8 клас
Види пам’яті. Практична робота “Дослідження різних видів пам’яті”
"Людина, яка була б позбавлена пам'яті, постійно
перебувала б у стані новонародженого".
І. М. Сєченов
Людина, позбавлена пам’яті, по суті перестає бути людиною.
Ч. Айтматов
Мета: поглибити знання про пам'ять, її види і властивості, розвивати навички розрізняти різні види пам’яті, розкрити фізіологічний механізм пам’яті; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, поглибити знання учнів про шкідливий вплив алкоголю, нікотину, наркотичних речовин на пам’ять; усвідомити можливість розвитку пам’яті.
Обладнання та матеріали: таблиці “Будова головного мозку”, “Будова нервової клітини”, мультимедійна презентація, комп’ютер, проектор.
Основні поняття та терміни: оперативна, сенсорна, короткочасна, довготривала пам’ять; форми пам’яті: логічно-змістова, чуттєво-образна; рухова.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Хронометраж уроку: 1. Актуалізація опорних знань і мотивація
навчальної діяльності учнів 15хв.
2. Вивчення нового матеріалу 5 хв.
3. Виконання практичної роботи 18хв.
4. Закріплення знань учнів 5 хв.
5. Підсумки 1 хв
6. Домашнє завдання 1 хв.
Методи і прийоми проведення:
4. Метод “мозкова атака”.
5. Складання таблиці і запис результатів досліджень.
6.Складання правил
7. Короткі висновки.
Хід уроку
І. Перевірка знань учнів
1. Що ви розумієте під поняттям пам’ять? ( метод “мозкова атака”, учні вигукують визначення, які складаються з одного-двох слів, а вчитель записує на дошці. Коли записані всі думки, учні починають обговорювати визначення ). Наприклад:
Зосередженість Інтерес
Уважність Увага
Вчення Пам'ять Зацікавленість
Сила волі Зорова
Повторення Слухова
Перечитування Логічна
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Вражають уяву факти, які здаються неможливими:
- історики твердять, що Юлій Цезар та Олександр Македонський знали в обличчя і по імені всіх своїх солдат. А це близько 30 тисяч людей!
- юний Моцарт, прослухавши вперше складний музичний твір, записав його без помилок;
- М.Некрасов пам’ятав зміст усіх своїх 2000 віршів.
-гімнаст дуже добре пам’ятає рухи тіла;
ІІI. Вивчення нового матеріалу.
Пояснення вчителя
За змістом запам’ятовуваної інформації виділяють такі види пам’яті :
Моторна або рухова пам'ять – запам’ятовування і відтворення рухів. Є основою рухових навичок і звичайних рухів, формування різних практичних дій і трудових навичок (ходіння, біг, гра на музичних інструментах, письмо) .
Емоційна пам’ять – це запам’ятовування і відтворення своїх емоцій та почуттів. Емоції сигналізують про потреби та інтереси, відображають наше ставлення до оточення. Суттєво, що хоча емоційна пам’ять може виявитись сильнішою за інші, але вона не безпредметна. Емоції запам’ятовуються не самі по собі, а разом з об’єктами, що їх викликають. Це означає, що емоції виступають у ролі стимулятора в ланцюжку всього комплексу асоціацій. Важливо також те, що відтворені позитивні почуття завжди спонукають людину до діяльності. І, навпаки, негативні емоції різко знижують тягу до діяльності.
Образна пам’ять полягає в запам’ятовуванні образів, уявлень про предмети та явища оточуючого середовища. Вона буває зоровою, слуховою, дотиковою, нюховою, смаковою залежно від аналізаторів, з якими пов’язане їх походження. В образній пам’яті ми оперуємо образами та уявленнями різного ступеня абстрагування і складності: конкретними уявленнями поодиноких предметів, уявленнями про спільні властивості предметів і явищ, схематичними образами абстрактного змісту.
Словесно-логічна пам’ять або змістова базується на спільній діяльності двох сигнальних систем, у якій головна роль належить другій системі. Змістом цієї пам’ятті є наші думки, поняття, судження, що відображають предмети і явища з їх загальними властивостями, істотними зв’язками та відношеннями. Оскільки думки не існують без мови, остільки і пам’ять називають не тільки логічною, але і словесною. Природно, що вона тісно пов’язана з мисленням і мовою, і розвивається головним чином у процесі словесно-логічного мислення.
IV. Виконання практичної роботи
Інструктивна картка
до практичної роботи «Дослідження різних видів пам’яті»
Мета: ознайомитися з різними видами пам’яті, навчитися визначати свою
рухову, образну, змістову пам’ять; усвідомити можливість розвитку пам’яті.
