Урок Види речень за метою висловлювання 8 клас

Про матеріал
На навчальному занятті з української мови у 8 класі спостерігається розвиток і формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в галузі природничих наук, екологічна компетентність, інформаційно-комунікативна, громадянська і культурна компетентності. Використовувала формувальне оцінювання, взаємооцінювання, наголошувала на академічній доброчесності. Реалізувала наскрізні змістові лінії. Розвивла навички командної роботи , працювала з учнями на засадах партнерства, використовувала медіаресурси з навчальною метою.
Перегляд файлу

 

Калинівський ліцей  № 1 Вінницької області

 

 

 

 

 

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ:

 РОЗПОВІДНІ, ПИТАЛЬНІ, СПОНУКАЛЬНІ

 

 

 

 

 

                                                                          Підготувала

                                                                          вчитель української мови

                                                                          та літератури

                                                                          Зотікова Тетяна Павлівна

 


УКРАЇНСЬКА МОВА   8 КЛАС

 ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ: РОЗПОВІДНІ, ПИТАЛЬНІ, СПОНУКАЛЬНІ

МЕТА:

  Навчальна: навчити восьмикласників визначати види речень за метою висловлювання; визначати ознаки різних речень за метою висловлювання, розрізняти їх в мовленні.

 Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, мовлення школярів.

Виховна: прищеплювати любов до Батьківщини, виховувати патріотичні почуття.

ОБЛАДНАННЯ: технологічна картка учня, рефлексійна анкета, картки-речення, малюнки.

 

ХІД УРОКУ

 

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1.Слово вчителя

Доброго дня, шановні восьмикласники! Йдучи сьогодні до вас на урок, я зустріла наших молодших школярів, які просили передати вам лист. А склали вони його ось так. Звеніть увагу на екран ( Інформаційно-комунікаційна компетентність)

Лист                             (СЛАЙД 1)

Добрий день, друзі   Як ваші справи  Навчайтесь старанно  Бажаємо успіхів            До побачення

- Як ви вважаєте, чи все тут правильно?

2. Розвиток критичного мислення (діти висловлюють свої думки щодо відсутності розділових знаків. Ставлять відповідні знаки).

- Отже, щоб правильно написати листа, треба знати не тільки правопис слів,

а і правила постановки розділових знаків у кінці речень, а також знати види речень.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Отже тема нашого сьогоднішнього уроку «Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні». (СЛАЙД 2)

На уроці ми навчимося: (СЛАЙД 3)

- визначати види речень за метою висловлювання;

- визначати ознаки різних речень за метою висловлювання, розрізняти їх в мовленні.

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Робота з епіграфом (СЛАЙД 4)

О місячне сяйво і спів солов’я,

Півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліантів, мова моя,

Це  - мова моєї Вітчизни.

Яка у ній сила і кличе, й сія

Яка в ній мелодія лине

В натхнення хвилини!

О, мово моя,

Душа голосна України!

В. Сосюра

                                          Записуємо дату.

Запис епіграфа  уроку в зошити.

ІІІ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

1.Створення проблемної ситуації (СЛАЙД 5)

-   Діти, я прочитаю вам  речення, але в різних варіантах. Чим відрізняються варіанти речень? У якій ситуації ми зможемо висловити таке речення? Який розділовий знак треба поставити в кінці? 
Споконвіку українці любили калину. 
Яку рослину любили українці споконвіку? 
Саджайте калину коло хат! 
(Речення відрізняються інтонацією. Перше можна вжити у розповіді про наші символи, друге – це питання в діалозі, третє спонукає до дій. Іще третє речення є окличним, а решта – ні. У кінці першого речення ми поставимо крапку, другого – знак питання, третього – знак оклику.) 

Діти, а що ви знаєте про калину? (компетентність в галузі природничих наук)

- Ви молодці, правильно визначили відмінності речень. А зараз звернімося до наших підручників і детальніше ознайомимося з різними видами речень за метою висловлювання.

2. Робота з підручником (опрацювання теоретичного матеріалу).

Складання опорного конспекту (в зошиті). ( математична компетентність     (СЛАЙД 6)

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ

 

РОЗПОВІДНІ                                                 ПИТАЛЬНІ                              СПОНУКАЛЬНІ

 

- СТВЕРДЖУВАЛЬНІ                          - ВЛАСНЕ ПИТАЛЬНІ

(так, ага, авжеж гаразд….)                       (потребують відповіді)

- ЗАПЕРЕЧНІ                                          - РИТОРИЧНО-ПИТАЛЬНІ

(не, ні, ніхто, ніякий…)                            (не потребують відповіді)

3. Самоконтроль знань

За складеною опорною схемою  розказати про види речень за метою висловлювання.

ІV. ВИРОБЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Інтерактивна вправа «Займи позицію».     (СЛАЙД 7)

Співвіднести подані речення до певного виду. Довести, чому саме речення належить до розповідного, питального чи спонукального.

  1. Шматок землі, ти звешся Україною.
    Ти був до нас. Ти будеш після нас.   
  2. Україна є найбільшою країною Європи.            
  3. Любіть Україну у сні й наяву,
    вишневу свою Україну…
  4. Я - українець, тому що живу в Україні.             
  5. Чи любиш ти свій рідний край?

Речення походу виконання вправи записуються в зошит.

2.Робота в групах.    (СЛАЙД 8)

Скласти за поданими малюнками речення (малюнки висять на дошці).

І група – розповідне речення

ІІ група – питальне речення

ІІІ група – спонукальне речення

Утворені речення записують в зошити.

Провести порівняльний аналіз з англійською мовою: перекласти складені речення англійською мовою і зробити висновок про те, чи схожі моделі творення різних видів речень за метою висловлювання в обох мовах.

 

3. Графічний диктант.     (СЛАЙД 9)

Робота з технологічною карткою учня. Пояснення вчителя, як слід працювати з технологічною карткою.

Завдання. Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи умовні позначки:

розповідне неокличне – РН                                                                                                                                               розповідне окличне – РО                                                                                                                                     питальне неокличне – ПН                                                                                                                                         питальне окличне – ПО                                                                                                                             спонукальне неокличне – СН                                                                                                                           спонукальне окличне – СО.

1. Яка ж ти гарна й пишна, земле наша! РО                                                                                                          2. Посадіть, друзі, в школі сад! СО                                                                                                                         3. Ти знаєш, як пахне любисток? РП                                                                                                                         4. А у тім просторім світі добра научайтесь, рідної своєї мови й пісні не цурайтесь!СО   5.Як не любити мову нашу?!ПО                                                                                                                                                          6. Хліб пахне солодко, як пахнуть меду соти. РН                                                                                                           7. Завжди пам’ятайте про батьків і допомагайте їм. СН

Учні звіряються з правильними відповідями.    (СЛАЙД 10)

4.Гра «Будівельники». Робота в групах.     (СЛАЙД 11)

Кожна група отримує конверт з окремими словами.Утворити з поданих слів речення, визначити їх вид за метою висловлювання.  Перекласти речення англійською мовою

І група: Мій рідний краю, Україно, найкраще місце на Землі!

ІІ група: Моя квітуча, мила Україно, іди до щастя, в добрий час.

ІІІ група: Які найбільші міста України ти знаєш?

Звірити із зразками речень на дошці.

5.Робота з підручником.    (СЛАЙД 12)

Вправа 173 (усно). Прочитати виразно вірш. Визначити, які речення за метою висловлювання використовуються у поезії. Визнати стилістичну роль таких речень.

6. Дослідження-редагування.    (СЛАЙД 13)

 Зараз ви усі попрацюєте редакторами: виправте в реченнях пунктуаційні помилки, поясніть їх.

Рідний край. Які дарунки осені в тебе. Може, це рум’яні яблука, запашні груші, солодкий виноград. Хтось найбільше любить осінь за тихе полювання в лісі, інші ж люблять її за щедрий урожай на полях. А за що ти любиш осінь! Розкажи?

Рідний край! Які дарунки осені в тебе? Може, це рум’яні яблука, запашні груші, солодкий виноград. Хтось найбільше любить осінь за тихе полювання в лісі, інші ж люблять її за щедрий урожай на полях. А за що ти любиш осінь? Розкажи!

Учні звіряються з правильними відповідями.  (СЛАЙД 14)

7.Синтаксичний  розбір речення.   (СЛАЙД 15)

Виконати повний синтаксичний розбір речення.

У просторім світі ви добра навчайтесь, рідної своєї мови й пісні не цурайтесь.

Виписати синтаксичне словосполучення. Визначити тип підрядного зв’язку.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО  (СЛАЙД 16)

ОТЖЕ…

1.Назвіть види речень за метою висловлювання.

2.Назвіть розділові знаки за їхніми характеристиками.

1) Фіксує кінець речення, а також передає питальну інформацію? (Знак питання)

2) Свідчить про закінчення думки в розповідних реченнях? (Крапка)

3) Ставиться в кінці речення і передає окличну інтонацію. (Знак оклику)

4) Ставиться в кінці речення і передає незакінчену думку, багатозначність сказаного. (Три крапки)

3. Бліц-опитування «Соняшник» (за матеріалом сьогоднішнього і попередніх уроків)

Діти відривають від соняшника пелюстку, на якій є запитання. Дають відповідь

4. Рефлексійна анкета.   (СЛАЙД 17)

  1. Чи сподобався тобі проведений урок?                                                               

а) так, дуже;    б) не дуже;   в) ні

  1. Як ти працював на уроці?

а) слухав учителя й інших учнів;                                                                                                              б) слухав учителя і відповідав;                                                                                                          в) активно брав участь в обговоренні;                                                                                              г) не працював

  1. Проведений урок мені сподобався, бо на ньому:

а) я почувався впевнено і спокійно;                                                                                                  б) було цікаво;                                                                                                                                            в) ми вчилися самостійно здобувати і застосовувати знання;                                                        г) ми розвивали вміння захищати свою думку;                                                                                  д) ми розвивали власні здібності;                                                                                                                     е) міцно засвоювали програмовий матеріал.

  1. Чи хотів би ти ще потрапити на такий урок?

а) так, дуже;    б) не дуже;   в) ні.

5. Скласти пам’ятку із спонукальних речень «СТАНЬ ПАТРІОТОМ!»

(діти по черзі виголошують речення:

- Люби свою рідну землю!( Громадянська компетентність )

- Бабусю, допомоши мені вишити сорочку.

- Вивчай українські звичаї і традиції. ( Культурна компетентність)

- Збережи нашу рідну Україну ( Екологічна компетентність)

- Припиніть війну в Україні!

6. Тепер ще паз прочитаємо епіграф і прокоментуємо речення за метою висловлювання і за емоційним забарвленням

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності.

Вчитель оцінює учнів, збирає технологічні картки.

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ( за рівнями)     (СЛАЙД 18)

  1. Вивчити теоретичний матеріал.
  2. Скласти 3-5 порад на тему «Як бути справжнім патріотом», використовуючи спонукальні речення.
  3. Написати твір-мініатюру «Я патріот», використовуючи різні речення за метою висловлювання

 

 

doc
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку