Тема: Вірші-діалоги. Марійка Підгірянка «Розмова про сонце»
Мета:
уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Основні терміни і поняття: вірші-діалоги.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, образотворче мистецтво, українська мова.
Обладнання: мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Усміхніться всім навколо,
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День для вас щасливим буде.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
ІІ. Артикуляційні вправи.
Сонце сіло на сосну,
Сонце мовило: «Засну!»
Сосни сонечко гойдали,
Сосни сонечко благали:
Сонце, темно нам без тебе!
(Читання скоромовки з різною силою голосу , у різному темпі, окремими учнями )
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Сонпце, морроз, хурятовини, заметіллі, снігопяад. (Пряля)
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Соняшник розцвів у небі,
Поливать його не треба,
Влітку, взимку він цвіте,
І насіння золоте
Розсипає сонях всюди,
Урожай цей – радість людям. (Сонце)
Сонце |
Прекрасна українська поетеса Марійка Підгірянка пропонує поглянути на сонце з іншого боку. Але спочатку ближче познайомимося із самою поетесою.
V. Опрацювання теми уроку.
1. Опрацювання статті підручника (с.99)
- Прочитайте самостійно статтю.
2. Гра «Ланцюжок»
У кожного з вас на парті смужка паперу із написаним реченням. Підготуйтесь прочитати це речення голосно, правильно і виразно. А тепер ланцюжком один за одним прочитаємо ці речення і дізнаємося більше про життя і творчість Марійки Підгірянки.
1. Майбутня поетеса Марія Омелянівна Ленерт-Домбровська народилася в звичайній селянській родині.
2. У сім’ї було шестеро дітей.
3. Її дідусь був священником.
4. Саме він навчив Марійку читати і писати.
5. У його домі була велика бібліотека, і Марійка часто засиджувалась у ній.
6. Перші вірші почала писати з 13 років, але польською мовою.
7. Згодом почала писати українською.
8. Марійка Підгірянка самотужки оволоділа такими мовами: українською, російською, польською, чеською; читала грецькою, латинською та італійською.
9. З дитинства мріяла стати вчителькою.
10. Але батьки не могли оплатити її навчання.
11. Дівчина вчилася самостійно . Не навчаючись у гімназії, вона склала екзамени за гімназію, а через 4 роки так само – за вчительську семінарію.
12. Її мрія здійснилася. Вона стала вчителькою.
13. 40 років життя Марійка Підгірянка вчителювала в різних школах Галичини, Буковини, Карпатської України.
14. Навчаючи дітей, Марія Омелянівна писала вірші.
15. На знак любові до рідного прикарпатського краю вона підписувалася псевдонімом Марійка Підгірянка.
16. На схилі літ Марійка Підгірянка писала для онуків лічилки, загадки, вірші-задачки, а підписувалася бабця Клапця.
- Що вам найбільше запам’яталося у цій розповіді?
Виразне читання вірша Марійки Підгірянки «Розмова про сонце» двома заздалегідь підготовленими учнями ( за особами) (с. 98 – 99)
а) пояснення значень слів.
Комора - окрема будівля для зберігання зерна тощо.
Постіль – ліжко або якесь інше місце, приготовлене для спання.
Світати – наставати (про світанок); розвиднятися.
б) читання колонок слів «луною» за вчителем.
високу |
комору |
стелить |
золоту |
постелі |
колише |
вечірня |
царівна |
засипає |
веселі |
зіронька |
сняться |
білій |
серденько |
встане |
Фізкульхвилинка (за вибором дітей)
веселі |
задрімати |
збудиться |
радісні, бадьорі |
заснути |
мама, неня |
погляне |
прокинеться, встане |
мати |
подивиться, побачить |
Складання продовження діалогу матері та дитини.
(Можливий варіант:
Дитина. Де бере водичку, щоб умити личко?
Мати. Вранішня росичка вмиє його личко.
Дитина. Чому вдень яскраве, що не можна глянуть?
Мати. Все тепло своє і ласку з неба посилає.)
VІ. Підсумок уроку.
Інтерактивний прийом «Незакінчене речення»
VІІ. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати вірш за особами (с. 98 – 99).
Відгадати загадки на с. 99.