Урок відвертих комунікацій для 9–11-х класів «Школа бездоганної гігієни та санітарії»
Автор: Єлькін Андрій Вячеславович, вчитель-методист Запорізького навчально-виховного комплексу №19 Запорізької міської ради Запорізької області
Мета уроку: сформувати уявлення про бездоганну гігієну та санітарію в навчальному закладі.
Завдання:
1. Формування навичок та компетенцій здорового способу життя, миття рук, дотримання гігієнічних норм під час відвідування шкільного туалету.
2. Формування активної життєвої позиції у вирішенні питань удосконалення умов санітарії у власній школі.
3. Позбавлення зайвої сором’язливості при обговоренні питань гігієни, які мають інтимний характер.
4. Виховання вміння слухати одне одного, спілкуватися, бути толерантними, поважати думку інших.
Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійний екран, доступ до інтернету, плакат із афоризмами, картки з домашніми творчими завданнями, картки з текстами невеличких статей і цікавих фактів.
До дошки прикріплений плакат із афоризмами:
Гігієна — подруга здоров’я. Автор невідомий
Чистота — індикатор цивілізованості. Діна Дін
Гігієна вчить, як бути охоронцем власного здоров’я. Василь Ключевський
Тільки той, хто миє підлогу, знає, як треба витирати ноги. Антон Лігова
Розумна гігієна, якої дотримуються в зрілому віці, — це, мабуть, найкращий засіб проти прискореного старіння нашого організму. Франсуа Марі Бурльєр
Не треба боротися за чистоту, треба підмітати! Ілля Ільф
Спершу наведи лад у своїй кімнаті, а вже потім берися за решту світу. Джефф Джордан
Все в руках людини! …Тому мийте їх частіше. Станіслав Єжи Лец
Хто не цінує гігієну, буде вити потім гієною. Георгій Александров
Якщо вам більше нічого сказати дитині, скажіть їй, щоб вона пішла умитися. Едгар Хау
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II. Повідомлення теми уроку. Понятійна логістика.
Учитель оголошує тему уроку та пропонує учням згадати, що означають поняття «гігієна», «санітарія» та наскільки ці поняття важливі як у повсякденному житті, так і в школі. Відбувається обговорення. Для уточнення на мультимедійному екрані з’являються визначення цих понять із Вікіпедії.
Гігієна — наука, що вивчає закономірності впливу на організм людини та суспільне здоров’я комплексу чинників довкілля з метою розробки гігієнічних норм, санітарних правил, запобіжних і оздоровчих заходів.
Санітарія (від лат. sanitas, що означає «здоров’я») — сукупність практичних заходів, спрямованих на оздоровлення оточення людини. Санітарія впроваджує у життя вимоги та норми, які обґрунтовує гігієна.
III. Актуалізація опорних знань та компетенцій.
Учитель детальніше пояснює мету й завдання уроку: Школа та гігієна. Чи існує зв’язок між цими поняттями? Так! Коли ви думаєте про школу, перша думка, що виринає, така: «Школа — це місце для навчання та розвитку дітей та підлітків». І все-таки, яке місце повинні посідати гігієна та санітарія в сучасній школі? Де ми стикаємося із забезпеченням цих потреб? Бажані відповіді учнів (якщо у школі не створені якісь умови, учні їх не перераховують; обговорення цих умов відбудеться на наступних етапах уроку):
• Миття рук перед їжею та після туалету, провітрювання приміщень зменшують ризики інфекційних захворювань, які поширюються повітряно-крапельним шляхом або при тілесному контакті.
• Шкільна їдальня обладнана рукомийниками. Ми маємо можливість мити руки перед їжею.
• У туалетних кімнатах також створені умови для миття рук (гаряча вода, туалетний папір, мило, кошики для сміття).
• Туалетні кімнати мають достатню кількість кабінок із унітазами, пісуарів у чоловічих вбиральнях, які працюють, маючи справну систему водовідведення. Під час перерв у туалетах не виникає черг.
• Після уроків фізкультури ми можемо помитися у комфортному душі, і для цього наш розклад уроків складений так, щоб ми встигали на наступний урок.
• Після уроків виробничої праці ми також маємо змогу помити руки у шкільних майстернях.
• У нашій школі завжди можна звернутися по допомогу або пораду до медичного працівника чи шкільного психолога. Це важливо, наприклад, для дівчат під час менструації.
• У нашій школі функціонує режим санітарного прибирання усіх приміщень. Шкільні прибиральниці проводять вологе прибирання класних кімнат 1–4-х класів, їдальні, коридорів, спортивної зали тощо. Інші приміщення двічі на день прибирають чергові учні 5–11-х класів. Усі кабінети школи під час великих перерв обов’язково провітрюються.
• Якщо певний класний колектив закривають на карантин у зв’язку з інфекційним захворюванням, то діти цього класу навчаються в окремому кабінеті, який обробляється працівниками школи спеціальними розчинами для дезінфекції.
Учитель обов’язково запитує учнів про те, що треба зробити, щоб удосконалити доступ до належних умов гігієни та санітарії у школі. Чого, на їхню думку, ще не вистачає? Після обговорення вчитель підсумовує: Вода, санітарія та гігієна (WASH) відіграють важливу роль у нашому повсякденному житті. Маючи інформацію та знання, а також дотримуючись правил гігієни, можна не лише зберегти власне здоров’я та поліпшити якість життя, а й досягти успіхів у навчанні, соціальному та економічному розвитку особистості та спільноти.
Вчитель нагадує, що в усьому цивілізованому світі гігієні та санітарії приділяється величезна увага. Наприклад, календар пам’ятних дат містить спеціальні дні, які присвячені приверненню уваги до забезпечення належної гігієни та санітарії:
• Всесвітній день туалету — 19 листопада (http://worldtoilet.org/ );
• Глобальний день миття рук — 15 жовтня (http://globalhandwashing.org );
• День менструальної гігієни — 28 травня (http://menstrualhygieneday.org/ ).
На цьому етапі уроку добре показати учням мотиваційний відеоролик: https://youtu.be/QCg8GAUzdZY
IV. Основна частина уроку (занурення в тематичний зміст).
ТУАЛЕТИ
Учитель: Сподіваюся, що наш урок допоможе встановити міцний зв’язок між нашою школою та бездоганною гігієною. Давайте поговоримо про речі, про які, можливо, деякі з вас навіть не замислювалися! Отже, ми правильно визначили, що гігієна має відношення до умов та практики, які допомагають нам підтримувати гарне здоров’я та запобігати поширенню неприємних захворювань. Але коли ми говоримо про гігієну в школах, це стосується не лише туалетів, раковин і душових кімнат, а й конфіденційності під час відвідування туалету, наявності дверей у туалетній кабінці, що замикаються, кошика для гігієнічних серветок у жіночих туалетах, доступу до мила й чистої води для миття рук. Усе разом із належною гігієнічною поведінкою є необхідним для підтримання гарного фізичного, психічного та соціального здоров’я.
На уроці ми обговорюватимемо саме ці аспекти, які, як відомо, є частиною нашого повсякденного життя, але, як стверджують представники Європейської молодіжної коаліції з навколишнього середовища та здоров’я (EEHYC), поки що цим питанням не в кожній школі приділено належну увагу.
Вчитель пропонує учням дати відповіді на запитання:
• Скільки часу учні приділяють особистій гігієні? Які гігієнічні дії вони вважають обов’язковими, такими, якими не можна нехтувати?
• Чи помічали вони, що хтось із однолітків уникав дотримання правил гігієни? Чому так сталося? Можливо, для цього були якісь причини, наприклад, мало кранів для миття рук у шкільній їдальні або відсутність мила, серветок? Можливо, у школі відведено недостатньо часу для перерв, і дітям доводиться поспішати, щоб встигнути на наступний урок, тож через це вони відмовляються від гігієнічних практик (наприклад, не миють руки після туалету)?
Учні висловлюють свої думки (бесіда), після чого вчитель запитує: «Як можна розв’язати ці проблеми? Як можна посилити усвідомлення цих проблем? Які з них можна розв’язати самостійно (і як), а які — тільки за допомогою адміністрації навчального закладу?»
Учитель погоджується з думками про те, що діти в школі не завжди дотримуються правил гігієни та санітарії. Він говорить: «Такі неохайні учні, швидше за все, не замислюються про те, що мікроби всюди, тож нам потрібно захищатися!»
Учитель звертає увагу на плакат із афоризмами, який прикріплений до дошки, та проговорює деякі з них. «Наприклад, — каже він, — відвідування туалету — повсякденна необхідність! Усім відомо, що дуже важливо залишати після себе чистим унітаз. Це просте правило, але, як кажуть активісти Європейської молодіжної коаліції з навколишнього середовища та здоров’я (EEHYC), які досліджували цю проблему, іноді в шкільних туалетах можна побачити неякісно змитий унітаз або туалетний папір, який лежить на підлозі.
Ось що розповідають активісти цієї організації про «туалетну» проблему в навчальних закладах (учитель пропонує одному з учнів зачитати вголос нотатки з теми):
• Ми повинні визнати, що школярі не завжди дотримуються чистоти в туалетах. Унітази повинні бути бездоганно чистими, щоб наші друзі, користуючись ними після нас, відчували себе комфортно, сидячи на них упевнено, як на троні, адже це наша повсякденна природна потреба. Люди заслуговують на комфорт та безпечну санітарію.
• У деяких школах довгі черги очікування вільних кабінок, зачинені двері, відсутність туалетного паперу та санітарних контейнерів. Іноді відчувається неприємний запах.
• З багатьох різних причин, зокрема через відсутність гендерного відокремлення, деякі учні, зрозуміло, уникають використання шкільних туалетів, навіть якщо вони необхідні їм кожного шкільного дня. Тому в цих школах потрібно переробити туалетні приміщення, адже вважається нормальним, коли на кожні 25 учениць навчального закладу припадає одна туалетна кабінка, а на кожних 50 хлопчиків є одна туалетна кабінка і один пісуар.
За дослідженнями цієї молодіжної організації, не всі школи досягли прийнятних кількісних показників доступу до належних умов для задоволення природних потреб школярів.
Учитель підсумовує: Але активісти Європейської молодіжної коаліції з навколишнього середовища та здоров’я (EEHYC) вірять, що, говорячи про туалети та проблеми, вже цим самим ми робимо значний крок до змін! Вони закликають критично й небайдуже ставитися до всього, з чим стикаються учні в туалетах школи, обговорювати проблеми зі своїми друзями, батьками, вчителями та керівництвом навчального закладу. Проблема справді існує, адже в Європейському регіоні, як відзначає Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ), 69 мільйонів людей не мають доступу до належних санітарних умов та безпечних способів утилізації фекалій. Особливе занепокоєння викликає той факт, що в регіоні ще досі 2 мільйони людей вимушені практикувати відкриту дефекацію. (Відкрита дефекація — справляння природних потреб під відкритим небом.) Це є серйозною загрозою для довкілля і здоров’я людей, оскільки веде до забруднення води і поширення діарейних захворювань, холери, паразитарних інфекцій та гепатиту.
Учитель: Які переваги мають чисті та обладнані туалети? Після обговорення учитель уточнює, доповнює відповіді, формулюючи висновки:
• Менше дітей пропускають шкільні заняття через хворобу.
• Діти менше хворіють на діарею, блювоту та ГРВІ.
