Тема уроку. Відокремлені означення, обставини, прикладки. Тренувальні вправи.
Соціокультурна тема. Краса врятує світ.
Мета уроку: закріпити знання восьмикласників про відокремлені означення, обставини, прикладки, удосконалювати вміння визначати відокремлені члени речення, правильно вживати розділові знаки, інтонувати речення з відокремленими членами; розвивати увагу, спостережливість; виховувати естетичні почуття.
Тип уроку: повторення та узагальнення знань.
Обладнання: картки, епіграф, портрет К. Білокур, репродукції картин «Квіти за тином», «Півонії», «Соняшники».
Епіграф
Квіти - то ніжність, то сила її,
Стократно сильніша від бомби нейтронної.
Т.Мельниченко
Перебіг уроку
І. Етап мотивації
1. Створення сприятливої атмосфери.
2. Вступне слово вчителя (легенда про квіти з Батьківщини).
Це було в сиву давнину. Під час війни з чужинцями в одного князя було забрано в полон його єдиного малолітнього сина. Визволити хлопчика ніяк не вдавалося, бо чужинський король охороняв і виховував його як рідного сина. Ішли роки, княжич підростав на чужій землі, поступово забуваючи про те, що з ним сталося. На превеликий жаль, забував він і рідну мову, і рідного батька.
А батько - князь, лишившись самотнім під старість, ніяк не міг забути свого сина і все плекав надію про його повернення додому. Неодноразово за ці роки посилав він своїх служників до чужинського короля з проханням повернути йому сина, але завжди одержував відмову. І тоді вирішив старий князь пробудити в юнака спогад про дитинство. З останнім сподіванням послав він гінця до сина, який привіз йому забавлянки, які той мав ще в дитинстві, - але парубок їх зовсім не пригадав. Тоді посланець заспівав пісню рідною мовою, але він і її не впізнав. Під кінець одержав у подарунок від батька оберемок пахучих квітів і трав, що зросли на його далекій батьківщині. І сталося справжнє диво. В ароматі давно знайомих квітів хлопець впізнав дух рідної землі, пригадав дитинство і ва, що з ним трапилося багато років тому.
Княжич утік з полону й повернувся до рідного батька.
Так квіти з рідної землі подарували людям щастя.
Висновок: Ця легенда стверджує, що квіти, починаючи з дитинства, накопичують у людині безмежний скарб - потяг до краси. Особливим царством краси можна назвати квіти у творах художниці-самоучки з Полтавщини К.Білокур.
3. Робота з епіграфом.
4. Цифровий диктант.
II. Етап цілепокладання
Оголошення теми уроку. Формування мети.
ІІІ. Етап актуалізації опорних знань
V. Етап цілереалізації. Практичний блок
1. Пояснювальний диктант.
Катерина Білокур - легенда і дійсність наших днів. Вона, неосвічена жінка, дивилася на природу і в неї, багатої на фарби, тони й півтони, училася. Найбільше її душу, вразливу й поетичну, зачаровували квіти, що райським розмаєм цвіли довкруж хати, на городі, на луках...
Словник: розмай - що-небудь буйно розквітле;
довкруж - довкола, навколо, кругом, навкруги (синоніми)
Наділена рідкісним даром художника, Катерина Білокур витворила з життя рідної природи поезію.
Мисткиня, велична й земна, щедро сіяла на своїх полотнах квіти - очі Землі, душу Землі.
Опромінені всесильною любов'ю, вони дивують, вражають своєю чарівністю.
Перші твори, які намалювала художниця вугіллям, не збереглися.
Одного разу малювала, стратила багато паперу, а батьки побачили, то одпороли як Сидорову козу, наказали більше не малювати.
Рослинне життя, лавровий вінок, на макове зерно.
5. Відредагувати речення.
Лікарська косметика знаходить дедалі більше застосування. За парканом починалися лікарські будинки. Люди здавна збирають лікарняні рослини. 6.Творче завдання.
А. Без будь - якої освіти Катерина відкривала для себе таємниці живопису,
опановуючи самотужки різні художні засоби для зображення дарів рідної
землі.
Б. Зростаючи, вона весь час тяглася до того «святого малярства».
В. Відкрила Катерину Білокур Оксана Петрусенко - відома українська
співачка.
Г. У кетязі калини, вкладеному в конверті-, Петрусенко побачила талант, гідний поцінування.
8. Слово вчителя.
Можливо, і на вас вплинули своєю красою дивні картини К.Білокур. Дехто з вас, можливо, по-іншому дивитиметься на світ: комусь він видається світлішим, комусь - щедрішим, а хтось зласкавіє сам, посміхнеться, помириться, допоможе, бо цьому вчать картини художниці.
10. Самостійна робота учнів «У творчій майстерні».
1 група. Міні твір за даним початком.
«Десь там, за межею реальності цього світу, є інший світ, казковий і прекрасний», - подумала я, побачивши полотна К. Білокур. Вони відкривають мені шлях до світу краси, прокладаючи звідти калиновий місток до мого серця...
2 група. Поширити речення відокремленими другорядними членами речення,
що знаходяться в дужках.
Усе приходило до Катерини лише під час малювання. Тонкий саморобний пензлик додавав їй буйної відваги (стиснутий трьома пальцями правиці). Тоді вона починала мислити не словами, а кольорами й відтінками (запалюючи її саму). Академією мистецтв для художниці стала природа (чарівна й багата). Вона ходила за 30 км пішки під Пирятин, аби там побачити, як цвіте конвалія чи інша квітка (ніжна й запашна).
VI. Рефлексія.
VII. Домашнє завдання.