Тема: Розв′язування задач за темою « Відношення. Пропорції. Відсотки ».
Мета: узагальнити та систематизувати знання та вміння за темою « Відно-
шення. Пропорції. Відсотки.»
формувати вміння застосовувати набуті знання і навички до розв′я-
зування задач;
розвивати навички самостійності, винахідливості, логічного мислен-
ня, самоконтролю, уваги;
розширювати світогляд учнів, формувати економічну компетентність;
виховувати почуття колективізму, необхідності здобувати знання для
майбутньої професії.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів.
Форми роботи: групова, індивідуальна і колективна.
Обладнання: роздавальний матеріал, комп′ютерна презентація.
Девіз уроку: « Вчимося не для школи, а для життя ».
Хід уроку
( слайд 1) Ви почули всі дзвінок . Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався, до уроку приготувався.
Тож гаразд, часу не гаємо і урок розпочинаємо.
- Що потрібно на уроці, краще ліків й вітамінів?
Учні: гарний настрій Вчитель: це один
ще розумна голова це вже два
і фантазія це три
міркування це чотири
слід ще оптимізм додать це вже п′ять
- Вправа «Самоналаштування ».
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
- Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
- Я особистість творча.
- Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Успішна дитина добре вчиться, старанна, розумна, має досягнення в своїй діяльності.
Успішна сім′я добре забезпечена, має житло, є можливість вчитися і працювати.
Успішна країна, якщо в ній люди мають роботу, працюють заводи, йде будівництво житла, її визнають у світі.
А щоб країна досягла успіху повинен бути кожен з нас успішним і вчитися цьому треба вже сьогодні, щоб приносити користь Україні.
Тому сьогоднішній урок ми проведемо у формі екскурсії, подивимось,де зустрічаються пропорції, відношення і відсотки.
Адже, «Всяка теорія цінна для практики ».
( слайд 3 ) Відомий вчений Іван Павлов (19 ст.) говорив:
«Ніколи не беріться за наступне, не вивчивши попереднього ».
( слайд 4) Повідомлення мети
(слайд 5) Девіз уроку
3. Розминка.
(слайд 6) - До найменшого натурального числа додайте кількість нулів у
числі мільйон.
- Натуральне число розташоване між числами 12 і 14 помнож-
те на кількість грамів у кілограмі.
(слайд 7) - Знайдіть суму всіх цифр.
- Знайдіть добуток усіх цифр.
- Порядковий номер ноти ля помножте на кількість годин у доб
(слайд 8) - Кількість пір року помножте на кількість літніх місяців та від-
німіть кількість днів тижня.
- Кількість богатирів, зображених на картині Васнецова, помно
жте на кількість персонажів у казці « Ріпка ».
4. Актуалізація опорних знань.
(слайд 9) - Відношенням називається …
- Пропорцією називається …
- Основна властивість пропорції ?
- Відсотковим відношенням називається …
(слайд 10) - Дві величини називаються прямо пропорційними …
- Дві величини називаються обернено пропорційними …
- Відсоток це …
- Приклади пропорційних величин:
* Величина рекламної метушні навколо товару обернено пропор
ційна до його реальної вартості.
* Талант лікаря обернено пропорційний до можливості потрапи
ти до нього на прийом.
* Чим більше терпіння, тим довше доводиться чекати .
* Чим простіше інструкція, тим важче знайти як нею користува-
тися.
Молодці! Час вирушати на екскурсію, подивимося, чому навчилися, що вмієт
5. Узагальнення і систематизація знань.
Зошити всі відкриваємо і запишемо число, те що в гості к нам прийшло
(слайд 11) Фотографія з екскурсії в Локомотивне депо.
(слайд 12) Задача 1. Для перевезення вугілля потрібно 16 вагонів вантажо-
місткістю 60т. Скільки необхідно вагонів вантажоміст-
кістю 80т для перевезення цього вугілля ?
(слайд 13) « Схопи помилку ».
Розв′язання: 16 вагонів – 60 т
Х вагонів – 80 т
16 : х =60 : 80, 60 х = 80 ∙ 16, х =128:60, х=21⅓.
Відповідь: 21⅓ вагони х = 12 вагонів.
(слайд 14) Фотографія з екскурсії на фабрику « Рошен ».
(слайд 15) Задача 2. Із 110 літрів молока отримають 11 кг молочної начин-
ки для цукерок. Скільки необхідно взяти молока, щоб
отримати 20 кг начинки ?
(слайд 16) Розв′язання : 110 л молока – 11 кг начинки
Х л молока – 20 кг начинки.
110 : х = 11: 20, 11 х = 2200, х = 200 л
Відповідь: 200 л молока.
(слайд 17) Фотографія з екскурсіі в Меджибіж.
(слайд 18) Задача 3. Відстань між містами Жмеринка та Меджибіж на міс-
цевості становить 86,7 км . Яка відстань між цими міс-
тами на карті, якщо її масштаб 1 : 722500 ?
Розв′язання: 86,7 км – х см
722500 – 1 см
86,7 км = 86,7 100000 = 8670000 см
8670000:722500 = 12 см
Відповідь: 12 см відстань на карті.
(слайд 19) Фотографія з екскурсії на Укртелеком.
(слайд 20) Задача 4. По Вінницькій області встановлено 8000 телефонних
номерів, 4000 інтернет-підключень. В місяць оплата за
обслуговування складає 230 тисяч грн.. Який відсоток
складає місячний дохід від річного ?
(слайд 21) Розв′язання: 230000 12 = 276000 грн. дохід за рік
230000 : 2760000 100 = 0,083 100 =8,3%
Відповідь: 8,3 % складає місячний дохід від річного.
(слайд 22) Екскурсія до бухгалтерії.
(слайд 23) Задача 5. Працівникові нарахували 2395 грн. Із них 13% - прибу
тковий податок, 2% - відрахування в пенсійний фонд,
1% - відрахування у фонд зайнятості, 1% - профспілко
вий внесок, 1,5% - військовий збір. Скільки грошей
одержить працівник після всіх відрачувань ?
(слайд 24) Розв′язання: 13+2+1+1+1,5=18,5% складають відрахування
100% - 18,5% = 81,5% отримає
2395 грн – 100%
Х грн.. – 81,5%
2395 : х =100 :81,5, 100 х =195192,5, х=1951,93 грн
Відповідь: 1951,93 грн. отримає
6. Перевірка домашнього творчого завдання.
Скласти задачі на дану тему, використовуючи професійні складові.
7. Логічна вправа
Запис пропорції розмило дощем. Знайдіть розмиті дані.
( Х – 8 ) : 5 = N : M , (х-8)25 = 5 N
8. Підсумок уроку
Сьогоднішній урок був присвячений подорожі по професіям, де зустрічаю
ться задачі, які ми намагалися розв′язати за допомогою пропорцій. Скажіть
чи всі професії, де використовуються пропорції, відсотки ми розглянули ?
Так, цей перелік можна продовжувати.
Кожна справа приносить прибуток. А чи маємо ми який-небудь прибуток
із цієї подорожі, що був уроком математики ? Отже наш прибуток у розумі.
(слайд 25) Розум людський має три ключі, що все відмикають: знання, дум-
ку, уяву. Гюго.
Рефлексія власного успіху:
На парті у кожного 4 кольорові смужки. Учні оцінюють свою роботу
Жовтий – мені було важко, але я зміг. Я собою задоволений.
Зелений – я сьогодні все зробив правильно і зрозумів, що можу більше і
краще.
Синій - я розв′язував усі завдання, але поспішав і робив помилки.
Червоний – у мене все вийшло, математика мені підкорюється.
Оцінювання учнів.
9. Домашнє завдання
повт. п.6-п.11 розв. №579, №585
(слайд 26) Дякую за урок.