Узагальнення й систематизація знань із лексикології та фразеології.

Про матеріал
Узагальнення й систематизація знань із лексикології та фразеології. Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів із лексикології та фразеології, учити практично застосовувати вивчений матеріал, уміти добирати з-поміж мовних засобів найдоцільніші, розвивати мовленнєву компетентність, творче мислення шляхом набутих знань, виховувати любов і повагу до рідної мови.
Перегляд файлу

~ 1 ~

 

Тема. Узагальнення й систематизація знань із лексикології та фразеології.

Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів із лексикології та фразеології, учити практично застосовувати вивчений матеріал, уміти добирати з-поміж мовних засобів найдоцільніші, розвивати мовленнєву компетентність, творче мислення шляхом набутих знань, виховувати любов і повагу до рідної мови.

Обладнання: словники, роздруковані завдання, підручник, мультимедійна дошка.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

Епіграф:  Не бійтесь заглядати у словник:

   Це пишний яр, а не сумне провалля.

   Збирайте, як розумний садівник,

   Достиглий овоч у Грінченка й Даля.

                                    М. Рильський

Хід уроку.

I. Організаційний момент.

II. Стимулювання й мотивація навчально-пізнавальної діяльності:

Вступне слово вчителя.

Слайд 1.

Діти, сьогодні радісний день, тому що до нас прийшло багато гостей. Давайте всі повернемось до них і привітаємось.

Учень. Ми вам раді, люди добрі,

  І вітаємо щиро вас

  Та запрошуємо ласкаво

  На урок у 5 клас.

Учитель. Сьогодні для вас не тільки радісний, а й відповідальний урок, бо кожен має продемонструвати свої знання й уміння, творче «я», яке в кожного різне, але, я вірю, притаманне абсолютно всім, хочу, щоб яскраво палали ваші очі, відчували дивний вогонь.

  • А тепер своєю посмішкою побажайте один одному гарного настрою  на весь урок і навіть на цілий день.

     Слайд 2 -3.

ІII. Оголошення теми, мети уроку, епіграфа.

 Слайд 4.

Сьогодні працюватимемо в групах, а також колективно та індивідуально, випереджальні завдання, які ви готували вдома, презентуватимуться протягом уроку. До нас з Королівства Української Мови завітала сама Мова. Вона хоче до вас звернутися зі словами:

   Я наука непроста, хоча й цікава,

   У королівстві я живу слова й забави.

   І у свою майстерню мовну,

   Доки ви зі мною,

   Мовних скарбів пребагато

   Візьмете з собою.

   У подорож усіх вас кличу

   До складних завдань.

   Тож не зрадьте, любі друзі,

   Моїх сподівань.

  • Учитель. Усі ви зрозуміли, що сьогодні ми будемо подорожувати Королівством Української Мови. Це королівство дуже велике, і зараз ми завітаємо до міста, яке зветься Слово. Щоб відкрити ворота до нього, ви, діти, повинні пройти бліцопитування.

ІV.  Активізація опорних знань учнів.

  1. Що таке слово? (Це основна одиниця мови, що має лексичне й граматичне значення)
  2. Що вивчає лексика?
  3. Від якого слова походить назва «лексика». Що вона означає?
  4. Як поділяються слова за походженням? Чому слова називаються власне українськими?
  5. Як називається наука, що вивчає значення слів, їх походження й вживання?
  6. Як поділяються слова за сферою вживання? Навести приклади.

V. Повторення, узагальнення та поглиблення знань.

 Слайд 5.

Перша наша зупинка в місті Слово «Вулиця Значень»

  • Яке значення мають слова?
  • У якому значенні можуть вживатися слова?

Слайд 6. Лексичне значення.

Слайд 7. Граматичне значення.

Слайд 8. Однозначні й багатозначні слова.

Слайд 9 -10. Поясни багатозначні слова.

Слайд 11. Пряме та переносне значення слова.

Слайд 12. Шляхи перенесення значень.

Слайд 13. Лексична помилка!

  • Учитель. Нам пропонують виконати завдання за групами.

     Завдання №1.

 До іменників підібрати по два словосполучення так, щоб у першому словосполученні цей іменник був у прямому значенні, а в другому – у переносному.

 І група 

море, гора, річка.

 Чорне море – море голів, море рук

 Високі гори – гори зерна

 Глибокі ріки – ріки нафти.

 ІІ група

 ліс, зоря, буря.

 Сосновий ліс – ліс рук

 Яскрава зоря – зоря надії

 Нічна буря – буря оплесків

 ІІІ група 

джерело, стовп, руки

 Підземне джерело – джерело знань

 Дерев’яний стовп – стовп куряви

 Золоті руки – роботящі руки.

 Слайд 14. Парк Синонімів, Антонімів, Омонімів.

Учитель. Діти, ми продовжуємо вивчати лексичні скарби рідної мови. Наступна зупинка «Парк синонімів, антонімів, омонімів». Це парк трьох рідних братів. А чому ж вони брати, хто їхня матінка? На це проблемне запитання вам доведеться відповісти пізніше. Тому будьте досить уважними.

А зараз ми попросимо їх розказати про себе, звідки походять такі цікаві їхні імена.

   Розповідь братів

1-й брат. Моє ім’я походить від грецького «anti» - проти, тому й маю протилежне лексичне значення. Антоніми завжди групуються парами і є однаковими частинами мови, наприклад день – ніч. З нашою допомогою думку можна висловити точно й дохідливо, яскраво й образно. Отже, без нас у мові обійтися неможливо.

2-й брат. Моє ім’я також походить від грецького слова: «sinonumоs» означає однойменний, тобто такий, що має близьке чи однакове лексичне значення і різний звуковий склад: наприклад, чарівний, прекрасний, красивий, чудовий, казковий, захоплюючий. Уміле використання нас у мові робить її багатшою, барвистішою. Без нас мовлення було б дуже бідним, тому наша роль є надзвичайно важливою.

3-й брат. Моє ім’я також походить з грецької мови: «homos» означає однаково, тому й маємо ми однаковий звуковий склад, але різні за лексичним значенням. Ось, наприклад, слово «ключ» може мати зовсім різні лексичні значення.

 У мене є ще побратими – омофони, омоформи, омографи:

  • Омофони – слова, що мають однакове звучання, але різні за значенням і графічним зображенням: віра (іменник від дієслова вірити) – Віра (власна назва іменника); вжиті (дієприкметник) – в житі (прийменник та іменник);
  • Омоформи – слова, які збігаються у вимові в деяких граматичних формах (різні частини мови):  поле (іменник – лан) – поле (дієслово);
  • Омографи – слова, що збігаються в написанні, але різняться за вимовою, зокрема наголосом (атлас – атлас).

Отже, нас розрізнити можна тільки в реченні, а ще слід відрізняти від багатозначних слів.

Брати погодилися показати нам свій парк, але за умови, якщо ми бездоганно виконаємо всі їхні завдання.

 Слайд 15. Антоніми.

Брат Антонім запропонував роботу в групах.

Завдання №2

І група

Підібрати антоніми до слів.

Білий – чорний;

безмежний – обмежений;

безсмертя – забуття;

більшість – меншість;

близький – далекий;

боязкий – відважний;

блискучий – тьмяний.             

ІІ група

До поданих словосполучень дібрати антонімічні.

Старий рік – новий;

старий дуб – молодий;

тиха погода – вітряна погода;

тиха вулиця – гомінка вулиця.

  Слайд 16.

ІІІ група (усно) – на моніторі

Продовжити прислів'я, назвати антоніми.

Умій сказати,… (умій і змовчати).

Пильнуй свого носа, а не… (чужого проса).

Розумному натяк, а … (дурному кийок).

Краще погано їхати, ніж … (хороше йти).

Добрі діти доброго слова послухають, а… (лихі – і дрючка не побояться).

Правда і з дна моря виринає,  а… (неправда потопає).

Маленька праця краща… (за велике безділля).

Учитель.

Із цими завданнями ви впоралися успішно. А брати синоніми вже теж підготували вам завдання.

  • Але спочатку увага на мультимедійну дошку

Слайд 17 . Сильний.

Слайд 18. Д. Павличко.

Слайд 19. Лелека…

Повідомлення.

Лелека – священний птах, покровитель сім’ї і рідного дому.

Лелека(бусол, бузько, чорногуз, гайстер) - символ богині Зорі; символ поваги до батьків; символ мандрівників; сімейного благополуччя, щастя; батьківщини.

Вбивство лелеки прирівнювалося до вбивства людини. Цей птах за повір’ям, має риси і звички, що притаманні людям. Де він покладе своє кубло, тій хаті буде щастити.

У фольклорі і літературі лелека символізує любов до рідної землі, тугу за батьківщиною.

Учитель. А чи знаєте ви, діти, як поповнюється ваша мова синонімами?

_ _ _ _ , ти сьогодні одягнув галстук. Це німецьке слово, що в перекладі означає нашийна хустка. Синонім до цього слова краватка. Це французьке слово й перекладається як кольорова хустка на шиї.

Синоніми «парасолька» й «зонтик» прийшли до нас із італійської та голландської мов і перекладаються як захист від сонця.

Завдання №3

І група

Перекласти слова українською мовою й підібрати синоніми до них.

Лгать – (брехати, обманювати, вигадувати);

Двигать – (рухати, пересувати, переміщати);

Нужный – (потрібний, необхідний);

Путешествие – (подорож, мандрівка).

 

ІІ група

Знайти в тексті недоліки, виправити їх.

Настали холодні зимові дні. Із півночі подув холоднийкрижаний вітер, і холоднамерзла земля стала як камінь. Снігу не було. Люди в цю холоднуморозну пору сиділи в халатах.

Слова для довідки: крижаний, мерзла, морозну (синоніми).

Висновок. Для чого ми вживаємо синоніми? (Щоб уникнути повторень).

ІІІ група

Слайд 20. (Завдання на моніторі).

Учитель. Синоніми групуються в синонімічні ряди, у яких є стержневе слово і можуть розташовуватися в порядку наростання.

Розташувати синоніми в порядку наростання, знайти стрижневе слово.

  1. Дорога (2), шосе (3), автострада (5), стежка (1), траса (4).
  2. Здоровенний (2), великий (1), гігантський (3), грандіозний (4).
  3. Сердитий (2), незадоволений (1), гнівний (3), лютий (4).
  4. Голосити (4), рюмсати (1), ридати (3), плакати (2).

 

  • Що таке синонімічний ряд? (Група слів, яка складається з декількох  синонімів).
  • Стержневе слово (домінанта) – це слово, яке найточніше виражає значення, властиве всьому ряду.
  • Градація (грец.) – стилістична фігура, у якій вирази або слова нанизуються з наростаючим чи спадаючим значенням.

 

Учитель.

  • Щоб уникнути одноманітного повторення, використовують замінники синонімів – перифрази. Вони широко вживаються в поезії, в усному урочистому мовленні.

    

  Слайд 21. Перифраз.

 

  • Перифраз (грец.)описовий зворот, за допомогою якого явище, предмет, особа називаються не прямо, а описово, через їх характерні риси.

 

  • Наприклад:
  •  Пухнасте диво – кішка;
  •      мандрівні Гомери – кобзарі;
  •     другий хліб – картопля;

       

  •       інженери людських душ – поети;
  •       майстри пера – письменники;
  •       легені планети – ліс; 
  •       чорне золото – вугілля.

 

Робота біля дошки (2 учні)

 

Картка 1.

Скласти з поданих слів синонімічні групи.

Веселий (1), зал (2), розумний (3), кричати (4), радісний (1), галасувати (4), приміщення (2), нежурливий (1), ревти (4), мудрий (3), кімната (2).

 

Картка 2.

Підібрати до слів іншомовного походження відповідні синоніми. Зробити висновки. Пояснити и-і в словах іншомовного походження.

Дисципліна – (порядок);

інформація – (повідомлення);

аналіз – (розбір);

істина – (правда);

фініш – (кінець);

дистанція – (відстань).

Учитель. Із завданнями, запропонованими Синонімом, ви впоралися успішно. І тому переходимо до наступного нашого кроку – це витівки Омоніма.

 Завдання для всього класу (на моніторі).

Слайд 22. Упізнай омоніми!

Пояснити значення слів.   

Ласка – … 

Ласка – … 

Ручка – … 

Ручка – … 

Ключ – … 

Ключ – …

Сонечко – …

Сонечко – … 

Слайд 23 – 28. Відгадай загадки

  1. Який Прут не можна переламати? (Річку)
  2. Який Ключ може літати? (Журавлиний)
  3. Якою косою трави не накосиш? (Дівочою)
  4. На якій лаві не всидиш? (Вулканічній)
  5. Яку зірку не побачиш у небі? (Морську, естрадну)
  6. Який оселедець не живе в морі? (Вистрижений; той, що на голові у козака).

 

Прут (річка), прут  (залізна хворостина) – однаково звучать, різні за значенням і графічним зображенням – омофони.

Омоформи – милі(ім..), милі(прикм.)(збігаються звучанням й написанням лише в окремих випадках).

Замок і замок – омографи, різна вимова і різний наголос.

Слайд 29.

Не залишилися байдужими й побратими Омоніма – Омофони, Омоформи й Омографи.

Слайд 30.

Завдання для всього класу(на моніторі).

Усно. Треба розподілити в три колонки – омоформи, омофони, омографи. На підставі правила пояснити, чому ви так вважаєте.

  Я візьму легенький прут,

  Пожену гусят на Прут.

  Хоч купатиму не в милі,

  Стануть чисті всі та милі.

  Зажену їх всіх у замок

І закрию на замок.

Слайд 31.

Учитель. Діти. Чи зрозуміли ви, чому наші гості – брати? Як називається їхня матуся? (Лексикологія). – А мама їхня схована в ребусі. (Відгадайте ребус).

Слайд 32.

Ми продовжуємо подорожувати містом Слово. Наступна наша зупинка «Провулок відпочинку». (Фізкультхвилинка).

Слайд 33.

Ось ми підійшли до Палацу Ерудитів.

Ерудит (лат. – освічений, учений) – людина, яка має різносторонні знання.

Ерудиція – глибокі знання в певній галузі науки чи в багатьох галузях.

Королева Мова направила нас презентувати домашні завдання. Презентація домашніх завдань.

VI. Творче завдання.

  1. Діалоги з фразеологізмами.
  2. Діалоги з прислів’ями й приказками.
  3. Твори із синонімами.

Повідомлення.

Слово мама – праслов’янське, воно утворилося з дитячого лепетання: ма-ма.

Символ життя, святості, любові, вічності – все це мама. Через тисячоліття дійшли до нас імена слов’янських богинь Слави, Берегині, Лади, Оранти, Богоматері – наймудріших порадниць і заступниць.

 

Подорож продовжується. Наступна наша зупинка площа Фразеологізмів.

 

Слайди 34.

Слайд 35 – 39. Фразеологізми.

Слайд 40 – 44. Джерела фразеологізмів.

Лексика української мови за походженням неоднорідна. Ми вживаємо слова, що виникли в різні епохи і походять із різних джерел.

Слайди – 45 – 50.

Слайд 51.

Індивідуальні домашні завдання.

  1. Пригадайте фразеологізми, пов’язані з частинами тіла (додається).
  2. Відгадайте, що це (додається).
  3. Допишіть замість крапок число, яке загубилось (додається).
  4. Фразеологізми в зоопарку. Замість крапок вставити назви тварин (додається).
  5. Розповідь учнів про походження деяких фразеологізмів.

 

Учитель. Коли ми подорожували містом Слово , до нас приєдналися й нами зацікавилися журналістка і поет. Поет хоче подарувати поезію про мову, а журналістка задати декілька запитань нашим гостям.

VII.  Підведення підсумку уроку.

Діти, на сьогоднішньому уроці ми спробували узагальнити вивчене з теми «Лексикологія й фразеологія». Ми торкнулися тільки маленької частинки дорогоцінного скарбу слова. Безмежна краса й сила українського слова знову відкрилася перед нами. Усі впевнилися, що кожне слово має своє обличчя. Як у квітки, у нього свій неповторний аромат і відтінок.

Гамзатов, відомий аварський поет, сказав: «Немає просто слова. Воно або привітання, або краса, або біль, або бруд, або квітка, або брехня, або правда, або світло, або темрява». Пам’ятайте про це завжди! Хай слово завжди буде вам вірним помічником і ніколи – ворогом.

 

Рефлексія. Вибрати  кружок, який відповідає вашому настрою після сьогоднішнього уроку: червоний – гарний настрій, синій – поганий, незадоволений чимось, білий – байдужий.

 

Учитель. Пропоную продовжити речення:

«Уроки з лексики й фразеології навчили мене…»

 Слайд 52.

VIII.  Домашнє завдання:

 

Група А

Скласти оповідання (8-10 речень), використавши не менше трьох фразеологізмів.

 

Група Б

Скласти твір-мініатюру «Лелека», використовуючи синоніми.

 

Група В

Виписати прислів’я, приказки, загадки.

docx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку