Урок " Відокремлені додатки"

Про матеріал
Розробка уроку надасть можливість формувати в учнів знаходити в тексті відокремлені додатки, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими додатками, розставляти відповідні розділові знаки; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати речення з відокремленими додатками; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу прививати любов до музичного мистецтва, повагу до діячів культури.
Перегляд файлу

Тема. Відокремлені додатки

Мета: поглибити знання восьмикласників про відокремлені члени речення, ознайомити з відокремленими додатками, їх місцем у реченні; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені додатки, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими додатками, розставляти відповідні розділові знаки; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати речення з відокремленими додатками; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу прививати любов до музичного мистецтва, повагу до діячів культури.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.     Лексико-орфографічний диктант. Пояснити орфограми, визначити соціокультурну тему.

Мелодія, композитор, скрипаль, диригент, літургія, оперета, симфонія, пісня, перлини мистецтва,  Лисенко,   Бетховен, Бах, Шопен.

  1.     Бесіда

-         Які види мистецтва ви знаєте?

-         Кого з відомих діячів культури ви знаєте?

-         Які композитори прославили Україну?

  1.     Перевірка домашнього завдання – висловлювання про Миколу Лисенка

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1.     Дослідження-зіставлення

Зіставити речення, записані в двох колонках. Визначити синтаксичну роль, морфологічне вираження та значення виділених конструкцій. Зробити висновок про їх роль у мовленні й умови відокремлення.

1.Чудовий піаніст надзвичайно тонко передавав твори Шумана та Ліста.

  1.          Я захоплююся музикою.
  2.          Микола був відданий своїй Батьківщині.

1. Крім Шопена, чудовий піаніст надзвичайно тонко передавав твори Шумана та Ліста.

2. Я захоплююся музикою, особливо творчістю Миколи Лисенка.

3. На відміну від деяких інших музикантів, Микола був відданий своїй Батьківщині.

ІV. Оголошення теми, мети й завдань уроку

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі виконання практичних завдань

  1. Колективне опрацювання опорної схеми

За допомогою схеми розказати про відокремлений додаток: на якізапитаннявідповідає,щопозначає, чимвиражається.

Має значення включення, виключення чи заміщення; пояснює, уточнює  чи обмежує сказана в основній частині речення

 

 

Відповідає на запитання непрямих відмінків

 

 

 

Відокремлений додаток

 

Виражається іменником або займенником із залежними словами

 

На письмі виділяються комами тоді, коли починається словами крім (окрім), опріч,за винятком,замість, включаючи, наприклад, зокрема та ін.

Що нового ви дізналися про відокремлений додаток?

  1. Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити відокремлені додатки. З’ясувати, яке смислове навантаження несуть відокремлені додатки в кожному реченні.
  1.     Батько Миколи Лисенка, Віталій Романович Лисенко, офіцер орденського кірасирського полку, був людиною освіченою, з передовими поглядами на розвиток суспільства, глибоко знав і любив літературу особливо народну творчість.
  2.     Батько завжди підтримував захоплення Миколи музикою зокрема класичною.
  3.     Ольга Єреміївна, мати музиканта, на відміну від Віталія Романовича розмовляла лише французькою мовою, в усьому намагаючись створити таку атмосферу, яка б не мала навіть натяку на щось народне, українське.
  4.     Окрім музичної освіти Микола Лисенко здобув природничу в Харківському університеті.
  5.     Крім дрібних інструментальних жанрів Лисенко звертається до музично-драматичних творів.
  1. Дослідження-відновлення

Відновити й записати речення, ускладнені відокремленими додатками, уставляючи потрібні за змістом слова з довідки. Пояснити вживання розділових знаків.

1. Микола Віталійович, з властивими йому енергією і запалом, поринає у творчість, не забуваючи при тому педагогічну, виконавську та музично-громадську діяльність.

2. Микола Лисенко навчався у Лейпцігській консерваторії  та Петербурзі, у класі блискучого майстра оркестру М.Римського-Корсакова.

3. На українському народному ґрунті М.Лисенко творить високохудожні композиції.

4. Микола Віталійович організовує  музично-хорове товариство "Київський Боян".

Для довідок: крім педагогічної діяльності; окрім навчання у Лейпцігській консерваторії; зокрема на шевченківську тематику; окрім національної музично-драматичної школи.

Яке місце займають відокремлені додатки в реченні? Відповідь проілюструвати прикладами речень.

  1. Завдання на вибір

1) Скласти й записати речення, ввівши до них подані відокремлені додатки. З’ясувати значення цих додатків та чим вони виражені. Підкреслити усі члени речення. Тематика речень – музичне мистецтво.

В тому числі й я.

За винятком моїх друзів.

Наперекір його бажанням.

Замість допомоги.

Окрім того.

2) Уявити, що ви журналіст, який отримав завдання взяти інтерв’ю у Миколи Лисенка. Скласти і записати розмову у формі діалога, використавши два речення з відокремленими додатками.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

З підручника географії, біології, математики та ін. виписати 5–6 речень з відокремленими додатками. Обґрунтувати розділові знаки. З’ясувати, яке смислове навантаження у кожному реченні несуть відокремлені додатки.

 

 

 

docx
Додано
4 лютого
Переглядів
66
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку