Урок "Вимова наголошених і ненаголошених голосних, позначення їх на письмі"

Про матеріал

Конспект уроку з фонетики для учнів 5 класу "Вимова наголошених і ненаголошених голосних, позначення їх на письмі".

Мета уроку: ознайомити учнів із написанням, вимовою наголошених і ненаголошених голосних, способами їх перевірки; виробляти навички правильного написання ненаголошених голосних; розвивати усне й писемне мовлення школярів, уважність, пам'ять.

Перегляд файлу

Урок № 5

Тема. Вимова наголошених і ненаголошених голосних, позначення їх на письмі

Мета: ознайомити учнів із написанням, вимовою наголошених і ненаголошених голосних, способами їх перевірки; виробляти навички правильного написання ненаголошених голосних; розвивати усне й писемне мовлення школярів, уважність, пам’ять

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Способи перевірки написання слів із ненаголошеними голосними», мультимедійний проектор

 

ХІД УРОКУ

І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку (Слайд 1)

1.   Лінгвістична гра. (Слайд 2)

Знайдіть помилки та відредагуйте написане Незнайком  у зошиті. Запишіть виправлений варіант.

На шерокому шляху, що вів у виличезний ліс, багатир зустрівся з чудовиськом, яке периміг одним ударом мича.

2.   Проблемні питання.

 Чому хлопчик припустився стількох помилок? Які правила він не вивчив?

ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу (Слайд 3)

1.   Слово вчителя.

1)   Орфоепія — розділ науки про мову.

Орфоепія (від грец. правильний; мова, мовлення) — це розділ мовознавчої науки, що вивчає сукупність правил про літературну вимову. Орфоепія буквально означає «правильна вимова».

2)   Вимови голосних звуків і позначення їх на письмі.

Голосні [а], [і], [у] в наголошених і ненаголошених складах вимовляємо чітко.

Голосний [о] в більшості ненаголошених складів звучить виразно й лише перед наголошеним складом з [у] або [і] у вимові наближається до [у].

Голосний [е] в ненаголошеному складі наближається у вимові до [и]. Голосний [и] в ненаголошеному складі наближається у вимові до [е]. Сумнівний голосний у коренях слів можна перевірити наголосом, тобто так змінити слово, щоб [е], [и] звучали чітко (змінити форму слова або дібрати спільнокореневе слово).

3)   Словникові слова. Як працювати з орфографічним словником.

Написання слів можна перевірити, якщо звернутись до орфографічного словника.

Словник — це зібрання слів, розміщених в алфавітному порядку, з поясненням, тлумаченням тощо.

Щоб не припускатися прикрих помилок, треба дотримуватись орфоепічних та орфографічних норм. Існує декілька способів перевірки ненаголошених голосних.

2.   Опрацювання таблиці «Способи перевірки написання слів із ненаголошеними голосними». (Слайд 4)

СПОСОБИ ПЕРЕВІРКИ НАПИСАННЯ СЛІВ ІЗ НЕНАГОЛОШЕНИМИ ГОЛОСНИМИ

Способи перевірки

Пишеться буква

Наголосом

Форми слова: веснА  вЕсни.

Спільнокореневі: ширОкому вшир

е

У сполученнях -ере-, -еле-: берег, пелена.

Якщо ненаголошений звук випадає: учень — учня.

При чергуванні з і: летіти  літати

За словником

Лиман, гарячий, чемпіон, марево

и

У сполученнях -ри-, -ли-: бриніти, тривога, поливати

3.   ГРА «Чарівне коло» (Слайди 5,6)

4.   Творчий диктант. (Слайд 7)

Запишіть слова, а також форми цих слів, у яких випадає [е].

Учень, вчитель, хлопець, молодець, палець, ранець, перець, виконавець, майстер, січень, березень, квітень, червень, липень, дурень, пень, день, стілець, горобець, гравець.

Фізхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали

 

IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Самостійна робота.

Перепишіть речення, замість крапок вставляючи пропущені букви. У дужках укажіть спосіб перевірки.

Мов нам..стинкою бл..скучою, м..гнула вологим оком білочка руда. (В. Грінчак) І л..тять вони полями в села і міста. (В. Сосюра) Т..чуть, як мед, осінні в..чори, ч..рвоним заглядають в хату. (А. Качан) С..віла дощем дал..чінь, вода вже бл..щала на шляху. (О. Гончар) Мов кр..ло л..бедине, тиха музика лине. (Д. Луценко).

 

2.   Робота з підручником. Вправа 270.

 

V.  Домашнє завдання.

1)   Вивчити теоретичний матеріал стор. 140,141

2)   Виконати вправу 267

 

VI.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

 Найскладнішим сьогодні для мене було…

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Томищ Оксана Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 листопада 2018
Переглядів
12746
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку