ОЗНЗ Катюжанська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Вчитель математики
Осадча З.Д.
Тема. Відсотки. Розв’язування задач
Мета: формувати практичні вміння і навички застосовувати набуті знання про відсотки до розв’язування різних типів задач; розвивати кмітливість, творчість, ініціативу; сприяти вихованню позитивного ставлення учнів до навчання.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: комп’ютер, інтерактивна дошка
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань і вмінь
1) (Для перевірки домашньої роботи зібрати зошити перед уроком)
2) Розв’язування усних вправ
а) Знайти 250% від 200
б) 25% місяця становить 7 діб. Що це за місяць?
в) Скільки відсотків становить число 16 від 32?
г) Порівняти: 1. 25% від 60 кг і 80% від 5 кг
2. 30% від 70 кг і 70% від 30 кг.
д) Знайти величину кута, якщо його градусна міра становить 20% від прямого кута?
е) Скільки учнів у класі, якщо 10% усіх становить 3 учні.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Сьогодні на уроці продовжимо розв’язувати різні типи задач на відсотки. Щоб полегшити роботу і щоб бажання розв’язування задач у вас не зникало, зробимо так. На дошці закодоване слово, яке пов’язане з нашим уроком. Букви цього слова будемо відкривати, поступово розв’язуючи шість задач.
ІІІ. Формування практичних умінь та навичок
Учитель. Нове «відкриття» в галузу фізико-математичних наук зробили спеціалісти комбінату з виготовлення молочних продуктів. На банках із згущеним молоком, яке випускав цей комбінат, написано: «Виготовлено з незбираного молока методом згущення з додаванням цукру і складається з таких речовин: 28,5% молока, 43,5% бурякового цукру, 26,5% вологи, 8,5% жиру». Що це за «відкриття»? У чому його суть? (Після того, як учні розберуть «суть» відкриття, переходимо до розшифрування слова).
Задача 1. Споживач використав електроенергії на суму 750 грн. Він уже оплатив 20% всієї вартості. Яку суму грошей йому ще потрібно оплатити?
Розв’язуючи задачу, учні приходять до висновку що правильною є відповідь №3. Тому відкриваємо третю букву.
Задача 2. В банк поклали гроші під 12% річного прибутку. Через рік сума вкладу дорівнювала 162,4 грн. Який початковий вклад?
В ході розв’язування задачі відкривається четверта буква слова.
Задача 3. В банк поклали 9000 грн. Через рік сума вкладу дорівнювала 9945 грн. Під який відсоток покладено вклад?
Розв’язавши задачу, учні відкривають шосту букву закодованого слова.
(Для розв’язування задач 1 – 3 клас поділено на три групи. Кожна група розв’язує одну із задач, а потім іде колективне обговорення)
IV. Творче застосування вмінь і навичок
Задача 4. Сплав вагою 320 кг містить 20% олова і 144 кг свинцю. Визначити відсотковий вміст домішок.
(Пропоную учням самостійно скласти план розв’язування задачі) Розв’язавши задачу, учні відкривають другу букву закодованого слова.
Задача 5. У посудині є 30%-й розчин солі. Скільки кілограмів дистильованої води треба добавити до 20 кг такого розчину, щоб концентрація солі зменшилась до 10%?
Розв’язавши задачу, учні одержують відповідь 40 кг, і правильною є відповідь №5. Відкривають п’яту букву закодованого слова.
Задача 6. Взимку ціна на молоко підвищилась на 20%, а на весні знизилась на 20%. Як змінилась початкова ціна молока?
Розв’язавши задачу, учні відкривають першу букву закодованого слова.
Отже, маємо слово «П О З И К А»
Учитель. Чому саме це слово було закодовано? Як воно пов’язане з відсотками. ( Учні пригадують виникнення відсотків)
V. Підсумок
Учитель. Розв’язування багатьох задач пов’язаних з відсотками допомагає з такими часто вживаними поняттями як ціна, собівартість продукції, продуктивність праці, вологість рослин та їх плодів, вологість повітря, міцність розчинів та інше. Поняття відсотків часто використовуються в господарських і статистичних розрахунках для числової характеристики та порівняння фактів і явищ, що вивчаються.
VI. Домашнє завдання.