Урок Віртуальна екскурсія

Про матеріал
нестандартний урок екскурсія для дітей 3 класу НУШ з літературного читання про створення книги.
Перегляд файлу

                               Автор. Чеботарьова Ж.М., вчитель початкових класів Дубенського НВК «ЗНЗ-ДНЗ»

 

Тема: Підсумковий урок з теми «Похвала книгам».

Мета: Закріпити знання про історію виникнення книги; розширити уявлення учнів про першодрукарство, розвивати уміння добирати книгу, виховувати бажання читати та формувати ціннісне ставлення до книги , сприяти її збереженню.

Обладнання: Презентація,виставка книг,виставка проектів,вислови про книгу.

Тип уроку: Закріплення вивченого. Віртуальна подорож.

 

Хід уроку

 

1.Привітання

2.Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель:Чи хотілося б вам зараз на одну мить переміститись у просторі на тисячу чи хоча б на півтисячі кілометрів?Колись люди мріяли про   це і уявляли собі летючий килим. Зараз технології рушили так далі, що лише тільки порухавши пальчиком по спеціальному приладу ми можемо потрапити у будь-яку точку планети, і не тільки  потрапити а й побачити, й почути, що там діється. Можливості інтернету дуже великі.

Сьогодні ми  здійснимо віртуальну екскурсію до міста Києва, та і в інші місця,уявимо себе у ролі екскурсоводів та екскурсантів, бібліотекарів, героями прочитаних творів. Нехай наш підсумковий урок по темі «Похвала книгам» збагатить вас духовно, додасть позитивних вражень.

 Завданнями уроку є :

- Закріплення знання про історію виникнення книги.

- Розширити уявлення про першодрукарство.

- Переконатися, що книги - вірні друзі і порадники.

- Вчитися берегти книгу.

Я  перекваліфіковуюсь на екскурсовода, беру в помічники ще двох молодих екскурсоводів, запрошую до участі науковців,які працюють в довідковому бюро і почерпають свої знання із Вікіпедії – інтернет – довідника або іншими словами онлайн енциклопедії. Всіх запрошую у цікаву подорож  - віртуальну екскурсію.

Науковці,поясніть значення слова екскурсія та екскурсовод.

Ми переміщуємося в столицю України місто Київ -  в Музей книги та першодрукарства. Слайд

 

Музей розташований у давній архітектурній пам’ятці Києво – Печерської лаври – будинку монастирської друкарні,що діяла понад 300 років тому.

Пояснення слова музей.

 

 

Слайд 2.

 

У музеї зібрані унікальні експонати книжкової культури українського народу. Пояснення слів експонати.

Експозиція висвітлює історію вітчизняної книги і книжкової справи від часів Київської Ручі і до наших днів . Всього в музеї близько 56 тисяч  одиниць зберігання. Пояснення слова експозиція

Слайд 3.

Музей розташований у приміщенні колишньої лаврської друкарні. Відвідував її Т.Г. Шевченко. У внутрішньому дворі друкарні розміщено будинок  словолитні .

Слайд 4-7

 

 

 

 

.Зверніть увагу на ці станки. Вони слугували для розрівнювання,розрізання,друкування паперу,з якого зшивалися перші друковані книги.

Слайд 8.

 

Музейну експозицію складають такі виставки,як:

- Рукописна книга і стародруки 18 століття.

- Книга і друкарство 19 століття.

- Книга і друкарство 20 і початку 21 століття.

- Книга як предмет матеріальної культури.

А чи знаєте ви, якими були книги до того, як їх стали друкувати?

  •    Так, ми читали текст за Віктором Дацкевичем «Як з’явилась друкована книга». Зачитай с.29-30.Пояснення слова пергамент.

А де ж саме з’явилась перша друкована книга? Хто був винахідником друкарського верстата? Перша друкована книга з’явилась в  німецькому місті Майнці. Винахідником друкарського верстата був мешканець цього міста - Йоганес Гутенберг. За допомогою верстата можна було розмножити книгу у тисячах примірників. Тому і стали у містах з’являтися друкарні.

А хто на наших Руських землях був першодрукарем? (Це були Іван Федоров та Петро Мстиславець). З якого твору ви про нього дізналися?

  •    Із твору Олександра Єфімова «Друкар книг раніше не бачених» с.33-34

 

Слайд 9.

 

 Подивіться,ось так виглядала ця перша друкована книга «Апостол»

Діти, а що ви знаєте про Івана Федорова?

Іван Федоров плідно трудився і на наших українських землях. Згодом він переїхав до Львова і там видрукував перший підручник для дітей «Буквар», а в місті Острозі Рівненської області був видрукуваний « Новий заповіт» - так зване Острозька Біблія.

 

 

Слайд 10-11.

 

 Ось так виглядали перші друковані книги. Зверніть увагу: друковані букви мають складну конфігурацію, але разом з тим досить чіткі у зображенні.

Ми виходимо з музею на свіже подвір’я,дихаємо на повні груди і насолоджуємось золотою осінню.

Релакс – шоу «Осінь»

Доки ми на свіжому повітрі, то розглянемо пам’ятники першодрукарям та книгам.

Слайд 13. - пам’ятник першодрукарю Івану Федорову у Львові.

Слайд 14. - Іван Федоров у Москві.

Слайд 15. - пам’ятник першодрукарю Йогансу Гуттенбергу в Майнці.

Слайд 16. – пам’ятник книзі у Росії.

Слайд 17.- пам’ятник книзі у Америці.

Слайд 18. - пам’ятник книзі у  Україні.

Слайд 19. - пам’ятник книзі у Китаї.

Слайд 20 - пам’ятник книзі у Берліні.

 

 

Руханка « Встало вранці ясне сонце»

2 частина

Ви переконалися,що люди з давніх давен шанують книгу. Зустріч з гарною книгою – завжди радісне свято. Дорослих і дітей супроводжує вона в житті як чудовий порадник, як засіб пізнання і натхнення.

Людина, яка любить читати, це щаслива людина. Під час вивчення теми ми створювали проект « Моя улюблена книга». Виставка малюнків. Цей проект показав нам, що ви любите читати, захоплюється добрими вчинками героїв,стаєте кращими, розумнішими. Бо,звісно, що хто більше читає,той більше знає.

Дмитро Павличко «Соняшник» с.36-37

Читайте, любі діти, не шкодуйте ані часу,ані сил, усе повернеться  сторицею. Хай не буде у вас жодного дня, щоб ви не прочитали бодай однієї сторінки із нової книги,чи то паперової чи електронної. Пояснення слів.

За своє життя людина прочитує дуже багато книг, особливо в дитинстві та в юності.

Тому слід вдумливо підбирати книги для читання. Але куди і до кого ми  звертаємось по допомогу у виборі книги ? У який дім нам постукати?

У дім де книги розумні спокійно живуть

У тихій величній світлиці.

А двері широкі відкриті ведуть.

До знань золотої скарбниці.

- Що ж це за дім?Хто господарює в нім?

- Дім цей – бібліотека. А господар в нім - бібліотекар. Пояснення термінів бібліотека та бібліотекар.

Інсценізація вірша Лідії Повх «У бібліотеці» с.38-39

У нашій школі також є бібліотека. На абонементі я беру книжки. Вибрати їх мені допомагає каталог. Шифр книжки бібліотекар записує у картку і я можу насолоджуватись читанням удома.

Пояснення слів абонемент та каталог.

Продовжуємо нашу віртуальну екскурсію. Ми знову у місті Києві.

Слайд 21.

Національна бібліотека України для дітей – головна дитяча книгозбірня України.

 

Слайд 22.

Зовні  бібліотека справляє враження розгорнутої книжки,прикрашеної  кованими металевими решітками,ще зображують різних рослин і тварин.

Слайд 23.

 

 

 Сучасний фонд бібліотеки становить більше, ніж 500 тисяч присірників книг,журналів,грамзаписів,дисків,кінофільмів. Мета – зібрати і зберегти для нащадків весь репертуар книг,виданих в  Україні, а також видань українською мовою, виданих за межами України.

Слайд 24.

 

У середині бібліотеки є різні зали. У них проходять  екскурсії, презентації, виставки, зустрічі з письменниками та видавцями дитячих книжок. Щорічно бібліотеку відвідують 20 тисяч дітей,вчителів та наукових працівників.

Слайд 25.

 

Зверніть увагу,діти прийшли на зустріч із сучасним дитячим письменником Іваном Андрусяком, твори якого ми з вам и будемо читати на уроках літературного читання згідно з оновленою програмою.

Минулого літа, коли ми відпочивали у пришкільному таборі «Джмелик», також ходили у міську дитячу бібліотеку на зустріч із поетесою з міста Дубна Любов’ю Пшеничною. Вона читала нам свої вірші.

Наша екскурсія підходить до кінця. Зазвичай екскурсанти пишуть відгуки у спеціальну книгу. І ми зараз підведемо підсумок письмово,виконавши тести. Релаксаційне відео.

Прошу уваги. Ми спробували у класі створити Сімейний музей книги. Ось що у нас вийшло.

Найстарішою книжкою в нашому музеї виявились колядки 1908 року видання Ані Єрошенко прабабусі.

І щоб зберегти цей скарб,книгу,слід дотримуватись таких правил:

 

 

Слайд 26.

Негоже бруд заносити в науку

Простягай книзі лише чисті руки.

Книгу не перегинай сторінок не розсипай

В книжку ручку не клади -

Їй життя ти збережи.

Сторінок не загинай –

Закладинки виготовляй

Хочеш за обід сідати –

Залиш книгу відпочивати

Одяг їй ти підбери –

Просто витрати хвилинку

Та візьмися до пуття

Попідклеюй всі сторінки

Книжці дай нове життя!

Бажаю всім вам корисного і приємного читання. Нехай книги  стануть вашими друзями на все життя ! Любіть і шануйте книгу!

 

docx
Додано
18 січня 2022
Переглядів
1939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку