Тема: Вітер.Чому повітря рухається ?
Мета уроку: розширювати знання учнів про властивості повітря, ознайомити з видами вітрів; формувати вміння наводити приклади практичного використання людиною знань про швидкість повітря; розвивати інтерес до творчої діяльності й пізнання природи; сприяти вихованню бережливого ставлення до природи.
Форма організації : урок-пошук
Обладнання: фотографії вітру, схема виникнення вітру,презентація «Вітер»
Хід уроку
I. Організаційна частина: передбачає мобілізацію уваги учнів, психологічну підготовку до навчальної діяльності.
III. Актуалізація опорної навчальної інформації
1.Хвилинка синоптика
За допомогою карток дати характеристику погоді (замість запитань вчитель показує картки - діти відповідають)
Пора року Стан неба
Дата Чи є вітер
Тепло чи холодно Опади
Народні прикмети
2. Перевірка знань отриманих на попередніх уроках
- Назвіть властивості води.
- Яке значення вод для природи Землі?
III. Повідомлення теми, мети та завдань
Відгадайте загадки. На яку тему слова-відгадки ? (Три стани води в природі) З перших букв- відгадок скласти слово.(додати букву е)
І не сніг, не лід,
А сріблом дерева прибере. (Іній)
Ввечері на землю злітає,
Вночі на землі перебуває,
А вранці знову відлітає. (Роса)
Мене п'ють мене ллють.
Усім потрібна я,
Хто я така? (Вода)
Хмара сива увесь світ накрила. (Туман)
Яка тема уроку? Визначили тему . Що ще треба визначити?( Мету, завдання уроку)Звернемось до
дерева сподівань (На дереві розміщено слова Узнавати Розвивати Обговорювати Контролювати)
Проблемне запитання «Вітер — друг, вітер — ворог?»
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
1.Пошукова діяльність (робота в групах) Розкажіть за схемою як виникає вітер.
2.Доповнення вчителем знань учнів про вітер. Презентація «Вітер»
Повітря нагрівається від земної поверхні. Тому його температура залежитьвід розподілу суходолу і водної поверхні, що нагріваються по-різному.Виявляється, суша швидко нагрівається, але швидко й охолоджується. Вода ж нагрівається повільніше, хоча тепло зберігає довше. Узимку суходіл швидкоохолоджується і стає ніби «холодильником». Повітря над ним стискається,стає важчим і опускається донизу. У цей час вода ще продовжує зберігатитепло, і над її просторами температура вища, ніж над суходолом. Океан узимкустає своєрідним «обігрівачем». Повітря над ним, нагріваючись, розширюється, стає легшим і піднімається вгору. Над теплою поверхнею повітря стає менше,ніж над холодною. Тому повітря рухається туди, де його міститься менше. Це є причиною утворення направленого руху повітря — вітру.
Вітер буває різної сили: слабкий, помірний, сильний, дуже сильний.
V. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності
Доповідь знавців природи.
Оцінка... Вітрові
Вітерець, вітер, вітрище, вітрисько, буревій... Он скільки вітрів є у нас. І кожен по-своєму називається, і кожен по-своєму поводиться, тобто дме. Оцінюють їх силу люди, виставляючи бали, як школярам за знання в школі. Одиницю має неспокійний вітер. Дванадцять балів за поведінку отримав найбільший — Буревій. Добре, що він у нас не частий гість. Десятибальний вітер вивертає дерева з корінням, а дев’ятибальний зриває дахи з будинків.
Бурі, урагани, смерчі, буревії — це дуже сильні вітри, що спричиняють велике лихо — на суші руйнують будівлі, зривають дахи, з корінням виривають дерева, перекидають лінії електропередач. На морі викликають величезні хвилі. Ось як починалася буря в червні 1998 року в Москві: «Дерева стояли, не поворухнувшись, не відчувалось навіть подиху вітерцю. Природа якось дивно замерла. а потім... Ураган налетів раптово, до нього ніхто не готувався, ніщо не віщувало біди. Сильний (понад 20 метрів за секунду) вітер зривав дахи з будівель і носив їх як осіннє листя, перевертав гаражі, валив величезні рекламні щити (від них якраз і постраждала найбільша кількість людей). Ураган виривав із коренем дерева; тисячі стовбурів падали на тротуари, машини, будинки, на людей.
Коли під час бурі вихровий рух повітря піднімає пісок, порох, воду у вигляді лійки чи стовпа — це смерч (або Торнадо, як його називають американці). Наближення смерчу можна відчути за свистінням, що переростає в оглушливе ревіння, яке супроводжується тріском зламаних дерев. Його шлях звичайно не перевищує 80 км, а живе він не більше 2 годин. Швидкість повітря всередині смерчу може перевищувати 1000 км за годину. За такого вітру піщинка, піднята ним, пробиває людину наскрізь, як куля. Буває, що піднятий предмет просто гойдається в середині смерчу. а через деякий час м’яко опускається на землю. Одного разу кухонна шафа була перенесена на декілька сотень метрів, і жодна тарілка в ній навіть не зрушилася з місця. Було й таке, коли кури, що потрапили в епіцентр бурі, залишались живими, але без жодної пір’їнки. а одного разу смерч підняв з пасовища корову, переніс її на 700 метрів і поставив на землю. На елеваторі повністю зруйнував будівлю, а вагони із зерном позривав із рейок і розставив як йому заманулось. але при цьому зерно в вагонах навіть не розсипалось. Ось іще одна розповідь очевидців. Налетівши на маленьке селище, смерч пронісся по ньому. Захопивши один із будинків, відніс його на 20 метрів і перевернув, поставивши на дах. Легковий автомобіль проніс вулицею і залишив в такому стані, ніби на ньому потоптався слон. Охайно складені штани і сорочки, що лежали на столі, тепер опинились (так само охайно складеними) на підлозі, а стіл кудись зник. Зате в шафі замість одягу опинився битий шифер.
Всі ці історії виглядають смішно, але вітряна буря — це трагедія. Літаюча корова, що залишилась живою; люди, яких переносить на великі відстані і ставить на землю неушкодженими — це винятки з правил. Зустріч зі смерчем завжди закінчується для всього живого якщо не смертю, то травмами, хворобами, значними руйнуваннями всього довкілля.
Відгадайте загадки про види вітрів
Поламав дахи й дерева вітер-хуліган –
Бешкетує, шкодить людям грізний…
(Ураган)
Сильний вітер в океані затопив багато шхун,
Якщо хвилі валунами, знають люди – це…
(Тайфун)
Цей гарячий вітровій називають…
(Суховій)
У Негоди-Непогоди
Хата без дверей.
З тої хати, як подує,
Аж летить усе.
(Вітер)
У Негоди-Непогоди
Друг був Вітровій,
Як вони вдвох танцювали,
Починався…
(Буревій)
А Негоду-Непогоду
Вітер здув із хмари в воду.
Пішли хвилі синім морем,
Називалося то…
(Штормом)
А Негода-Непогода
Замітала хату.
2.Пошукова діяльність (робота в групах)
Розкажіть за ілюстраціями, яку роботу виконує вітер у природі.
Розпізнайте, на яких фотографіях дія вітру для людини і природи є позитивною, а на яких - негативною. Прокоментуйте побачене.
1. 2.
3. 4.
6.
Складання таблиці «Вітер — друг, вітер — ворог»
Назва вітру |
Вплив на природу та життєдіяльність людей |
Результат |
Бриз |
Зволожує повітря, запобігає пересушенню ґрунтів, запобігає опікам та перегріванню тіла |
+ |
Буря |
Ламає дерева, кущі, вириває трави з корінням, руйнує гнізда птахів, переносить пил і сміття |
– |
Сильний вітер |
Дає електроенергію, рухає вітрильники, дельтаплани, ламає тонкі рослини |
+ - |
Помірний вітер |
Переносить насіння рослин, запобігає пересушенню ґрунту, переносить вологу |
+ |
Відповідь на запитання «Вітер — друг або— ворог ?»
VI Підсумкова частина. Підбиття підсумків, рефлексія
— Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці? (Повітря нагрівається від земної поверхні. Над суходолом повітря нагрівається й охолоджується швидше, ніж над водною поверхнею. Вітер — це направлений рух повітря.)
— Що таке вітер?
— Які бувають вітри?
— Розкажіть, що ви знаєте про урагани та смерчі.
— Чому люди вивчають вітер? Як вони використовують його силу?
VII. Домашнє завдання Знайти цікавинки про вітер. Скласти рекламу або антирекламу про вітер