Урок виробничого навчання у закладі професійної освіти

Про матеріал
Урок виробничого навчання у закладі професійної освіти є основною формою організації освітньої діяльності, оскільки відображає цілісний процес навчання в органічному поєднанні з іншими традиційними формами організації навчальної роботи. Вимоги до уроку виробничого навчання, його структура.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок виробничого навчання в закладі професійної (професійно-технічної освіти) Матеріал підібрала методист Наталія Корж. ЧЕРНІГІВ, 2023 ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ

Номер слайду 2

Принципи виробничого навчання. Системність і послідовність навчання;Усвідомлене та активне застосування знань, умінь та навичок у продуктивній виробничій діяльності;Принцип випереджаючого навчання;Доступність та посильність навчання;Розвиваючий аспект навчання;Індивідуальний та диференційний підхід у навчанні професії;Поєднання наочності з розвитком абстрактного мислення.

Номер слайду 3

Цілі виробничого навчання. Дидактична (навчальна) мета передбачає: Засвоєння та усвідомлення знань, умінь та навичок за обраною професією;Формування, закріплення і розвиток умінь та навичок планування і здійснення виробничого процесу;Формування і розвиток умінь і навичок для розв'язання навчально-виробничих завдань;Формування готовності до оволодіння сучасними технологіями виробництва.

Номер слайду 4

Цілі виробничого навчання. Розвиваюча мета передбачає формування: Раціональне мислення та творчість;Пізнавальну активність та самостійність;Уваги, спостережливості;Критичного, аналітичного та логічного мислення;Уміння та навички самовдосконалення в обраній професії;Звички планувати та контролювати свою працю.

Номер слайду 5

Цілі виробничого навчання. Виховна мета спрямована на виховання: Повагу до праці, обраної професії;Моральних якостей здобувачів освіти як особистостей;Дисципліни, сумлінності, відповідальності, ініціативи.

Номер слайду 6

В освітньому процесі розвиваються наступні позитивні якості особистостіВідповідальність;Готовність допомогти;Наполегливість;Лідерство;Незалежність;Обачність;Старанність;Зацікавленість;Підприємливість;Динамічність;Ініціативність;Ентузіазм;Адаптованість;Надійність;Рішучість;Вдумливість;Бадьорість;Турбота;Пунктуальність;Ретельність.

Номер слайду 7

Методи виробничого навчання це основні способи діяльності майстра та здобувачів освіти закладу професійної освіти, завдяки яким учні оволодівають знаннями, уміннями і навичками, професійною майстерністю, розвивають творчі здібності, розумові і фізичні можливості.

Номер слайду 8

Методи виробничого навчання. За джерелом інформації - словесні; - наочні; - практичні; - вправи.за характером пізнавальної діяльності: - репродуктивні (пояснювально-ілюстративний, репродуктивний) - продуктивні (частково-пошуковий, дослідницький)

Номер слайду 9

Урок – основна одиниця виробничого навчання. Урок – динамічна форма організації освітнього процесу певного складу здобувачів освіти під керівництвом майстра виробничого навчання, що включає зміст, форми, методи і засоби навчання для вирішення завдань освіти, виховання і розвитку учнів в процесі навчання. Це педагогічний витвір, який відрізняється цілісністю, внутрішнім взаємозв'язком всіх структурних елементів, єдиною логікою діяльності майстра виробничого навчання і учнів.

Номер слайду 10

Урок виробничого навчання. Сучасний урок відрізняється від традиційного цілями, змістом, методами та засобами реалізації, рівнем активізації діяльності учнів, структурою, темпами, насиченістю ТЗН. Важливим показником сучасного уроку є самостійність і активність здобувачів освіти.

Номер слайду 11

Типи і види уроків виробничого навчання. Тип уроку виробничого навчання визначається основною дидактичною метою. Вид уроку виробничого навчання – це засіб його реалізації.

Номер слайду 12

Урок формування первинних умінь. Основна дидактична мета:сприйняття і первинне усвідомлення нової навчальної інформації, показ нових трудових прийомів і операцій, формування первинних умінь. Вид уроку:інструктаж;екскурсія;кіно;вправа;тренажбінарний урок

Номер слайду 13

Урок формування складних умінь. Основна дидактична мета: Закріплення і розвиток умінь виконання окремих прийомів і операцій, формування умінь і навичок з об'єднання декількох простих операцій в одну складну. Вид уроку:лабораторно-практичні заняття;вправи;імітаційний тренаж;самостійна робота, вивчення передових методів праці,- бінарний урок

Номер слайду 14

Урок удосконалення вмінь та формування навичок. Основна дидактична мета: Удосконалення та ситсематизація умінь застомовувати різноманітні сполучення прийомів і операцій до набуття автоматизму. Вид уроку:виконання комплексних робіт;самостійна, практична робота;урок-виробничий семінар;ділові (рольові) ігри;урок-конкурс

Номер слайду 15

Урок комплексного застосування знань, умінь, навичок при виконанні навчально-виробничих робіт (виконання комплексних робіт)Основна дидактична мета. Удосконалення та систематизація умінь, навичок при виконанні складних робіт та вирішенні складних виробничих задач, розвиток логічності, аналітичності та критичності мислення учнів. Вид урокуаналіз виробничих ситуацій;урок-конкурс;урок технічної творчості,ділові (рольові) ігри

Номер слайду 16

Контрольно-перевірочний урок. Основна дидактична мета:виявлення глибини знань, перевірка і оцінка умінь і навичок виконання окремих операцій та складних комплексних робіт. Атестація учнів. Вид уроку:залік;тестування;контрольно-перевірочна робота;імітаційні вправи; конкурс;гра.

Номер слайду 17

{C4 F87 BA3-AD9 E-496 F-945 E-D79 B4 F7 E8 E2 A}Урок формування початкових(первинних) умінь. Вправи; імітаційний тренінг, практичні роботи, бінарний урок , екскурсія тощо. Сприйняття та первинне усвідомлення нової інформації інструктивного характеру; показ нових операцій і прийомів професійної діяльності; формування первинних умінь правильного виконання окремих операцій і прийомів з дотриманням охорони праці. Урок формування складних умінь. Вправи; імітаційний тренінг; самостійна, практична робота, аналіз конкретних виробничих ситуацій, вивчення передових методів праці, бінарний урок тощо Закріплення і розвиток умінь виконання окремих прийомів і операцій з дотримання якості в роботі; формування умінь з об’єднання декількох простих операцій в одну складну при раціональному використанні урочного часу Урок удосконалення умінь та формування навичок. Виконання комплексних робіт, самостійна, практична робота, урок-виробничий семінар; конкурс професійної майстерності; урок вивчення передових методів праці; ділові (рольові) ігри тощо. Удосконалення та систематизація умінь застосувати різноманітні сполучення прийомів та операцій, типових для визначених професійних робіт, до набуття автоматизму. Урок комплексного застосування знань, умінь і навичок при виконанні навчально-виробничих робіт (виконання комплексних робіт)Аналіз конкретних виробничих ситуацій; урок-конкурс професійної майстерності; урок технічної творчості; ігрове проектування, ділові (рольові) ігри тощо Удосконалення та систематизація умінь, навичок при виконанні складних робіт та вирішення складних виробничих задач з дотриманням якості і норм часу; розвиток логічності, аналітичності та критичності мислення учнів в процесі комплексного застосування набутих умінь і навичок Контрольно-перевірочний урок. Конкурс професійної майстерності; ділові, ситуаційні, рольові ігри; тематично-перевірочні, перевірочні роботи тощо Виявлення глибини знань, перевірка та оцінка набутих умінь і навичок виконання окремих операцій, складних та комплексних робіт; виявлення недоліків у знаннях, уміннях і навичках та їх причини; отримання даних для атестації.

Номер слайду 18

Нетрадиційні уроки виробничого навчанняурок технічної творчості;урок – конкурс професійної майстерності;урок – лабораторна робота;урок – ділова гра, рольова гра;урок – виробничий семінар;урок – аналіз конкретних ситуацій;урок – вивчення передових методів праці;бінарний урок;урок – дискусія;уроки – вікторини, конкурси й ін.

Номер слайду 19

Дидактичні вимоги до уроку виробничого навчання. Забезпечення єдності теорії і практики;Чітка постановка дидактичної мети і задач уроку та їх ефективна реалізація;Науковість викладання;Застосування найбільш ефективних форм, методів і засобів навчання;Ефективне використання дидактичного і матеріально-технічного забезпечення;Формування в учнів професійних знань, умінь і навичок на основі самостійності і активності;Ефективна реалізація міжпредметних зв'язків;Індивідуальний підхід до особливостей учнів у процесі навчання;Логічність, доступність і посильність викладання навчальної інформації;Забезпечення оптимальної кількості структурних елементів уроку в залежності від їх змісту і ролі у досягненні основної дидактичної мети.

Номер слайду 20

Структурні елементи уроку виробничого навчання. Вступний інструктаж;Поточний інструктаж;Заключний інструктаж.

Номер слайду 21

Хід урокуІ. Організаційна частина:- перевірка наявності учнів;- перевірка готовності учнів до уроку;- допуск з охорони праціІІ. Вступний інструктаж:1. Актуалізація знань:- повідомлення теми програми і уроку;- цільова установка проведення уроку;- перевірка опорних З, У, Н учнів, необхідних для проведення наступних структурних елементів уроку;- пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці.2. Викладання нового матеріалу:- повідомлення нової навчальної інформації;- показ нових прийомів трудової діяльності;- повідомлення про передовий досвід за темою уроку;- опитування учнів і пробне виконання ними нових прийомів, показаних майстром;- відповідь майстра на запитання учнів.видання завдань для самостійної роботи учнів та пояснення алгоритму їх виконання;- розподіл учнів по робочих місцях;- повідомлення про критерії оцінювання виконаних робіт;ІІІ. Поточний інструктаж:- цільові обходи майстра робочих місць учнів;- прийом та оцінювання виконаних робіт;- прибирання робочих місць. IV. Заключний інструктаж:- аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;- аналіз причин помилок учні та пропозиції засобів по їх усуненню;- повідомлення та обґрунтування оцінок;- видача домашнього завдання.__

Номер слайду 22

Вступний інструктаж це сукупність методів і прийомів виробничого навчання, які використовуються на початку занять з метою підготовки учнів до активного, безпомилкового і свідомого виконання практичних завдань. У процесі вступного інструктажу майстер конкретизує і поглиблює теоретичні знання, набуті учнями на уроках спецтехнології, демонструє нові операції і прийоми трудової діяльності, організовує тренувальні вправи для перевірки доступності і посильності нової навчальної інформації.

Номер слайду 23

Алгоритм проведення вступного інструктажу. Повідомлення теми і мети уроку;Цільова установка учнів;Перевірка знань, умінь та гнавичок за матеріалами уроків, взаємопов'язаних з метою уроку і необхідних для його проведення;Пояснення характеру і призначення запланованої на уроці роботи;Пояснення нової теоретичної навчальної інформації;Демонстрація нових операцій і прийомів трудової діяльності;

Номер слайду 24

Алгоритм проведення вступного інструктажу7. Ознайомлення учнів з матеріалами, інструментами і приладами, які вперше будуть застосовуватися на уроці, та з правилами безпеки праці при роботі з ними;8. Вивчення інструкційної та інструкційно-технологічної документації;9. Пояснення та показ способів раціональної організації робочих місць учнів при виконанні завдань; 10. Інформація про типові помилки та способи їх попередження; 11. Опитування учнів та пробне виконання ними нових прийомів роботи з метою перевірки засвоєння матеріалу; 12. Відповіді на запитання учнів.

Номер слайду 25

Типові недоліки проведення вступного інструктажу: Неправильно визначена структура інструктажу;Матеріал інструктажу не пов’язаний з матеріалом спецдисциплін та попередніх уроків;Дублювання навчального матеріалу;Не проводиться або проводиться технічно та методично неправильно показ трудових прийомів;Не використовується навчально-інструкційна та технологічна документація;Не використовуються наочні прилади, технічні засоби навчання;Не використовуються новинки техніки, технології, передового досвіду;Не проводиться перевірка доступності і посильності нового навчального матеріалу;Не демонструється раціональна організація робочих місць;Не проводиться відповідь на запитання учнів.

Номер слайду 26

Поточний інструктажце сукупність методів виробничого навчання, при використанні яких інструктивна діяльність майстра орієнтована на диференційний та індивідуальний підхід до учнів під час закріплення ними нової навчальної інформації шляхом її застосування у самостійній практичній діяльності. Основна мета цього структурного елементу уроку виробничого навчання – формування, закріплення та удосконалення умінь і навичок трудової діяльності.

Номер слайду 27

Реалізація поточного інструктажу передбачає: Видача завдань для самостійної роботи учнів;Пояснення послідовності виконання завдань;Розподіл учнів по робочим місцям;Повідомлення про критерії оцінювання практичної діяльності учнів;Індивідуальний поточний інструктаж шляхом проведення цільових обходів робочих місць учнів.

Номер слайду 28

Орієнтовні цілі обходів робочих місць: Перевірка правильності організації робочих місць учнів та додержання ними правил безпеки праці;Перевірка правильності виконання учнями нових прийомів та технологічного процесу виконання робіт;Перевірка умінь користування кресленнями, інструкційними та технологічними картками;Надання допомоги учням;Перевірка ходу виконання робіт;Перевірка якості роботи учнів та виконання ними норм часу;Приймання та оцінка робіт.

Номер слайду 29

Рекомендації майстру при проведенні поточного інструктажу: Вникати в роботу кожного учня, не випускаючи з поля зору роботи всієї групи;Розвивати в учнів здібності аналізувати свою роботу;Заохочувати учнів до самостійності та свідомої активності;Спостерігати за раціональним використанням учнями робочого часу;Заохочувати учнів до самоконтролю, формувати уміння знаходити причини помилок та засоби їх усунення;Виховувати в учнів звичку правильної організації робочого місця та забезпечення безпечних умов праці.

Номер слайду 30

Типові недоліки проведення поточного інструктажу: Немає чіткої системи практичної діяльності учнів;Немає чіткої системи в організації поточного інструктування учнів;Не застосовуються методичні засоби розвитку в учнів самостійності та технічного мислення;Не враховується відсутність умінь і навичок учнів у користуванні навчально-інструктивною і технологічною документацією;Не береться майстром до уваги порушення учнями правил організації робочих місць та безпеки праці;Формально проводяться цільові обходи;Не робиться міжопераційний контроль якості виконуваних робіт;Не оголошуються критерії оцінювання виконаних робіт.

Номер слайду 31

Заключний інструктажпідведення підсумків виконання учнями трудових завдань з використанням сукупності методів виробничого навчання, які застосовувались на уроці; об'єктивне оцінювання підсумків їх практичної діяльності. Основна мета інструктажу – на основі фіксації досягнень і недоліків показати здобувачам освіти, чому вони навчилися на уроці, оцінити рівень їх досягнень і творчої активності.

Номер слайду 32

Проведення заключного інструктажу передбачає: Аналіз уміння учнів застосовувати нову навчальну інформацію, що вивчалась на уроці;Аналіз причин помилок учнів та застосування засобів їх усунення;Повідомлення та обґрунтування оцінок, отриманих учнями на уроці;Аналіз додержання правил безпеки праці, організації робочих місць учнів;Розглядання випадків нераціонального використання урочного часу;Видача домашнього завдання з інструкцією про способи його виконання.

Номер слайду 33

Мета домашнього завдання: Закріплення, удосконалення і систематизація набутих на уроці знань, умінь;Осмислення та узагальнення виробничого досвіду;Підготовка до наступного заняття;Знайомство з варіативними джерелами знань для отримання додаткової інформації за темою наступного уроку.

Номер слайду 34

Вимоги до змісту домашнього завдання. Практична спрямованість;Реальний та творчий характер змісту;Зв’язок змісту практичних завдань з теоретичними знаннями та раніше надбаним досвідом;Постійне підвищення складності;Диференціація за складністю залежно від інтелекту учнів та рівня їх підготовленості.

Номер слайду 35

Рекомендації щодо підвищення ефективності заключного інструктажу: Головне - підведення підсумків виконання навчальних завдань на підставі аналізу успіхів та недоліків діяльності учнів;Не акцентувати увагу на помилках учнів, якщо їх причиною є недосвідченість;Починати аналіз діяльності учнів на прикладі їх досягнень;Всебічно залучати учнів до активного обговорення підсумків уроку;Аналіз підсумків проводити об'єктивно та аргументовано;Додержуватись педагогічного такту;Практикувати порівняння робіт, виконаних учнями, із зразками;Практикувати проведення аналізу підсумків діяльності учнів відмінникам;Практикувати виставлення комплексних оцінок

Номер слайду 36

Типові недоліки проведення заключного інструктажу: Підведення підсумків не проводиться або проводиться формально;Аналіз підсумків уроку починається з помилок, яких допускалися учні під час уроку;Не видається домашнє завдання або не пояснюються способи його виконання;Не обґрунтовується оцінка учнів на уроці;Аналіз підсумків уроку не орієнтований на усунення причин недоліків в діяльності учнів;Зауваження майстра під час аналізу не носять педагогічного, освітнього та наукового характеру.

Номер слайду 37

Зичу успіху та миру!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дубровіна Жанна Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
25 січня 2023
Переглядів
3660
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку