Тема. Відмінювання іменників. (Вправи 108-113.)
Мета. Ознайомити учнів з поняттям "відмінювання", із системою відмінків іменників, з відмінюванням як зміною форми слова. Виробляти вміння визначати відмінки іменників у контексті. Розвивати мовлення і збагачувати словниковий запас учнів.
Обладнання. Ілюстрації українських вишиванок, таблиця словникових слів.
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 107.)
— Прочитайте складені речення. Іменник орел розберіть як частину мови.
III. Оголошення теми і мети уроку.
— Прочитайте, як називається сьогоднішня тема.
— Яке проблемне питання стоїть перед нами? Прочитайте.
IV. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
1. Вибіркове списування (за вправою 108).
а) Читання тексту вправи, висловлювання вражень від прочитаного.
б) Виписування словосполучень з виділеними словами за зразком.
Приголубити (що?) сніжинку.
2. Робота в парах (за вправою 109).
Опрацювання додаткового теоретичного матеріалу підручника.
V. Каліграфічна хвилинка.
— Сьогодні повторимо, як пишуться великі букви:
Н Р Д З О М К
— Скільки букв записали?
— Це не просто так підібрані букви. Ними починаються слова — назви відмінків. Прочитаємо про це у правилі.
VI. Робота над вивченням нового матеріалу.
1. Опрацювання правила, яке треба запам'ятати.
2. Хвилинка-цікавинка (про відмінки і відмінювання іменників).
Ще грецькі вчені помітили, що іменники мають свою основну форму, пряму, а також непряму, відмінну від прямої. Ці "відмінні" від прямої форми й утворили категорію "відмінка". У сучасній українській мові категорія відмінка об'єднує сім повноправних відмінків, у тому числі й кличний, який чи не найбільше передає специфіку української мови, але довгий час вважався лише кличною формою.
Називний — називає предмети. Він є початковою формою кожного іменника, його "прямою формою" (тому його ще називають "прямим "відмінком, а всі інші відмінки — "непрямі"). Це "гордий" відмінок, який зі словом справляється сам і не потребує допомоги прийменників.
Родовий — означає "одержаний з народження". Таку назву цей відмінок одержав тому, що вжитий з іменником без прийменника він означає особу, яка є творцем, господарем, власником (син Івана, плаття сестри, дім батька). Родовий відмінок є чемпіоном за кількістю вживаних з ним прийменників. Він може поєднуватись аж із 150 прийменниками (а в мові всього прийменників близько двохсот).
Давальний — назва походить від слова "давати". Найтиповіше його значення — назва адресата, тобто особи, якій щось дають. Давальний відмінок довго утримувався без прийменників, а сьогодні вживається в поєднанні з 7 прийменниками.
Знахідний — від слова "знаходити" когось або щось. Із знахідним відмінком вживається 28 прийменників.
Орудний — споріднений зі словом "орудувати", найчастіше називає знаряддя дії (малювати олівцем, різати ножем). Орудний відмінок поєднується з 23 прийменниками.
Місцевий — вказує на місце і вживається усього з п'ятьма прийменниками: в, на, о, по, при (колись місцевий відмінок вживався без прийменників).
Кличний — від слова "кликати", виражає звертання до когось і, як і називний, вживається без прийменників.
Лише місцевий відмінок у сучасній українській мові не може вживатися без прийменників. Інші відмінки, крім називного і кличного, можуть поєднуватися з прийменниками, а можуть вживатися і самостійно.
За частотою вживання перше місце належить називному відмінкові, після нього йде родовий, а на третьому місці — знахідний.
Кількість відмінків у різних мовах неоднакова — від 2 (мова маратхі в Індії) до 48 (в табасаранській мові Дагестану). А болгари уже з давніх-давен не вживають відмінкових закінчень. У них один відмінок, а роль розрізнювачів відмінкових форм виконують прийменники. У німців і французів таку роль виконують артиклі. Отже, кожна мова використовує ті засоби, які наявні в її розпорядженні, але всі ці засоби придатні для висловлення думки.
3. Колективне виконання вправи 110.
а) Розгляд таблиці відмінювання іменників.
б) Колективне заучування назв відмінків по порядку і питань, на які вони відповідають.
в) Усне відмінювання іменника вечір в однині і множині (звернути увагу на питання знахідного відмінка).
г) Письмове завдання.
— Складіть три речення з різними формами іменника вечір. Запишіть.
— Що таке початкова форма іменника? (Правило, с. 55).
— Одне з речень опрацюйте за алгоритмом (додаток 7).
Фізкультхвилинка.
4. Поетична хвилинка (за матеріалами вправи 111) на закріплення назв і значень відмінків.
5. "Вчимось редагувати" (за матеріалами вправи 112).
6. Самостійна робота з фронтальною перевіркою.
— Спишіть текст з дошки. Визначте і надпишіть над словом відмінки виділених іменників.
Вишиванки — один з видів українського народного мистецтва. В народній вишивці втілено чудеса народної вигадки. На вишивці розміщені різні орнаменти. Праця над вишивкою радісна і клопітка. Поруч з нею завжди пісня.
— Про що ви думаєте, дивлячись на ілюстрації з вишивкою? Завдання. Один із виділених іменників усно розібрати як частину мови.
7. Словничок.
Влітку, улітку.
— До якої частини мови належать ці слова? На які питання відповідають?
— В яку колонку таблиці запишемо ці слова?
VII. Домашнє завдання. (Вправа 113.)
VIII. Підсумок уроку.
— Як називається змінювання закінчень іменників за питаннями?
— Скільки всього є відмінків? (7.) Назвіть за порядком.
— Що означає "провідміняти слово"? Провідміняйте слово дорога.
— Що треба зробити, щоб визначити відмінок іменника?
— Яка форма іменників є початковою?