Урок вивчення нового матеріалу з фізики для учнів 9 класу "Відбивання світла. Закони відбивання"
Тема: Відбивання світла. Закони відбивання.
Мета: розширити і поглибити знання учнів про світлові явища; формувати знання про явище відбивання світла та оборотність світлових променів; розвивати вміння встановлювати зв’язки між величинами; звернути увагу на практичне використання цього навчального матеріалу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: оптичний диск, комп’ютер, мультимедійний проектор.
Щоб удосконалити розум,
треба більше роздумувати,
ніж заучувати.
Рене Декарт
Хід уроку
І. Привітання і знайомство. Обговорення епіграфу уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
2 |
|
|
|
|||||||||||
|
3 |
|
|
|
|||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
8 |
|
|
|
|
||||||||||
|
9 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Питання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(Бесіда з учнями)
Формулювання теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Ми знаємо, що світло в прозорому однорідному середовищі поширюється прямолінійно. Якщо ж на шляху поширення світла розмістити тіло, то світло частково відбивається від нього за певними законами. Деякі відбиті промені потрапляють у наші очі, і ми бачимо це тіло.
Демонструємо дослід. Закріпимо в центрі оптичного диска скляну пластинку і спрямуємо на неї пучок світла. Ми побачимо, що частина пучка відбилася від скла, частина пройшла крізь нього. Крім того, скло трохи нагрілося. Отже, при падінні світла на скло відбуваються три явища (одного з них ми не бачимо): відбивання світла, проходження його крізь тіло і поглинання світла, яке виявляється найчастіше за нагріванням тіла.
Замінимо скляну пластинку дзеркалом. Спрямуємо пучок світла на поверхню дзеркала так, щоб падаючий промінь лежав у площині диска. Ми побачимо, що відбитий промінь теж лежить у цій площині. Пересуваючи джерело світла по краю диска, змінюватимемо напрям падаючого променя, при цьому змінюватиметься і напрям відбитого променя, але обидва вони завжди залишаться в площині диска. Таким чином установили перший закон відбивання світла: промінь падаючий, промінь відбитий і перпендикуляр до поверхні відбивання, проведений з точки падіння променя, лежать в одній площині.
Даний дослід дає можливість установити й другий закон відбивання світла. Для цього введемо поняття кута падіння та відбивання.
Кут α, утворений падаючим променем і перпендикуляром, називають кутом падіння.
Кут β, утворений відбитим променем і перпендикуляром, називають кутом відбивання.
Якщо виміряти кут α і кут β, то можна переконатися, що ці кути є рівними. Отже, можемо сформулювати другий закон відбивання світла: кут падіння світла дорівнює куту відбивання.
Закони відбивання світла ще в III ст. до н. е. встановив Евклід.
Чи справедливий закон, якщо змінити кут нахилу дзеркала? Відповідь на це питання ми зможемо отримати, переглянувши відео дослід. (Демонстрація досліду на екрані мультимедійного проектора).
Є ще одна цікава властивість поширення світлового променя. Що буде, якщо відбитий промінь зробити падаючим? У якому напрямку буде відбиватися світло? Що б про це дізнатися, прочитайте пункт 3, ст.. 137 підручника.
Запитання до дітей по прочитаному. Демонстрація досліду .
Якщо падаючий промінь спрямувати шляхом відбитого променя, то відбитий промінь поширюватиметься шляхом падаючого. Цю властивість називають оборотністю світлових променів.
Якщо падаючий промінь спрямувати перпендикулярно до площини відбивання, то відбитий промінь співпаде з падаючим.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Бесіда за запитаннями.
1. У чому полягає явище відбивання світла?
2. Який кут називають кутом падіння; кутом відбивання?
3. Сформулюйте закони відбивання світла?
4. Яку властивість падаючого і відбитого променя називають оборотністю?
Розв’язування задач.
Тестові завдання
А) Кут між площиною і падаючим променем;
Б) Кут між падаючим та відбитим променем;
В) Кут між відбитим променем та перпендикуляром, проведеним у точку падіння.
2. Кут відбивання променя 30о. Який кут падіння?
А) 30о;
Б) 60о;
В) 90о.
3. Кут між падаючим і відбитим променями 80о. Який кут падіння?
А) 40о;
Б) 160о;
В) 90о.
VІ. Підсумки уроку.
Закінчити речення:
VІІ. Домашнє завдання.
Основне: § 21. Впр. 3, 4. Ст. 139.
Додаткове: напишіть коментар до малюнків, які ви малювали на початку уроку.