Урок-Вікторина: "Українське козацтво в першій чверті XVII ст.. Гетьман Петро – Конашевич Сагайдачний"

Про матеріал

Урок-Вікторина: "Українське козацтво в першій чверті XVII ст.. Гетьман Петро – Конашевич Сагайдачний"

Не забудьте оцінити матеріал! Дякую!

Перегляд файлу

Тема уроку: Українське козацтво в першій чверті XVII ст.. Гетьман Петро – Конашевич Сагайдачний

 Мета: повторити і закріпити знання в учнів про українське козацтво в першій чверті XVII ст.. та гетьманування Петра – Конашевича Сагайдачного;  проаналізувати зовнішню політику і участь в Хотинській війні Петра Сагайдачного; виховати толерантне ставлення до протилежно полярних думок, критичне на шанобливе ставлення до діячів минулого, їх прорахунків і помилок.

Тип уроку: урок засвоєння умінь і навичок

Вид заняття: урок – історична вікторина

Навчально – методичне забезпечення: підручник, робочий зошит історії України,хрестоматія, книга для вчителя, атлас, контурна карта, книги для читання.

Підготовчий етап

Вчитель заздалегідь оголошує учням про проведення уроку – історичної вікторини, що складається з 5 турів, кожне правильно виконане завдання оцінюється в балах від 1 до 5 в залежності від туру; урок історична вікторина розрахована на 45 хв.; максимальна кількість балів, яку можна набрати – 12 балів.  Час на відповідь  регламентований, тому якщо учні не вклалися  у наданий час, то відповідь не зараховується, а за порушення дисципліни знімається 3 бали.

Для читання питань і завдань  на кожному турі вчитель запрошує  5 старшокласників або інших викладачів.

Клас поділяється на 3 команди, кожна команда має свій девіз і свою емблему.

Кількість балів підраховує вчитель і записує на дошці.

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку – вікторини.

 Учні – учасники команд представляють свої команди:повідомляють назви команд,  демонструють свої емблеми та називають девізи команд.

1 – команда: « Нащадки Сагайдачного»

Девіз: «Гетьман Сагайдачний син Батьківщини;

кожен вдячний лицарю Вкраїни;

про гетьмана слава лине;

Чорне море він скорив, для козацтва України.»

Описание: maslyana-z-kozakami10094.jpg

2- команда «Козачата»

Девіз: «Славні ми козачата, вміємо гарно воювати;

Гетьман Сагайдачний славний воїн, слави доброї достоїн;

Мужній, сильний, добрий,  завжди чесний і хоробрий;

Про героякозака, пам'ять вічна і палка.Описание: sshot-4.jpg

3 – я команда: « Патріоти»

Девіз: « Козацькому роду,  нема переводу;

Він завжди був вірний своєму народу»

Описание: o_ae11547dddf9c69.jpg

ІІ. Проведення уроку – історичної вікторини

Перший тур: «Особа в історії»

 Кожній команді видається по карточці, де містяться питання про Петра – Конашевича Сагайдачного. Учні повинні відповісти на поставленні питання. Переможе той, хто перший і правильно відповість.  Час виконання обмежується 1 хвилиною.

Виконання картки оцінюється 3 балами.

1 карточка:

  1. Де навчався Петро – Конашевич Сагайдачний? (Львівська братська школа та Острозька академія)
  2. Як називалася дружина Петра Сагайдачного? ( Анастасія Повченська)
  3.  Коли було скинуто П. Сагайдачного  з гетьманування? (1620 р.)

2 карточка:

  1. Як називався син Петра Сагайдачного? (Лукаш)
  2. Коли помер Петро – Конашевич Сагайдачний? (1622 р.)
  3. Кому за заповітом П. Сагайдачний відписав своє майно? ( на розвиток освіти, благодійні і релігійні цілі( Київському  братському товариству і Львівській братській школі)

3 карточка:

  1. Ким був за походженням П. Сагайдачний? ( шляхтич)
  2. Як називався батько Петра Сагайдачного? ( Конон)
  3. З ким Петро – Конашевич Сагайдачний установив  дипломатичні зв’язки? ( Московія, Грузія, Іран)

Другий тур: «Доповни і розкажи»

Кожна команда має побудувати логічно - послідовно та аргументовану розповідь, використовуючи обов’язкові поняття:

1 карточка:

  1. Петро – Конашевич Сагайдачний
  2. Львівська братська школа
  3. Морські походи

2 карточка:

  1. Дипломат
  2. Польща
  3. Реєстр козаків

3 карточка:

  1. Ліга Європейських країн
  2. Московія
  3. с. Деулін

 На виконання завдання дається 5 хвилин. Лаконічна і змістовна розповідь оцінюється в 2 бали.

Третій тур: «Встанови послідовність»

Кожна команда отримує карточку, де міститься подія певного періоду. Учні повинні встановити послідовність. Якщо все правильно – 4 бали; якщо одне неправильно – 3 бали і т. д.

На виконання завдання дається 3 хвилини.

1 карточка:

  1. Турецький флот був вщент розбитий (2)
  2. Навесні 1616 р.  козаки на чолі з П. Сагайдачним вирушив в похід проти турків.(1)
  3. Взяли штурмом  Синоп і Трапезунд. (4)
  4.  Запорожці узяли місто Кафу (3)

2 карточка:

  1. С. Жолкевський уклав мир з турками у містечку Буші. (4)
  2. Турецький султан послав на  Україну велике військо. (3)
  3. Козаки захопили Стамбул (1)
  4. Козаки розгромили турецьку ескадру і убили турецького адмірала (2)

3 карточка:

  1. Скинуто Петра – Конашевича Сагайдачного з гетьманування. ( 4)
  2. Військо Запорозьке увійшло до Ліги Європейських  країн. (1)
  3. 20 тисячне козацьке військо виступило  в похід на Московію (2)
  4. Деулінське перемир’я (3)

Четвертий тур: «Історична мозаїка»

Кожній команді даються картки круглої і квадратної форми. На круглих написано поняття,  а на квадратних – пояснення. Необхідно поруч розмістити відповідний круг і квадрат. Команда, яка перша виконає завдання і все правильно отримає 1 бал.  Час виконання обмежується 3 хвилини.

Для першої команди:

  1. Флотилія – з’єднання військових суден; оперативне об’єднання сил військово – морського або річкового флоту.
  2. Ліга Європейських країн – союз християнських держав, занепокоєних посиленням експансії турків – османів в Європі.
  3. Реляція – письмове повідомлення про перебіг дій; описання  бойового подвигу однієї особи або всієї військової частини для представлення їх до нагороди.

Для другої команди:

  1. Адмірал – військове звання вищого командного складу військово – морського флоту.
  2. Галіон – старовинне трищоглове вітрильне судно, добре озброєне (до 100  гармат і 500 вояків)
  3. Гармата – артилерійська довгоствольна вогнепальна зброя.

Для третьої команди:

  1. Мушкет – старовинна ґнотова рушниця великого калібру.
  2. Сераль – у країнах Сходу – палац і його внутрішні покої.
  3. Галера – дерев’яне гребне військове судно, вітрильне, багатовеслове.

Описание: 294028_126441898011.jpgП’ятий тур: «Віднайди історичного діяча»

 Командам по черзі видається 2 карточки, де містяться фото діяча і про нього відомості.  Учні повинні  правильно   зіставити фото  з відомостями про нього. Хто швидше і правильно виконає , отримає 2 бали.

На виконання цього завдання дається 30 секунд.

1 карточка:

Петро – Конашевич Сагайдачний - народився в селі Кульчиці Перемишльскої землі Руського воєводства (нині Самбірського району Львівської області) у шляхетській православній родині. Свій рід виводив з боярської шляхти яка володіла селом Кульчиці з 1284 року (дарча грамота князя Лева). Історики — Юрій Мицик та Зоя Хижняк, припускають, що батька  звали Кононом, по смерті якого мати прийняла чернечий постриг («інокиня Мокрина»). Єлисей, котрий згадується з прізвищем Казновський, це, ймовірно дід  по матері. Після випуску переїхав до Львова, а потім до Києва, де працював домашнім вчителем, а також помічником київського судді Яна Аксака. На початку червня 1619 року запорозьким гетьманом став Дмитро Барабаш, однак уже на початку липня повернув собі гетьманську булаву.

Друга карточка:

Описание: tsl_voskresenie_tvoe_so_zvonom_kolokola_blagovest.jpgОписание: 250px-Stanisław_Żółkiewski_11.PNGСтаніслав Жолкевський  - галицький шляхтич, військовий та державний діяч Речі Посполитої. В 1575 році здійснив свій перший військовий похід у складі військ короля Стефана Баторія під Данціґ, в чині поручника під прапором Замойського. У війні короля Стефана Баторія проти Московського Царства командував ескадроном кавалерії. В 1601-1602 роках керував воєнними діями армії Речі Посполитої проти шведів у Лівонії, в яких брали участь і запорізькі козаки під проводом гетьманів Самійла Кішки та Івана Куцковича. 24 червня 1610 року отримав блискавичну перемогу над переважаючим московсько-шведським військом та розгромив війська Василя IV Шуйського в битві під Клушином. Стояв з 14 000 війська проти 45 000 об'єднаного московського війська князів Дмитрія Шуйського, Андрія Голіцина і Данила Мезецького, шведського експедиційного корпусу Якоба Делаґарді з шведських, німецьких, англійських та французьких найманців. 20-21 вересня 1610 року зайняв Москву, добився возведення на престол королевича Владислава Вази. В 1611-1620 роках керував воєнними діями польсько-української армії проти турків на Поділлі.

3 карточка:

Йов Борецький - український церковний, політичний і освітній діяч, Митрополит Київський, Галицький і всієї Руси (1620–1631), педагог, ректор Львівської братської школи, перший ректор Київської братської школи, полеміст, святий, письменник.  Народився у містечку Бірча (тепер, село Бірча у Підкарпатському воєводстві Польщі) в сім'ї дрібного українського шляхтича. Припускалося, що освіту він отримав у Львівській братській школі, але зважаючи на блискуче знання латини, яка на той час там не викладалася (першим викладачем латини у ній з 1604 року був він сам), найбільш вірогідним є навчання в Острозькій академії, а після неї — у Краківському університеті. З 1604 року — викладач латинської й грецької мов Львівської братської школи. 1604–1605 рр. — ректор, «котрому братія подала в школу, а також і порядки школниє». Заслужив високу шану як людина, що «Аполлонові кохана і в Парнасі на лоні муз вихована». 1610–1615 рр.  — священик Київської Воскресенської церкви на Подолі, де заснував парафіяльну школу. Мав власний двір на Подолі (тепер вул. Спаська). Входив до вченого гуртка архімандрита Києво-Печерської Лаври Єлисея Плетенецького.  Один із засновників Київського братства та Київської братської школи, її професор й перший ректор.

4 карточка:

Описание: zaporozhec.jpgЯцько Бородавка - український полководець та політичний діяч, гетьман Війська Запорозького. Обраний в кінці 1619 року виписними і нереєстровими козаками, які повстали проти польсько-шляхетського г Його родовим прізвищем було «Нерода», ним він підписував документи, а прізвисько  йому дали козаки. Не раз обирали гетьманом Війська Запорозького. Вирізнявся політичним радикалізмом щодо відстоювання станових інтересів козацтва, а також віросповідної свободи православних українців та білорусів. Очолював морські походи на Тягиню 1619, Константинополь 9 серпня та Варну 1620. Наприкінці 1619 невдоволені Роставицькою угодою 1619 виписні козаки скинули з гетьманства поміркованого П.Конашевича-Сагайдачного й обрали гетьманом його. Однак його гетьманський провід був недовгим — не пізніше лютого 1620 року Сагайдачний вернув собі гетьманську булаву. Проте, принаймні, від липня 1620 і до 30 серпня 1621 гетьманський пост у Війську Запорозькому знову обіймав він. У цей період за його активної політичної підтримки та організаційного сприяння єрусалимський патріарх Теофан III висвятив митрополита Іова Борецького і єпископів українсько-білоруської православної церквиніту і оволоділи Запорізькою Січчю, суперник Петра Сагайдачного. Коли Сагайдачний вернувся з Варшави до козацького війська під Хотин, серед запорожців взяли гору ворожі до  нього настрої. Як військовий провідник він був звинувачений у певних воєнних прорахунках і позбавлений гетьманської булави на користь Сагайдачного.

ІІІ. Підбиття підсумків.

Вчитель підраховує кількість балів і оголошує переможця, аналізує допущені помилки, вказує на необхідність повторення недостатньо засвоєного матеріалу.

IV. Домашнє завдання.

  • Складіть хронологічну таблицю морських походів козаків.
  • Складіть історичний портрет Петра – Конашевича Сагайдачного.
  • Які визначні місця України пов’язані з іменем Петра – Конашевича Сагайдачного? Що  ви знаєте про неї? Чи доводилося вам там побувати?

 

docx
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку