Урок "Вікові особливості опорно-рухової системи"

Про матеріал
Даний урок дає можливість розглянути вікові особливості опорно-рухової системи; переконати учнів,що рух—це життя , а гіподинамія – це основний чинник виникнення хронічних хвороб і скорочення життя ; виховувати потребу вести здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

1

 

Тема:   Вікові особливості опорно-рухової системи, вплив праці, фізичних вправ на опорно-рухову систему.

Мета:  розглянути вікові особливості опорно-рухової системи; переконати учнів,що рух—це життя , а гіподинамія – це основний чинник виникнення  хронічних хвороб і скорочення життя ; виховувати потребу вести здоровий спосіб життя.

Основні поняття:  гіподинамія.

Обладнання: таблиці з теми «Опорно-рухова система», мультимедійне обладнання.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

«Ніщо так сильно не  руйнує людину,

як   довготривала бездіяльність»

Аристотель.

І.Організаційний момент.

Поділ учнів класу на 4 групи (за допомогою кольорових смужок 4 кольорів). Двоє учнів --  консультанти.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Розминка.

Ми з вами проведемо розминку у вигляді анкети «Чи любиш ти себе» ( 3 хв )

 

  1. Чи хотілося б тобі мати струнку поставу? (так чи ні )
  2. Ти робиш що дня ранкову гімнастику? (так чи ні )
  3. Чи займаєшся спортивними чи народними танцями? (так чи ні )
  4. Чи дотримуєшся гігієнічних правил ? ( так чи ні )
  5. Чи займаєшся у спортивній секції ? (так чи ні )
  6. Чи носиш весь день кросівки, чи взуття на високому підборі? (так чи ні )

 

5 «так» -- ти себе любиш.

3 «так» -- ти себе не дуже любиш.

2 «так» -- ти себе не любиш.

Бесіда ( 5 хв )

Учитель.

Загадка: «Хто в ранці ходить на чотирьох, у день на двох, а ввечері –на трьох?»

Про кого так говорять? (Про людину в дитячому, середньому та зрілому віці).

Увага на екран ( розшифровка загадки)

 

Яке значення руху?

Уявіть собі... Якби була можливість спостерігати за людиною впродовж всього її життя, а ще краще - відзняти документальний фільм (день за днем, рік за роком), можна було б помітити, як змінюється з віком ставлення до руху. Від постійного руху (з ранку до ночі) в дитинстві, через епізодичний рух у підлітковому та юнацькому віці (танці, дискотека, футбол, бадмінтон, волейбол...) переважна кількість дорослих людей з віком переходить до майже повністю позбавленого рухової активності способу життя (телевізор, диван, стілець і стіл на роботі, громадський транспорт...).

Звідки взялося у людей небажання рухатися?

Чому «хомо сапієнс» («людина розумна», ) стала «хомо седантартус» («людина сидяча»,)?

 

ІV. Оголошення теми і мети уроку (5 хв.)

Тема:   Вікові особливості опорно-рухової системи, вплив праці, фізичних вправ на опорно-рухову систему.

Мета:  розглянути вікові особливості опорно-рухової системи; маємо з вами переконатися,що рух—це життя , а гіподинамія – це основний чинник виникнення  хронічних хвороб і скорочення життя .

Учитель

1.)Як ви думаєте, яке значення має рух у житті живих організмів?

2.) У чому проявляється рухова функція опорно-рухової системи?

 

Учень1

Рух — фізіологічна потреба організму, що росте, і природа проявила велику мудрість, зробивши майже всіх дітей непосидючими, такими, що прагнуть постійно бігати, стрибати, лазити. Споконвіку дорослим доводилося в основному обмежувати цю часом занадто бурхливу активність дітей. Зараз настає інша пора…

За нас тепер дуже багато роблять машини. Ми охоче користуємося ліфтами, міським транспортом, любимо відпочивати сидячи. Гіподинамія (стан зниженої рухової активності) стає відмітною рисою життя сучасної людини. Характерна для дорослих, вона підкрадається й до дитини.

Учень 2

Перехід із дитячого садка в школу супроводжується значним, приблизно на 50 відсотків, зниженням рухової активності дітей. Дефіцит рухів прогресує в міру переходу з класу в клас, при цьому в дівчаток природна рухова активність набагато нижча, ніж у хлопчиків.

Дослідження останніх років переконують нас у тому, що «м’язовий голод» у дітей може призводити до більш виражених функціональних порушень, ніж у дорослих, істотно позначаючись на розвитку організму, на загальній фізичній і навіть розумовій працездатності.

Учитель. Які ж зміни відбуваються в опорно-руховій системі дитини?

Учень3

 

В процесі росту і розвитку людини відбуваються значні зміни опорно-рухової системи. У грудної дитини ці зміни пов’язані із формуванням вигинів хребта ( у 2,5 місяці зміцнюються шийні м’язи і дитина починає самостійно тримати голову – з’являється шийний вигин ; у 5-ти місячної дитини настільки розвиваються м’язи тулуба , що вона може самостійно сидіти (з’являється грудний вигин; а на кінець І –го року дитина стає на ніжки і має всі 4 вигини хребта.

  Ці вигини пом’якшують поштовхи, яких зазнає тіло при ходінні та стрибках.

 

Учень 4

   Ріст кісток  у довжину є нерівномірним. Найбільший приріст  в 1,5-2 рази припадає на перший рік життя ;приблизно на 10 см дитина підростає до кінця  другого року; другий великий приріст кісток припадає на 7-8 рік життя і третій у 12-13 років у дівчат і 13-14 років у хлопців. В 22—24 роки ріст кісток у довжину

повністю припиняється. Тому спритність і координацію рухів найкраще розвивати в 7-9 років, швидкість-в 10-12 років, витривалість—в 13-14 років.

   Що стосується м’язів, то до 13-14 років їх маса збільшується повільно, а з 14 до 16 років інтенсивно збільшується. Тому це найкращий період для початку занять силовими видами спорту.

Учитель

  Такі зміни спостерігали з давніх—давен. Але сьогодні все частіше зустрі-чаємось з відхиленнями від нормального розвитку опорно—рухової системи, з хворобами, про які наші діди і прадіди не знали. Їх  називають «хворобами цивілізації». Перед нами постають проблеми: з’ясувати, що це за хвороби, які їх наслідки для організму, як запобігти цьому. На нашому уроці ми спробуємо їх розв’язати.

   Учитель.

Як ви думаєте, що найбільше впливає на розвиток опорно—рухової системи?

   Однією з хвороб цивілізації є гіподинамія—знижена рухова активність.

   Давайте з вами з’ясуємо, що таке гіподинамія і який вона має вплив на здоров’я людини.

   Для цього ми організуємо роботу у групах. ( робота з § 19 підручника).

І група « Терапевти»

Який вплив гіподинамії на космонавтів. Чи можна викликати такі ж зміни у здорових молодих людей?

Відеоролик

ІІ група «Фізкультурники»

 Який вплив гіподинамії на серцево—судинну систему?

 

ІІІ група «Краса і здоров’я»

Як змінюється при гіподинамії обмін речовин та енергії?

 

ІV група «Хірурги»

Як гіподинамія впливає на травну і інші системи організму?

 

Звіт груп (8 хв.)

 

Увага на екран ( таблиця гіподинамія)

 

Учитель.

   Отже, найчастіше хворіють ті, хто мало рухається. Гіподинамія переросла у велику проблему, що викликає ожиріння, гіпертонію, хвороби серця і т.д.

 

Колись давно Тисо сказав: « Рух є джерелом здоров’я, бездіяльність –могила здоров’я». Аристотель стверджував «Ніщо так сильно не руйнує людину, як довготривала бездіяльність» .Їхні слова є дуже актуальними у час науково –технічного прогресу.

 Учитель. Давайте з вами продовжимо творчу роботу у групах.( 9хв.)

 

І група « Терапевти»

  Визначіть причини, що викликають гіподинамію.

 

Причини:

--механізована робота;

--вдосконалення с/г техніки;

--розвиток транспорту;

--перевага пасивного відпочинку над активним;

--комп’ютиризація;

--масове переселення людей у міста;

--покращення побутових умов;

--розвиток засобів комунікації.

Увага на екран. ( демонстрація картинок)

Наслідки гіподинамії:

  •                           дистрофія скелетних м’язів;
  •                           послаблення сили скорочень серця й тонусу судин;
  •                           зниження інтенсивності обміну речовин і енергії;
  •                           порушення кровообігу й атеросклероз;
  •                           погіршення перетравлення й засвоєння їжі;
  •                           послаблення імунітету;
  •                           емоційна нестійкість.

 

 

ІІ група «Фізкультурники»

  Діагноз відомий «Гіподинамія», як же лікувати цю хворобу, і особливо запобігати їй? Допоможе група  фізкультурників.( продемонструвати фізкульт-

хвилинку).

 

ІІІ група «Краса і здоров’я»

  Ми часто чуємо слова «здоров’я і краса», «Краса і постава». І дійсно, краса пов’язана із здоров’ям, поставою.Що таке постава? Якою вона може бути? Допоможіть будь-ласка.

Учень

Постава-це положення тіла під час стояння, сидіння,ходьби і роботи.

Для правильної постави характерні помірні вигини хребта, розгорнуті плечі, прямі ноги з нормальним склепінням стоп.

У людей із стрункою поставою голова завжди тримається прямо, живіт підтягнутий.

Нажаль серед учнів зустрічаються такі, в яких є порушення постави: сколіоз,

лордоз, кіфоз, плоскостопість. Які їхні ознаки? Як можна запобігти цим хворобам?

Учень.

Поперековий лордоз-це надмірний вигин хребта вперед у  поперековому відділі.

Грудний кіфоз (або кругла спина)-це сильний вигин хребта у грудному відділі.

Сколіоз-це бокові викривлення хребта

Причинами цих порушень є:

-постійна сутулість і згорбленість під час сидіння за партою і робочим столом;

-погане освітлення;

-носіння важкого портфеля в одній руці;

-спання на дуже мякому ліжку;

-ходіння на високих підборах і в тісному взутті;

-нестача вітамінів і мінералів у харчовому раціоні.

 

Увага на екран.

Погляньте на малюнок, на якому зображено леді. Які вади постави вона має?

Як можна їй допомогти?

 

Учитель.

Яких же правил необхідно дотримуватись, щоб зберегти гарну поставу?

 

Увага на екран.

 

Учитель.

А зараз подивимось, які ви були уважні і проведемо конкурс капітанів: (4 хв.)

   І. «Терапевти»  – виберіть номери причин виникнення лордозу 4, 9, 10.

   ІІ. «Фізкультурники» – кіфозу 1,4, 8, 9.

   ІІІ. Краса і здоров’я – сколіозу 5, 6, 9.

  ІV. Хірурги – плоскостопості 2, 7, 9, 10.

  1. Постійна сутулість і згорбленість.
  2. Нетренованість м’язів ніг (стопи).
  3. Гра в рухливі ігри.
  4. Невідповідність висоти стола зросту людини.
  5. Погане освітлення робочого місця.
  6. Постійне носіння важкого портфеля в одній руці.
  7. Носіння взуття на високих підборах.
  8. Спання на м’ягкому ліжку.
  9. Неправильне харчування.
  10.  Велика маса тіла.

 

Учитель.

Поки капітани працюють(перевіряють результати) , я пропоную вам розв’язати головоломку.

Увага на екран.

 

Учитель. ( 7 хв.)

  Правильна постава не дається людині від народження, а здобувається нею, вона виробляється в дитинстві та юнацтві, а після 18–ти років виправити її недоліки дуже важко.

  Отже, чим сильніше розвинені м’язи тіла, тим  міцнішими стають кістки кістяка.

 Тільки рух – є запорукою здоров’я.

  Учитель.

  Фізичне вдосконалення юних українців у давнину відбувалося в постійних іграх, забавах, танцях. Ігри були тісно пов’язані з обрядами. Рухливі ігри присвячувалися початку хліборобського сезону (веснянки), Купальським святам, Різдву.

Сценка.

-Починаємо  наше засідання. 

-Гіподинамія! Що ви чули про неї?

-Гіподинамія, а  що це таке?

-Та це ж хвороба 20 століття!!!

-Так, так. Заходь.

-О,красунчик!

-О! Це наша робота!

-Та коли ж це було!

-3 мільйони 574 роки тому назад.

-А тепер! А тепер, що ми з вами маємо!

(учень шепоче, щось на вухо одному із Богів)

-Занось.

-Ну! І з відкілля ти  такий взявся?

-Зі школи.

-З відки, з відки?

-зі школи №5

-А ти на фізкультуру , то ходиш?

-Ні у мене довідка!

-Що?

-Та це ,великий Зевсе, могутній манускрипт. Варто його показати учителю, як він відразу відпускає учня з уроку.

-А , що такий документ є у кожного?

-А у них є ще 2 чарівних слова «Забув форму».

-Ти зарядку хоча б робиш?

-Ні.

-Сподіваюся ти в школу хоч пішки ходиш?

-Ні, я на автобосі їжджу.

-О! Це і є гіподинамія!

-Чим же ж ти займаєшся?

-Вчуся, завтра у мене твір з літератури, а ще  5 віршів я  не здав, та й ще реферат з географії. Самі б попробували. Часу зовсім не вистачає.

-Не вистачає ! А Піфагор, великий математик, але водночас був ще олімпійським чемпіоном по кулачному бою.

-А Платон-великий філософ, все життя займався гімнастикою і до глибокої старості зберіг свою юнацьку силу.

-Так, виходить , що вся наша робота коту під хвіст.

-На колесо його, в мішок і Посейдону.

-Зі скелі його скинути!

-Правильно!

-Ой,йо-йой! Не треба. Я більше не буду.

-Ото ж , отримав ти урок?

-Отримав! Ви мене переконали. Буду щодня робити зарядку , навіть запишусь у спортивну секцію. Не пропущу жодного уроку фізкультури.

-Запам’ятай . Спорт –це здоров’я.

-Спорт- це міцні м’язи.

-У спорті-в усі віки воля міцною була.

-За мною друзі! Уперед! До перемоги!

Проект «Вплив гіподинамії на здоров’я школярів» (Пупко Богдана)

Учитель.

   Отже, чинниками, що зміцнюють опорно—рухову систему є:

--спортивні заняття;

--загартовування;

--фізична праця;

--вживання продуктів збагачених кальцієм;

--спілкування з природою.

 

 А послаблюють здоров’я:

--гіподинамія;

--переохолодження;

--стреси;

--перевтома;

--шкідливі звички.

Учитель.

   Отже, що є запорукою здоров’я—рух.

Давайте на кінець уроку проведемо руханку « Саймон сказав»( 5хв.)    Учасники стають у коло, а тренер каже: «Саймон сказав: « Зроби так» і показує певний рух ( присісти, поплескати в долоні, підняти ногу, покрутитися, підскочити, виконати танцювальний рух ). Решта повторюють за ним. Відтак наступний учасник каже: «Саймон сказав: «Зроби так», показує інший рух і так далі по колу.

 Учитель. ( 2 хв.)

Слухали, бачили,запам’ятали

Все, що сьогодні ми вам розказали.

Дома розкажете, друзям порадите.

Проблеми усі ви тепер подолаєте.

Грайте, стрибайте, кружляйте надворі,

Хоч і перерви маленькі у школі.

Хочемо бачити всіх вас здоровими,

Геть всі хвороби, не будемо кволими.

   Учитель.

 

І на згадку про наш урок, я хочу вам подарувати пам’ятки «Будьте здорові»

 

  1.        правил здорового способу життя

1.Найважливіше при здоровому способі життя - це харчування. Правильне харчування! Більше фруктів і овочів, продуктів, наповнених корисними для нашого організму речовинами.

2.Активність, активність і ще раз активність! Будьте активними, життєрадісними і відкритими до світу. В умовах постійної зайнятості важко знайти час на походи в спортзал, заняття спортом ... А даремно! 

3.Здоровий спосіб життя жодним чином не сумісний з шкідливими звичками: курінням, вживанням алкоголю і тим більше наркоманією.

4. Основа здорового способу життя - правильний розпорядок дня.

5.Одне з найважливіших правил здорового способу життя - це позитивний настрій! Не зациклюйтеся на невдачах і промахах.

6.Здоровий спосіб життя - це дбайливе ставлення до себе! Себе треба любити, про себе потрібно піклуватися.

7.Вести здоровий спосіб життя легше не поодинці, а в компанії. В ідеалі, звичайно, потрібно, щоб усі навколо дотримувалися такої ж життєвої позиції - разом веселіше і є дух суперництва. 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
21 листопада 2023
Переглядів
454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку