Конспект уроку
з української мови
3 клас
Тема: Визначення роду і числа прикметників за іменниками. Прикметники-
синоніми, прикметники-антоніми. Використання їх у зв’язних
висловлюваннях.
Мета: Вправляти учнів у визначенні роду і числа прикметників за іменниками.
Збагачувати словниковий запас учнів.
І. Організація класу.
II. Актуалізація знань .
1 .Каліграфічна хвилинка
П п пе рв цв ве ечк
первоцвіти весна сонечко брунька
2. - Що означає прикметник?
- З якою частиною мови пов'язаний?
III. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Коментоване виконання (вправа 360).
— Поставте сполучення прикметників з іменниками в однині. Запишіть за зразком.
— Позначте закінчення, визначте рід.
— Як ви визначаєте рід прикметників? (За іменником, з яким він зв'язаний, і за закінченням.)
— Які закінчення мають прикметники чоловічого роду? жіночого? Середнього?
2. Попрацюймо редакторами (за вправою 361).
— Прочитайте текст. З’ясуйте значення невідомих слів.
— Ще раз прочитайте і скажіть, який недолік ви помітили в тексті.
— Щоб не повторювати прикметник .жаркий, замініть його синонімами.
(Жаркий — гарячий, спекотливий, спекотний, пекучий, палаючий, жагучий.)
Фізкультхвилинка.
3. Творче списування (вправа 363).
— Доберіть антонімічну пару. Назвіть свої приклади.
IV. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.
1. Творчий словниковий диктант. Вчитель диктує прикметники, а учні підбирають і записують антоніми до них.
Гарячий (холодний), солодкий (кислий), щедрий (скупий), дешевий (дорогий), злий (добрий), низький (високий), близький (далекий), вузький (широкий), денний (нічний), брудний (чистий), веселий (сумний).
— Прочитайте записані слова, назвіть серед них ті, що викликають радісні почуття. Чому?
2. Вправи для самостійної роботи.
1) Прочитайте прислів’я. Підкресліть прикметники-антоніми. Випишіть словосполучення іменників з прикметниками в однині, визначте рід.
І група: • Краше терпіти велике лихо, ніж зробити мале.
ІІ група: • Не кидай старих чобіт, поки не купиш нових.
ІІІ група: • Добре слово будує, а зле — руйнує.
ІV група: • Мала крапля великий камінь продовбає.
2) Зі слів кожного рядка запишіть речення. Визначте рід і число прикметників.
РОБОТА В ПАРАХ:
• До, веде, вузька, річки, доріжка.
• Небу, хмарка, біла, по, пливе, блакитному.
• Миє, хвилях, у, верба, гілля, озера, прохолодних.
3) Подивіться на малюнок проліска. Доберіть до кожної букви слова -
прикметники, які характеризують цю квітку.
П –
Р –
О –
Л –
І –
С –
О –
К –
(оригінальний, пахучий, стрункий, лагідний, красивий, ранній, іскристий особливий)
4) Дібрати якнайбільше ознак до слів. Визнач рід прикметників.
РОБОТА В ГРУПАХ:
І група Земля ─ ____________________________________________________ .
ІІ група Струмок ─ __________________________________________________.
ІІІ група Сад ─ _______________________________________________________.
ІV група Небо ─ ______________________________________________________.
5) Розподілити синоніми в порядку зростання ознаки:
Безстрашний, хоробрий, сміливий, сміливець.
Боязливий, несміливий, заяча душа, боягуз.
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.