Урок "Нестандартний підсумковий урок з теми: односкладне речення"

Про матеріал
Створення дидактично-опорного матеріалу щодо вивчення та правильного визначення учнями типів односкладного речення є стартовим майданчиком до теми, що вивчатимуть у 9 класі: складне речення, його види.
Перегляд файлу

8 клас

розробка уроку з української мови

 

 

 Нестандартний підсумковий урок з теми: односкладне речення

 

Мета: 1 Скоординувати діяльність ліцеїстів щодо чіткого визначення типу односкладного речення за способом вираження головного члена

 2 Формувати навички грамотного письма; уміння чітко відрізняти двоскладне речення від односкладного; розвивати логічне мислення ,уяву, пам’ять.

 3 Виховувати потяг до знань; бажання вчитися; виховувати культуру усного та писемного мовлення; любов до безцінного скарбу народу-рідної мови.

 Обладнання: картки з індивідуальними завданнями; підручник, ІКТ, таблиці із завданнями для ігор; картки для самооцінки за роботу на уроці.

 Тип уроку :застосування набутих знань, умінь і навичок на практиці, застосовуючи ігрові моменти.

 Форма проведення уроку: у творчій лабораторії.

Метод: Застосування знань на практиці

          Епіграф

          Моя ти, мово барвінкова,

          Без тебе жить не можу я.

І. Мотивація навчальної діяльності

 (Записують число, класна робота. Звертають увагу на епіграф)

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Вчитель. На уроці буде запропоновано декілька ігор, схем-опор для правильного визначення односкладного речення. Ви повинні швидко та правильно визначати  тип односкладного речення, чим виражений головний член речення. Сьогодні спробуємо створити схему-опору до розділу: синтаксис простого речення

ІІІ. Працюватиме експертна група із 3 ліцеїстів, яка в кінці уроку висловить свою думку щодо роботи класу на уроці. Буде мені допомагати проводити урок ведуча.

Ведуча. Шановні друзі, проведемо гру «Мозкова атака».

Перед вами вивішена таблиця, на якій зображено «Павутинне царство». Ви бачите, що в біду потрапив наш учитель української мови та літератури. Вам необхідно мобілізувати свої знання, щоб допомогти вчителеві врятуватися. Виникає питання. Як саме?

 Для цього необхідно показати свої знання з вивченої теми, і лише тоді Павук залишить учителя в спокої. (5 учнів по черзі виходять до дошки, де поряд табло із картками-завданнями). Якщо ж учень відповідає правильно, то одна з павутинних ниток обривається.

 Один із п’яти учнів виконує синтаксичний розбір односкладного речення.

Наприклад. Розповідаю напам’ять поезію Василя Симоненка. (реч. розпов., неокл., просте, односкладне, означ.-особов., повне, пошир., неускл.)

- Решта учнів із експертною групою слідкують за роботою ліцеїстів, які працюють із табло.

-1-

Таблиця для гри додається.

 

 

 

 

 

 

Ведуча. Друзі, може, комусь відоме ім’я поета В. Симоненка? Чи, може, хтось прочитав хоч одну із його поезій? Тоді прошу прочитати вірш напам’ять.

- Одна із учениць читає напам’ять поезію «Ти знаєш, що ти – людина…».

(Пропонуються картки із завданнями, що на табло).

К-1. Що називається реченням?

Назвати види речень за будовою.

К-2. Які речення називаються двоскладними? Чим вони відрізняються від односкладних?

К-3. Чим відрізняється односкладне називне речення від інших односкладних?

Навести приклад односкладного називного речення.

К-4. Назвати типи односкладних речень. Навести приклад одного із них.

У цей час ведуча контролює завдання за К-5. (експертна група слідкує за роботою усіх учнів).

ІV. Пропонуються вчителем теми для написання твору-есе (мініатюра).

Тема 1. Ти – на Землі людина.

Тема 2. Я людина.

Тема 3. Моє покликання на Землі.

Тема 4. Доля людини у власних руках.

 Учитель звертає увагу дітей на використання засобів виразності: епітетів, метафор, порівнянь.

(А ще цей вид роботи можна запропонувати по групах, тобто колективний твір, парти з’єднуються попарно, у вигляді квадрата.)

 Під час вибіркової перевірки цим учням пропоную виставити у картки-самооцінки отримані бали.(від 1б до 4б).

V. Письмо по пам’яті. Заучують рядки з поезії, що записані на дошці. (1 хв.). хтось із учнів повторює вголос, а далі записують у зошити.

 

          Як білих журавликів,

          Як первоцвіт ранковий,

          Як старовинний спів,

          Рятуємо рідне слово!

Відкривається текст на дошці, діти виправляють помилки, якщо такі є.

- Яка ж головна думка цих рядків?

- Уявіть, що останній рядок поезії – це речення.

- Вам необхідно вказати на його будову, визначити односкладне чи двоскладне речення; якщо односкладне речення, вказати на його тип. (У цей час вчитель ходить поміж рядами, проглядаючи роботи учнів). Потім один учень коментує вголос результат виконаної роботи.

 

-2-

VІ. Ведуча пропонує ще один вид роботи на закріплення знань.(Гра «Цікава ромашка»).

 Пелюстки ромашки із завданнями кріпляться до дошки магнітами.

Учень обирає пелюстку під будь-яким номером і шукає відповідний тип речення. (Усі речення записані на дошці).

 1. Читаю вголос улюблену казку. (0/0 односкладне речення).

 2. Веселий настрій (с/с, узгодження).

 3. Летять високо (с/с, прилягання).

 4. Ранок. (називне, односкладне речення).

 5. Носять відрами до хати воду із криниці. (н/о, односкладне речення).

 6. Себе створила я лише наполовину, а решту Бог мене створив. (складне, сполучникове речення).

 7. Вечоріє. (б/о, односкладне речення).

- Опоненти ставлять по одному питанню до тих, хто відповідає.

У цей час учні працюють за картками-тестами на тему «Односкладне речення» (на вибір учителя).

 Правильність відповідей до тестів звіряється з відповідями, спроектованими на екран.

VІІ. Учитель. Друзі, ми сьогодні багато говорили про односкладне речення, наводили приклади до різних типів односкладних речень. Тож спробуємо створити проект або дидактично-опорний матеріал до теми «Синтаксис простого речення».

Наприклад.

 

 

 

 

 

       Просте речення

   

     Двоскл. реч.             Односкл. реч.     

    

        О/О                        Б/О

       

               У/О  Н/О

 

              Називне

 

 

 

 

 

 

 

            

-3-

 

Учитель. Ось такий вийшов проект. Дякую за співтворчість та за співпрацю.

- Пропоную  дидактично-опорний матеріал, спроектований на екран,  у повному варіанті до теми «Синтаксис», створеною власноруч.

VІІІ.  Кодовий диктант.

Записують тільки цифри-відповіді (для економії часу та контролю знань).

 Цифрою 1  – О/О

 Цифрою  2 – Б/О

 Цифрою 3 – називне

 Цифрою 4 – Н/О

Хмарно. Стемніло. Сніг. Возять підводою сіно. Із задоволенням відвідую театр ім. Т.Г.Шевченка. Холодно. Співаю улюблену пісню.

Відповіді: 2; 2; 3; 4; 1; 2; 1. (учні виправляють помилки).

За цей вид роботи у картки самооцінки діти додають за правильність по 2 бали.

ІХ. Самостійна робота з підручником. (На вибір учня записати 2 речення за вивченою темою, виконати синтаксичний розбір одного із них).

 За правильність виконання цього виду роботи опитані учні отримують по 2 бали.

Х. Словниковий диктант із тлумаченням понять.

Самоосвіта – здобуття знань самостійним навчанням поза навчальним закладом;

самооцінка – почуття власної значимості, що виходить із упевненості у своїх силах та здібностях;

свобода – основна умова творчості; творчість – діяльність людини, спрямована на створення духовних і матеріальних цінностей, занурення в особливий світ;

я – основне проявлення пізнання і самопізнання особистості як протиставлення довкіллю її світу.

ХІ. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру або ЕСЕ

        Я

- Вжити 2-3 односкладних речення, уміти вказати на його тип.

ХІІ. Підсумкова робота за вивченою темою через гру «Заочна пішохідна подорож по Києву» (Учні повинні подолати перешкоди, даючи правильну відповідь. Перешкоди у вигляді пішохідних переходів, де стоятимуть завдання у вигляді питань)

Наприклад.

1-й перехід. Побували у Києво-Печерській лаврі. (визначають тип односкладного речення, Н/О – опитування фронтальне).

2-й перехід. Київ. (номінативне).

3-й перехід. Побуваємо у Києво-Могилянській академії. (О/О).

4-й перехід. Перед нами Володимирська гора. (номінативне).

Учитель. Подумайте, будь ласка, як у правильному порядку розставити речення. Дякую усім за правильні відповіді.

Підсумок уроку.

Учитель. Надається слово експертній групі, яка підведе підсумок роботи учнів на уроці за відведений їм час. Оголошуються результати діяльності учнів на уроці.

 

-4-

doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
7 червня
Переглядів
143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку