6 клас
Мета:
практична: вчитися стисло переказувати зміст оповідання, давати характеристику головному героєві, вчитися висловлювати власні враження від прочитаного.
освітня: контролювати навички аналізу тексту, а також контролювати процес складання характеристики головних героїв;
розвивальна: розвивати усне зв’язне мовлення, мовну здогадку, уяву, пам’ять, увагу;
виховна: виховувати в учнів уважність, формувати прагнення до високих моральних цінностей, виховувати вольові якості, оптимізм.
Обладнання: портрет Джека Лондона; буктрейлер оповідання «Жага до життя» Джека Лондона; текст оповідання «Любов до життя»
Тип уроку: комбінований
«Саме життя в ньому не хотіло загинути і гнало його вперед»
Хід уроку
І. Мотивація начальної діяльності (4 хв.)
Вчитель : Ми продовжуємо працювати з розділом «Людина в життєвих випробуваннях».
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Поясніть, чому саме це відео я підготувала для вас.
- Кого можна назвати справжнім другом??
- Кого, на вашу думку, називають «сильними особистостями»?
- Які риси характеру притаманні таким людям? («Сильна особистість» - це людина, яка долає будь-які труднощі, має силу волі і не здається на шляху до своєї мети)
- Наведіть приклади «сильних особистостей» із творів літератури й кіно. У чому саме виявилася сила цих персонажів? (Робінзон Крузо є «вічним образом», «сильною особистістю», оскільки, опинившись на безлюдному острові, він не здавався, а приклав усі свої сили аби вижити і повернутися додому)
Отже, сильна особистість – це людина, має силу волі і не здається на шляху до своєї мети. Сильними бувають не лише полководці, військові, спортсмени. Сильною може бути звичайна людина, яка має твердий характер, волю до життя.
ІІ. Актуалізація опорних знань
III. Робота над новою темою.
У ХХІ столітті, як ви знаєте, багато що є можливим. Технології йдуть вперед, створюючи нові можливості комфортного життя людини. Зараз навіть можна не тільки прослухати книгу, прочитати її, а й «продивитися». Для цього створюють буктрейлери книг, аби кожен, хто його перегляне, зацікавився і неодмінно прочитав її. Сьогодні і ви не виключення, бо зараз переглянете буктрейлер до знайомого вам оповідання Джека Лондона. Тож будьте уважними, аби зрозуміти на якій деталі у буктрейлері акцентується увага.
2. Робота з буктрейлером
Так, і це не дивно, бо очі – дзеркало душі, саме вони як найточніше відображають душевний стан людини. У них можна побачити переживання, страх, радість і злість. І лише по очах можна було побачити і переконатись, що ніхто з них не був готовий здаватись.
3. Робота з текстом «Друзья-предатели»
Писатель Джек Лондон покончил с собой. По другим сведениям, он умер от передозировки наркотика, но, собственно говоря, это почти одно и то же – под конец жизни (а было ему всего 39 лет) он страдал от жесточайших депрессий, много пил и потерял интерес ко всему окружающему.
А ведь был он, что называется, мачо, настоящий мужчина: и в «золотой лихорадке» участвовал, и военным корреспондентом работал; смелый, отважный человек, самый высокооплачиваемый писатель в свои времена.
Каждый день он писал тысячу слов, его романы и рассказы расходились огромными тиражами, по всему миру у него были миллионы поклонников. Довели его до смерти, как это ни банально, так называемые друзья.
Помните, в школе, когда мы были детьми, учителя часто говорили о ком-то: «это не друзья, а дружки!». Вот для этих самых дружков романтичный писатель выстроил настоящий дворец из особого красного камня (кстати, огнеупорного). Назвал его «Дом волка» и принялся приглашать к себе жить писателей, поэтов и каких-то подозрительных «бродячих философов»; кормил их, поил, снабжал карманными деньгами.
В один прекрасный день дом заполыхал. Его подожгли изнутри, причем сразу в нескольких местах – иначе грандиозное сооружение не смогло бы сгореть дотла, оставив писателя с многотысячными долгами. То есть, именно дружки дом и сожгли.
Джек Лондон, пытаясь найти выход, принялся писать еще больше, борясь с приступами депрессии и нежеланием жить – потрясение было слишком сильным. Тут он услышал, как один его друг говорил другим: «Джеку слишком легко достаются денежки. Надо помочь ему их потратить!».
Отвращение к людям овладело несчастным Джеком Лондоном. Он уже ничего не писал, только пил все больше и больше, а в конце концов слуга-японец нашел его умирающим, а рядом с ним – листок бумаги, на котором несчастный доверчивый писатель высчитывал смертельную дозу опиума.
Друзья, наверное, пришли на похороны, обсудили ситуацию, вдоволь посплетничали, посудачили, на славу угостились и разошлись восвояси, вернее, расползлись, подобно глистам-паразитам, чтобы поскорее найти новую жертву.
4. Складання «Правил виживання людини в екстремальних умовах».
Робота в групах (10 хв.)
1. Боротьба зі страхом самотності.
Запитання
— Чому після того, як Білл залишив героя, той відчув страх? (Він розумів, що самостійно подолати північну пустелю неможливо).
— Що значить для героя рушниця? Чому він її не залишив, адже вона тільки заважала: була досить важкою, без набоїв? (зачитайте) «Рушниця випала з рук у воду. Зачувши плескіт, він отямився, переборов страх, опанував себе, намацав на дні рушницю й витяг її з води». (Рушниця — це надія на порятунок).
— Доведіть, що надія рятує героїв від відчаю та допомагає перемогти. («Він ішов слідами товариша від болітця до болітця... Він знав, що незабаром дістанеться до берега озерця... Він ітиме за водою до річки Діз. Там під перевернутим каное... їхня схованка.., Він знайде там набої для своєї рушниці... Він мусив так думати. Інакше для чого тоді силкуватися — лягай і вмирай одразу!»).
Висновок. Правило № 1. Не втрачати надію!
2. Боротьба з холодом.
— Розкажіть, як герой беріг сірники. Яке значення має вогонь для мандрівника? (Це можливість зігрітися, висушити мокре взуття, випити гарячої води; багаття — це порятунок від хижих звірів.)
Висновок. Правило № 2. Зберігати вогонь!
3. Боротьба з голодом.
— Як герой бореться з голодом? Зачитайте. «Нога набрякла... але цей біль був дрібницею проти болю в шлунку. Голод гриз йому нутрощі. Він так допікав, так забивав йому памороки, що чоловік уже не знав, у який бік треба йти, щоб дістатися до Країни Патичків». (Шукає і їсть болотяні ягоди, намагається впіймати куріпку, ловить пічкурів у калюжі, їсть цибулинки рогозу. «Потім він надибав кислувату на смак рослину і поїв її всю». Пізніше висмоктує та гризе кістки молодого оленя).
— Як у пошуках їжі проявляються риси сильної людини? (Не кориться обставинам, не відступає, не опускає руки, добивається свого).
— Чому він примушує себе їсти навіть тоді, коли не відчуває гострого почуття голоду? («Чоловік усвідомлював: щоб вижити, треба їсти»).
Висновок. Правило №3. Щоб вижити, треба їсти!
4. Боротьба з хижими звірами.
— Розкажіть про зустріч героя з ведмедем.
— Що допомогло знесиленій, напівживій людині перемогти грізного звіра? Зачитайте. («Він хутко випростався, щоб прибрати якомога грізнішого вигляду, міцніше затис у руці ножа і подивився просто у вічі ведмедеві. ... Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він так загарчав, дико, люто... Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо і не боялася його»).
— Чому вовки обминали його? («ця дивна істота на двох ногах ще стане дряпатись і кусатись»).
— Чому хижі звірі сприймали героя як «дивну», «загадкову істоту», яка буде «дряпатись і кусатись»? (Вони бачили перед собою слабку людину, але відчували в ній велику силу).
— Яка природа цієї сили? (Це сила людського духу).
Висновок. Правило № 4. Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!
5. Боротьба із самим собою.
— Як ви думаєте, герою просто було відмовитися від золота, що він із такою впертістю ніс? Чи відразу він це зробив?
— Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили? (Торбинка із золотом — це надзвичайно цінна річ для героя, вона здобута тяжкою та тривалою працею. У ній була, можливо, і його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно, золото — це великі можливості для людини. Відмовитися від золота могла лише морально сильна людина).
— Торбинка із золотом «була невелика... та важила п'ятнадцять фунтів — стільки ж, як і решта речей». 15 фунтів — це приблизно 7 кг.
— Чому герой викинув золото, залишивши «решту речей», а не навпаки?
— Що для нього значили рушниця, ніж, відерце, залишки ковдр ? (Ці речі для героя мають більшу цінність, аніж золото. Вони можуть допомогти йому зберегти життя).
Висновок. Правило № 5. Найбільша цінність людини — життя! Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!
6. Герой і Білл: шлях життя і шлях смерті.
— Герой Джека Лондона обрав дорогу життя, іншою дорогою пішов Білл. Зачитайте епізод, у якому герой натрапляє на кістки Білла.
— Чи були поблизу ще якісь речі, крім золота? Про що це свідчить? (Білл вибрав золото).
— Доведіть, що, втративши все, герої зберегли дві найголовніші риси: силу духу, яка не скорялася смерті, і людську сутність. (1. Сила духу: не здавався, чіплявся за життя, напівживий повз до корабля, переміг хворого вовка. 2. Людська сутність: «...нехай Білл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Біллових кісток. А Білл зробив би так, якби опинився на його місці...»).
Герой, незважаючи на зраду Білла, цінує в ньому людину, бо сам, на відміну від Білла, не втрачає людської сутності.
— Який вчинок Білла свідчить про те, що він утратив людську сутність? (Залишив у біді друга).
— Заради чого він пішов на зраду? (Щоб урятуватися самому та зберегти своє золото. Білл поставив на перше місце золото і програв).
Висновок. Правило № 6. Бережи людську сутність!
ІV. Підбиття підсумків уроку (2 хв.)
ПОРАЗКА БІЛЛА = хижацька сутність + жадоба до золота + слабкість духу
Отже, ідеєю твору є те, що людина кидає виклик смерті і перемагає її
Слово вчителя.
Герой оповідання Дж. Лондона – переможець. Це мужня людина, яка не втрачає людської сутності в будь-яких ситуаціях. Він бореться за життя майже несвідомо. Такі риси як сила волі, мужність, воля до життя – допомогли героєві вижити в екстремальній ситуації.
V. Оголошення домашнього завдання (1 хв.)
1) За текстом заповнити композиційні елементи:
- Експозиція – опис Півночі та золотошукачів).
- Зав’язка – Білл кидає свого хворого товариша.
- Розвиток дій – герой бореться за життя.
- Кульмінація – сутичка з вовком.
- Розв’язка – порятунок героя.)
2) Доведіть, що цей твір є оповіданням.(Наявні усі ознаки:
Невеликий прозовий твір;
Невелика кількість героїв (двоє);
Однолінійний сюжет (тема: як людина бореться за життя в Білій Пустелі);
Невеликий проміжок часу (декілька тижнів);
— З чим у вас асоціюється слово "життя "?
Нерідко в житті трапляються такі складні ситуації, з яких, здається, немає виходу. Одні люди в таких випадках втрачають оптимізм і присутність духу. Інші ж не зупиняються перед труднощами, шукають вихід і знаходять його.
Сьогодні на уроці ми познайомимося із життям сильних та мужніх людей: один з них — людина, що реально існувала, знаменитий письменник Джек лондон, інший — безіменний герой його уславленого оповідання.
III. Робота над новою темою.
Перегляд презентації «Слідами Джека Лондона»
— Опишіть свої враження від переглянутого.
Слово вчителя: Оповідання „Жага до життя» вийшло друком у 1906 році і переносить нас до далекої Півночі, де йдуть двоє щасливих золотошукачів.
Прийом „Передбачення»
Як ви думаєте, чому вони щасливі? (Вони знайшли золото)
Теорія літератури
Оповідання — це епічний жанр, невеликий прозовий твір, сюжет якого будується на одному, інколи декількох епізодах з життя одного або кількох персонажів.
Формулювання «Правил виживання людини в екстремальних умовах».
1. Боротьба зі страхом самотності.
Запитання
— Чому після того, як Білл залишив героя, той відчув страх? (Він розумів, що самостійно подолати північну пустелю неможливо).
— Що значить для героя рушниця? Чому він її не залишив, адже вона тільки заважала: була досить важкою, без набоїв? (зачитайте) «Рушниця випала з рук у воду. Зачувши плескіт, він отямився, переборов страх, опанував себе, намацав на дні рушницю й витяг її з води». (Рушниця — це надія на порятунок).
— Доведіть, що надія рятує героїв від відчаю та допомагає перемогти. («Він ішов слідами товариша від болітця до болітця... Він знав, що незабаром дістанеться до берега озерця... Він ітиме за водою до річки Діз. Там під перевернутим каное... їхня схованка.., Він знайде там набої для своєї рушниці... Він мусив так думати. Інакше для чого тоді силкуватися — лягай і вмирай одразу!»).
Висновок. Правило № 1. Не втрачати надію!
2. Боротьба з холодом.
— Розкажіть, як герой беріг сірники. Яке значення має вогонь для мандрівника? (Це можливість зігрітися, висушити мокре взуття, випити гарячої води; багаття — це порятунок від хижих звірів.)
Висновок. Правило № 2. Зберігати вогонь!
3. Боротьба з голодом.
— Як герой бореться з голодом? Зачитайте. «Нога набрякла... але цей біль був дрібницею проти болю в шлунку. Голод гриз йому нутрощі. Він так допікав, так забивав йому памороки, що чоловік уже не знав, у який бік треба йти, щоб дістатися до Країни Патичків». (Шукає і їсть болотяні ягоди, намагається впіймати куріпку, ловить пічкурів у калюжі, їсть цибулинки рогозу. «Потім він надибав кислувату на смак рослину і поїв її всю». Пізніше висмоктує та гризе кістки молодого оленя).
— Як у пошуках їжі проявляються риси сильної людини? (Не кориться обставинам, не відступає, не опускає руки, добивається свого).
— Чому він примушує себе їсти навіть тоді, коли не відчуває гострого почуття голоду? («Чоловік усвідомлював: щоб вижити, треба їсти»).
Висновок. Правило №3. Щоб вижити, треба їсти!
4. Боротьба з хижими звірами.
— Розкажіть про зустріч героя з ведмедем.
— Що допомогло знесиленій, напівживій людині перемогти грізного звіра? Зачитайте. («Він хутко випростався, щоб прибрати якомога грізнішого вигляду, міцніше затис у руці ножа і подивився просто у вічі ведмедеві. ... Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він так загарчав, дико, люто... Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо і не боялася його»).
— Чому вовки обминали його? («ця дивна істота на двох ногах ще стане дряпатись і кусатись»).
— Чому хижі звірі сприймали героя як «дивну», «загадкову істоту», яка буде «дряпатись і кусатись»? (Вони бачили перед собою слабку людину, але відчували в ній велику силу).
— Яка природа цієї сили? (Це сила людського духу).
Висновок. Правило № 4. Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!
5. Боротьба із самим собою.
— Як ви думаєте, герою просто було відмовитися від золота, що він із такою впертістю ніс? Чи відразу він це зробив?
— Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили? (Торбинка із золотом — це надзвичайно цінна річ для героя, вона здобута тяжкою та тривалою працею. У ній була, можливо, і його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно, золото — це великі можливості для людини. Відмовитися від золота могла лише морально сильна людина).
— Торбинка із золотом «була невелика... та важила п'ятнадцять фунтів — стільки ж, як і решта речей». 15 фунтів — це приблизно 7 кг.
— Чому герой викинув золото, залишивши «решту речей», а не навпаки?
— Що для нього значили рушниця, ніж, відерце, залишки ковдр ? (Ці речі для героя мають більшу цінність, аніж золото. Вони можуть допомогти йому зберегти життя).
Висновок. Правило № 5. Найбільша цінність людини — життя! Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!
6. Герой і Білл: шлях життя і шлях смерті.
— Герой Джека Лондона обрав дорогу життя, іншою дорогою пішов Білл. Зачитайте епізод, у якому герой натрапляє на кістки Білла.
— Чи були поблизу ще якісь речі, крім золота? Про що це свідчить? (Білл вибрав золото).
— Доведіть, що, втративши все, герої зберегли дві найголовніші риси: силу духу, яка не скорялася смерті, і людську сутність. (1. Сила духу: не здавався, чіплявся за життя, напівживий повз до корабля, переміг хворого вовка. 2. Людська сутність: «...нехай Білл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Біллових кісток. А Білл зробив би так, якби опинився на його місці...»).
Герой, незважаючи на зраду Білла, цінує в ньому людину, бо сам, на відміну від Білла, не втрачає людської сутності.
— Який вчинок Білла свідчить про те, що він утратив людську сутність? (Залишив у біді друга).
— Заради чого він пішов на зраду? (Щоб урятуватися самому та зберегти своє золото. Білл поставив на перше місце золото і програв).
Висновок. Правило № 6. Бережи людську сутність!
Складання формул «перемоги героя» та «поразки Білла.
Перемога героя = людська сутність + любов до життя + сила духу
Поразка Білла = хижацька сутність + любов до золота + слабкість духу.
Учитель. Ми розпочинали урок з розгляду суворої та безжалісної північної пустелі. Герой переміг її ціною надлюдських зусиль. Розглянемо малюнок. Ось таким герой розпочинав свій двобій із Північним краєм. Тоді він ще не знав, якою жорстокою буде ця битва і як важко буде перемогти.
А тепер подивимося на інший малюнок. Чи таким ви уявляєте героя наприкінці його шляху?
— Зачитайте, яким побачили його вчені з китобійного судна. Доведіть, що ця істота, яка була більше схожа на величезного хробака, ніж на людину, зберегла в собі любов і волю до життя. (Автор акцентує увагу на русі «істоти», яка звивалась, корчилась, крутилась і за годину пролазила футів із двадцять).
— Як ви думаєте, чому автор не дав імені цьому незламному героєві-переможцю, який виборов у природи своє законне право жити?
Порівняльна характеристика Білла і безіменного героя.
Які риси характеру притаманні БІЛЛУ , БЕЗІМЕННОМУ ГЕРОЄВІ
Білл |
Безіменний герой |
Підлість |
Стійкість |
Жорстокість |
Мужність |
Жадібність |
Витривалість Сила волі |
(Джек Лондон дав зрозуміти читачам: його герой — не конкретна мужня особа, а сильна справжня Людина, в непереможність якої він так свято вірив. Оповідання «Жага до життя» та «Воля до життя» — гімн людині, здатній боротися за власне життя, її стійкості, витривалості, умінню не відступати перед труднощами. Тому автор оспівує людину взагалі, а не якусь конкретну особу.).
Пояснення суті заголовку оповідання.
Існує два варіанта перекладу назви твору: «Любов до життя» і «Жага до життя». Щоб краще зрозуміти, який переклад точніше, влучніше розкриває ідею твору звернемося до словника синонімів української мови.
Робота зі словником синонімів.
Жага - гаряче бажання, пристрасть, запальність. (словник Б. Грінченка)
Любов - захоплення, пристрасть, слабкість.
Перекладач недаремно використав саме слово «жага». Оскільки воно найкраще передає головну мету героя - у нього було гаряче бажання вижити, яке й допомогло йому побороти голод, холод, хворобу, навіть смерть.
IV. Рефлексія.
Бесіда.
1) Чому оповідання має таку назву?
2) Якими рисами характеру, на думку письменника, має бути наділена справжня людина?
3) Які сильні й слабкі сторони людини вказав Джек Лондон?
(Стійкість, мужність, витривалість, силу волі, але разом із тим людині притаманні і підлість, жорстокість, жадібність, схильність до насильства.)
4) Що врятувало героя від неминучої смерті?
Узагальнююче слово вчителя.
Джек Лондон у своїх творах розкриває світ звичайних людей, їхні душі. Він пише про страждання людини, її боротьбу, про добро і зло. Та найголовніша риса, яка привертає увагу письменника,— це захоплення людською стійкістю. Вершиною людської гідності є здатність захистити слабшого, вірність дружбі, законам товариськості, гуманізм у стосунках між людьми.
V. Домашнє завдання.
Висновок. Анонімність головного героя оповідали «Жага до життя» пов'язана з ідеєю твору: збереження гідності, людської сутності за екстремальних умов, перемога людини над життєвими обставинами, над собою, на смертю. Головний герой залишається Людиною. Описи довкілля в оповіданні «Жага до життя» створюють емоційне тло до подій твору, загострюють силу конфлікту міг людиною і природою.
• Заключне слово вчителя.
Герой Джека Лондоні — переможець. Це мужня людина, яка не втрачає людської сутності в будь-яких ситуаціях. Навіть любов до життя не змогла його примусити знищити людські почуття Він бореться за; життя майже несвідомо. Саме «...життя, яке ще жевріло в ньому, гнало його вперед». Сила духу мужність, воля до життя — відмінні риси героїв Джека Лондона, завдячуючи яким письменник став одним із
— Про які риси характеру персонажа ми можемо зробити висновки?
(Сміливість, терпіння, упертість, життєлюбність)
V. Робота над темою уроку
Евристична бесіда.
Система образів оповідання.
Слово вчителя.
Давайте зробимо порівняльну характеристику героїв твору.
Герой і Білл
Герой і вовк
і завдяки силі волі й упертості перемагає у цьому двобої.)
Презентація «Людина в екстремальній ситуації».
Слово вчителя.
Герой оповідання Дж. Лондона – переможець. Це мужня людина, яка не втрачає людської сутності в будь-яких ситуаціях. Він бореться за життя майже несвідомо. Такі риси як сила волі, мужність, воля до життя – допомогли героєві вижити в екстремальній ситуації. Тож давайте подивись, які основні правила допомогли вижити!(показ слайдів)
VI. Підсумок уроку
Продовжіть речення:
Сьогодні на уроці я зрозумів(зрозуміла), що такі якості героя не дали йому загинути як….
Мені було цікаво дізнатися….
Я навчився(навчилася)…
VII. Домашнє завдання