Систематизувати та узагальнити вивчений учнями впродовж навчального року навчальний матеріал,який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменника,зміст їх творів,понять з теорії літератури;розвивати культуру зв`язного мовлення,читацькі навички,збагачувати словник школярів;формувати естетичні смаки,кругозір,світогляд;виховувати почуття любові до книг,рідної мови,пошану до митців слова,відповідальність за доручену справу.
Літературний турнір для учнів 5-7 класів
Мета:Систематизувати та узагальнити вивчений учнями впродовж навчального року навчальний матеріал,який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменника,зміст їх творів,понять з теорії літератури;розвивати культуру зв`язного мовлення,читацькі навички,збагачувати словник школярів;формувати естетичні смаки,кругозір,світогляд;виховувати почуття любові до книг,рідної мови,пошану до митців слова,відповідальність за доручену справу.
Хід турніру
Учитель:Шановні учні!Сьогодні ми проведемо літературний турнір «Хто багато читає,той багато і знає».
Художник літературно зображує життя природи й суспільства в картинах і образах. Вона розповідає переважно про внутрішній світ людей,про їхні взаємовідносини,настрої,прагнення і вчинки,думки й переживання;Впливає не тільки на розум,але й на почуття. Сподіваюся,що турнір переконає вас,шановні учні,у тому ,що варто читати і знати твори наших письменників. Тож успіхів і творчого натхнення!
У кожній грі беруть участь команди. Оцінювати турнір буде компетентне журі…
8 клас
І тур
Упізнай письменника за його творами
1.«Думи мої,думи мої…»,«Ой три шляхи широкії»,«Мені однаково…»,«Минають дні,минають ночі»(Т.Г.Шевченко).
2.Поезії«Хотіла б я піснею стати»,«Ви щасливі,пречисті зорі»,
«Давня весна»,«Давня казка»(Леся Українка).
3.«Любіть Україну»,«Сад»,«Васильки»(В.Сосюра).
4.Вірші«Вибір»,«Ринг»,«В оборону хліба»,«Пісня про матір»,
«Крило»(Б.Олійник).
5.«Сто тисяч»,«Хазяїн»,«Мартин Боруля»,«Сава Чалий»
(І.Карпенко – Карий).
6.«Дорогою ціною»,«Христя»,«Ялинка»,«Маленький грішник»
«В дорозі»,«В путах шайтана»(М.Коцюбинський).
7.«Роксолана»,повість«Проти орд Джінгісхана»,«Суд Олекси
Довбуша»,«Про карпатських опришків»,історична повість
«Князь Ярослав Осмомисл»(О.Назарук).
8.Повість «Ирій»,«Білий кінь Шептало»(В.Дрозд).
9.«Усмішки»,«Заєць»,«Лисиця»,«Ведмідь»,«Вовк»,«Лось»,
«Сом»(О.Вишня).
10.Поема «Іван Вишенський»,«Захар Беркут»,«Олівець»
(І.Я.Франко).
11.Поезії«Свічечка букви Ї»,«Музика,що пішла»,«Із янгелом
На плечі»,«Білий камінь»,«Ключ»(І.Малкович).
12.«Засвіт встали козаченьки»,«Віють вітри,віють буйні»,
«Ой,не ходи,Грицю»,«Грицю,Грицю,до роботи»,«Чого вода
Каламутна»(М.Чурай).
ІІ тур
Найкращий знавець теорії літератури
1.Вид мистецтва,що відображає дійсність у художніх
Образах і створює нову художню реальність (художня
література).
2.Читання співучим голосом під музичний супровід кобзи
чи бандури(речитатив).
3.Великий пісенно – розповідний твір про історичні або
соціально – побутові події,який має своєрідну будову й
виконується речитативом(дума).
4.Ліро – епічний оповідний твір,у якому замальовується
характер,визначні події в житті людей;зображення подій
супроводжується авторськими ліричними відступами і
роздумами;великий віршований твір оповідним чи ліричним
сюжетом(поема).
5.Твір,написаний про значні події минулого,історичних
діячів,визначних,відомих людей(історична поема).
6.Ліричний вірш середньої довжини,як правило,журливий,
сумний,печальний за змістом. Найчастіше оповідь іде від
першої особи(елегія).
7.Співчутливе,доброзичливе зображення смішних вад вдачі
героя або недоліків громадського чи побутового життя з
метою виправлення(гумор).
8.Різке,глумливе висміювання негативних явищ суспільного
Життя або рис людського характеру(сатира).
9.Різка,глумлива,в ' їдлива,гнівна посмішка,сповнена гіркоти,
презирства,й ненависті до об'єкта висміювання(сарказм).
