Урок, проведений за даною розробкою, допомагає узагальнити й систематизувати основні відомості про речення зі звертаннями і вставними словами, сформувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички.
Тема: Використання вставних звертань і вставних слів (словосполучень, речень) для передачі ставлення до адресата.
Мета:
Освітня: узагальнити й систематизувати основні відомості про речення зі звертаннями і вставними словами, сформувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички;
Розвивальна: розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій зі звертаннями та вставними словами; за допомогою мовленнєвокомунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.
Виховна: за допомогою мовного матеріалу прищеплювати учням любов до українського слова, бажання ним спілкуватись, виховувати любов до народної пісні.
Обладнання:індивідуальні завдання на картках, аудіозаписи українських пісень, підручник.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми
2. Схарактеризувати звертання за будовою. Навести приклади.
3. Розказати про розділові знаки в реченнях із звертаннями.
4. Які слова називаються вставними? Навести приклади.
5. Яку роль у реченні відіграють вставні словосполучення і речення? Чим вони відрізняються від вставних слів?
6. Навести приклади речень зі вставними реченнями. З’ясувати розділові знаки.
ІV. Виконання завдань і вправ на застосування узагальнювальних правил
Розпізнавання вставних звертань в українських народних піснях.
Прослуховування пісень і пошук учнями ц них звертань.
Вибірково-розподільний словниковий диктант
Ø Записати в одну колонку звертання, а в другу — вставні слова, словосполучення, речення. Пояснити їх правопис.
Сину, треба думати, сизокрилий, соромно сказати, Вітчизно моя, може, люди, дозвольте, Ніно Павлівно, тато його був у відрядженні, Україно, з іншого боку, червоні троянди, безумовно, брати, між іншим, дорогі мої однокласники, зрештою, мово рідна, мій друже, без сумніву, між нами кажучи, о земле, будь ласка, по-моєму, чудовий краю, на мою думку, по-перше, вітре, далі солов’їні, по-друге, до речі, щастя мені тоді настало, вечірнє сонце, безперечно.
Ø Сконструювати по три речення зі звертаннями і вставними конструкціями. З’ясувати їх роль.
Лінгвістичне дослідження-відновлення
Ø Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Аргументувати свою думку.
1. Археологи знайшли на схилах Старокиївської гори фундаменти князівського палацу, в якому цілком можливо жив сам Кий (П. Загребельний). 2. Пісня здавалося бриніла вже в ньому (М. Коцюбинський). 3. Повна хата людей і видно якісь питання обмірковують (А. Головко). 4. Нащо б бачте те згадувать що давно минуло (Т. Шевченко). 5. Неси ж мене коню по чистому полю (І. Франко). 6. Веселеє колись село Чомусь тепер мені старому Здавалось темним і німим (Т. Шевченко). 7. —Мамо гляньте як видно надворі (І. Нечуй-Левицький). 8. Ось нарешті видно віддалікїї будинок (Ю. Яновський). 9. Розваж мене музо моя ти порадо Так тяжко на серці в цей вечір мені (Леся Українка). 10. Як дитиною бувало упаду собі на лихо То хоч в серце біль доходив Я собі вставала тихо (Леся Українка).
Творче конструювання (робота за варіантами)
Ø Записати речення, розставивши потрібні розділові знаки. Перебудувати їх так, щоб вони містили звертання (варіант 1) і вставні слова (варіант 2).
Варіант 1. 1. Мова наша зброя, якою ми служимо народові, що нас породив вигодував і виховав (За М. Рильським). 2. Коханий заграє мені в сопілку, щоб вона все лихо зачарувала (За Лесею Українкою).
Варіант 2. 1. Мова це великий дар природи, розвинутий і вдосконалений за тисячоліття з того часу, як людина стала людиною (За К. Крапивою). 2. Коли Леся вийшла, Сергієві, незважаючи на веселий вечір, стало журно (За В. Козаченком).
Творче моделювання зв’язного висловлювання
Ø Записати. Розставити потрібні розділові знаки.
Уклін тобі мій сердечний краю моя зірко ясна прекрасна у своїм звабнім тремтінні моя мамина вишиванко мережана диво-квітками у веселковім вінку моя мудросте батьківська напоєна чистою святою любов’ю до тебе… (Л. Андрела).
Ø Продовжити висловлювання, зберігаючи стиль і авторську тональність.
Самостійна робота (робота з текстом)
Прочитати висловлювання. Чи можна назвати його текстом? Аргументувати свою думку. Дібрати заголовок.
У кожного з вас друзі є найпотаємніша найсвітліша мрія про майбутнє ким бути один напевно хоче стати льотчиком другий металургом третій комбайнером четвертий учителем адже безліч світлих доріг перед юними громадянами демократичної країни і в кожного з них безумовно є своє заповітне бажання як добре мріяти про майбутнє як кажуть людина без мрії що птах безкрилий однак тільки та мрія не безплідна яка тісно пов’язана з життям з працею в ім’я Батьківщини над усе ми цінуємо труд ми славимо тих чиї груди прикрашають ордени й золоті медалі у нас не повинно бути ледарів дармоїдів білоручок ви друзі мабуть найщасливіші люди на Землі бо жити вам і творити у світлому майбутньому (За Б. Баклановим).
1. Визначити межі речень і поділити його на абзаци.
2. Записати, розставивши розділові знаки.
3. Назвати речення зі звертаннями і вставними словами.
4. Проаналізувати звертання і вставні слова.
Матеріал для вчителя (оригінал тексту).
У кожного з вас, друзі, є найпотаємніша, найсвітліша мрія про майбутнє. Ким бути? Один, напевно, хоче стати льотчиком, другий — металургом, третій —комбайнером, четвертий — учителем. Адже безліч світлих доріг перед юними громадянами демократичної країни. І в кожного з них, безумовно, є своє заповітне бажання.
Як добре мріяти про майбутнє! Як кажуть, людина без мрії — що птах безкрилий. Однак тільки та мрія не безплідна, яка тісно пов’язана з життям, з працею в ім’я Батьківщини.
Над усе ми цінуємо труд. Ми славимо тих, чиї груди прикрашають ордени й золоті медалі. У нас не повинно бути ледарів, дармоїдів, білоручок. Ви, друзі, мабуть, найщасливіші люди на Землі, бо жити вам і творити у світлому майбутньому (За Б. Баклановим).
V. Підбиття підсумків уроку
Учитель аналізує проведену навчальну роботу восьмикласників над застосуванням узагальнювальних правил і зосереджує увагу учнів на підготовці до тематичного оцінювання з розділу «Речення зі звертаннями і вставними словами».
1. Скласти діалог на лінгвістичну тему «Якими відомостями поповнилися мої знання?» (на основі узагальнених теоретичних відомостей з розділу «Речення зі звертаннями і вставними словами»). Записати діалог і пояснити розділові знаки в ньому.
Додаток
1.Вибірково-розподільний словниковий диктант
Ø Записати в одну колонку звертання, а в другу — вставні слова, словосполучення, речення. Пояснити їх правопис.
Сину, треба думати, сизокрилий, соромно сказати, Вітчизно моя, може, люди, дозвольте, Ніно Павлівно, тато його був у відрядженні, Україно, з іншого боку, червоні троянди, безумовно, брати, між іншим, дорогі мої однокласники, зрештою, мово рідна, мій друже, без сумніву, між нами кажучи, о земле, будь ласка, по-моєму, чудовий краю, на мою думку, по-перше, вітре, далі солов’їні, по-друге, до речі, щастя мені тоді настало, вечірнє сонце, безперечно.
Ø Сконструювати по три речення зі звертаннями і вставними конструкціями. З’ясувати їх роль.
2.Лінгвістичне дослідження-відновлення
Ø Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Аргументувати свою думку.
1. Археологи знайшли на схилах Старокиївської гори фундаменти князівського палацу, в якому цілком можливо жив сам Кий (П. Загребельний). 2. Пісня здавалося бриніла вже в ньому (М. Коцюбинський). 3. Повна хата людей і видно якісь питання обмірковують (А. Головко). 4. Нащо б бачте те згадувать що давно минуло (Т. Шевченко). 5. Неси ж мене коню по чистому полю (І. Франко). 6. Веселеє колись село Чомусь тепер мені старому Здавалось темним і німим (Т. Шевченко). 7. —Мамо гляньте як видно надворі (І. Нечуй-Левицький). 8. Ось нарешті видно віддалікїї будинок (Ю. Яновський). 9. Розваж мене музо моя ти порадо Так тяжко на серці в цей вечір мені (Леся Українка). 10. Як дитиною бувало упаду собі на лихо То хоч в серце біль доходив Я собі вставала тихо (Леся Українка).
Творче конструювання (робота за варіантами)
Ø Записати речення, розставивши потрібні розділові знаки. Перебудувати їх так, щоб вони містили звертання (варіант 1) і вставні слова (варіант 2).
Варіант 1. 1. Мова наша зброя якою ми служимо народові що нас породив вигодував і виховав (За М. Рильським). 2. Коханий заграє мені в сопілку,щоб вона все лихо зачарувала (За Лесею Українкою).
Варіант 2. 1. Мова це великий дар природи розвинутий і вдосконалений за тисячоліття з того часу як людина стала людиною (За К. Крапивою). 2. Коли Леся вийшла Сергієві незважаючи на веселий вечір стало журно (За В. Козаченком).
Творче моделювання зв’язного висловлювання
Ø Записати. Розставити потрібні розділові знаки.
Уклін тобі мій сердечний краю моя зірко ясна прекрасна у своїм звабнім тремтінні моя мамина вишиванко мережана диво-квітками у веселковім вінку моя мудросте батьківська напоєна чистою святою любов’ю до тебе… (Л. Андрела).
Ø Продовжити висловлювання, зберігаючи стиль і авторську тональність.
Самостійна робота (робота з текстом)
Прочитати висловлювання. Чи можна назвати його текстом? Аргументувати свою думку. Дібрати заголовок.
У кожного з вас друзі є найпотаємніша найсвітліша мрія про майбутнє ким бути один напевно хоче стати льотчиком другий металургом третій комбайнером четвертий учителем адже безліч світлих доріг перед юними громадянами демократичної країни і в кожного з них безумовно є своє заповітне бажання як добре мріяти про майбутнє як кажуть людина без мрії що птах безкрилий однак тільки та мрія не безплідна яка тісно пов’язана з життям з працею в ім’я Батьківщини над усе ми цінуємо труд ми славимо тих чиї груди прикрашають ордени й золоті медалі у нас не повинно бути ледарів дармоїдів білоручок ви друзі мабуть найщасливіші люди на Землі бо жити вам і творити у світлому майбутньому (За Б. Баклановим).
· Завдання до тексту:
1. Визначити межі речень і поділити його на абзаци.
2. Записати, розставивши розділові знаки.
3. Назвати речення зі звертаннями і вставними словами