Мета: перевірити знання, вміння, навички учнів; вчити дітей замислюватись над власним баченням зовнішнього світу; вправляти дітей у виразному читанні віршів; вчити їх стежити за зростанням темпу читання віршованих текстів, розвивати творчу уяву; виховувати любов до рідної землі, природи, бережливе ставлення до неї.
Зміст уроку.
1.Організаційний момент. Учитель:Ви вже діти не малі,
Ви у школі школярі!
Ви вчитеся вчитися
І залюбки трудитися.
Наш девіз.
Діти: «Граючись – навчаємось!»
1. З яких віршів ці слова і хто автор:
а) Як не любити зими сніжно – білої на Україні моїй» (М.Рильський «Зима».)
б) «Притулилася хатинка, мов маленькая дитинка» (Л.Українка «На зеленому горбочку».)
в) «Білі гуси летять над лугами» («Білі гуси летять над лугами» О.Олесь).
г) «Заквітне наше поле, і зазеленіє, знов його весна прекрасна квіточками вкриє» (Л.Українка«Сніг з морозом поморозив».)
2. Хто написав вірші, у яких стоїть грибочок, як маркіз, а баба Віхола шукає решето».
3. Знайти відповідність між назвою твору та образним висновком:
«Зимовий ранок» |
…місяць виринає золотим ріжком. |
«Українська ніч» |
Ой просію ж я біле борошно… |
«Баба Віхола» |
Сніг ясним кришталем блище. |
2. Учитель: - Молодці, діти. Допомогли Колобкові. Тепер черга бабки задавати завдання. Бабці дуже не хотілося відпускати його і вона придумала ще важче завдання для Колобка. Ну що ,діти, виручимо Колобка? Але завдання для кожного окремо (Письмова відповідь).
Початковий рівень
1. Хатинка (вірш Л. Українки «На зеленому горбочку» порівнюється:
а) з дитинкою; б) із сонечком.
2. Діалог (вірш Л.Українка «Вишеньки») відбувається між:
а) автором та дітьми; б) дітьми та вишнею.
3. Автором вірша «Білі гуси летять над лугами» є:
а) Олександр Олесь; б) Л.Українка.
4. Автором вірша «Зима» є:
а) Яків Щоголів; б) М. Рильський.
Середній рівень
1. Поєднати слова – назви ознак зі словами – назвами предметів (вірші
М. Рильського «Зима».
2. Знайди відповідність між назвою твору та образним висловом:
Сніжно – синя робота
Розумна суцвіття
Пахучі зима
Достатній рівень
1. Хто написав вірші, у яких стоїть грибочок, як маркіз, а баба Віхола шукає решето?
2. Написати назву вірша, з якого взяті слова: «Як не любити зими сніжно – синьої на Україні моїй».
Високий рівень
1. Як поет П. Сиченко передає захоплення кращої української ночі?
2. Що побачив і що почув хлопчик (вірш О. Олеся «Серед краси»)
- Бабуся придумала важчі завдання, ніж дідусь, але ви, дітки, молодці! Допомогли Колобкові і з усіма завданнями справились.
3. Фізкультхвилинка.
- Добре, дітки, гарно працювали, час і відпочити. Я буду читати речення, якщо так буває, то плещемо в долоні над головою (+), а якщо ні, то присідаємо(-).
У саду дозріває аґрус (+).
Ґава на ганку пекла запіканку(-).
На дерево сіла ґава(+).
Зранку підмерз грунт(+).
Ґава гелготали, поки голос не зірвала(-).
4 завдання. Покотився Колобок стежечкою. Котиться, котиться, коли назустріч Вітерець крилом махнув і йому завдання ще сипнув:
1. Гра «Віднови речення: Морозна зима, весела, але! (Зима морозна, але весела!)
2. Гра « Який склад з’їв Буквоїд».
Зима, мороз, весна, квіти, завірюха, холод, туман, садочок.
3. Групова робота. Робота у картинній галереї. Набір ілюстрацій «Пори року». Підібрати прикметники до слів.
Група «Зимовики» - відбирають малюнки про зиму.
Група «Весняночки» - відбирають малюнки про весну.
Група «Літечко» - відбирають малюнки про літо.
Група «Золота осінь» - відбирають малюнки про осінь.
5 завдання. – Розумники ви, дітки, і Вітерцеве завдання виконали. Дуже радий Колобок покотився далі і зустрічає Бабусю Ягусю. От уже хочеться їй з’їсти рум’яненького Колобка, але йому не хочеться, ой страх як не хочеться помирати. Став проситися Колобок у Баби Яги, щоб та його відпустила, але він мусить виконати завдання:
1. Гра «Склади речення з пелюсток і почитай» (Кожне слово на одному кольорі:синій колір – склади одного слова; червоний колір – склади другого слова і т.д.): Квітень землю квітчає, з вирію пташок стрічає.
2. Прочитайте прислів’я, яке написала Баба Яга:
Хочешбутищасливим,небудьлінивим.
Таземлямила,дематинародила.
3. Гра «Перекладачі». Переставити букви і прочитати слова. Знади зайве слово, чому воно зайве?
аскатівил - ластівка
оволсей - соловей
богорець - горобець
увералбжь - журавель
6 завдання. Учитель:- Гарно працювали, діти, задоволений Колобок покотився далі. Котиться і зустрічає синочка сонечка. Вірно Промінчика – Промінця, але ви не подумайте, він був добрим, тільки трішки засмученим, бо він дуже любив вірші та й попросив Колобка розказати йому віршика. –Діти, хто допоможе Колобкові? Віршик має бути про природу, про пори року, про нашу славну Україну.(напередодні уроку діти за бажанням вивчають віршики).
- Задоволений Промінчик побажав Колобкові «Щасливої дороги». Я теж задоволена вашими віршиками і радію за вас. Котиться наш Колобок і зустрічає Незнайка, який тримає в руках книгу, яка називається «Хрестоматія» для позакласного читання для 2 класу. Сидить він на пенькові і плаче, хоче прочитати віршик «Осінній ліс» на ст..45, але ж не вміє. Прочитаєте йому?
Але до читання треба підготуватися.
1. Вправа для очей «Пальмінг». Потерти долоні, доки не відчуєте тепло, скласти їх під кутом одна на одну, одягаємо на очі, як окуляри, сісти прямо, лікті поставити на парту, розслабитись, уявити тепле ліжечко-1хв.)
2. Вправи для дихального апарату. Вимовте ланцюжком слова за учителем:
сон – син – сам
мала – мале – малий
спів – співати
світ – світати
3. Розчитування. Таблиця приголосних і голосних.
БРІ |
БРИ |
БРЕ |
БРУ |
БРО |
БРА |
Тихо |
ВРІ |
ВРИ |
ВРЕ |
ВРУ |
ВРІ |
ВРА |
Голосніше |
ГРІ |
ГРИ |
ГРЕ |
ГРУ |
ГРО |
ГРА |
Голосно |
КРІ |
КРИ |
КРЕ |
КРУ |
КРО |
КРА |
Тихіше |
ДНІ |
ДНИ |
ДНЕ |
ДНУ |
ДНО |
ДНА |
Тихо |
4. Гра « Фотограф». На дошці написаний вірш. Один раз Учитель читає вірш, два рази учні. Потім слово закривається,а учні мають прочитати слово.
М.Підгірянка «Україна» (закривається слова Україна).
Краю милішого, ріднішого,
Як Україна, - в світі нема.
Слова солодшого, звучнішого,
Як Україна, в світі нема.
7. Фізкульхвилинка. Біжить зустрічає Снігову бабу, яка робить ранкову зарядку. Запросила вона і Колобка на зарядку. Діти, ви не хочете разом з ними відпочити. От і добре!
8. Читання вірша «Осінній ліс» О.Орача.(Хрестоматія)
1. Словникова робота: Тлумачення слів:
гербарій - колекція засушених квітів, трави;
незбагненний - незвіданий.
2. Читання вірша учителем.
3. Аналіз тексту – визначаємо загальний характер вірша, відшукуємо характерні слова, встановлюємо, що вірш потрібно читати у повільному темпі, розповідним тоном. Олівцем у Хрестоматії підкреслюємо слова, на які падає логічний наголос, розставляємо паузи: І – мала пауза; ІІ – велика пауза.
4. Читання вірша з дотриманням пауз і логічних наголосів, передаючи настрій, дотримуючись визначених інтонаційних засобів.
5. Конкурс на кращого читця.
9. Підсумок уроку. - Ну що ж, дітки, задоволений і радий Колобок покотився собі далі, але нам він залишив віршик. Послухайте його і ви зрозумієте чому наш Колобок залишився цілим і неушкодженим. М.Познанська «Здраствуй сонечко»: Я всміхаюсь сонечку:
Здраствуй золоте,
Я всміхаюсь квіточці
- хай вона цвіте.
Я всміхаюсь дощику!
Лийся мов з відра.
Друзям усміхаюся –
Зичу їм добра!
Нехай людина добро приносить
Бо світ навколо любові просить!