Урок "Види прийменників за будовою.Непохідні та похідні прийменники"

Про матеріал
Конспект подає теоретичний матеріал та тренувальні вправи для формування предметних компетентностей з теми, розвитку пошукових, дослідницьких, творчих умінь здобувачів освіти
Перегляд файлу

7 кл. Тема. ВИДИ ПРИЙМЕННИКІВ ЗА БУДОВОЮ. НЕПОХІДНІ ТА ПОХІДНІ ПРИЙМЕННИКИ

Мета  : формувати компетентності: предметні -  поглибити знання учнів про особливості прийменника як частини мови, ознайомити з поділом прийменників за морфологічною будовою та за походженням;   формувати вміння розрізняти похідні та непохідні, прості, складні та складені прийменники; удосконалювати вміння аналізувати, систематизувати мовний матеріал;   ключові -   вільне володіння державною мовою,навчання упродовж життя; виховувати мовленнєву культуру.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ    III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Дослідження – порівняння.  Чи однією частиною мови виражені  співзвучні слова  в реченнях? Чи однакову синтаксичну роль виконують?

Навкруги розквітли троянди.

Навкруги школи  багато квітів.

Близько сонечка тепло, близько матері добре

Далеко покладеш — близько візьмеш

Поруч із нами зупинився сивочолий дідусь.

  Мама попросила побути поруч!

Висновок: похідні прийменники слід відрізняти від співзвучних слів — омонімів (прислівників та іменників).

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

«Я  МОЖУ  САМ!» Скласти зв’язну розповідь про поділ прийменників на групи за будовою, походженням та утворенням, користуючись поданими таблицями. За необхідності звернутися до теоретичного матеріалу підручника §33.

                                За походженням  прийменники є

Непохідні: в, від, над, до, на, без, крім, при, по

Похідні утворені:  а) сполученням непохідних прийменників: задля, посеред, з-попід;

б) поєднанням прислівників чи іменників з прийменниками: за рахунок, нарівні з, відповідно до, на відміну від.

в) від інших частин мови: край, кінець, коло, близько, вздовж, вслід

За будовою

Прості

Складні

Складені

Непохідні та похідні, що мають одну основу

Утворюються з кількох частин і пишуться разом або через дефіс

Утворюються з кількох частин і пишуться окремо

Від, при, за, кругом, на, шляхом, біля, перед, в, через, до, з, під, коло

Попід, задля, з-за, посеред, із- за, заради, поміж, з-поза, поперед, з-попід

Під час, згідно з, відповідно до, на відміну від, у разі, під кінець

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ. Робота з підручником : параграф 33, впр. 418 (пис.),  420   (усно),  табл. С.186, 422 (усно),  423 (письмово),425 (усно)

Дослідження-пошук з обґрунтуванням. (Робота в групах).                                       Прочитати і записати речення у дві колонки: І – однозвучні  слова, що самостійно відповідають на запитання;  ІІ – однозвучні слова, що стоять при іменнику і разом з ним відповідають на певне питання.

1.До школи вже близько. Близько   виноградників   дорога повернула ліворуч. .    2.  На уроці фізкультури діти стали в коло.          Школа побудована коло стадіону.  3. Кінець – ділу вінець.  Сидить батько кінець  стола,  на руки  схилився. 4.Любимо свій   рідний край.   Край дороги   квітне  калина.

Порівняти і довести, що в одній колонці однозвучні слова — прислівники або іменники, у другій — прийменники. Під час доведення користуватися алгоритмом:

1. У першому реченні виділене слово відповідає на запитання  як? —близько;  У другому реченні виділене слово входить до складу запитання близько чого? —близько виноградників. 2. У першому реченні виділене слово має лексичне значення;     У другому — служить для зв’язку слів.              3. У першому реченні виділене слово виступає членом речення У другому реченні виділене слово можна замінити прийменником — синонімом біля.      Висновок. У першому реченні слово близько — прислівник, у другому — прийменник.

Розподільний диктант. Записати сполучення слів із прийменниками у дві колонки: у першу — із похідними прийменниками, у другу — із непохідними. Визначити, від яких частин мови утворилися похідні прийменники.

Над  пташеням, коло лісу, з-поміж дітей, з гори, протягом тижня, понад  тополями, згідно з наказом, о сьомій годині, відповідно до програми, незалежно від  кількості, край світу, біля столу, на  подвір’ї, під землею, без нас.

Творче конструювання. (Робота в парі)  Дібрати до наведених фразеологізмів слова — синоніми, що пояснюють їх значення. Підкреслити прийменники з іменниками, визначити відмінок, групу за будовою.

Мати твердий ґрунт під ногами-    почувати себе впевнено

Міцно стояти на ногах  -      бути самостійним, незалежним у своїх вчинках

Поміж Сциллою і Харибдою -    під одночасною загрозою двох однаково серйозних небезпек.

Шелестіти в чужій соломі –           втручатися в чужі справи

Удруге на світ народитися  -     відчути полегкість, радість  після тривог

Дослідження-вибір з обґрунтуванням. З наведених слів виписати тільки прийменники. Прості прийменники підкреслити однією лінією, а складні — двома.

Рій, до, щоб, як, зате, про, за, або, над, але, дуб, навколо, наче, осторонь, з-за, крізь, через, крім, згідно з, за винятком, аби, нехай, попід,  ніс, поза, на, поміж, про, чи, начебто,  попереду, задля, й, і, біля, коло, заради, та, між, незалежно від, посеред.

VІ.  РЕФЛЕКСІЯ:     ЗНАЮ…      ВМІЮ…         МОЖУ…

VІІ.  ПІДСУМКИ.

VІІІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.    Параграф 33, вправа   429 .  Записати 6 прислів’їв і приказок про риси характеру та поведінку людини, які містять прийменники.  Охарактеризувати їх походження та будову.                 

 

docx
Додано
17 червня 2023
Переглядів
4917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку