Урок "Вимова й написання префіксів з- (зі-,с-)".

Про матеріал
Поглибити знання учнів про значущі частини слова; навчити школярів правильно писати та вимовляти префікси з- (зі-,с-); знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; виправляти орфографічні помилки на вивчені правила; розвивати мислення, увагу учнів; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

 

Тема Вимова й написання префіксів з- (зі-,с-).

Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова; навчити школярів правильно писати та вимовляти префікси з- (зі-,с-); знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; виправляти орфографічні помилки на вивчені правила; розвивати мислення, увагу учнів; виховувати любов до природи.

Очікувані результати: учні правильно пишуть й обґрунтовують написання слів з вивченими орфограмами; знаходять і виправляють орфографічні та орфоепічні помилки на вивчені правила.

Обладнання: підручник, презентація, роздатковий матеріал.

Тип уроку: засвоєння знань та формування вмінь.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня!Як ваш настрій? Давайте спробуємо визначити його за допомогою цих дієслів: хвилююся, радію, чекаю, сподіваюся, тривожуся. Ну, що ж, бажаю вам успіху, щоб атмосфера на сьогоднішньому уроці була такою ж теплою, як це сонечко.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

«Мудрим ніхто не вродився, а вчився».

(Усна народна творчість)

Про що говорить цей вислів, учні? Гадаю, він стане влучним епіграфом до нашого уроку. Адже ми вчитимемося правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити і виправляти орфографічні та орфоепічні помилки на вивчені правила.

Повідомлення теми уроку

ІІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

Перевіримо наші знання, провівши невеличку бесіду.

1.Бесіда за питаннями
- Яка частина слова називається префіксом?
- Що таке прийменник?
- Як ви розрізняєте префікси та прийменники?
- Як пишуться префікси зі словами?
- Як пишуться прийменники зі словами?
- Де у слові стоїть префікс?

2. Колективна робота

-Прочитайте слова,записані звукописом, запишіть їх орфографічно.

[бород΄ьба́], [ле́хко],[пи́шуцʹ:а],[с:у́нув],[рож:и́тис׳а],

[бежш:у́мний],[спита́ти].

-Яке мовне явище тут відбувається? Порівняйте вимову та написання. Які звуки можуть уподібнюватися?

ІV. Застосування знань, формування вмінь.

  1. «Казка про птахів»
    Олівець на аркуші паперу намалював дерево. Воно було незвичайним,а таким, що кожен листочок на ньому мав свою літеру. І ми помітили, що птахи прилітали лише до одних листочків, а до інших – ні.
    Давайте подивимось, до яких саме листочків прилітали пташки. І випишемо ці літери(к, ф, п, т, х)
    Куди ж хотіли запросити нас пташки? Щоб про це дізнатися, спробуємо поставити голосні між приголосними. Що ми отримали?
    (кафе «Птах»)
    Якщо зайти у це кафе, то за столом можна побачити такі слова: спитати, сказати, склеїти, сховати, створити, сфотографувати. 

Всі ці слова пишуться з префіксом с-. А словам з префіксом з- – входити сюди заборонено. Біля дверей кафе стоять вартові. 
Давайте уявимо, що ми і є ці вартові.  Розділимо слова у 2 колонки, умовно назвавши їх чергами.
І черга – слова із префіксом с-.

ІІ черга – слова із префіксом з-.
Скувати, сподіватися, зсадити, зжати, зшити, зцементувати, сфотографувати, сховати, згіркнути, зворушити, скласти.
Скажіть, яку чергу ми пропустимо в кафе?
Давайте перевіримо свої міркування.


2. Робота з підручником.
- Аналіз правила на с. 186-187.
Перед звуками [к],[ф], [п], [т], [х] префікс з- переходить у с-: сказати, спитати, стемніти.
Перед усіма іншими приголосними вживається префікс з-: зробити, зшити, зчистити.
- Виконання вправи 423, с. 187.
І. Від поданих слів утворіть нові слова за допомогою префікса з-, (зі-,с-). Запишіть їх у дві колонки:а) з буквою з (зі) у префіксі; б) з буквою с у префіксі. Зверніть увагу, що в обох колонках має бути однакова кількість слів.

Робити, ховати, формувати, гадати, хвалити, рветься, єднати, питати, сохнути, косити, рівняти, терти, гріти, планувати.
ІІ. З одним утвореним словом кожної колонки складіть і запишіть речення з однорідними членами.

  1. Робота з текстом.

     Прочитайте текст. Спишіть, вставляючи префікси і пропущені букви. Поясніть їх  уживання.
На ..сніженій галявині — в..сока могила. ..носимо живі квіти і кладемо їх на могилу Невідомого солдата. Мовчки ..хиляємось у глибокій пошані. Вічна пам'ять тобі, безіменний солдате! Ти відстояв мир на нашій прекрасній з..млі. Своє життя ти віддав за нашу Перемогу.
 Знайдіть в тексті речення із звертанням. Яке воно за емоційним забарвленням?

Запитання учням. Діти, а що вивчає розділ науки про мову орфографія?
4. Дидактична гра «Вижени помилку».

 Давайте зіграємо у гру, яка називається «Вижени помилку». У книгу вскочила безголова Помилка і скоїла багато лиха. Вам необхідно знайти цю лиходійку і вигнати її з країни Орфографія.

      Давно помічено, що різні квітки роскривають і закривають свої пилюстки в певний час. Та, якщо вам зпало на думку зтворити квітковий годинник, будте обережні. Серед квіток є й такі які можут нанівець свести вашу затію.

Зкажімо, тирлич висняний. Сонячьного ранку він ростулив свою роскішну синю квітку. Набігла хмарка, і бизсовісна квітка почала сгортати пелюстки. Як тільки хмара посунула далі й сонячні промині торкнулися рослини, квітка знов роскрилася.

ІІ. Доберіть заголовок до тексту. Визначте тему та ідею тексту.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

- Доберіть до слів префікси. Свій вибір поясніть.

Подобатися, економити, єднатися, творити, орієнтуватися, сипати, чистити, кинути, в’ялий, м’ятий, штовхнути, скочити, кріпити, тримати, носити, садити, добути, характеризувати.

V. Підсумок уроку

- Звернімося, учні, знову до епіграфа нашого уроку «Мудрим ніхто не вродився, а вчився». Чи згідні ви з цим?Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці? Що вам найбільше сподобалося?

- Поділіться своїми враженнями від уроку за допомогою прислівників.

Я відчув (ла) себе: добре, невпевнено, злякано, впевнено, сумно, сміливо, гордо, комфортно.

VI. Домашнє завдання

Вправа 422 (с. 187)

  Скласти невеличку казочку «Як поділили слова між собою префікси з-, с- ». 

 

docx
Додав(-ла)
Масіян Марія
Додано
9 березня 2019
Переглядів
4142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку