Тема Вимова й написання префіксів з- (зі-,с-).
Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова; навчити школярів правильно писати та вимовляти префікси з- (зі-,с-); знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; виправляти орфографічні помилки на вивчені правила; розвивати мислення, увагу учнів; виховувати любов до природи.
Очікувані результати: учні правильно пишуть й обґрунтовують написання слів з вивченими орфограмами; знаходять і виправляють орфографічні та орфоепічні помилки на вивчені правила.
Обладнання: підручник, презентація, роздатковий матеріал.
Тип уроку: засвоєння знань та формування вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня!Як ваш настрій? Давайте спробуємо визначити його за допомогою цих дієслів: хвилююся, радію, чекаю, сподіваюся, тривожуся. Ну, що ж, бажаю вам успіху, щоб атмосфера на сьогоднішньому уроці була такою ж теплою, як це сонечко.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
«Мудрим ніхто не вродився, а вчився».
(Усна народна творчість)
Про що говорить цей вислів, учні? Гадаю, він стане влучним епіграфом до нашого уроку. Адже ми вчитимемося правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити і виправляти орфографічні та орфоепічні помилки на вивчені правила.
Повідомлення теми уроку
ІІІ.Актуалізація опорних знань учнів.
Перевіримо наші знання, провівши невеличку бесіду.
1.Бесіда за питаннями
- Яка частина слова називається префіксом?
- Що таке прийменник?
- Як ви розрізняєте префікси та прийменники?
- Як пишуться префікси зі словами?
- Як пишуться прийменники зі словами?
- Де у слові стоїть префікс?
2. Колективна робота
-Прочитайте слова,записані звукописом, запишіть їх орфографічно.
[бород΄ьба́], [ле́хко],[пи́шуцʹ:а],[с:у́нув],[рож:и́тиᵉс׳а],
[беᵘжш:у́мний],[спиᵉта́ти].
-Яке мовне явище тут відбувається? Порівняйте вимову та написання. Які звуки можуть уподібнюватися?
ІV. Застосування знань, формування вмінь.
Всі ці слова пишуться з префіксом с-. А словам з префіксом з- – входити сюди заборонено. Біля дверей кафе стоять вартові.
Давайте уявимо, що ми і є ці вартові. Розділимо слова у 2 колонки, умовно назвавши їх чергами.
І черга – слова із префіксом с-.
ІІ черга – слова із префіксом з-.
Скувати, сподіватися, зсадити, зжати, зшити, зцементувати, сфотографувати, сховати, згіркнути, зворушити, скласти.
Скажіть, яку чергу ми пропустимо в кафе?
Давайте перевіримо свої міркування.
2. Робота з підручником.
- Аналіз правила на с. 186-187.
Перед звуками [к],[ф], [п], [т], [х] префікс з- переходить у с-: сказати, спитати, стемніти.
Перед усіма іншими приголосними вживається префікс з-: зробити, зшити, зчистити.
- Виконання вправи 423, с. 187.
І. Від поданих слів утворіть нові слова за допомогою префікса з-, (зі-,с-). Запишіть їх у дві колонки:а) з буквою з (зі) у префіксі; б) з буквою с у префіксі. Зверніть увагу, що в обох колонках має бути однакова кількість слів.
Робити, ховати, формувати, гадати, хвалити, рветься, єднати, питати, сохнути, косити, рівняти, терти, гріти, планувати.
ІІ. З одним утвореним словом кожної колонки складіть і запишіть речення з однорідними членами.
Прочитайте текст. Спишіть, вставляючи префікси і пропущені букви. Поясніть їх уживання.
На ..сніженій галявині — в..сока могила. ..носимо живі квіти і кладемо їх на могилу Невідомого солдата. Мовчки ..хиляємось у глибокій пошані. Вічна пам'ять тобі, безіменний солдате! Ти відстояв мир на нашій прекрасній з..млі. Своє життя ти віддав за нашу Перемогу.
Знайдіть в тексті речення із звертанням. Яке воно за емоційним забарвленням?
Запитання учням. Діти, а що вивчає розділ науки про мову орфографія?
4. Дидактична гра «Вижени помилку».
Давайте зіграємо у гру, яка називається «Вижени помилку». У книгу вскочила безголова Помилка і скоїла багато лиха. Вам необхідно знайти цю лиходійку і вигнати її з країни Орфографія.
Давно помічено, що різні квітки роскривають і закривають свої пилюстки в певний час. Та, якщо вам зпало на думку зтворити квітковий годинник, будте обережні. Серед квіток є й такі які можут нанівець свести вашу затію.
Зкажімо, тирлич висняний. Сонячьного ранку він ростулив свою роскішну синю квітку. Набігла хмарка, і бизсовісна квітка почала сгортати пелюстки. Як тільки хмара посунула далі й сонячні промині торкнулися рослини, квітка знов роскрилася.
ІІ. Доберіть заголовок до тексту. Визначте тему та ідею тексту.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
- Доберіть до слів префікси. Свій вибір поясніть.
Подобатися, економити, єднатися, творити, орієнтуватися, сипати, чистити, кинути, в’ялий, м’ятий, штовхнути, скочити, кріпити, тримати, носити, садити, добути, характеризувати.
V. Підсумок уроку
- Звернімося, учні, знову до епіграфа нашого уроку «Мудрим ніхто не вродився, а вчився». Чи згідні ви з цим?Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці? Що вам найбільше сподобалося?
- Поділіться своїми враженнями від уроку за допомогою прислівників.
Я відчув (ла) себе: добре, невпевнено, злякано, впевнено, сумно, сміливо, гордо, комфортно.
VI. Домашнє завдання
Вправа 422 (с. 187)
Скласти невеличку казочку «Як поділили слова між собою префікси з-, с- ».