Урок "Властивості степеня з цілим від"ємним показником"

Про матеріал
Подано матеріал про знайомство з жителями морських глибин. Дітям пропонується : подивіться уважно на екран! Що ви там бачите? Перед вами зображення підводного світу: корали, рифи, водорості. У ходу уроку ми заселемо це морське царство тваринами. Розробка містить математичний диктант, вправи на застосування властивості степеня з цілими показниками різного рівня
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Вінницький ліцей №11»

 

 

 

 

Урок на тему: ::«Властивості степеня з цілим від'ємним показником»

 

 

 

Підготувала: Захарчук В.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         2023

 

Тема. Властивості степеня з цілим від'ємним показником

Мета: вивчити властивості степеня з цілим від'ємним показником та сформувати вміння використовувати їх для розв'язування вправ на обчислення значень числових виразів і перетворень виразів зі змінними.

Тин уроку:  Комбінований урок,засвоєння знань та первинних умінь.

Наочність та обладнання: опорний конспект «Степінь з цілим від'ємним показником».

Епіграф: Розумний не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні

                                                                     Давньогрецький драматург Есхіл

Хід уроку

І. Організаційний етап

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Дня перевірки якості первинних знань учнів можна провести математичний диктант або, в разі необхідності, роботу з перевірки домаш­нього завдання за зразком із наступною корекцією.

Сьогодні проведемо урок – знайомство з жителями морських глибин. Подивіться уважно на екран! Що ви там бачите? Перед вами зображення підводного світу: корали, рифи, водорості. Але чого тут бракує? (Учні відповідають, що немає морських житеів.)

 У ходу уроку ми заселемо це морське царство тваринами

 

Учитель. Першим гостем. Який почне заселяти підводний світ, є великий камчатський краб, маса якого сягає 7 кг, відстань між клешнями – 1,5 м, ширина панцира становить 12,5 – 25 см. (Показує на екрані)

 

Він приніс текст математичного диктанту, мета якого – контроль знань. Після закінчення роботи учні, щог сидять за однією партою, обмінюються зошитами і перевіряють правильність виконання завдань, звіряючись з записами на екрані. Помилки виправлятимете олівцем. У кінці уроку зошити здасте на перевірку.

Завдання 1. Написати математичний диктант

                                      1-й варіант

  1. Доповніть речення:

Якщо b ≠ 0 і п — натуральне число, то b-n = ...

  1. Як записати у вигляді степеня з від'ємним показником?
  2. Запишіть у вигляді дробу:

а)   5-3;

б)   7-1 ∙ 7;

в )  (ab)-2;

г)    ab-2.

  1. Обчисліть значення виразу: 2-3 + 3-2.

                                 ІІ варіант

 

  1. Доповніть речення:

Якщо а ≠ 0 і п — натуральне число, то а-n = ...

  1. Як записати у вигляді степеня з від'ємним показником?
  2. Запишіть у вигляді дробу:

а)   5-3;

б)   6-1 ∙ 6;

в )  (ab)-3;

г)    ab-3.

    4.Обчисліть значення виразу: 2-2 + 3-2.

 Відповіді

В-1                                                                 В-2

 

          1.                                          1.        

                                                                            

                                              2        .    

 

                3.   а)      ;                              3.      а)      

                                        

                        б)    1                                                   б)   1

 

                      в)                                         в)

 

                         г )                                           г )

 

              4.     + =                              4  .     + =

 

 

 Учитель. Наступний наш гість – акула. (Показує). Акулу називають грозою морів. Це дуже небезпечна риба. Шкіра її вкрита лускою з гострими шипами, тому навіть легкий дотик акули наносить серйозні рани. Найбільша акула – китова, довжина її досягає 15-20 м, а маса – 20-30 т. Тіло і більшості акул, які спритно і швидко плавають (зі швидкістю понад 70 км/год) нагадує торпеду.

           Небезпечними є біла, голуба, тигрова акула та акула – молот, голова якої нагадує молот. Довжина її 4,5 м – 6 м, маса – 450 кг. Вона дуже швидка і небезпечна.

            Вам акула – молот пропонує свої завдання

Завдання 2

Виконання усних вправ

 

  1. Яке число слід піднести до квадрата, щоб дістати: 9; 81; 0; 16; ?

Яке число слід піднести до куба, щоб дістати: 8; -27; ; -0,064?

  1. Подайте вирази у вигляді степеня:

х5х7; 5 ∙ 52; аа3; у4у6у; 102 ∙ 10 ∙103; а8 : а2; 34 : 3; х6 : х; ;

а2п ∙ ап; (а3)2; 32а2; а5(а12 : а2)2.

  1. Знайдіть значення виразів: 23;  2-3;  52;  5-2;  72;  7-2;  53 : 52 – 5 ∙ 2-3.

 

Учитель. Ще одна цікава риба має назву прилипала. (Показує).

Відрізняється від інших риб тим, що перший спинний плавник її зміщений до голови і перетворений у спеціальний присосок. Цей присосок є подовженням овальним диском, оточений пружним м′язовим валом, який розміщений на плоскій поверхні голови та передньої частини спини. При вільному плаванні риби ці пластини лежать плоско. А коли присосок притиснутий до якої-небудь гладкої поверхні, вони повертаються і займають вертикальне положення. При цьому в порожнині, обмеженій краєвим валом диска, утворюється  серія камер з частковим вакуумом. Такий присосок забезпечує дуже надійне прикріплення, і для зняття прилипали потрібно просунути рибу вперед, щоб опустити пластини і ослабити вакуум. Якщо ж тягнути прилипалу за хвіст, то присмоктування тільки посилюватиметься. За допомогою свого присоска прилипала прикріплюється до різних «господарів» - риб, черепах, китів, а іноді до морських кораблів. Ця цікава риба також принесла своє завдання.

 Завдання 3.

Вивчити властивості степеня з цілим показником.

Виконати з підручника №272, 274, 276 (усно).

Властивості степеня з натуральним показником справджується і для степеня з будь-яким цілим показником.

                  

 

 

 

 

 

 

                  Властивості степеня з цілим показником

Для будь-якого а ≠0 і будь-яких цілих  m  i  n :

  1.     ∙    =  ;
  2.     :    =  ;
  3.       =   ;

            для  будь-яких  a≠0  b≠0   і будь-якого цілого n :

 

  1.       =  ;
  2.     (  = .

Доведемо формулу ∙    =  для випадку, коли m  i  n - від′ємні  цілі числа. Нехай m  = -р ,   n = - q, де р і q – натуральні числа. Маємо:

 

∙  = ∙  =   = = = = .

  Аналогічно доводяться інші властивості.

  Виконуємо усно.

 

Учитель. Не менш цікава риба – електричний скат.  (Показує). Його тіло схвано щось на зразок електричних батарейок, які розташовані з боків тіла між головою та грудними плавниками. Маса електричних органів становить близько 1/6 маси тіла.

                   Кожен орган складений з численних вертикальних стовпчиків, розташованих діагональними рядами (подібно бджолиним стільникам). Ці стовпчики (їх налічується кілька сотень в органі) розділені рихлою сполучною тканиною. Такий стовпчик складається з 350-400 окремих дисків, заповнених желеподібною речовиною, і цілком може бути уподібнений електричній батареї. Уся сукупність «батарей» може довільно приводитися в дію особливою електричною частиною мозку, до якої підходять нервові волокна від кожного вертикального стовпчика. Тому зустріч з електричним скатом небезпечна.

                      Він також пропонує вам своє завдання.

  Завдання 4

 

  1. Обчислення значень числових виразів (попередньо застосувавши
    відповідну властивість степеня).

1) Обчисліть:

              1) 2-3 ∙ 22;

               2) 3-4 : 3-3;

               3) 5-8 ∙ 58;

               4) 43 : 45;

               5) (8-1)-1;

                         6) (7-1)2;

                          7) 2-2 ∙ 5-2;

                            8) ;

                            9)  108 ∙ 10-5 ∙ 10-6;

                             10) 3-4 ∙ (3-2)-4.
 

2.    Подайте вираз у вигляді степеня з основою а:

а) а3 : а-7 ∙ а5;        б) а-4 ∙ а6 : а9;         в) (a-2)5 : a3;          г) а17(а8)-2

 

Учитель. Наступне завдання нам принесла глибоководна риба-вудильник або морський біс.  (Показує). Довжина її 1,5 м. а маса 20 кг і більше. Своїм виглядом морський біс цілком виправдовує назву. У крупних особин величезна ущільнена голова. Яка становить 2/3 довжини тіла, а великий рот озброєний частоколом гострих зубів.

Більшість часу риба проводить, зачаївшись на дні, майже зливаючись з ним через захисне  забарвлення  і завдяки тому, що вздовж нижньої щелепи з боків голови та тулупа його контур «маскується» бахромою зі шкіряних мочок. В очікуванні здобичі біс абсолютно нерухомий і навіть тамує подих. І лише «приманка» на кінці гнучкого попереднього променя-вудилища тріпоче, як прапорець, привертаючи увагу необережних жертв. Варто рибі або якій-небудь іншій тварині наблизитися до такої приманки, як морський біс ковтає жертву. Свої рухи риба-вудильник здійснює з такою блискавичною швидкістю, що за ними неможливо встежити. Вона пропонує завдання.

 Завдання 5.

Учитель. Підводний світ дуже різноманітний. Познайомимося з летючою рибою, довжина якої досягає 50 см. Вона має короткі щелепи і грудні плавники великих розмірів.

                 Забарвлення летючих риб цілком типове для мешканців приповерхового шару відкритого моря: спинка у неї темно-синього кольору, а нижня частина тіла срібляста. Грудні плавники мають різноманітні забарвлення, вони можуть бути однотонними (прозорими, синіми, зеленими або коричневими). А також строкатими (плямистими або смугастими). Летюча риба також пропонує своє завдання.

Завдання 6.

2) Знайдіть значення виразу:

a-1b-5 ∙ 81a2b4 при а = ,b = .

 

Учитель. Не можна не згадати найрозумнішу морську тварину – дельфіна. Довжина його сягає 10 м. Переважно він поширений у теплих морях. Якщо дельфіна  пора нено, то інші дельфіни підтримують його на поверхні води. Так вони рятують і людей. Дельфіни легко піддаються дресируванню, тому виступають у морських цирках, а в спеціальних лабораторіях учені намагаються спілкуватися з ними. Дельфін нагадує, що урок наближається до кінця, і пропонує таке завдання

Завдання 7

          1) Спростіть вираз: а) ; б) .

 

2) Доведіть, що при будь-якому цілому п рівність є правильною:

а) 2п + 2п = 2п+1; б) 2∙3п + 3п = 3п+1.

 

 

 

 

ІУ. Підсумок уроку.

       Урок був присвячений розв′язуванню вправ на застосування властивостей степеня з цілим показником.

 

 

        VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити властивості степеня з цілим від'ємним показником та ал­горитми їх застосування.
  2. Виконати №280(парні). №282. Довести властивість 2.
  3. Повторити правило множення і ділення числа на розрядну одини­цю (10, 100, 1000,... і 0,1, 0,01, 0,001,...), означення степеня з цілим від'ємним показником.

 

docx
До підручника
Алгебра 8 клас (Істер О. С.)
До уроку
Розділ 1. Раціональні вирази
Додано
7 березня
Переглядів
192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку