Урок "Властивості етанової кислоти (Практична робота №4)"

Про матеріал
Методика проведення практичної роботи №4 з хімії "Властивості етанової кислоти" (9 клас)
Перегляд файлу

1

9 клас
ТемаІнструктаж з БЖД. Практична робота №4. Властивості етанової кислоти

Мета:

  •                 Формування предметних компетентностей: перевірити вміння учнів застосовувати теоретичні знання про властивості оцтової кислоти під час проведення практичної роботи. Підкреслити важливість знань про оцтову кислоту у повсякденному житті людини та народному господарстві. 
  •                 Діяльнісна:  розвивати в учнів логічне мислення, вміння самостійно працювати з інформацією, встановлювати причинно - наслідкові зв’язки, вміння робити висновки, узагальнення; формувати вміння знаходити спільні і важливі ознаки і властивості, застосовувати набуті знання на практиці, формулювати узагальнюючі висновки  та оцінювати результати виконаних дій.
  •                 Ціннісна: виховувати культуру спілкування, прививати інтерес до предмету. Виховувати дбайливого відношення до праці, ініціативності, наполегливості в досягненні мети, вміння працювати в парі.

Основні поняття: етанова (оцтова) кислота, функціональна карбоксильна             група.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності кислот, солей, основ, штатив з пробірками, пробірко- тримач, нагрівальний прилад, розчини етанової (оцтової) кислоти та купрум(ІІ) сульфату, розчини лугу, індикатори (фенолфталеїн та універсальний індикатор), інструкція з т/б,  кристалічний кальцій карбонат, цинк гранульований, порошок купрум(ІІ) оксиду, шпатель, піпетки.

Тип уроку:  практична робота.

Епіграф: «Жодна наука не потребує експерименту такою мірою, як хімія. Її основні закони, теорії і висновки спираються на факти. Тому постійний контроль дослідом необхідний».                                                                                (Майкл Фарадей)

Хід уроку

Ну звичайно, це оцтова кислота, а в побуті – оцет (6, 9, 12%), який ми отримуємо розводячи оцтову есенцію (98%).

А чи знаєте ви, що слово «кислота» у перекладі з латинської читається «асіd», скоріше за все виникло від латинської назви оцту – «acidum».

Оцтова кислота у природі зустрічається в рослинах, утворюється під час бродіння, гниття, скисання вина, пива, міститься в молоці й сирі, шкірі тварин.  Має найбільше практичне значення, наприклад всім відомо використання водного розчину оцтової кислоти – оцту, як смаковий засіб та консервант.

Тому ми просто зобов’язані практично ознайомитись і вивчити властивості оцтової кислоти. Тож давайте, продовжимо вивчати властивості оцтової кислоти, а саме її хімічні властивості. Отож, тема сьогоднішньої практичної роботи «Властивості етанової кислоти».

 «Жодна наука не потребує експерименту такою мірою, як хімія. Її основні закони, теорії і висновки спираються на факти. Тому постійний контроль дослідом необхідний».  (Майкл Фарадей)

Виконання практичної роботи

Наш сьогоднішній урок – це практична робота. Тому запрошую вас до здобуття нового та закріплення вже вивченого.

Повторення правил техніки безпеки при роботі в кабінеті хімії під час проведення хімічного експерименту.

Найперше, пригадаємо правила т/б при роботі в кабінеті хімії.

     Повторюємо правила техніки безпеки:

  •                    Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами.
  •                    Для виявлення запаху речовини не підносьте посудину близько до обличчя, щоб не вдихати пару чи гази, які можуть подразнити дихальні шляхи. Для виявлення запаху спрямовуйте пару чи газ рухами долоні від посудини до носу.
  •                    Для виконання дослідів користуйтесь невеликими порціями речовин.
  •                    При випадковому попаданні кислоти чи лугу на одяг, шкіру чи в очі негайно змийте їх великою кількістю води.
  •                    Не залишайте відкритими склянки з хімічними реактивами.

По закінченню роботи не забудьте прибрати своє робоче місце і вимити руки з милом.

Починайте роботу над кожним дослідом з відповіді на питання, прогнозування виконання досліду та його результатів. Свої дії та спостереження записуйте в запропоновану таблицю. Після завершення дослідів запишіть у таблицю висновки і відповідні рівняння реакцій у молекулярній та йонно-молекулярній формах.

Інструктивна картка. Практична робота №4. Тема: Властивості етанової кислоти.

Мета: дослідити хімічні властивості оцтової кислоти.

Обладнання і реактиви: розчин оцтової кислоти (СН3СООН), розчин натрій гідроксиду (NaOH), розчин купрум(ІІ) сульфату (CuSO4), кристалічні кальцій карбонат (СaСO3) та купрум(ІІ) оксид (CuO), цинк (Zn) (гранульований), універсальний індикатор, фенолфталеїн, шпатель, штатив з пробірками, пробіркотримач, нагрівальний прилад.

Виконання роботи

Номер

досліду

Хід роботи

(що робили)

 

Спостереження

Рівняння реакцій,

що відбувалися

 

 

 

 

  Дослід № 1. Дія етанової кислоти на індикатори.                                                                В розчину етанової кислоти занурюємо смужку універсального індикатора. Як змінилося забарвлення індикатора? Що це засвідчує? Складіть рівняння дисоціації кислоти.

Дослід №2. Взаємодія етанової кислоти з металами.  До розчину етанової кислоти додай трохи порошку цинку. Що спостерігаєте? Поясніть результати досліду. Складіть рівняння реакції.
 Дослід № 3. Взаємодія етанової кислоти з основними оксидами. У пробірку засипаємо трохи дрібного порошку купрум(ІІ) оксиду та доливаємо розчин оцтової кислоти. Для прискорення реакції вміст пробірки нагріваємо у полум’ї спиртівки. Що спостерігаєте? Складіть рівняння реакції.

Дослід 4. Взаємодія етанової кислоти з основами. 
а) до розчину натрій гідроксиду додайте фенолфталеїн, відзначте зміну забарвлення лугу, потім краплями додайте розчин етанової кислоти до знебарвлення розчину. Поясніть причину знебарвлення розчину. Складіть рівняння реакції.

б) у другу пробірку наливаємо 1-2 мл розчину купрум(ІІ) сульфату і по краплинам доливаємо розчин натрій гідроксиду. До одержаного осаду додаємо розчин етанової кислоти. Що спостерігаєте? Складіть рівняння реакції. 

Дослід 5. Взаємодія етанової кислоти з солями.  До кристалічного кальцій карбонату долийте розчин етанової кислоти. Опишіть спостереження. Складіть рівняння реакції.

Ми з вами опрацювали всі досліди практичної роботи, записали в зошиті відповідні хімічні реакції і сформулюйте загальний висновок до практичної роботи.
 

doc
Додав(-ла)
Новак Томаш
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
22 березня 2021
Переглядів
1831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку