Тема. Відокремлені додатки
Мета: поглибити знання восьмикласників про відокремлені члени речення, ознайомити з відокремленими додатками, їх місцем у реченні; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені додатки, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими додатками, розставляти відповідні розділові знаки; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати речення з відокремленими додатками; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу прививати любов до музичного мистецтва, повагу до діячів культури.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Мелодія, композитор, скрипаль, диригент, літургія, оперета, симфонія, пісня, перлини мистецтва, Лисенко, Бетховен, Бах, Шопен.
- Які види мистецтва ви знаєте?
- Кого з відомих діячів культури ви знаєте?
- Які композитори прославили Україну?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Зіставити речення, записані в двох колонках. Визначити синтаксичну роль, морфологічне вираження та значення виділених конструкцій. Зробити висновок про їх роль у мовленні й умови відокремлення.
1.Чудовий піаніст надзвичайно тонко передавав твори Шумана та Ліста.
|
1. Крім Шопена, чудовий піаніст надзвичайно тонко передавав твори Шумана та Ліста. 2. Я захоплююся музикою, особливо творчістю Миколи Лисенка. 3. На відміну від деяких інших музикантів, Микола був відданий своїй Батьківщині. |
ІV. Оголошення теми, мети й завдань уроку
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі виконання практичних завдань
За допомогою схеми розказати про відокремлений додаток: на якізапитаннявідповідає,щопозначає, чимвиражається.
Має значення включення, виключення чи заміщення; пояснює, уточнює чи обмежує сказана в основній частині речення |
Відповідає на запитання непрямих відмінків
|
|
Відокремлений додаток |
|
Виражається іменником або займенником із залежними словами |
На письмі виділяються комами тоді, коли починається словами крім (окрім), опріч,за винятком,замість, включаючи, наприклад, зокрема та ін. |
Що нового ви дізналися про відокремлений додаток?
Відновити й записати речення, ускладнені відокремленими додатками, уставляючи потрібні за змістом слова з довідки. Пояснити вживання розділових знаків.
1. Микола Віталійович, з властивими йому енергією і запалом, поринає у творчість, не забуваючи при тому педагогічну, виконавську та музично-громадську діяльність.
2. Микола Лисенко навчався у Лейпцігській консерваторії та Петербурзі, у класі блискучого майстра оркестру М.Римського-Корсакова.
3. На українському народному ґрунті М.Лисенко творить високохудожні композиції.
4. Микола Віталійович організовує музично-хорове товариство "Київський Боян".
Для довідок: крім педагогічної діяльності; окрім навчання у Лейпцігській консерваторії; зокрема на шевченківську тематику; окрім національної музично-драматичної школи.
Яке місце займають відокремлені додатки в реченні? Відповідь проілюструвати прикладами речень.
1) Скласти й записати речення, ввівши до них подані відокремлені додатки. З’ясувати значення цих додатків та чим вони виражені. Підкреслити усі члени речення. Тематика речень – музичне мистецтво.
В тому числі й я.
За винятком моїх друзів.
Наперекір його бажанням.
Замість допомоги.
Окрім того.
2) Уявити, що ви журналіст, який отримав завдання взяти інтерв’ю у Миколи Лисенка. Скласти і записати розмову у формі діалога, використавши два речення з відокремленими додатками.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
З підручника географії, біології, математики та ін. виписати 5–6 речень з відокремленими додатками. Обґрунтувати розділові знаки. З’ясувати, яке смислове навантаження у кожному реченні несуть відокремлені додатки.