Урок "Вітер.Чому повітря рухається ?"

Про матеріал
Матеріали уроку можна використовувати на уроках Я досліджую світ під час вивчення теми " Вітер"
Перегляд файлу

 

 

Тема: Вітер.Чому повітря рухається ?

Мета уроку: розширювати знання учнів про властивості повітря, ознайомити з видами вітрів; формувати вміння наводити приклади практичного використання людиною знань про швидкість повітря; розвивати інтерес до творчої діяльності й пізнання природи; сприяти вихованню бережливого ставлення до природи.

Форма організації : урок-пошук

Обладнання: фотографії вітру, схема виникнення вітру,презентація «Вітер»

                                                   Хід уроку

 

I. Організаційна частина: передбачає мобілізацію уваги учнів, психологічну підготовку до навчальної діяльності.

 III. Актуалізація опорної навчальної інформації

1.Хвилинка синоптика

За допомогою карток  дати характеристику погоді (замість запитань вчитель показує картки  - діти відповідають)

Пора року                         Стан неба

 

C:\Temp\загружено.jpg            C:\Temp\images (1).jpg

Дата                                     Чи є вітер

C:\Temp\images.jpg              C:\Temp\загружено (1).jpg

Тепло чи холодно                Опади

C:\Temp\images (3).jpg       

Народні прикмети

C:\Temp\images (2).jpg

 

2. Перевірка знань отриманих на попередніх уроках

 -   Назвіть властивості води.

-     Яке значення вод для природи Землі?

        III. Повідомлення теми, мети та завдань

Відгадайте загадки. На яку тему слова-відгадки ? (Три стани води в природі) З перших букв- відгадок скласти слово.(додати букву е)

І не сніг, не лід,

А сріблом дерева прибере. (Іній)

 

Ввечері на землю злітає,

Вночі на землі перебуває,

А вранці знову відлітає. (Роса)

 

Мене п'ють мене ллють.
Усім потрібна я,
Хто я така? (Вода)

Хмара сива увесь світ накрила. (Туман)

Яка тема уроку? Визначили тему . Що ще треба визначити?( Мету, завдання уроку)Звернемось до

дерева  сподівань  (На дереві розміщено слова  Узнавати Розвивати Обговорювати Контролювати)

 

C:\Temp\Дерево-желаний-С-птичками-А4.jpg

 

 

Проблемне запитання «Вітер — друг, вітер — ворог?»

 

 

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

 1.Пошукова діяльність (робота в групах)  Розкажіть за схемою як виникає вітер.

 

2.Доповнення вчителем знань учнів про вітер. Презентація «Вітер»

Повітря нагрівається від земної поверхні. Тому його температура залежитьвід розподілу суходолу і водної поверхні, що нагріваються по-різному.Виявляється, суша швидко нагрівається, але швидко й охолоджується. Вода ж нагрівається повільніше, хоча тепло зберігає довше. Узимку суходіл швидкоохолоджується і стає ніби «холодильником». Повітря над ним стискається,стає важчим і опускається донизу. У цей час вода ще продовжує зберігатитепло, і над її просторами температура вища, ніж над суходолом. Океан узимкустає своєрідним «обігрівачем». Повітря над ним, нагріваючись, розширюється, стає легшим і піднімається вгору. Над теплою поверхнею повітря стає менше,ніж над холодною. Тому повітря рухається туди, де його міститься менше. Це є причиною утворення направленого руху повітря — вітру.

Вітер буває різної сили: слабкий, помірний, сильний, дуже сильний.

 

 

 

V. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності

Доповідь знавців природи.

Оцінка... Вітрові

 Вітерець, вітер, вітрище, вітрисько, буревій... Он скільки вітрів є у нас. І кожен по-своєму називається, і кожен по-своєму поводиться, тобто дме. Оцінюють їх силу люди, виставляючи бали, як школярам за знання в школі.               Одиницю має неспокійний вітер. Дванадцять балів за поведінку отримав найбільший — Буревій. Добре, що він у нас не частий гість. Десятибальний вітер вивертає дерева з корінням, а дев’ятибальний зриває дахи з будинків.

 Бурі, урагани, смерчі, буревії — це дуже сильні вітри, що спричиняють велике лихо — на суші руйнують будівлі, зривають дахи, з корінням виривають дерева, перекидають лінії електропередач. На морі викликають величезні хвилі. Ось як починалася буря в червні 1998 року в Москві: «Дерева стояли, не поворухнувшись, не відчувалось навіть подиху вітерцю. Природа якось дивно замерла. а потім... Ураган налетів раптово, до нього ніхто не готувався, ніщо не віщувало біди. Сильний (понад 20 метрів за секунду) вітер зривав дахи з будівель і носив їх як осіннє листя, перевертав гаражі, валив величезні рекламні щити (від них якраз і постраждала найбільша кількість людей). Ураган виривав із коренем дерева; тисячі стовбурів падали на тротуари, машини, будинки, на людей.

 Коли під час бурі вихровий рух повітря піднімає пісок, порох, воду у вигляді лійки чи стовпа — це смерч (або Торнадо, як його називають американці). Наближення смерчу можна відчути за свистінням, що переростає в оглушливе ревіння, яке супроводжується тріском зламаних дерев. Його шлях звичайно не перевищує 80 км, а живе він не більше 2 годин. Швидкість повітря   всередині смерчу може перевищувати 1000 км за годину. За такого вітру піщинка, піднята ним, пробиває людину наскрізь, як куля. Буває, що піднятий предмет просто гойдається в середині смерчу. а через деякий час м’яко опускається на землю. Одного разу кухонна шафа була перенесена на декілька сотень метрів, і жодна тарілка в ній навіть не зрушилася з місця. Було й таке, коли кури, що потрапили в епіцентр бурі, залишались живими, але без жодної пір’їнки. а одного разу смерч підняв з пасовища корову, переніс її на 700 метрів і поставив на землю. На елеваторі повністю зруйнував будівлю, а вагони із зерном позривав із рейок і розставив як йому заманулось. але при цьому зерно в вагонах навіть не розсипалось. Ось іще одна розповідь очевидців. Налетівши на маленьке селище, смерч пронісся по ньому. Захопивши один із будинків, відніс його на 20 метрів і перевернув, поставивши на дах. Легковий автомобіль проніс вулицею і залишив в такому стані, ніби на ньому потоптався слон. Охайно складені штани і сорочки, що лежали на столі, тепер опинились (так само охайно складеними) на підлозі, а стіл кудись зник. Зате в шафі замість одягу опинився битий шифер.

 Всі ці історії виглядають смішно, але вітряна буря — це трагедія. Літаюча корова, що залишилась живою; люди, яких переносить на великі відстані і ставить на землю неушкодженими — це винятки з правил. Зустріч зі смерчем завжди закінчується для всього живого якщо не смертю, то травмами, хворобами, значними руйнуваннями всього довкілля.

 

Відгадайте загадки про види вітрів

 

Поламав дахи й дерева вітер-хуліган –
Бешкетує, шкодить людям грізний… 
(Ураган)

Сильний вітер в океані затопив багато шхун, 
Якщо хвилі валунами, знають люди – це… 
(Тайфун)

Цей гарячий вітровій називають… 
(Суховій)
У Негоди-Непогоди
Хата без дверей. 
З тої хати, як подує, 
Аж летить усе. 
(Вітер)

У Негоди-Непогоди
Друг був Вітровій, 
Як вони вдвох танцювали, 
Починався… 
(Буревій)

А Негоду-Непогоду
Вітер здув із хмари в воду. 
Пішли хвилі синім морем, 
Називалося то… 
(Штормом)

А Негода-Непогода
Замітала хату. 

 

2.Пошукова діяльність (робота в групах) 

Розкажіть за ілюстраціями, яку роботу виконує вітер у природі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розпізнайте, на яких фотографіях дія вітру для людини і природи є позитивною, а на яких - негативною. Прокоментуйте побачене.

1. 2.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTulWXv00bvf79qmhQPzI8LapJDhmCfv5IbMiiC0_IzbPBglfifMAhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS0bD0ZGMzffCgn4KzAMtTY6mU9A1J11j5x3PQFH0YFRgwxc51vWA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      3.     4.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLFjGLLN7itzutpEgApTB8iswxTMIdrtvQ2VDXkAX9B_Hk8YyMCghttp://www.nodolab.com/wp-content/uploads/2011/03/Imagen19.jpg

 

 

 

 

 

 

 6.

http://www.meria.sumy.ua/uploads/posts/2012-05/1337236517_veter_shkval.jpghttps://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS3pAhGAMox91ZZb64YVEU5sLFOgT9lTqaRf844vwwmuLKkSWVz5A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складання таблиці «Вітер — друг, вітер — ворог»

Назва вітру

Вплив на природу та життєдіяльність людей

Результат

Бриз

Зволожує повітря, запобігає пересушенню ґрунтів, запобігає опікам та перегріванню тіла

+

Буря

Ламає дерева, кущі, вириває трави з корінням, руйнує гнізда птахів, переносить пил і сміття

Сильний вітер

Дає електроенергію, рухає вітрильники, дельтаплани, ламає тонкі рослини

+ -

Помірний вітер

Переносить насіння рослин, запобігає пересушенню ґрунту, переносить вологу

+

 

Відповідь на запитання «Вітер — друг  або— ворог ?»

 

VI Підсумкова частина. Підбиття підсумків, рефлексія

— Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці? (Повітря нагрівається від земної поверхні. Над суходолом повітря нагрівається й охолоджується швидше, ніж над водною поверхнею. Вітер — це направлений рух повітря.)

— Що таке вітер?

— Які бувають вітри?

— Розкажіть, що ви знаєте про урагани та смерчі.

— Чому люди вивчають вітер? Як вони використовують його силу?

VII. Домашнє завдання Знайти цікавинки про вітер. Скласти рекламу або антирекламу про вітер

 

 

 

 

docx
Додано
26 липня 2021
Переглядів
1169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку