Мета уроку. Ознайомити учнів з прийомом письмового віднімання трицифрових чисел, коли є два переходи через розряд; розвивати вміння розв’язувати задачі на зведення до одиниці та задачі на порівняння; формувати навички письмового додавання і віднімання трицифрових чисел; удосконалювати вміння будувати прямокутники; розвивати у дітей мислення, кмітливість, зв’язне мовлення, обчислювальні навички, вміння коментувати; виховувати естетичний смак, спостережливість, пізнавальний інтерес.
Обладнання. Карта-план подорожі; індивідуальні картки, картки контролю, картки-підказки.
Тип уроку. Комбінований.
Вид уроку. Урок-подорож.
Хід уроку
2. Хвилинка каліграфії.
- Від школи ми будемо рухатися в сторону гори, яка має назву Каліграфічна. У підніжжя гори заховане перше завдання.
- Щоб піднятися на вершину гори, ви повинні відгадати загадку.
З шісткою ця цифра схожа,
Хто її назвати може?
А якщо перевернуть…
Діти, як цю цифру звуть? (9)
2.3. Індивідуальна робота з картками.
Картка № 1
286+377 = 663, 824-632 = 192
В одному сувої 24м тканини, а в другому – на 8м менше. З другого сувої пошили кілька однакових платтів, витрачаючи на кожне по 4м тканини. Скільки пошили платтів? (4 пл.)
Картка №2
548+252=800, 2 грн.52 коп. – 60 коп.=1грн.92коп
В одному сувої 24м тканини, а в другому – на 8м менше. З усієї тканини пошили кілька однакових платтів, витрачаючи на кожне по 4м тканини. Скільки пошили платтів? (10пл.)
(завдання виконується «ланцюжком»).
586, 134, 350, 27, 123, 823, 600, 150, 340, 230, 900.
- Ми вийшли із лісу і можемо продовжувати нашу подорож. Дивіться, далі перед нами озеро з цікавою назвою – Розшифруй. Біля берега є човен, в якому ми могли б переправитись на протилежний берег, але немає весел. Замість весел – завдання. Отже, човен – чарівний.
- Якщо бажаєте перепливти на цьому човні через озеро, відгадайте назву найвищої трави в світі.
- Давайте спробуємо відгадати це слово.
Б |
900 - 500 |
У |
190 – 90 |
М |
300 + 40 |
К |
200 + 30 |
А |
700 + 200 |
400 |
900 |
340 |
400 |
100 |
230 |
|
|
|
|
|
|
3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Підготовча робота
- Ось ми і на другому березі озера. Ми можемо продовжувати подорож. Підходимо до пустелі, де замість барханів – приклади.
- Але спочатку давайте пригадаємо, як називаються числа при відніманні.
- Як записуються приклади на додавання і віднімання в стовпчик?
- Поясніть обчислювання прикладів.
82 - 74
-37 36
3.2. Пояснення нового матеріалу.
Підходимо до зупинки під назвою Нові приклади. Щоб перейти болото і не застряти в трясовині, ми повинні навчитися віднімати трицифрові числа, коли є два переходи через розряд та розв’язувати задачі, використовуючи такі приклади.
Для цього ми запишемо в зошиті такий приклад
325 Записуємо зменшуване 325. Від’ємник146 записуємо під -146 зменшуваним. Сотні записуємо під сотнями, десятки під
179 десятками, одиниці під одиницями. Починаємо віднімати з одиниць.
Від 5 одиниць ми не можемо відняти шість одиниць. Від 2 десятків ми беремо один десяток. Один десяток – це десять одиниць, та ще 5 одиниць, буде 15. від 15 відняти 6, буде 9 одиниць. Цифру 9 записуємо під одиницями. Від 1 дес. ми не можемо відняти 4 дес., беремо 1 сот.. 1 сотня це 10 десятків. 10 дес. та 1 десяток, буде 11 десятків. Від 11 десятків відняти 4 десятки, буде 7 десятків. Цифру 7 записуємо під рискою на місці десятків. Крапка нагадає нам, що забрали одну сотню. Від 2 сотень відняти 1 сотню, буде одна сотня. Цифру 1 записуємо під сотнями. Одержали різницю 179.
3.3. Первинне закріплення
Тепер я перевірю, чи зможете ви розв’язати приклади самостійно, але перевіряти ви будете одне одного, використовуючи картки контролю.
Кількість правильних відповідей |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Бали |
12 |
10 |
8 |
6 |
4 |
|
944 820 333 763 524 632
- 358 -355 -147 -525 -367 -274
586 465 186 238 157 358
3.4. Фізкультхвилинк
Нарешті ми з вами подолали зупинку Нових прикладів і прийшли до міста з назвою Фізкультхвилинка, в якому ми можемо відпочити і набратися сил, щоб продовжити подорож. Всі жителі цього міста завжди займаються фізичною культурою. Ми також зараз встанемо і трішки відпочинемо.
Раз! Два! Час вставати! Будемо відпочивати.
Три, чотири! Присідаймо.
Швидко втому проганяймо!
П’ять, шість! Посміхнулись
Без утоми нахилились.
Сім! Вісім! Посміхнулись!
До роботи повернулись.
4.Закріплення та узагальнення учнів
4.1 Самостійне розв’язання задачі
Поки ми з вами відпочивали, нам надійшло ще одне завдання. Потрібно розв’язати задачу №727, с.109
У кожного з вас лежать картки-підказки, ви самостійно вибираєте картку, із завданнями якої ви можете впоратися самостійно.
(45:5-1)*6=48 кг
4.2.Робота з круговими прикладами.
№722, с.108
460-239=221 904-541=363 390-165=225
221+683=904 363+27=390 225+235=460
4.3. Робота з геометричним матеріалом
Але це ще не все. Ми повинні помічати свій шлях в своєму зошиті. Приготуйте простий олівець і лінійку.
Крок1. відступіть вниз на 3 клітинки, посередині поставте крапку 1.
Крок2. Від точки 1 відрахуйте вниз 6 клітинок і вправо – 4 клітинки. Поставте точку 2.
Крок3. Від точки 2 відрахуйте вниз 8 клітинок. Поставте точку 3.
Крок4. Від точки 3 відрахуйте вліво 8 клітинок. Поставте точку 4.
Крок5. Від точки 4 відрахуйте вверх 8 клітинок. Поставте точку 5.
Крок6. З’єднайте всі точки по порядку, а також точки 2 і 5.
1.
4. .3
- Що у вас вийшло?
- З яких геометричних фігур він складається?
- Давайте виміряємо периметр прямокутника.
- Пригадайте, як виміряти периметр прямокутника.
- а тепер давайте спробуємо зробити цей будинок казковим. Для цього його потрібно розфарбувати.
5. Підсумок уроку.
- Як ви вважаєте, кого ховає злодій в підземеллі цього будинку?
- Королеву Математики.
- Ось ми і врятували королеву Математики. Скільки труднощів і перешкод довелося нам подолати. Скільки нового ми дізналися і навчилися робити! А тепер час повертатися додому, до школи!
- Щоб ми змогли швидко це зробити, королева нам подарувала повітряну кульку.
- Бажаєте полетіти на ній до школи?
- Тоді дайте відповіді на мої запитання?
- Чого ви навчилися за час нашої подорожі?
- Як додають трицифрові числа?
- Ось ми і в школі, в своєму класі на уроці математики. За час подорожі всі втомилися і вам час відпочивати. Але спочатку ми запишемо домашнє завдання.
6. Домашнє завдання
С.109, № 730,731.