1
Тема. Відокремлені означення та прикладки
Мета: узагальнити знання учнів про відокремлені члени речення; поглибити знання про відокремлені означення та прикладки, вдосконалити вміння вживати розділові знаки при них; учити доцільно використовувати відокремлені означення та прикладки в усному й писемному мовленні, правильно їх інтонувати; розвивати зв’язне мовлення, емоції; виховувати любов до рідного краю, інтерес до культури рідного краю, його промислів, традиційних ремесел.
Обладнання: словники, таблиця, картки, дидактичний матеріал.
Хід уроку
1. Перевірка домашнього завдання
Розповідь про відокремлені члени речення з використанням власних прикладів.
1. Лексико-орфографічна робота
Землеробство, хліборобство, скотарство, вівчарство, конярство, бджільництво, птахівництво, рибальство, мисливство, гончарство, ткацтво, садівництво.
2. Мовленнєва хвилинка
З чим асоціюються ці слова?
Яку роль відіграють слова в нашому житті?
З чого складається наше мовлення?
Чим ускладнюється речення?
Яку роль відіграє відокремлення?
3. Лінгвістичний експеримент
Змоделювати і записати речення з подами в дужках дієприкметниковими зворотами так, щоб:
Варіант 1 – означення стояли перед означуваним словом;
Варіант 2 - означення стояли після означуваного слова;
Визначити, якими членами речення виступають ці відокремлення.
ІV. Оголошення теми і мети уроку
V.Вивчення нового матеріалу
1. Проблемне завдання
Простежити, за яких умов узгоджене означення відокремлюється, а за яких не відокремлюється. Сформулювати правила відокремлення в реченні узгоджених означень.
Стоптана копитами коней дорога проходила ліворуч.
Дорога, стоптана копитами коней, проходила ліворуч.
Стоптана копитами коней, ліворуч проходила дорога.
Стоптана копитами коней, вона (дорога) проходила ліворуч.
2. Дослідження-спостереження
Записати речення, визначити,якими членами речення є виділені слова.
А він, орел, шумить, клекоче, мов людям розказати хоче про поєдинок у яру.
Дядько Євмен, лісник одного з об’їздів борівського лісництва того дня прокинувся на світанні.
Гризуни, наприклад ховрахи, завдають багато шкоди полям.
Як рибалка, я повинен бути людиною поважною і розсудливою.
Сформулювати правила відокремлення в реченні прикладок. Вказати поширені та непоширені прикладки.
3. Дослідження-пошук. Робота з таблицею
Прочитати текст. Визначити основну тему і думку. Використовуючи таблицю, визначити, які речення мають відокремлені члени. До кожного правила в таблиці підібрати відповідне речення із тексту
Бджільництво
Бджільництво — один із найкорисніших та екологічно чистих видів традиційної господарської діяльності українців. Цією справою займалася лише окремі господарі — пасічники. Статечні, охайні, вони були шановані односельцями як неабиякі знавці природи і навіть знахарі. Пасічництво розташовувалося на лісових галявинах, затишних, сонячних, обгороджених невисоким тином. Вулики, сплетені із соломи, верби, очерету, обмазували глиною. Обкурені волошкою, вони не піддавалися цвілі. В українців протягом віків виробився багатий досвід розведення бджіл. Навчені багатьом способам природного та штучного роїння, українські пасічники створювали сприятливі умови для їх розмноження. Віктор Ющенко, третій президент України, також приділяв особливу увагу розвитку бджільництва в Україні.
Умови відокремлення означення та прикладок |
|
4.Пошуково-вибіркова робота
Прочитати текст, виписати з нього речення з відокремленими означеннями в одну колонку, речення з відокремленою прикладкою – в іншу, розставити потрібні розділові знаки.
Конярство
На території України розведення коней існувало ще за скіфських часів. У XVII ст. набула поширення порода тарантових коней схожих на смугастих леопардів. З кінця XVIII ст. стали розводити також орловських рисаків наришкінську мальцевську англійську породи коней. На Гуцульщині переважали низькорослі коні гуцульські та високорослі бойки або перевінники. На конях запряжених до воза й плуга їздили верхи. Молодняк тварини до трьох років випасали влітку в табунах наймаючи пастухів-табунників. А коней дорослих робочих випасали вночі. Їх коней годували сіном та овсом. Взимку тварин утримували у стайнях хлівах та оборах утеплених соломою.
Подані речення поширити відокремленими прикладками.
Двір українського селянина неможливо було уявити без домашньої птиці. Це були, звичайно, кури, а також гуси, качки чи індики, яких випасали діти. Особливо славилася птахівництвом Чернігівщина, звідки восени птицю вивозили вагонами. Ще одним із досить поширених промислів українців було рибальство. Значна кількість риби виловлювалася у Дністрі та Дніпрі.
Рибний промисел багато важив у житті українців, які солили й в'ялили спійману рибу та вивозили її в бочках далеко за межі Запоріжжя.
Із залюдненням південноукраїнських земель і виходом до Чорного моря на його берегах працювали артілі рибалок, що добували велику кількість риби, причому цінних порід.
Для довідок:
Поважний господар; севрюга, осетра, судак, оселедці, бички, камбала, лящі, вирозуба, тарань; маленькі трудівники; наші предки; найбільші ріки України; край Марії Заньковецької; зокрема запорізькі козаки;.
Розглянути ілюстрацію, написати невелике висловлювання, увівши відокремлені означення та прикладки.
VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
— Чим корисний був для вас цей урок?
VII. Домашнє завдання
Підготувати розповідь про українського Бояна Миколу Лисенка, використовуючи відокремлені прикладки. Розповідь оформити письмово.