Урок 4
Тема. Вимірювання і порівняння відрізків.
Мета. Удосконалювати навички учнів вимірювати і порівнювати відрізки. Формувати просторові уявлення молодших школярів. Виховувати інтерес до вивчення геометрії.
Обладнання. Креслярське приладдя.
Тип уроку. Застосування набутих знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Щоб про відрізок усе знати –
Починаймо працювати!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Як позначають відрізок?
- Чим вимірюють довжину відрізка?
- В яких одиницях вимірюють довжину відрізків?
- Як порівняти відрізки?
- Назвіть усі відрізки, зображені на рисунку.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми продовжимо розширювати знання про відрізок, його побудову та порівняння.
ІІІ. Засвоєння нових знань.
- Якщо кілька відрізків розмістити так, як показано на рис. 1, то утвориться геометрична фігура, яку називають ламана.
Рис. 1 Рис. 2
Зверніть увагу, що всі відрізки на рис. 2 ламану не утворюють. Вважають, що відрізки утворюють ламану, якщо кінець першого відрізка збігається з кінцем другого, а інший кінець другого – з кінцем третього і т. д.
Точки А, В, С, D, Е називають вершинами ламаної А В С D Е (рис. 1), а самі відрізки АВ, ВС, СD, DЕ – її ланками. Точки А і Е називають кінцями ламаної.
Довжиною ламаної називають суму довжин усіх ланок.
На рис. 3 зображено дві ламані, кінці яких збігаються.
Рис. 3
Такі ламані називають замкненими.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
Назвіть ланки ламаної, зображеної на рисунку 1. Обчисліть довжину ламаної.
Рис. 1 Рис. 2
Запишіть ланки ламаної, зображеної на рис. 2, та виміряйте їхні довжини. Обчисліть довжину ламаної.
Клас ділиться на дві групи. Кожна група отримує картку із завданням.
Група 1
На рисунку відрізок ВС на 3 см коротший за відрізок АВ, довжина якого дорівнює 8 см. Знайдіть довжину відрізка АС.
Група 2
На рисунку МК = 24 см, NР = 32 см, МР = 50 см. Знайдіть довжину відрізка NК.
Накресліть в зошитах довільну ламану із чотирьох ланок. Виміряйте довжину кожної ланки. Обчисліть довжину ламаної. Порівняйте, на скільки найдовша ланка довша від найкоротшої.
V. Підсумок уроку.
- Що нового дізналися на уроці?
- Що таке ламана?
- Як знайти її довжину?