• Обмеження доступу до конфіденційності в туалеті та практика «терпіння» може зашкодити сечовому міхуру та кишечнику. Це також не сприяє концентрації уваги під час уроків та негативно позначається на результатах навчання.
Групові заняття (30–40 хв.). Учні отримують картки з груповими завданнями.
1 група. Завдання: Складіть пропозиції для адміністрації навчального закладу з поліпшення доступу до належної гігієни та санітарії у вашій школі.
2 група. Завдання: Проведіть розрахунок достатності туалетних кабінок, обладнаних із урахуванням конфіденційності туалетного візиту, якщо вважається, що на кожні 25 дівчат та на кожних 50 хлопців, за європейськими нормами, повинна бути одна туалетна кабінка. У висновках вкажіть, чи відповідає модель доступу до туалету у вашій школі цим нормам.
3 група. Завдання: Розробіть проект ідеального туалету для школи — такого, яким ви собі його уявляєте (облаштування, естетика (дизайн), приміщення тощо).
Учитель пропонує презентувати результати групової роботи.
1 група: Оголошується перелік удосконалень туалетів, центрів безпеки води, місць для миття рук. Вказуються місця, де іноді не вистачає мила або фенів для просушування рук. За допомогою вчителя пропозиції формулюються як лист звернення до керівника навчального закладу та голови батьківської ради школи з проханням запровадити заходи з поліпшення гігієнічних та санітарних умов.
2 група: Учні доповідають, чи відповідає кількість туалетів європейським стандартам (50 хлопців — 1 кабінка, 25 дівчат — 1 кабінка), а також про те, яка ситуація з обладнанням, кількістю окремих кабінок, що закриваються. Вчитель допомагає у розрахунках.
3 група: Учні презентують модель ідеального туалету. Перераховують необхідне обладнання, описують дизайн, наявність кахельного покриття стін та підлоги, які зазвичай піддаються якісному вологому прибиранню. Також не зайвим тут буде розмістити оригінально оформлені плакати із закликами про дотримання правил санітарії: «Миття рук — важлива справа! Залиш всі мікроби тут!»
МЕНСТРУАЦІЇ У ДІВЧАТ
Учитель проводить бесіду з дівчатами про менструальну гігієну. Проте буде дуже добре, якщо хлопці також візьмуть участь у цій бесіді, адже навчені та добре поінформовані про менструальну гігієну хлопці з підтримкою та розумінням ставитимуться до дівчат, особливо в період менструацій.
Учитель: Як стверджують учені, в нашому світі є ще багато табу та міфів, але відкрито розмовляючи про менструацію та інші інтимні питання, ми розвінчуємо ці міфи. А активісти Європейської молодіжної коаліції з навколишнього середовища та здоров’я (EEHYC) заявили: «Ми хочемо зруйнувати ваші негативні уявлення про менструацію!»
Перегляд мультфільму про інтимну гігієну дівчини (2,5 хв.): https://youtu.be/O2j3nYspPOc .
Учитель: Менструація є природною частиною репродуктивного циклу. Погана менструальна гігієна не лише негативно впливає на фізичне здоров’я, а й на соціальне та психічне благополуччя. Незважаючи на те, що це надзвичайно важливо, про менструацію чомусь соромляться говорити. У деяких країнах 70% жінок використовують тампони в менструальний період. Тим не менш комерційні менструальні прокладки можуть бути надто дорогими для малозабезпечених дівчат та жінок, щоб вони могли це собі дозволити. Вже є альтернативи тампонам, такі як гігієнічні серветки та менструальні чаші.
Ми знаємо, що біль і фізичний дискомфорт унаслідок менструальної судоми є частою причиною пропусків шкільних занять. Але в нас є гарні новини! Існує багато природних способів полегшити біль, включаючи прикладання тепла до нижньої частини живота, здорову дієту з низьким вмістом солі, цукру, кофеїну та застосування методів релаксації, таких як йога. Випробування різних технік допомагає дізнатися, які з них найкраще підходять вам і дають можливість почуватися комфортно!
Також потрібно пам’ятати, що неналежна просвіта з менструальної гігієни, низький доступ до санітарних публікацій — це порушення вашого права на освіту. Змінюйте санітарну серветку або тампон через регулярні проміжки часу.
Пам’ятайте: як правило, змінювати гігієнічну прокладку необхідно один раз на 3–4 години, а тампон — один раз на 2 або 3 години. Проте це залежить головним чином від того, наскільки рясними є виділення.
Як утилізувати використані засоби менструальної гігієни? Загорніть їх у туалетний папір, санітарні мішечки чи обгортку від прокладок та викиньте у бокс. Так треба робити тому, що використані засоби можуть поширювати інфекції. І, звісно ж, не забувайте вимити руки після цього!
МИТТЯ РУК
Учитель: Існує стратегія правильного миття рук. Ви думаєте, хтось жартує? Просто задайте в пошуковику «Hand Rub-Wash» і переконайтеся самі! Регулярне миття рук допомагає позбутися бруду під вашими нігтями, а миття після того, як ви побували в туалеті, — захищає від загрози потрапляння мікробів в організм. Крім всього іншого, ваші руки ще й матимуть приємний запах! Миття рук — проста, але серйозна справа. Але особливо важлива ця справа в школах, де доводиться користуватися одночасно багатьма речами: меблями, книгами, олівцями, зошитами, спортивним інвентарем. На поверхні цих речей збирається багато мікроорганізмів. Без належного миття рук інфекція може швидко поширюватися серед школярів, вчителів, родичів та друзів.
Щоб правильно вимити руки, нам необхідно мати доступ до чистої води та мила, а щоб потім витерти руки — до паперових рушників або фенів для просушування рук. Якщо ваш шкільний туалет не обладнаний будь-якими з цих предметів, директор школи, прибиральниці, вчителі та батьки повинні дізнатися про цю проблему.
Учитель пропонує згадати все те, чого учні торкалися сьогодні: від телефона до кришки унітазу.
Учитель: За даними ВООЗ, майже 80% усіх інфекційних захворювань передаються бактеріями, які потрапляють із ваших рук до рота, носа та на обличчя. Що б ви не зробили сьогодні, ви вже стикалися з бактеріями!
Дослідження показують, що миття рук близько 15–30 секунд знімає більше мікроорганізмів із ваших рук, ніж коли ви миєте руки менше за 15 секунд. Тому так важливо дотримуватися правил, про які ми говорили сьогодні на уроці.
Ось деякі цікаві факти:
• 80% всіх інфекційних захворювань передаються через дотик.
• Миття рук із милом може знизити захворюваність на ГРВІ на 23% і бути критично важливим заходом у боротьбі з пандемічними спалахами респіраторних інфекцій.
• На чистих руках мікроби швидко гинуть, а на брудних виживають у 95% випадків, ще й розмножуються.
• Згідно з даними дослідження, проведеного в США в 2013 році, правильно миють руки тільки 5% людей.
• Троє з десяти чоловіків не миють руки з милом, один з десяти не миє руки протягом дня взагалі.
• Дорослі чоловіки і хлопчики частіше уникають миття рук, ніж жінки і дівчатка.
• Половина чоловіків і хлопчиків не використовує мило для миття рук. Тоді як більшість жінок це роблять.
Ось ще чому потрібно мити руки (перегляд відеоролика, 2 хв.): «Проста ефективність миття рук» (https://bit.ly/2GNmnaI ) та «Чому не можна гризти нігті» (https://youtu.be/V39Q4dT0MWg ).
Учитель: Пам’ятайте: мити руки потрібно після туалету, сякання, кашлю або чхання, після доторків до тварин. Дбайливий учень завжди має з собою серветки для чхання та сякання (носовичок). Це потрібно, щоб не передавати простуду своїм однокласникам. Учитель пропонує учням детальніше ознайомитися з тематикою захисту здоров’я і відвідати офіційні сайти ВООЗ та EEHYC.
Довідка
Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ, англ. World Health Organization (WHO)) — спеціалізована установа Організації Об’єднаних Націй, яка опікується проблемами охорони здоров’я у світовому масштабі. Штаб-квартира ВООЗ розташована у Женеві. До складу ВООЗ на 2016 рік входили 194 країни.
Європейська молодіжна коаліція з питань навколишнього середовища та здоров’я (EEHYC) — перша європейська мережа молоді, яка сприяє розумінню невід’ємних зв’язків між навколишнім середовищем та здоров’ям. Участь молоді в процесі прийняття рішень є центральним елементом діяльності Коаліції та підтримується міністрами охорони здоров’я та навколишнього середовища через зобов’язання, зафіксовані в Декларації Міністерської конференції ВООЗ із цих питань, яка відбулася в Пармі 2010 року.
Сайт організації: www.eehyc.org .
V. Рефлексія. Підсумки. Висновки.
Фронтальне опитування:
• Які головні поняття ми розглянули на уроці?
• Що було новим для вас?
• Які відомості уроку змусили по-новому подивитися на проблему забезпечення гарантій бездоганної санітарії у школі?
• Чи вважаєте ви за потрібне постійно удосконалювати власну культуру дотримання гігієнічних правил?
• Чи вважаєте ви правильним позбавлятися табу та міфів, які стосуються інтимних питань, щоб сміливо обговорювати наявні проблеми та завдяки цьому розв’язувати їх, спираючись на зусилля усіх зацікавлених сторін?
VI. Домашні творчі завдання на вибір учнів.
Актуальні посилання:
http://www.unicef.org/wash/schools
http://www.washinschoolsmapping.com
Використана література
1. Авельцева Т. П., Молочний В. В. Роль батьків у збереженні та зміцненні здоров’я підлітків. — Дніпропетровськ, 2013. http://mediapasport.com.ua/uploads/books/our/25.pdf
2. Гігієнічні вимоги і нормативи якості питної води // Санітарія та гігієна харчування / Т. М. Дроздова. 2005. http://medbib.in.ua/gigienicheskie-trebovaniya-normativyi.html
3. Є. І. Гончарук. Комунальна гігієна. — Київ, 2006. http://medbib.in.ua/gigienicheskoe-znachenie-vodyi.html
4. Методичні рекомендації для проведення кампанії «Shop inventory» з визначення на ринку України найбільш безпечних засобів особистої гігієни та косметичної продукції, включаючи товари для дітей. — Київ: ВЕГО Мама-86, 2016. — 154 c.
Інтернет-ресурси
1. https://espreso.tv/news/2018/05/05/yak_pravylno_myty_ruky_instrukciya_vid_ulyany_suprun
2. https://stm.net.ua/10614-nogy-potiyut-yak-vporatysya-z-problemoyu.html
3. http://narodna-osvita.com.ua/2775-urok-26-budova-shkri.html
4. http://darling.in.ua/originalnii-manikur-dlia-pidlitkiv
5. http://archive.mama-86.org/images/stories/publications/hygiene-2010.pdf
6. https://www.inmoment.ru/beauty/beautiful-body/african-plaits.html
7. https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/2851
8. https://med-magazin.ua/ua/articles/view/133
9. https://www.dobrenok.com/ua/news/8370-gigiena-pidlitkiv-scho-vazhlivo-znati.html
10. https://lady.tut.by/news/body/589082.html?crnd=73665
11. http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0452-10
12. https://himanaliz.ua/uk/normativi-na-pitnu-vodu-yaka-povinna-bu
14. https://ukrhealth.net/xvorobi-brudnix-ruk-ce-serjozno/
15. http://mediclab.com.ua/index.php?newsid=12980
16. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/8604/1/Skyba.pdf