10.Опис внутрішнього вигляду приміщення,де відбувається
дія(інтер'єр).
11.Роздуми персонажа вголос,розмова з самим собою(монолог).
12.Двоскладова стопа з наголосом на другому складі(ямб).
ІІІ тур
За героями впізнай автора і назви твір
1.Ігор Святославич,князь Ярослав,Всеволод,половці,Гзак,
Кончак(«Слово про Ігорів похід»).
2.Ігумен,ієромонах,аспект,Іван,павук,вишневий цвіт
(І.Я.Франко«Іван Вишенський»).
3.Поет,лицар Бертольд,Ізольда(Л.Українка«Давня казка»).
4.Герасим Калитка,Параска,Роман,Савка,Бонавентура,
Невідомий(І.Карпенко – Карий«Сто тисяч»).
5.Соломія,Остап,втікачі,Іван Котигорошко,цигани
(М.Коцюбинський«Дорогою ціною»).
6.Настя Лісовська,Стефан Дропан,Іброгім,Сулейман,Мустафа,
Кізлярафа(О.Назарук«Роксоляна»).
7.Конюх Степан,кінь Шептало,табун,хлопчик – підпасок
(В.Дрозд«Білий кінь Шептало»).
8.Дядько Денис,Семен Семенович,корова Манька,тітка Дора,
Михайло Решето(В.Дрозд«Ирій»).
9.Козаки,Маруся,попівна Богуславка,дівка – бранка,пан
Турецький(Дума«Маруся Богуславка»).
10.Думи,лихо,сльози,доля,Україна,діти нерозумні,журба
(Т.Г.Шевченко«Думи мої,думи»).
11.Україна,краса,зірки,верби,Дніпро,юначе,дівчино,труд,кохання
(В.Сосюра«Любіть Україну»).
ІVтур
Назви ім'я і по батькові авторів
1.Чурай(Марія Гордіївна)
2.Шевченко(Тарас Григорович)
3.Франко(Іван Якович)
4.Косач(Лариса Петрівна)
5.Сосюра(Володимир Михайлович)
6.Олійник(Борис Ілліч)
7.Підпалий(Володимир Олексійович)
8.Малкович(Іван Антонович)
9.Тобілевич(Іван Карпович)
10.Коцюбинський(Михайло Михайлович)
11.Назарук(Осип Тадейович)
12.Дрозд(Володимир Григорович)
V тур
Чи знаєш ти повість М.М.Коцюбинського«Дорогою ціною»
1.Хлоп – це…(селянин)
2.За жанром«Дорогою ціною» - це…(повість)
3.Головні герої повісті - …(Соломія і Остап)
4.Назвіть прізвище Остапа?(Мандрика)
5.Назвіть ім'я пана?(Роман)
6.Куди тікали кріпаки?(За Дунай,в Бесарабію,в Туреччину)
7.Про який час ідеться в повісті?(30 – ті р. ХІХ ст.)
8.Скільки років було Остапу?(20)
9.Чиї слова«Що ж,приймаєш парубка у товариші чи ні?(Соломії)
10.Що сталося з Остапом на турецькому березі?(поранили)
11.Який звір наблизився до Остапа у плавнях?(вовк)
12.Як Соломія у човні повідомила полоненому Остапові про план порятунку?(співом).
9 клас
1 тур
Упізнай письменника за його творами
II тур
За героями впізнай автора і назви творів
III тур
Найкращий знавець теорії літератури
IV ТУР
Чи знаєте ви роман П.Куліша «Чорна Рада»?
1.Старим дідом називав П.Куліш (Київ)
2.Кому з героїв належить дана характеристика «хисткий і проворний,як сучок на степу»? (Петру Шраменку)
3.Як хижий орел на ягницю поглядував Пугач на … (Кирила Тура)
4.Честі і правди, на думку І.Шепеля,дотримувався (Я. Сомко)
5.Улюблена справа пана Череваня (Бджілярство)
6.Вітання запорожців одно з одним у степу нагадувало зустріч(хижих птахів у степу)
7.Як звалася дружина Гвинтовки ? (Настя)
8.Кого з героїв можна назвати хамелеоном ?( І.Брюховецького)
9.Продовжте фразу « Як же часом покотиться по небу і погасне ясна зоря,козак….( перехреститься і прочитає молитву)
10.Що стало швидкому одужання Петра ?(Лесина любов)
11.Посеред двору,де мешкав Гвинтока,стояв стовп,до срібного кільця якого міг прив’язати тільки….(хто рівня господареві)
12. «Дівка,як те дерево,де посадиш там і прийметься» Яке дерево мав на увазі Кирило Тур? (вербу)