Мета: вчити учнів застосовувати в обчисленнях правило множення та ділення на 100, формувати навички усних і письмових обчислень, уміння розв’язувати задачі вивчених видів;
розвивати мислення, уяву, математичне мовлення;
виховувати інтерес до математики, пізнавальні інтереси.
Хід уроку:
І. Оргмомент
Як квіти тягнуться до весняних променів сонця, так і людина тягнеться до знань, тому девізом нашого уроку будуть такі слова: «Світ освітлюється сонцем, а людина – знанням». Нас чекає велика праця. Справитися з нею допоможуть ваша уважність, працелюбність та знання. За нашею працею буде стежити маленька істота, яка є однією з найпрацелюбніших у всьому світі. Здогадались? (Бджілка).
Ця комаха – символ мудрості, порядку, працьовитості. Сьогодні вона нас буде супроводжувати на уроці.
Бджілки зберігають багато таємниць про себе. Людина до цих пір не змогла їх розгадати. А ми спробуємо заглянути в їхній загадковий світ. Але для цього потрібно виконати ряд завдань.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Дорога бджілки починається з вулика. На пасіці знаходиться багато вуликів. Якщо заглянути в один із них, то можна побачити безлад. Але це не так. Кожна бджілка займається своєю справою. На нашій пасіці вулики незвичайні – із завданнями.
1. Цікава задача.
У бджілки стільки очей, скільки у тебе та ще стільки, скільки у тебе, та ще півстільки, як у тебе (5, так у бджоли 2 великих ока по боках голови та три маленьких на чолі між ними. Учені й досі не знають для чого їй ще три ока)
Можемо дізнатися таємниці бджіл. Синій, жовтий, жовто-гарячий та зелений – саме ці кольори розрізняють бджоли. А ще вони бачать ультрафіолетові промені, яких не бачимо ми.
2. Каліграфічна хвилинка.
Бджілку шанували у всі часи. Мед вважали їжею Богів. У Київській Русі відмічали свято бджіл. До речі, це було у квітні. А якого числа треба вам відгадати. Воно двоцифрове. Сума цифр дорівнює трьом, число десятків на три більше від одиниць. Яке це число? (30)
3. «Мозковий штурм». Доповніть речення:
- При множенні 1 на будь-яке число, отримаємо … (теж саме число);
- При множенні будь-якого числа на 1, отримаємо … (теж саме число);
- При множенні 0 на будь-яке число, отримаємо … (0);
- При діленні нуля на будь-яке число, отримаємо … (0);
- На 0 ділити … (не можна);
- При діленні числа на само себе, отримаємо … (1);
- Щоб помножити число на 10, потрібно … (справа приписати 0);
- Щоб поділити число на 10, потрібно … (справа відкинути 0).
4. Гра «Я тобі, ти мені».
0*6 71/71 34/0 21/21 1*17
9*1 0*79 10/10 99*0 10*10
5. Розв’язування прикладів «ланцюжком» №748 стор. 118.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Сьогодні ми вивчимо правило множення та ділення на 100.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Колективна робота за №750.
Бджоли дуже добре орієнтуються в часі. Для цього їм не потрібні ні годинник, ні сонце. Їм необхідні квіти.
Головним завданням бджіл є не тільки збирання нектару й пилку, але й запилення рослин. У світі немає двох однакових людей, тварин. Спробуйте порівняти приклади.
Висновок: щоб помножити число на 100, треба до нього справа приписати два нулі.
2. Складання рівностей за № 751.
Висновок: щоб поділити на 100 число, яке закінчується нулями, треба в ньому справа закрити два нулі.
V. Розвиток математичних знань.
1. Колективне розв’язування прикладів №752.
Виконавши це завдання, бджілки відкривають нам ще одну таємницю. Бджола може вилетіти з вулика майже на 8 км, безпомилково знайти дорогу додому.
Фізкультхвилинка.
Сонечко прокинулось, потягнулось,
В різні боки повернулось,
Потім весело всміхнулось,
Кругом себе повернулось.
Бджілки зранку вилітають
І на квіточки сідають.
Сядьте, діти, й ви за парти.
Навчання – праця, це не жарти.
2. Робота над задачею №753.
Зібравши нектар, бджілка поспішає до вулика. Там вона зливає його в стільники, які мають форму шестикутника.
3. Задача усно.
Скільки окремих шестикутників можна скласти з 25 паличок? (4).
Бджола за один виліт приносить маленьку краплину меду. А щоб зібрати 1кг меду їй треба облетіти 10 млн квіток. Це ще одна таємниця бджіл.
4. Робота над задачею №757.
У 2009 році в місті Тернополі на бульварі Шевченка встановлено пам’ятник бджілки з бронзи. Його висота 2,5 м і має вигляд медових стільників, на яких сидить бджола. Напис: «Бджілці-трудівниці»
VI. Підсумок уроку
Ми могли зазирнути лише одним оком до життя цієї дивної комахи, яка все життя працює. Що нового дізналися? Яка таємниця найбільше здивувала?
Я бажаю, щоб ви були такими ж працьовитими і корисними, як ці маленькі комахи.
VII. Домашнє завдання №756.