Методична розробка уроку виробничого навчання
Тема уроку: Технологія газового зварювання труб різного діаметру
Тип уроку: застосування раніше отриманих професійних компетенцій
Мета уроку: формувати загально-професійні компетенції та ключові компетентності в здобувачів освіти.
Загальнопрофесійні компетентності: сформувати у здобувачів освіти вміння:
1. підготувати і організувати робоче місце газозварника
2. обрати правильну технологічну послідовність виконання трудових прийомів, операцій, робіт.
3. здійснити контроль та самоконтроль якості робіт, які виконують здобувачі освіти
4. додержуватись санітарно-гігієнічних норм, безпеки праці та пожежної безпеки при виконанні робіт.
Професійні компетентності: сформувати вміння в здобувачів освіти, щодо застосування теоретичних знань при виконанні зварювання і отримання зварних швів без дефектів на практиці, розвивати самостійність, творчу активність, здатність до технічного мислення, вміння користуватися інструментом і технічною документацією.
Ключові компетентності: розвивати підприємницьку компетентність, вміння самостійно організувати трудовий процес.
Соціально-трудова компетентність: сформувати у здобувачів освіти уміння самостійного виконання зварювання труб різного діаметру горизонтальними та вертикальними швами.
Характеристика змісту уроку: формування умінь правильно виконувати прийоми і операції, у різних просторових положеннях за зразком і рекомендаціями інструкційних карток
Методи: репродуктивний, словесно-інформаційний, практичний
Міжпредметні зв’язки: обладнання та технологія зварювальних робіт, матеріалознавство, охорона праці, креслення, електротехніка з основами електроніки.
Матеріально-технічне та дидактичне забезпечення:
Форми організації навчальної діяльності учнів: робота в малих групах.
Місце проведення уроку: зварювальна майстерня.
Час проведення: 6 годин.
Список основної та додаткової літератури:
1. І. В. Гуменюк «Обладнання і технологія газозварювальних робіт»
2. В. В. Хільчевский «Матеріалознавство і технологія конструкційних матеріалів».
Матеріально-технічне забезпечення:
Пости для газового зварювання
Пальники з набором змінних наконечників
Цеберка з водою для охолодження кінцівок пальників
Зварювальний дріт Св-08 та Св-08А
Труби діаметром 12мм, 57мм, 89мм, 108мм, 159мм
Товщина стінки: 3, 4, 5 мм з низьковуглецевої сталі марки Ст3
Ацетиленовий балон
Кисневий балон
Редуктори, газові рукава
Інструкційно-технологічні карти
Відеофільм «Способи газового зварювання»
Приладдя:
Захисні окуляри; спецодяг
ХІД УРОКУ:
І. Організаційна частина: (3-5 хв.)
1.1.Привітання і призначення чергових.
1.2. Перевірити наявність учнів (по журналу, візуально).
1.3. Перевірити готовність учнів до уроку, їх зовнішній вигляд (спецодяг) та санітарний стан спецодягу.
II. Вступний інструктаж (15—45 хв.).
1. Повідомити тему уроку. Підкреслити значущість даної теми.
2. Повідомити мету уроку.
4. Актуалізація опорних знань.
Давайте пригадаємо, які питання були розглянуті на попередньому уроці:
1. Які електроди використовують при зварюванні особо відповідальних конструкцій?
2. Які пристосування можливо використовувати при збиранні елементів конструкції?
3. Які переваги у магнітних кутників перед механічними і навпаки?
4. За якими ознаками класифікують зварні конструкції?
5. Яка підготовка кромок передбачена для труб?
6. Які інструменти використовують для підготовки заготовок під зварювання?
7. Які заходи з охорони праці потрібно виконувати при підготовці, збиранні та зварюванні конструкцій?
5. Пояснення нового матеріалу:
5.1. Розкрити значення даної теми (завдання). План викладу матеріалу.
5.2. Розповісти про інструменти, матеріали, пристосування, що будуть застосовуватись при виконанні практичних завдань. (навчальний фільм)
5.3. Показати прийоми роботи в робочому, повільному, знову в робочому темпі.
(додаток: інструкційно-технологічна карта)
5.4. Розповісти про самоконтроль і показати прийоми самоконтролю.
5.5. Розповісти про передові методи роботи на виробництві.
5.6. Попередження можливих помилок і браку, розгляд типових помилок, пояснення і показ способів раціональної організації робочого місця при виконанні завдань.
5.7. Пояснити правила безпеки праці.
Конспект уроку:
ІІ. Хочу розповісти вам казку: жили-були дід та баба, у був у них син Єгорка, зварник від бога, майстер – золоті ручки. І загадали йому батьки опалення в хаті зробити, труби привезли різного діаметру. Стоїть Єгорка ріпу чухає, не знає який спосіб обрати. Труби то є тяжка справа.
(потрібно варити труби без повороту, труднощі достатися шва, зварювання в різних просторових положеннях)
(Газове зварювання за допомогою ацетелено-кисневого полум’я.)
Таким чином, тема нашого уроку «Газове зварювання труб різного діаметру»
Сварка трубопроводів проводиться з використанням наступних матеріалів і речовин:
Кисень. Необхідний для підтримки горіння газу, який використовується.
Газоподібна горюча суміш. Найчастіше в якості основного робочого речовини застосовують ацетилен.
Зварювальний дріт. Є присадним матеріалом і за своїм складом повинна відповідати зварюються трубах.
Для виконання газозварювальних робіт необхідні балони з киснем і пальним газом, редуктори для регулювання тиску, пальник, ацетиленовий генератор (якщо використовується ацетилен не в балонах).
Для отримання якісного зварювання, потрібно обрати параметри режиму, вид полум’я.
Інструкційно - технологічна карта
Підготовка до роботи обладнання? |
Під'єднати до балонів редуктори, рукава.
|
Газ подавати в такому порядку: до кінця ослабити регулювальний гвинт редуктора, відкрити вентиль балона, контролюючи покази манометра високого тиску. Робочий тиск установити регулювальним гвинтом, коли тиск досягне заданої величини, подати газ у пальник. |
|
Підготовка пальника 1. Спочатку потрібно видалити повітря зі шлангів по черзі (інакше залишок повітря в шлангу з ацетиленом може спровокувати зворотний удар): для цього на кілька секунд відкрити кисень - закрити, після цього на кілька секунд відкрити ацетилен і закрити. 2. Приєднати кисневий шланг і перевірити пальник на розрядження подачі ацетилену. 3. Приєднати ацетиленовий шланг 4. Загорнути на шлангах хомути Запалювання пальника: 1. Відкрити вентилі пальника і встановити робочий тиск газів відповідно до товщини металів (в середньому кисень ~ 4 кгс/см2, ацетилен ~ 1кгс/см2). Відразу закрити вентилі. 2. Відкрити на ¼ кисневий, а потім на 1 оборот ацетиленовий вентиль пальника, далі підпалити полум'я. 3. Далі регулюють полум'я зменшуючи або збільшуючи подачу ацетилену, при відкритому кисневому. Потрібно отримати нормальне полум’я. |
|
|
Газове зварювання - спосіб з'єднання труб, наприклад, зварювання труб невеликого діаметра або тонкостінних труб (зі стінками до 3,5 мм). Діаметр труб від 14 до 159 мм. Товщина стінки від 1 до 4,5 мм Труби Ø14-48 мм з товщиною стінки до 3 мм зварюють лівим способом Труби 57-159 мм з товщиною стінки більше 3 мм зварюють правим способом
|
Підготувати труби до зварювання |
Очищення поверхні труб від можливих забруднень: видалення технологічних масел (тобто, знежирення), видалення іржі та оксидного нальоту. Механічна обробка кромок. Цей етап підготовчих робіт полягає у виконанні скоса кромок труб для більш якісної їх сполуки. При цьому слід враховувати, що скоси на крайках виконуються тільки на трубах, товщина стінок яких перевищує 3,5 мм (4 мм - це максимальна глибина, на яку можна добре прогріти метал при зварюванні). Якщо ж товщина стінок менше 3,5 мм, то виконувати скоси не потрібно. Перед початком газозварювальних робіт труби центрують і прихоплюють в різних місцях з рівним інтервалом. Кількість прихваток залежить від діаметра.
Нагріти метал до освіти зварювальної ванни. Зробити необхідну кількість прихваток по краях деталі. Зварити відрізки труб
ЗВАРЮВАННЯ ВИКОНУЄТЬСЯ тільки знизу вгору !!!
|
Техніка зварювання |
Труби зварюють як лівим так і правим способом. Зварна ванна повинна знаходитися трохи нижче від верхньої частини труби, щоб одержати шов з невеликою випуклістю. |
ПОВОРОТНІ СТИКИ Зварювальна ванна повинна розташовуватися нижче верхньої точки труби В кінці шва виконують з'єднання типу "замок"
Зварювання виконують в нижньому положенні. |
|
|
НЕ ПОВОРОТНІ СТИКИ Зварювання виконують переважно правим способом Присадний пруток у своєму розпорядженні більш пологий до виробу Під час зварювання одного стику не допускаються перерви в роботі Після закінчення зварювання полум'я відводять від розплавленого металу поступово Роботу виконують поетапно нижнім, вертикальним і стельовим швом.
Якщо діаметр не перевищує 150 мм, виконується спочатку нижня половина шва, потім верхня в зворотному напрямку. Ширші труби (до 300 мм і більше) зварюються по чотирьох ділянках кола.
|
|
СТИКІВ ТРУБ З КОЗИРКОМ 1. Вирізують козирок газовим полум'ям 2. Заварюють решту стику (шов 1) з внутрішньої сторони труби 3. Очищають кромки труби і козирка 4. Заварюють козирок в послідовності 2-3-4
|
5.8. Закріплення нового матеріалу (питання для опитування).
III. Поточний інструктаж: (Самостійна робота учнів — 360 хв.)
ЗАВДАННЯ для самостійної роботи):
A. Сварка відрізків труб встик при горизонтальній осі труби.
B. Сварка відрізків труб встик при вертикальній осі труби.
1. Контроль за діяльністю учнів (раціональне використання робочого інструменту, дотримання правил безпеки праці).
2. Цільові обходи майстра в/н:
- перевірка організації робочих місць учнів;
- перевірка правильності виконання трудових прийомів, операцій;
- перевірка застосування учнями прийомів самоконтролю; самостійність учнів при виконанні робіт;
- правильність дотримання технічних умов;
- дотримання правил безпеки праці;
- прийняття та оцінювання робіт учнів.
3. Індивідуальна робота з учнями (допомога учням, які не встигають, додаткові завдання тим, хто успішно виконав всі обов’язкові завдання).
4. При потребі додатковий фронтальний інструктаж для групи.
IV. Заключний інструктаж (10—15 хв.)
1. Підведення підсумків роботи за день.
2. Відзначити кращі роботи учнів (показати), зупинитись на допущених помилках, вказати на причини і способи їх усунення.
3. Аналіз виконання правил і вимог безпеки праці та організації робочого місця.
4. Повідомлення і обґрунтованість оцінки учня.
5. Домашнє завдання.
6. Прибирання індивідуальних робочих місць учнів, здавання роздаткового матеріалу, перевірка обладнання і техніки, інструменту.
7. Повідомлення теми наступного уроку.
V. Домашнє завдання
VІ. Прибирання робочих місць;
VІІ. Здача робочого інструменту.