Українська мова
Тема. Виразне читання/слухання твору. Робота за змістом твору. Норми і правила мовленнєвого етикету: ввічливі слова в спілкуванні. Роль ввічливих слів у спілкуванні. Створення письмового висловлювання на задану тему.
Мета:
формування предметних компетентностей:
навчати школярів уживати слова та вислови ввічливості в різних
мовленнєвих ситуаціях; формувати культуру мовлення; формувати навички правильної їх вимови і написання. Розвивати мовлення, уяву, спостережливість, увагу, вміння робити висновки. Виховувати любов до рідного слова і мови,
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: навчати учнів організовувати свою навчальну діяльність, добре орієнтуватися в підручнику, знаходити і накопичувати потрібні знання;
комунікативної: розвивати вміння спілкуватися, розширювати словниковий запас;
інформаційної: навчати застосовувати інформаційно – комунікаційні технології у навчанні та повсякденному житті;
соціальної: виховувати почуття взаємодопомоги, дружні відносини в колективі; бажання вчитися.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
В класі гості в нас зібрались,
З ними дружно привітаймось.
Їм голівками кивнем
І урок свій розпочнем.
Ми вас раді всіх вітати,
В нашім класі, щиро вас.
І запрошуєм ласкаво,
На урок у другий клас.
Українську мову рідну
Будемо вивчати,
Та культуру мовлення
разом розвивати.
Девіз:
А тепер девіз згадаймо
І урок наш починаймо!
А девіз нашого уроку:
Міркуємо - швидко!
Відповідаємо - правильно!
Пишемо - гарно!
Вчитель: Сьогодні на уроці нашими помічниками будуть:
- голова, щоб думала, - очі, щоб бачили, - вуха, щоб чули, - рука, щоб писала, - ротик, щоб говорив.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Давайте складемо рекламу нашого уроку (Вправа «Очікування»)
Продовжіть думку:
- Наш урок буде... Використовуйте слова , де перша буква ...Ц – цікавим, П – продуктивним, Н – навчальним, Т – творчим, К – корисним.
- Ми будемо... У – уважні, А – активні, П – працьовиті, С – старанні.
Я вам бажаю успіху і очікую цікавої, плідної праці, щирого обміну думок. За правильні відповіді ви будете отримувати …
- А про що сьогодні в нас піде мова ви зараз дізнаєтесь з віршика:
У нашiй рiднiй мовi чарiвнi є слова.
Слова цi всiм вiдомi, бо сила в них жива.
«Добридень», «До побачення», i усмiшка сiя!
Велике мають значення оцi простi слова!
- Діти , що це за слова? (Ввічливі слова)
ІІІ. Оголошення теми уроку.
— Сьогодні ми говоритимемо про ввічливі слова, про ситуації, коли їх уживають. Поміркуємо, для чого ж люди говорять ці слова, складемо карту «ЧАРІВНИХ СЛІВ», навчимося розрізняти їх.
IV. Каліграфічна хвилинка
Вчитель. Вихована, ввічлива людина повинна добре і акуратно вміти писати в зошиті. То ж сіли рівно. Відкрили зошити. Відступили один рядочок від попередньої роботи та записали „число”, „Класна робота”. Перше завдання каліграфічна хвилинка. Згадаємо як пишеться буква В і в.
1. Пояснення написання букв „В” і „в”.
Буква „Ве” велика складається з похилої лінії з заокругленням вліво та другого елементу, схожого на „З” велику, яку ми писали вчора, тільки верхня частка її заходе за похилу лінію з заокругленням
Маленьку букву „ве” починаємо писати трохи нижче верхньої рядкової лінії, ведемо з нахилом вгору, заокруглюємо під міжрядковою лінією ліворуч на петлю і ведемо пряму похилу паличку вниз, яку заокруглюємо біля нижньої рядкової лінії на овал. Якщо букву треба з’єднати з іншою, то, після заокруглення нижньої рядкової лінії, переходимо на вузлик, від якого ведемо прогнуту вниз лінію.
Що таке ввічливість?
Ввічливість - це риса характеру, яка характеризує людину хорошими манерами, та гарними вчинками. Ввічливість - це манера поведінки, ряд правил, яким слідує людина при спілкуванні з іншими людьми.
Зараз слово «ввічливість» означає мистецтво людського спілкування, вміння люб’язно ставитися до людей, які нас оточують.
2. Запис слів-синонімів до слова ввічливий - чемний, вихований, привітний, тактовний, люб’язний.
3. Складання і запис речень зі словами (Ввічливий онук подякував своїй бабусі. Вихований хлопчик поступився місцем у автобусі дідусеві.)
4. Висновок.
Ввічливі слова – це слова, з допомогою яких людина виявляє свою уважність, люб’язність, чемність.
— З давніх часів до цих слів батьки змалечку привчали своїх дітей. Називають їх словами ввічливості, бо промовляти їх потрібно, дивлячись у вічі.
5. Активізація лексичного запасу слів учнів. Складання карти «Чарівних слів»
Вчитель. Дітки, зверніть увагу на дошку яка в нас гарне дерево ввічливості з чарівними словами. Хто прочитає їх?
Наші чарівні фрукти допоможуть вам бути чемними та ввічливими, для цього їх необхідно посортувати по групах
І ряд – слова вітання чи прощання (червоні яблука);
ІІ ряд – слова вдячності та інші ввічливі слова(жовті та зелені);
ІІІ ряд – слова вибачення чи прохання(помаранчеві).
(Учні по рядах підходять до дошки і прикріплюють до групи слів своє слово ввічливості під музичний супровід. Обговорення правильності вибору).
Складання карти «Ввічливі слова»
Слова вітання чи прощання |
Слова вдячності |
Слова вибачення чи прохання |
Інші ввічливі слова |
||
Доброго ранку На добраніч Доброго дня Щасливої дороги Добрий вечір Здрастуйте До побачення На все добре Будьте здорові Радий вас бачити Приємно зустрітися Хай вам щастить Мої вам вітання |
Щиро вдячний Дякую Спасибі
|
Будьте ласкаві Вибачте Пробачте Будь ласка Дозвольте потурбувати Перепрошую
|
Заходьте, будь ласка Дозвольте вам допомогти Сідайте, будь ласка Смачного Приємного апетиту Гарних снів Приємного апетиту
|
||
|
|
||||
6.Бесіда
Вчитель. Недарма ввічливі слова називають «чарівними». Усім, кому адресовані ці слова, стає приємно і добре.
Я знаю, що на англійській мові ви також вивчали ввічливі слова. Хто хоче поділитися з нами своїми знаннями.(Відповіді учнів)
5. Крісло автора. Історична скарбничка. Інформація про Всесвітній день слова «дякую».
Вчитель. Нас з дитинства навчають казати чарівне слово "дякую". Воно виражає вихованість та повагу, а тому це слово вирішили вшанувати та запровадили на його честь свято.
Учень.(Крісло автора) Всесвітній День "Дякую"відзначають 11 січня. Він покликаний нагадати людям про цінність хороших манер. За деякими даними, вперше слово «спасибі» було зафіксовано в 1586 році в словнику-розмовнику, виданому в Парижі. Українське слово «дякую» походить від свого німецького аналога “danke”. Міжнародний день «дякую» у багатьох країнах святкують із великим розмахом, проводячи ярмарки, влаштовуючи освітні акції, конкурси й безліч інших розважальних заходів.
Вчитель.А знаєте ви, як звучить слово «дякую» на різних мовах?
Учень. Англійці й американці говорять: «Сенк'ю». Французи: «Мерсі». Німці: «Данке». Поляки: «Дзінькую». Чехи: «Дєкуї». Білоруси: «Дзякую». Литовці: «Ачю. Декуй». Молдавани: «Мулцумеск». Естонці: «Тянан».
6. Робота в групах
Ми отримали електронного листа з країни «Будьласка». Потрібно із розсипаних слів скласти прислів'я і пояснити їхнє значення.
1 група. Слова щирого вiтання дорожчi за частування.
2 група. Від теплого слова і лід розмерзає.
3 група. Добре слово людині, що дощ у посуху.
4 група. Ввічливість нічого не коштує, але багато дає.
5 група. Лагiдне слово — що ясний день.
6 група. Добре слово краще за цукор i мед.
( Запис прислів'їв у зошиті і на дошці).
7. Відеофізкультхвилинка
8. Формування навичок культурної поведінки
Розв’язування проблемних ситуацій
— Як слід учинити, якщо:
• у тебе перестала писати ручка;
• ти випадково когось штовхнув;
• хлопчик і дівчинка (учитель) одночасно підійшли до дверей;
• тобі хочеться погратися іграшкою твого друга.
— Як звернутися до мами, щоб вона купила тобі цукерок?
— Як звернутися до перехожого, щоб дізнатися, котра година?
9. Робота з текстом.
Зараз ми з вами прочитаємо казку Галини Малик «Королівство Ану».
Відкриваємо хрестоматію на сторінці 83.
Давйте нагадаємо, що таке казка?
КАЗКА – це розповідь про будь-які фантастичні події та персонажів
Які бувають казки? ( Усі казки традиційно поділяються на три групи: чарівні, соціально-побутові та про тварин).
Біогрпфія Галини Малик (Презентаці)
1. Читання казки учителем. (Слухання)
2.Словникова робота
Підступна війна - без попередження
Насуплені лиця – хмурні
Стріла - зустріла
Заби́ти триво́гу — сповістити про небезпеку
Гаркнути – голосно крикнути
Розвалюха – стара людина
Небога - бідолаха
3. Робота над змістом
— У якій формі побудована казка? (У формі вірша.)
— Про які королівства йдеться в казці? (Про королівства Ану й Будьласка.)
— Які слова вживали жителі королівства Будьласка? (Пробачте, спасибі, будь ласка.)
— Якими вони були? (Ввічливими.)
— Що сталося в цьому королівстві? (Із ним почав війну сусіда-король королівства Ану.)
— Яким словом починалися всі фрази мешканців войовничого королівства? («Ану»)
— Як можна схарактеризувати мешканців королівства Ану? (Вони були грубими, невихованими, некультурними.)
— Як чинили будьласці з цими особами? (Вони їх ловили 14 діб і вчили вживати ввічливі слова.)
— Чи закінчилася ця казка? Чому? (Ні, оскільки ще є особи, і які свої фрази починають зі слова «Ану!»)
— Як ви думаєте, чи живуть серед нас представники обох королівств?
— Чи вживаєте ви слова «ану», «пфе»?
— Чого вчить ця казка? (Бути ввічливими й учити культури інших людей.)
4. Читання тексту учнями.
Читання для себе (мовчки).
Вибіркове читання.
Читання казки учнями «ланцюжком».
5. Технологія «Пошук відповідностей». (Презентація)
6. Технологія «Ромашка Блума». (Презентація)
7. Записування слів ввічливості з вірша Г. Малик «Королівство Ану».
10. Підсумок уроку
Гра « Світлофор ввічливості »
Учитель висловлює твердження, а діти пояснюють, правильним воно є чи ні. Якщо так – зелений колір, ні – червоний.
• Якщо ви побачили знайомого здаля, крикніть привітання через усю вулицю.
• «Привіт» можна говорити всім.
• Коли ви йдете з батьками і вони вітаються зі своїми знайомими, то ви мовчіть.
• Якщо ви побачили знайомого здаля, підведіть руку і помахайте йому або вклоніться.
Гра “Рими про ввічливість”
Зазеленіє древній пень, коли почує …. Добрий день.
Розтопить серце всякого, сердечне слово ….. Дякую.
Коли тебе впіймають за підказку. То вчителя розчулиш... Вибачте, будь ласка.
Коли згасає сонце у росі й зоря лягає лагідно на плечі, серед знайомих, рідних голосів ми чуємо привітне …. Добрий вечір.
Щоб знову зустрітись в годину призначену, кажу щиро завжди всім … До побачення.
Рефлексія.
Сьогодні я на уроці ...
Закріпив ....
Було цікаво ...
Було складно ...
Більше за все сподобалось ...
А зараз візьміть своє коло успіху і оцініть себе чи вам все вдавалось на уроці, чи майже вдавалось, можливо комусь було важко, а хтось потребував допомоги.
Вчитель:
Ви всі добре працювали
Гарно всі відповідали
І скажу я вам усім
Що ви просто молодці!
-Послухайте англійський народний вірш у перекладі Валерія Гужви
«Чарівні слова».
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі,
їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам'ятать неважко
Маленькі ключики твої —
«Спасибі» і «Будь ласка».
Ключики ці дійсно є чарівними. Вони відкривають людські серця.
Сьогодні ми спілкувалися про чемність та склали карту знань «Чарівні слова». Адже це одна із найважливіших рис вихованої людини. З добрими, чуйними та ввічливими людьми завжди хочеться спілкуватися, бути поруч із ними.
Я сподіваюся, що після нашого сьогоднішнього спілкування ви станете ще трішечки добрішими, уважнішими до людей, своїх рідних, однокласників і до себе.
Вчитель: Діти! Я вам дякую за вашу роботу.
1