Урок "Відбивання світла. Закони відбивання"

Про матеріал

Урок вивчення нового матеріалу з фізики для учнів 9 класу "Відбивання світла. Закони відбивання"

Перегляд файлу

Тема: Відбивання світла. Закони відбивання.

Мета: розширити і поглибити знання учнів про світлові явища; формувати знання про явище відбивання світла та оборотність світлових променів; розвивати вміння встановлювати зв’язки між величинами; звернути увагу на практичне використання цього навчального матеріалу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: оптичний диск, комп’ютер, мультимедійний проектор.

 

Щоб удосконалити розум,

 треба більше роздумувати,

ніж заучувати.

Рене Декарт

 

Хід уроку

 

І. Привітання і знайомство. Обговорення епіграфу уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  1.   Що ви вивчали на попередньому уроці?
  2.   Які факти підтверджують прямолінійне поширення світла?
  3.   Які астрономічні явища це підтверджують?
  4.   Чи буде спостерігатися затемнення Сонця на Місяці? Якщо буде, то коли?
  5.   Давайте пофантазуємо. Як ви думаєте, ми одинокі у Всесвіті?.. Як би ви передали інформацію інопланетянам про прямолінійність поширення світла? Зобразіть це у вигляді малюнків.
  6.   Розгадати кросворд.

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Питання.

  1.   Частково освітлений простір. (Півтінь)
  2.   Відчуття, що дає найбільше інформації про довкілля. (Зір)
  3.   Світла частина доби. (День)
  4.   Природне джерело світла. (Блискавка)
  5.   Пристрій, за допомогою якого можна виявити світлове випромінювання. (Приймач)
  6.   Комаха, яка світиться вночі. (Світлячок)
  7.   Штучне джерело світло. (Лампочка)
  8.   Простір, куди не потрапляє світло від джерела. (Тінь)
  9.   Лінія, вздовж якої поширюється світло. (Промінь)
  10. Як поширюється світло у прозорому однорідному середовищі? (Прямолінійно)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

(Бесіда з учнями)

  1.   Чому ми бачимо Сонце? Зорі? 
  2.   А ви є джерелами світла?
  3.   Чому ж я вас бачу? Відповіді дітей
  4.   Чи можна бачити предмет, якщо він не є джерелом світла? Чому?
  5.   А як світло відбивається? За якими законами?
  6.   Повідомлення теми і мети уроку (з врахуванням кросворду)

Формулювання теми і мети уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1.   Падаюче світло

Ми знаємо, що світло в прозорому однорідному середовищі поширюється прямолінійно. Якщо ж на шляху поширення світла розмістити тіло, то світло частково відбивається від нього за певними закона­ми. Деякі відбиті промені потрапляють у наші очі, і ми бачимо це тіло.

Демонструємо дослід. Закріпимо в центрі оптичного диска скляну пластинку і спрямуємо на неї пучок світла. Ми побачимо, що частина пучка відбилася від скла, частина пройшла крізь нього. Крім того, скло трохи нагрілося. Отже, при падінні світла на скло відбуваються три явища (одного з них ми не бачимо): відбивання світла, проходження його крізь тіло і поглинання світла, яке виявляється найчастіше за нагріванням тіла.

 

  1.   Закони відбивання світла

Замінимо скляну пластинку дзеркалом. Спрямуємо пучок світла на поверхню дзеркала так, щоб падаючий промінь лежав у площині диска. Ми побачимо, що відбитий промінь теж лежить у цій площині. Пересуваючи джерело світла по краю диска, змінюватимемо напрям падаючого променя, при цьому змінюватиметься і напрям відбитого променя, але обидва вони завжди залишаться в пло­щині диска. Таким чином установили перший закон відбивання світла: промінь падаючий, промінь відбитий і перпендикуляр до поверхні відбивання, проведений з точки падіння променя, лежать в одній площині.

Даний дослід дає можливість установити й другий закон відбивання світла. Для цього введемо поняття кута падіння та відбивання.

Кут α, утворений падаючим променем і пер­пендикуляром, називають кутом падіння.

Кут β, утворений відбитим променем і пер­пендикуляром, називають кутом відбивання.

Якщо виміряти кут α і кут β, то можна пере­конатися, що ці кути є рівними. Отже, можемо сформулювати другий закон відбивання світла: кут падіння світла дорівнює куту відбивання.

Закони відбивання світла ще в III ст. до н. е. встановив Евклід.

Чи справедливий закон, якщо змінити кут нахилу дзеркала? Відповідь на це питання ми зможемо отримати, переглянувши відео дослід. (Демонстрація досліду на екрані мультимедійного проектора).

 

  1.   Оборотність світлових променів

Є ще одна цікава властивість поширення світлового променя. Що буде, якщо відбитий промінь зробити падаючим? У якому напрямку буде відбиватися світло? Що б про це дізнатися, прочитайте пункт 3, ст.. 137 підручника.

Запитання до дітей по прочитаному. Демонстрація досліду .

Якщо падаючий промінь спрямувати шляхом відбитого променя, то відбитий промінь поширю­ватиметься шляхом падаючого. Цю властивість на­зивають оборотністю світлових променів.

Якщо падаючий промінь спрямувати перпенди­кулярно до площини відбивання, то відбитий про­мінь співпаде з падаючим.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда за запитаннями.

1. У чому полягає явище відбивання світла?

2. Який кут називають кутом падіння; кутом відбивання?

3. Сформулюйте закони відбивання світла?

4. Яку властивість падаючого і відбитого променя називають оборотністю?

Розв’язування задач.

  1.   Кут падіння променя 60о. Який кут відбивання променя?
  2.   Кут падіння променя 25о. Який кут між падаючим і відбитим променями?
  3.   При якому куті падіння між падаючим і відбитим променями утворюється прямий кут?
  4.   При якому куті падіння падаючий і відбитий промені співпадають?
  5.   Самостійна робота

Тестові завдання

  1.   Що називають кутом відбивання?

А) Кут між площиною і падаючим променем;

Б) Кут між падаючим та відбитим променем;

В) Кут між відбитим променем та перпендикуляром, проведеним у точку падіння.

2.  Кут відбивання променя 30о. Який кут падіння?

А) 30о;

Б) 60о;

В) 90о.

3. Кут між падаючим і відбитим променями 80о. Який кут падіння?

А) 40о;

Б) 160о;

В) 90о.

 

VІ. Підсумки уроку.

Закінчити речення:

  • Я не знав, а тепер знаю …

 

VІІ. Домашнє завдання.

Основне: § 21. Впр. 3, 4. Ст. 139.

Додаткове: напишіть коментар до малюнків, які ви малювали на початку уроку.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
4 листопада 2018
Переглядів
2500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку