Автор. Чеботарьова Ж.М., вчитель початкових класів Дубенського НВК «ЗНЗ-ДНЗ»
Тема: Підсумковий урок з теми «Похвала книгам».
Мета: Закріпити знання про історію виникнення книги; розширити уявлення учнів про першодрукарство, розвивати уміння добирати книгу, виховувати бажання читати та формувати ціннісне ставлення до книги , сприяти її збереженню.
Обладнання: Презентація,виставка книг,виставка проектів,вислови про книгу.
Тип уроку: Закріплення вивченого. Віртуальна подорож.
Хід уроку
1.Привітання
2.Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель:Чи хотілося б вам зараз на одну мить переміститись у просторі на тисячу чи хоча б на півтисячі кілометрів?Колись люди мріяли про це і уявляли собі летючий килим. Зараз технології рушили так далі, що лише тільки порухавши пальчиком по спеціальному приладу ми можемо потрапити у будь-яку точку планети, і не тільки потрапити а й побачити, й почути, що там діється. Можливості інтернету дуже великі.
Сьогодні ми здійснимо віртуальну екскурсію до міста Києва, та і в інші місця,уявимо себе у ролі екскурсоводів та екскурсантів, бібліотекарів, героями прочитаних творів. Нехай наш підсумковий урок по темі «Похвала книгам» збагатить вас духовно, додасть позитивних вражень.
Завданнями уроку є :
- Закріплення знання про історію виникнення книги.
- Розширити уявлення про першодрукарство.
- Переконатися, що книги - вірні друзі і порадники.
- Вчитися берегти книгу.
Я перекваліфіковуюсь на екскурсовода, беру в помічники ще двох молодих екскурсоводів, запрошую до участі науковців,які працюють в довідковому бюро і почерпають свої знання із Вікіпедії – інтернет – довідника або іншими словами онлайн енциклопедії. Всіх запрошую у цікаву подорож - віртуальну екскурсію.
Науковці,поясніть значення слова екскурсія та екскурсовод.
Ми переміщуємося в столицю України місто Київ - в Музей книги та першодрукарства. Слайд
Музей розташований у давній архітектурній пам’ятці Києво – Печерської лаври – будинку монастирської друкарні,що діяла понад 300 років тому.
Пояснення слова музей.
Слайд 2.
У музеї зібрані унікальні експонати книжкової культури українського народу. Пояснення слів експонати.
Експозиція висвітлює історію вітчизняної книги і книжкової справи від часів Київської Ручі і до наших днів . Всього в музеї близько 56 тисяч одиниць зберігання. Пояснення слова експозиція
Слайд 3.
Музей розташований у приміщенні колишньої лаврської друкарні. Відвідував її Т.Г. Шевченко. У внутрішньому дворі друкарні розміщено будинок словолитні .
Слайд 4-7
.Зверніть увагу на ці станки. Вони слугували для розрівнювання,розрізання,друкування паперу,з якого зшивалися перші друковані книги.
Слайд 8.
Музейну експозицію складають такі виставки,як:
- Рукописна книга і стародруки 18 століття.
- Книга і друкарство 19 століття.
- Книга і друкарство 20 і початку 21 століття.
- Книга як предмет матеріальної культури.
А чи знаєте ви, якими були книги до того, як їх стали друкувати?
А де ж саме з’явилась перша друкована книга? Хто був винахідником друкарського верстата? Перша друкована книга з’явилась в німецькому місті Майнці. Винахідником друкарського верстата був мешканець цього міста - Йоганес Гутенберг. За допомогою верстата можна було розмножити книгу у тисячах примірників. Тому і стали у містах з’являтися друкарні.
А хто на наших Руських землях був першодрукарем? (Це були Іван Федоров та Петро Мстиславець). З якого твору ви про нього дізналися?
Слайд 9.
Подивіться,ось так виглядала ця перша друкована книга «Апостол»
Діти, а що ви знаєте про Івана Федорова?
Іван Федоров плідно трудився і на наших українських землях. Згодом він переїхав до Львова і там видрукував перший підручник для дітей «Буквар», а в місті Острозі Рівненської області був видрукуваний « Новий заповіт» - так зване Острозька Біблія.
Слайд 10-11.
Ось так виглядали перші друковані книги. Зверніть увагу: друковані букви мають складну конфігурацію, але разом з тим досить чіткі у зображенні.
Ми виходимо з музею на свіже подвір’я,дихаємо на повні груди і насолоджуємось золотою осінню.
Релакс – шоу «Осінь»
Доки ми на свіжому повітрі, то розглянемо пам’ятники першодрукарям та книгам.
Слайд 13. - пам’ятник першодрукарю Івану Федорову у Львові.
Слайд 14. - Іван Федоров у Москві.
Слайд 15. - пам’ятник першодрукарю Йогансу Гуттенбергу в Майнці.
Слайд 16. – пам’ятник книзі у Росії.
Слайд 17.- пам’ятник книзі у Америці.
Слайд 18. - пам’ятник книзі у Україні.
Слайд 19. - пам’ятник книзі у Китаї.
Слайд 20 - пам’ятник книзі у Берліні.
Руханка « Встало вранці ясне сонце»
2 частина
Ви переконалися,що люди з давніх давен шанують книгу. Зустріч з гарною книгою – завжди радісне свято. Дорослих і дітей супроводжує вона в житті як чудовий порадник, як засіб пізнання і натхнення.
Людина, яка любить читати, це щаслива людина. Під час вивчення теми ми створювали проект « Моя улюблена книга». Виставка малюнків. Цей проект показав нам, що ви любите читати, захоплюється добрими вчинками героїв,стаєте кращими, розумнішими. Бо,звісно, що хто більше читає,той більше знає.
Дмитро Павличко «Соняшник» с.36-37
Читайте, любі діти, не шкодуйте ані часу,ані сил, усе повернеться сторицею. Хай не буде у вас жодного дня, щоб ви не прочитали бодай однієї сторінки із нової книги,чи то паперової чи електронної. Пояснення слів.
За своє життя людина прочитує дуже багато книг, особливо в дитинстві та в юності.
Тому слід вдумливо підбирати книги для читання. Але куди і до кого ми звертаємось по допомогу у виборі книги ? У який дім нам постукати?
У дім де книги розумні спокійно живуть
У тихій величній світлиці.
А двері широкі відкриті ведуть.
До знань золотої скарбниці.
- Що ж це за дім?Хто господарює в нім?
- Дім цей – бібліотека. А господар в нім - бібліотекар. Пояснення термінів бібліотека та бібліотекар.
Інсценізація вірша Лідії Повх «У бібліотеці» с.38-39
У нашій школі також є бібліотека. На абонементі я беру книжки. Вибрати їх мені допомагає каталог. Шифр книжки бібліотекар записує у картку і я можу насолоджуватись читанням удома.
Пояснення слів абонемент та каталог.
Продовжуємо нашу віртуальну екскурсію. Ми знову у місті Києві.
Слайд 21.
Національна бібліотека України для дітей – головна дитяча книгозбірня України.
Слайд 22.
Зовні бібліотека справляє враження розгорнутої книжки,прикрашеної кованими металевими решітками,ще зображують різних рослин і тварин.
Слайд 23.
Сучасний фонд бібліотеки становить більше, ніж 500 тисяч присірників книг,журналів,грамзаписів,дисків,кінофільмів. Мета – зібрати і зберегти для нащадків весь репертуар книг,виданих в Україні, а також видань українською мовою, виданих за межами України.
Слайд 24.
У середині бібліотеки є різні зали. У них проходять екскурсії, презентації, виставки, зустрічі з письменниками та видавцями дитячих книжок. Щорічно бібліотеку відвідують 20 тисяч дітей,вчителів та наукових працівників.
Слайд 25.
Зверніть увагу,діти прийшли на зустріч із сучасним дитячим письменником Іваном Андрусяком, твори якого ми з вам и будемо читати на уроках літературного читання згідно з оновленою програмою.
Минулого літа, коли ми відпочивали у пришкільному таборі «Джмелик», також ходили у міську дитячу бібліотеку на зустріч із поетесою з міста Дубна Любов’ю Пшеничною. Вона читала нам свої вірші.
Наша екскурсія підходить до кінця. Зазвичай екскурсанти пишуть відгуки у спеціальну книгу. І ми зараз підведемо підсумок письмово,виконавши тести. Релаксаційне відео.
Прошу уваги. Ми спробували у класі створити Сімейний музей книги. Ось що у нас вийшло.
Найстарішою книжкою в нашому музеї виявились колядки 1908 року видання Ані Єрошенко прабабусі.
І щоб зберегти цей скарб,книгу,слід дотримуватись таких правил:
Слайд 26.
Негоже бруд заносити в науку
Простягай книзі лише чисті руки.
Книгу не перегинай сторінок не розсипай
В книжку ручку не клади -
Їй життя ти збережи.
Сторінок не загинай –
Закладинки виготовляй
Хочеш за обід сідати –
Залиш книгу відпочивати
Одяг їй ти підбери –
Просто витрати хвилинку
Та візьмися до пуття
Попідклеюй всі сторінки
Книжці дай нове життя!
Бажаю всім вам корисного і приємного читання. Нехай книги стануть вашими друзями на все життя ! Любіть і шануйте книгу!