Тема: Відсоткові розрахунки в задачах бізнесово-фінансового змісту. Формула складних відсотків.
Мета: навчити учнів практичному застосуванню вивчених алгоритмів
з теми “Відсотки” для розв'язання задач бізнесового та фінансового
змісту; знати, що в відсотках обчислюються кількісні та якісні показники роботи, економія матеріалів, виконання плану, тощо;
розвивати навички раціональних обчислень, логічне мислення, кмітливість, творчі здібності (вміння самостійно конструювати задачі фінансового змісту);
виховувати відповідальність, взаємодопомогу; ділову активність; вміння працювати в команді і приймати раціональне рішення; виховувати в учнів риси, які б формували їх як учасників майбутньої виробничої і підприємницької діяльності.
Оформлення уроку: на дошці написані тема уроку, епіграф до уроку
Освіта – це вміння правильно діяти у будь- яких життєвих ситуаціях
(Джон Хіббен).
І.Вступне слово учителя
Любі мої дев'ятикласники! Ви найстарші у школі, тому сьогодні я буду розмовляти з вами, як з дорослими. Ми живемо з вами в умовах розвиненої ринкової економіки, яка потребує якісної математично-економічної освіти. Життя постійно вимагатиме від вас такої особистісної якості, як вміння бути діловою, а отже, успішною людиною.
Яку, на вашу думку, людину можна назвати успішною?
(Відповіді учнів)
Успішною є та людина, яка займається улюбленою справою і отримує не лише емоційне задоволення, а й фінансове.
Я хочу звернутися до вас словами Бертольда Авербаха:
"Я не зможу навчити вас, як нажити багато грошей, але я дуже хочу підказати вам, як їх уміло зберегти чи витратити, щоб ви крок за кроком прямували до фінансового успіху!"
Цьому можна навчитися, якщо розумно використовувати свої знання! І у першу чергу знання з математики!
Ви, мабуть, уже задумувалися над своїм майбутнім. І, можливо, дехто уже визначилися з майбутньою професією.
Сьогодні на уроці я пропоную вам приміряти на себе деякі соціальні ролі.
Власник ресторану - Владислав;
Менеджер із обслуговування - Анастасія
Фінансист - Наталія
Сомельє - Аліна
Шеф-кухар - Лілія
Вам доведеться розв'язати ті задачі, які постають перед дорослими людьми даних професій. Хтозна, можливо, хтось віднайде своє покликання!
Отже, тема сьогоднішнього уроку "Відсоткові розрахунки в задачах бізнесово-фінансового змісту. Формула складних відсотків".
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Насамперед, пригадаємо основні поняття теми відсотки:
ІІІ. Розв'язування завдань.
Задача 1. Щоб відкрити власний ресторан юний підприємець взяв кредит у банку в розмірі 250 000 грн під 8% річних терміном на 4 роки. Яку суму підприємець має повернути банку?
Розв'язання:
,
Відповідь: власник поверне банку 350 000 грн.
Задача 2. Перед новорічними святами кожен з працівників ресторану отримає подарунок: премію у розмірі 75% від заробітної плати. Скільки грошей отримає сомельє у грудні, якщо його заробітна плата 3500 грн?
Розв'язання:
.
.
Відповідь: сомельє у грудні отримає 6 125 грн.
Задача 3. Менеджер ресторану взяла кредит у банку 150000 грн під 12% річних, щоб здійснити покупку – автомобіль, зобов’язавшись повернути борг через 5 років. Чи виплатить менеджер борг вчасно, якщо вона буде жити у батьків, харчуватися у ресторані, а уся заробітна плата буде іти на погашення кредиту?
Заробітна плата менеджера – 4500грн
Розв'язання:
;
(грн) потрібно сплатити банку;
(грн) отримає менеджер за 5 років.
Відповідь: менеджер виплатить борг вчасно.
Задача 4. У Новорічну ніч за страву від шеф – повара “Судак під соусом” відвідувачі ресторану будуть сплачувати 195 грн, що становить 75% від повної вартості цієї страви. Яку суму недоотримає ресторан, якщо на дану страву отримано 120 замовлень?
Розв'язання:
260 - 195 = 65 грн
Відповідь: ресторан втратить 7800 грн
Задача 5. Десерт у ресторані складається з фруктового морозива “Фантазія”, желе “Полуничка”, тістечка “Наполеон” та фрешу. Фруктове морозиво коштує 24 грн, вартість желе складає 25% вартості всього десерту, тістечко “Наполеон” на 60% дорожче за желе “Полуничка”, а фреш на 12 грн. дешевший за желе.
Яка вартість всього десерту?
Нехай х грн – вартість всього десерту, тоді
- вартість желе "Полуничка"
(грн) – вартість тістечка "Наполеон";
грн. – вартість соку.
Складаємо рівняння:
х = 120 грн.
Відповідь: десерт коштує 120 грн
ІV. Домашнє завдання.
Мине ще зовсім трішки часу і вис танете студентами. Витрати студента стануть більшими у порівнянні із витратами учня. Добре було б на період студентства мати певні свої заощадження. Давайте уявимо, що ваші батьки про це уже подумали.
Задача 1. Коли вам виповнився 1 рік, батьки зробили для вас подарунок – відкрили депозит з початковим вкладом 3000 грн під 18% річних на термін, поки ви не закінчите школу. Яка сума буде на рахунку на період закінчення дії договору?
Розв'яжіть дома дану задачу.
1