Комунальний заклад «Вінницький ліцей №11»
Урок на тему: ::«Властивості степеня з цілим від'ємним показником»
Підготувала: Захарчук В.В.
2023
Тема. Властивості степеня з цілим від'ємним показником
Мета: вивчити властивості степеня з цілим від'ємним показником та сформувати вміння використовувати їх для розв'язування вправ на обчислення значень числових виразів і перетворень виразів зі змінними.
Тин уроку: Комбінований урок,засвоєння знань та первинних умінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Степінь з цілим від'ємним показником».
Епіграф: Розумний не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні
Давньогрецький драматург Есхіл
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Дня перевірки якості первинних знань учнів можна провести математичний диктант або, в разі необхідності, роботу з перевірки домашнього завдання за зразком із наступною корекцією.
Сьогодні проведемо урок – знайомство з жителями морських глибин. Подивіться уважно на екран! Що ви там бачите? Перед вами зображення підводного світу: корали, рифи, водорості. Але чого тут бракує? (Учні відповідають, що немає морських житеів.)
У ходу уроку ми заселемо це морське царство тваринами
Учитель. Першим гостем. Який почне заселяти підводний світ, є великий камчатський краб, маса якого сягає 7 кг, відстань між клешнями – 1,5 м, ширина панцира становить 12,5 – 25 см. (Показує на екрані)
Він приніс текст математичного диктанту, мета якого – контроль знань. Після закінчення роботи учні, щог сидять за однією партою, обмінюються зошитами і перевіряють правильність виконання завдань, звіряючись з записами на екрані. Помилки виправлятимете олівцем. У кінці уроку зошити здасте на перевірку.
Завдання 1. Написати математичний диктант
1-й варіант
Якщо b ≠ 0 і п — натуральне число, то b-n = ...
а) 5-3;
б) 7-1 ∙ 7;
в ) (ab)-2;
г) ab-2.
ІІ варіант
Якщо а ≠ 0 і п — натуральне число, то а-n = ...
а) 5-3;
б) 6-1 ∙ 6;
в ) (ab)-3;
г) ab-3.
4.Обчисліть значення виразу: 2-2 + 3-2.
Відповіді
В-1 В-2
1. 1.
2 .
3. а) ; 3. а)
б) 1 б) 1
в) в)
г ) г )
4. + = 4 . + =
Учитель. Наступний наш гість – акула. (Показує). Акулу називають грозою морів. Це дуже небезпечна риба. Шкіра її вкрита лускою з гострими шипами, тому навіть легкий дотик акули наносить серйозні рани. Найбільша акула – китова, довжина її досягає 15-20 м, а маса – 20-30 т. Тіло і більшості акул, які спритно і швидко плавають (зі швидкістю понад 70 км/год) нагадує торпеду.
Небезпечними є біла, голуба, тигрова акула та акула – молот, голова якої нагадує молот. Довжина її 4,5 м – 6 м, маса – 450 кг. Вона дуже швидка і небезпечна.
Вам акула – молот пропонує свої завдання
Завдання 2
Виконання усних вправ
Яке число слід піднести до куба, щоб дістати: 8; -27; ; -0,064?
х5х7; 5 ∙ 52; аа3; у4у6у; 102 ∙ 10 ∙103; а8 : а2; 34 : 3; х6 : х; ;
а2п ∙ ап; (а3)2; 32 ∙ а2; а5 ∙ (а12 : а2)2.
Учитель. Ще одна цікава риба має назву прилипала. (Показує).
Відрізняється від інших риб тим, що перший спинний плавник її зміщений до голови і перетворений у спеціальний присосок. Цей присосок є подовженням овальним диском, оточений пружним м′язовим валом, який розміщений на плоскій поверхні голови та передньої частини спини. При вільному плаванні риби ці пластини лежать плоско. А коли присосок притиснутий до якої-небудь гладкої поверхні, вони повертаються і займають вертикальне положення. При цьому в порожнині, обмеженій краєвим валом диска, утворюється серія камер з частковим вакуумом. Такий присосок забезпечує дуже надійне прикріплення, і для зняття прилипали потрібно просунути рибу вперед, щоб опустити пластини і ослабити вакуум. Якщо ж тягнути прилипалу за хвіст, то присмоктування тільки посилюватиметься. За допомогою свого присоска прилипала прикріплюється до різних «господарів» - риб, черепах, китів, а іноді до морських кораблів. Ця цікава риба також принесла своє завдання.
Завдання 3.
Вивчити властивості степеня з цілим показником.
Виконати з підручника №272, 274, 276 (усно).
Властивості степеня з натуральним показником справджується і для степеня з будь-яким цілим показником.
Властивості степеня з цілим показником
Для будь-якого а ≠0 і будь-яких цілих m i n :
для будь-яких a≠0 b≠0 і будь-якого цілого n :
Доведемо формулу ∙ = для випадку, коли m i n - від′ємні цілі числа. Нехай m = -р , n = - q, де р і q – натуральні числа. Маємо:
∙ = ∙ = = = = = .
Аналогічно доводяться інші властивості.
Виконуємо усно.
Учитель. Не менш цікава риба – електричний скат. (Показує). Його тіло схвано щось на зразок електричних батарейок, які розташовані з боків тіла між головою та грудними плавниками. Маса електричних органів становить близько 1/6 маси тіла.
Кожен орган складений з численних вертикальних стовпчиків, розташованих діагональними рядами (подібно бджолиним стільникам). Ці стовпчики (їх налічується кілька сотень в органі) розділені рихлою сполучною тканиною. Такий стовпчик складається з 350-400 окремих дисків, заповнених желеподібною речовиною, і цілком може бути уподібнений електричній батареї. Уся сукупність «батарей» може довільно приводитися в дію особливою електричною частиною мозку, до якої підходять нервові волокна від кожного вертикального стовпчика. Тому зустріч з електричним скатом небезпечна.
Він також пропонує вам своє завдання.
Завдання 4
1) Обчисліть:
1) 2-3 ∙ 22;
2) 3-4 : 3-3;
3) 5-8 ∙ 58;
4) 43 : 45;
5) (8-1)-1;
6) (7-1)2;
7) 2-2 ∙ 5-2;
8) ;
9) 108 ∙ 10-5 ∙ 10-6;
10) 3-4 ∙ (3-2)-4.
2. Подайте вираз у вигляді степеня з основою а:
а) а3 : а-7 ∙ а5; б) а-4 ∙ а6 : а9; в) (a-2)5 : a3; г) а17 ∙ (а8)-2
Учитель. Наступне завдання нам принесла глибоководна риба-вудильник або морський біс. (Показує). Довжина її 1,5 м. а маса 20 кг і більше. Своїм виглядом морський біс цілком виправдовує назву. У крупних особин величезна ущільнена голова. Яка становить 2/3 довжини тіла, а великий рот озброєний частоколом гострих зубів.
Більшість часу риба проводить, зачаївшись на дні, майже зливаючись з ним через захисне забарвлення і завдяки тому, що вздовж нижньої щелепи з боків голови та тулупа його контур «маскується» бахромою зі шкіряних мочок. В очікуванні здобичі біс абсолютно нерухомий і навіть тамує подих. І лише «приманка» на кінці гнучкого попереднього променя-вудилища тріпоче, як прапорець, привертаючи увагу необережних жертв. Варто рибі або якій-небудь іншій тварині наблизитися до такої приманки, як морський біс ковтає жертву. Свої рухи риба-вудильник здійснює з такою блискавичною швидкістю, що за ними неможливо встежити. Вона пропонує завдання.
Завдання 5.
Учитель. Підводний світ дуже різноманітний. Познайомимося з летючою рибою, довжина якої досягає 50 см. Вона має короткі щелепи і грудні плавники великих розмірів.
Забарвлення летючих риб цілком типове для мешканців приповерхового шару відкритого моря: спинка у неї темно-синього кольору, а нижня частина тіла срібляста. Грудні плавники мають різноманітні забарвлення, вони можуть бути однотонними (прозорими, синіми, зеленими або коричневими). А також строкатими (плямистими або смугастими). Летюча риба також пропонує своє завдання.
Завдання 6.
2) Знайдіть значення виразу:
a-1b-5 ∙ 81a2b4 при а = ,b = .
Учитель. Не можна не згадати найрозумнішу морську тварину – дельфіна. Довжина його сягає 10 м. Переважно він поширений у теплих морях. Якщо дельфіна пора нено, то інші дельфіни підтримують його на поверхні води. Так вони рятують і людей. Дельфіни легко піддаються дресируванню, тому виступають у морських цирках, а в спеціальних лабораторіях учені намагаються спілкуватися з ними. Дельфін нагадує, що урок наближається до кінця, і пропонує таке завдання
Завдання 7
1) Спростіть вираз: а) ; б) .
2) Доведіть, що при будь-якому цілому п рівність є правильною:
а) 2п + 2п = 2п+1; б) 2∙3п + 3п = 3п+1.
ІУ. Підсумок уроку.
Урок був присвячений розв′язуванню вправ на застосування властивостей степеня з цілим показником.
VIII. Домашнє завдання