8 КЛАС
ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ З ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ
ЗЕМЛЯНІ МЛИНЦІ
У ту страшну, голодну весну, коли й земля, здавалося, стогнала «їсти»!, навіть діти не бавилися в свої звичайні ігри, а гралися в їжу.
Випікали з чорної, розмоченої дощами землі пишні перепічки та млинці, варили з назбираних камінців галушки та вареники. Потім ходили одне до одного в гості, церемонно припрошували покуштувати багатих страв, розпускали неіснуючі ремінці на розбухлих від лободи та полови животах.
Сьогодні ми мали гостювати у Ванька, що жив за чотири хати.
Ми вийшли на вулицю і відразу ж зупинилися: біля воріт стояла сусідська дівчинка і гірко плакала.
Не задумуючись, я запитав:
- Хочеш з нами? В гості до Ванька?
- Хочу, - погодилась Ганнуся.
Вона була дуже худа, і тоненькі, як палички, ноги, здавалося, ось-ось, не витримають, поламаються, лише великий живіт, віддуваючись наперед, задував брудну сорочину.
- А що в гостях? – допитувалася вона, намагаючись не одстати від мене.
- Там будуть отакі-о млинці, галушки і вареники з сиром, - відразу ж включився я в гру.
Ванько зустрів нас у «світлиці».
- Сідайте, дорогі гості, та їжте, що бог послав!
Вдаючи, що сіли до столу, ми вмостилися на спориші навколо черепків із водою, якихось купок, прикритих зеленими лопухами. Ганнуся швиденько підняла лопух і недовірливо подивилася на чорний земляний млинець. А ми вдавали, що їмо ті млинці. Тоді й вона вхопила млинець швидко надкусила й почала жувати.
І раптом Ганнуся гірко заплакала. Випльовуючи землю, вона плакала так, що аж трусилося худеньке тільце, а обличчя її розпачливо кривилося.
- Хочу справжніх! Хочу млинців! – не вгамовувалася Ганнуся, а ми мовчки дивилися на неї, бо нам самим хотілося, дуже хотілося справжніх пшеничних млинців!
(За А. Дімаровим; 252 слова)
Попереднє опрацювання тексту
А. Визначити стиль, тип мовлення тексту?
У який час відбуваються події у тексті?
Що характерно для цього періоду?
Який вигляд мала Ганнуся?
У які ігри гралися діти?
Хто і чим пригощав у цей день друзів?
Як відреагувала дівчинка на таке частування?
Б. 1. Словникова робота:
галушки – поширена борошняна страва в Україні, готують із гречаного,
житнього чи пшеничного, а в карпатських селах із вівсяного борошна;
світлиця – чисте парадне приміщення;
черепок – (глека), глиняний посуд, горщик, чашка, миска;
вареник – різновид вареного пиріжка із сиром, ягодами, картоплею;
млинець – м’який коржик з рідкого тіста, спечений на сковороді.
2. Синонімічний ряд до слова світлиця (кімната, хата, вітальня)
3. Пояснити орфограми у словах: перепічка, розпускати, ось-ось, віддуваючись,
отакі-о, недовірливо, обличчя.
4. Розставте й поясніть розділові знаки: Не задумуючись я запитав
Хочеш з нами В гості до Ванька
Хочу погодилася Ганнуся
5. Скласти план.
Орієнтовний план
1. Ігри дітей у голодну весну.
2. Зустріч з Ганнусею.
3. В гостях у Ванька.
4. Частування Ганнусі.
Завдання
Написати докладний переказ тексту, доповнивши його знаннями про
голодомор.
Список використаних джерел
1. А. Дімаров. На коні і під конем // Хортиця. – 2015. - №5. – С. 42-54.