Обладнання і матеріали: картка з переліком 5 – 7 рухів; 12 предметів; кар-
тки з 10 парами слів ( одна картка – пари слів, що мають логічний зв’язок, друга картка – пари слів, що не мають логічного зв’язку ), робочий зошит з друкованою основою.
Хід роботи
Дослідження рухової пам’яті
Дослідження слухової пам’яті
Прослухайте 10 слів, прочитаних учителем, запам'ятайте їх і відтворіть письмово. Полічіть кількість правильно записаних слів та занесіть результат до таблиці.
(Квітка, ложка, лампа, ручка, крісло, зошит, дерево, машина, пташка, будинок)
Дослідження образної пам’яті:
а) 1. Протягом 3 – 4 секунд уважно розгляньте 12 предметів, що запропонував учитель.
..........................................................................................
б) Упродовж 10 секунд розгляньте фігури, вписані в 10 квадратів. Прикрийте їх аркушем паперу й відтворіть в тому порядку, в якому вони розташовані. Полічіть кількість предметів і результат занесіть до таблиці.
Дослідження змістової ( словесно-механічної ) пам’яті
а) 1. Прослухайте 10 пар слів, які не мають логічного зв’язку.
Пари слів, що не мають логічного зв’язку |
Наприклад |
1. |
1. Сніг- телевізор |
2. |
2. Рука- книга |
3. |
3. Оцінка- хустка |
4. |
4. Жито- зірка |
5. |
5. Вікно -машина |
6. |
6. Учитель- двері |
7. |
7. Будинок- пустеля |
8. |
8. Троянда -ліс |
9. |
9. Лампа- квітка |
10. |
10. Зошит -дуб |
3. Полічіть кількість правильно відтворених пар слів ( для цього вчитель ще раз зачитує пари слів ).
4. Результат занесіть до таблиці.
б) Розгляньте уважно цифри протягом 30 сек. запишіть їх по пам’яті.
Дослідження змістової ( словесно-логічної ) пам’яті
2. Відтворіть в пам’яті та запишіть слова правої половини ряду, коли вчитель буде зачитувати слова лівої половини:
1. |
1. Ліс- дерево |
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
|
7. |
|
8. |
|
9. |
|
10. |
|
3. Полічіть кількість правильно відтворених пар слів.
Результати досліджень
Вид пам’яті |
Результат |
|
Рухова |
До повторення |
|
Після повторення |
|
|
Слухова |
|
|
Зорова |
|
|
Словесно-механічна |
|
|
Словесно-логічна |
|
У висновку дайте відповіді на запитання:
Висновки:...........................................................................................................
...........................................................................................................
...........................................................................................................
V. 1. Визначення шляхів підвищення ефективності пам'яті.
2. Шкідливий вплив алкоголю, нікотину, наркотичних речовин на пам’ять.
V. Закріплення знань учнів
1. Які види пам'яті розрізняють?
Дати визначення виду пам’яті з наступних прикладів:
- О.Македонський знав у обличчя та за прізвищем тисячі своїх воїнів;
- актриса викликає в себе сльози, згадуючи сумний випадок свого життя;
- академік Іоффе по пам’яті користувався таблицею логарифмів
-учитель пише на дошці, а дивиться в клас, не контролюючи рухи рук.
-актриса викликає в себе сльози, пригадуючи сумний випадок зі свого життя.
-брат О.Пушкіна Лев відтворив текст втраченої п’ятої частини “Євгенія Онєгіна” по пам’яті, після одного читання.
2. Яке значення моторної пам'яті?
3. На чому ґрунтується емоційна пам'ять?
4. Що таке словесно-логічна пам'ять? Як вона розвивається?
5. В якій діяльності перевагу має образна пам'ять?
6. Яких правил необхідно дотримуватися в процесі тренування пам'яті?
7. Поясніть характеристики пам'яті.
• Для заучування вірша мені необхідно прочитати його тричі. (Швидкість)
• Я зможу повторити цей вірш через три дні. (Міцність)
• 3 двох заданих віршів я відразу зможу завчити один. (Обсяг)
• Читаючи на уроці вірш, я припустився трьох помилок. (Точність)
8. Чому деякі вірші, вивчені в молодшій школі, запам'ятовуються на все життя?
VI. Підсумок уроку
1. Оформлення практичної роботи
2. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VІI. Домашнє завдання
1. Вивчити §18 із підручника.
2. Прокоментувати прислів’я ,,Добре того вчити, хто хоче все знати”.
3. Розглянути пам’ятку про розвиток пам’яті.
4. Дізнатися, які існують тренувальні вправи для розвитку пам’яті.
5. Робити вправи на розвиток пам’яті.
1