ЯДС 2-й клас
Урок-подорож «Стежками доктора Айболита»
Зустріч
Тема: Досліджуємо Африку
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Африки, розвивати просторову уяву, вміння працювати з картою півкуль, вміння працювати з контурними картами, вчити складати розповіді про природу, виступати перед класом, виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: карта Африки, роздатковий матеріал (контурна карта Африки роздрукована кожному), уривок твору К.Чуковського, таблиці на дошці, малюнки і фотографії Африки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Допоможе завжди вам,
І птахам, і дітлахам.
Він під деревом сидить,
Добрий лікар… (Айболить)
Він звірят усіх лікує,
Від холери їх рятує.
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить. (Айболить)
Ви знаєте, що лікар Айболить відправився до Африки лікувати звірів. Але він запросив собі помічників – вас. Чому? Тому що розгубився. Він не знав, що Африка – другий за розмірами материк. Він дуже великий! Природні умови зовсім не співпадають з нашим помірним кліматом. Назва материка походить від латинського слова «африкус», що означає «безморозний», той, який не знає холоду. Тому, зараз розкажемо лікареві, що знаємо про цей загадковий материк.
Африка – найспекотливіший материк нашої планети. Тут є і пекучі пустелі, і густі тропічні ліси, і вкриті густою травою великі рівнини. В Африці немає звичних для нас холодних зим, на більшій території Африки поділ на пори року є дуже умовним. Більшість жителів цього континенту ніколи в житті не бачили снігу. Навіть крижані вершини високих гір, що виблискують поблизу екватора, місцеві жителі вважали скупченням дорогоцінних металів.
В окремих африканських країнах роками не випадає жодної краплі дощу, а в інших кожного дня ідуть зливи. В Африці сонце завжди стоїть над головою і весь рік гріє дужче, ніж у нас в Україні у найжаркіші дні літа.
Так, як і Євразія, Африка міститься у північній і південній півкулях. Африка – материк поділений екватором майже навпіл. По обидві боки від екватора простягаються вічнозелені тропічні ліси.
Зверніть увагу на узбережжя Африки. У порівнянні з іншими континентами воно має прямолінійні береги. Тому тут мало зручних місць для розташування портів. Найбільший острів біля берегів Африки – Мадагаскар. Тут знаходиться перша зупинка лікаря Айболить. Пригадайте мультфільм «Мадагаскар». Яких мешканців тут буде лікувати наш Аболить? Звичайно, найбільше різноманіття видів цих приматів саме на Мадагаскарі, а фоси, зовсім не кішки – це вівери, фоси найбільший хижак Мадагаскару.
Наступна зупинка лікаря Айболить – гори. Пригадайте, хто приніс лікаря через гори. Дійсно, в Африці місцевість переважно гориста. На північному заході здіймаються хребти Атлаських гір, на південному сході – Драконови гори. Найвища точка Африки – гора – вулкан Кіліманджаро (5895 м), яка знаходиться на Ефіопському нагір’ї.
Вирушаймо далі. Екваторіальні ліси Африки одна з перлин природи нашої планети. У цьому місці знаходиться найщільніша річкова сітка (річки Конго, Нігер, Ніл - найдовжча ріка планети). Дощі тут ідуть майже щодня. Тому рослинний світ цих лісів, як їх називають гілеї, дуже різноманітний. Дерева виростають заввишки з 16-поверховий будинок. Так само різноманітний і тваринний світ (кого ж тут лікуватиме лікар Айболить (різні види птахів, комах, найближчі родичі людини, як вважають вчені, примати шимпанзе, горили, гібони)
І тепер наш лікар Айболить вирушає до «планетного обігрівача» - пустелі Сахара. Це найбільша пустеля планети. Вона займає площу 8,6 млн км² і кожного року зростає на 20 км. здається, що пустеля, у якій опади в окремих регіонах бувають лише на 20 років, життя немає. Але наш лікар Айболить знайшов хворих навіть у цьому морі піску ().
І нарешті вирушив лікар до безкраїх просторів саван, плоскогір’їв. Ця зона зовсім трішки нагадує наші степи влітку – трави майже висохли, поодинці височіють поодинокі дерева. Зовсім нещодавно наш головний герой був у пустелі і ледь знайшов у ній життя, але тепер … різноманіття різних форм життя вирує ()
V.Узагальнення і систематизація знань
- Гра «Пять речень»
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєнні знання під час уроку.
VI. Рефлексія
Що нового дізнався на уроці?
Що найбільше запам’яталося?
Що не сподобалося на уроці?
VIІ. Домашнє завдання. Підготувати розповідь про тварин Африки.