» є криком зболеної душі за долю сестер-українок. Ця тема наскільки хвилювала Тараса Григоровича, що він звернувся до неї у своїх живописних творах.
Порівняльна характеристика поеми «Катерина» Т.Шевченка з репродукцією його картини «Катерина».
Обговоріть і дайте відповідь на запитання
І група. Які рекомендації ви дали б батькам?
І група. Які рекомендації ви дали б Катерині?
ІІІ група. Які рекомендації ви дали б односельчанам?
ІV група. Чому відеоролик названо саме казкою?
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
- Чи справдилися ваші побажання один одному на початку уроку?
Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання: