ТЕМА: ВМІННЯ ПРОЩАТИ
Мета: допомогти учням зрозуміти, що прощення є виявом любові; вказати на важливість прощення в повсякденному житті; формувати в характері учнів вміння прощати; виховувати любов до ближніх.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами інтерв'ю
Методи: словесний з елементами евристичної бесіди та демонстрації, з використанням міжпредметних зв'язків.
Хід уроку
I . Організаційний момент.
Привітання з класом. Побажання гарного настрою,спільна молитва.
II. Актуалізація опорних знань.
Одного вечора, коли мати готувала вечерю, одинадцятилітній син прийшов до кухні з карткою в руці.
З офіційним виглядом дитина подала картку мамі. Мати витерла об запаску руки і прочитала:
«Очищення стежки від бур'янів - 1 гривня; прибирання кімнати - 2 гривні; купування молока - 50 копійок; догляд за сестричкою (3 вечори) - 3 гривні; отримання відмінних оцінок (із двох предметів) - 5 гривень; викидання сміття щовечора - 2 гривні; разом - 13 гривень 50 копійок».
Мати зворушено подивилась синові у вічі. Її пам'ять перебирала спомини. Мати взяла ручку і на зворотному боці картки написала:
«За те, що носила тебе під серцем 9 місяців - 0 гривень; за ночі, проведені коло твого ліжка, коли ти хворів - 0 гривень; за хвилини, коли потішала тебе у смутку - 0 гривень; за те, що витирала сльози, коли ти плакав - 0 гривень; за те, що всього тебе навчала день за днем - 0 гривень; за всі сніданки, обіди, вечері, полуденки і канапки до школи - 0 гривень; за все, що даю тобі щоднини - 0 гривень; разом - 0 гривень».
Мати скінчила писати й посміхаючись віддала картку синові. Той прочитав написане і на його очах виступили дві великі сльозини.
Хлопець обернув картку і написав на своєму рахунку: «Оплачено». Потому кинувся мамі на шию і розцілував.
Коли в особистих чи родинних взаєминах доходить до рахунків, усе закінчується. Любов - або безкорислива, або її немає.
«Якось одного спекотного дня я приготувала ріжки з морозивом і сказала своїм чотирьом дітям, що можуть купити їх за один цілунок. Діти одразу вишикувалися у чергу, щоб "придбати" морозиво. Троє менших швиденько цмокнули мене у щоку, вхопили по ріжку і вибігли надвір. Коли надійшла черга найстаршого сина, то він поцілував мене двічі.
"Решту залиш собі", - сказав він, посміхаючись».
2. Бесіда за запитаннями за прослуханим аудіо записом.
- Чому мама виставила синові такий рахунок?
-Чому хлопчикові стало соромно?
-Чи готові ви пожертвувати чимось заради ваших батьків?
ІІ. Перевірка домашнього завдання: вам на домашнє завдання було скласти міні-твір на тему «За що я люблю своїх батьків?» (розповіді учнів)
. Завдання «Обери колір пелюстки і дай відповідь на запитання»
-Що таке любов?
- Що означає любити Бога?
- Кого може любити людина?
- Що таке жертовність?
- З якими чеснотами пов'язана любов?
- У чому проявилася любов Бога до людей?
- Якою є найбільша любов?
Як ми уже з вами говорили, любов тісно пов'язана із прощенням.
- Чи прощають вам ваші батьки ваші пустощі,ваші погані вчинки?
- А ви вмієте прощати?
IIІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда вчителя
Вам іноді доводилось терпіти образи інших людей. Хтось образив дошкульним словом, а хтось вчинив зло проти вас, Як має поводити себе людина у цьому випадку,яку образили? Відповісти злим словом на образу .Добряче дошкулити кривднику .Чи краще не відповідати злом на зло. Можливо краще витримати образу і пробачити» Щоб дати відповіді на ці питання давайте звернемось до Святого Письма.
2. Робота зі Святим Письмом а)Євангеліє від Матвія 6:14-15
- Як ви розумієте цей вислів?
б) Євангеліє від Матвія 18:21-22
- Скільки раз повинна прощати людина своєму кривднику?
3.Самостійне опрацювання тексту на робочих листках (робочі листки додаються).
- Чому брати продали Йосифа до Єгипту?
- Чи пам'ятав Йосиф образу на братів?
- Як він вчинив зі своїми братами?
- Як би ви вчинили на місці Йосифа?
Справді, у щоденній молитві «Отче наш...» повторюємо «...прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим». Навчившись прощати і ми будемо прощенні.
4. Словникова робота.
Запис у словники значення слів: прощення, гріх.
Завдання «Хто знає найбільше чарівних слів?»
- Чи легко прощати людині, яка завинила перед тобою?
- У кого вам найчастіше доводилось просити пробачення?
- Які слова ви використовуєте при цьому? (учні, по черзі називають чарівні слова).
6. Мирилки
Український народ має добрий звичай: миритися з ближнім доки є з ним на одній життєвій дорозі. Віками з покоління в покоління передавалися так звані мирилки.
- Які ви знаєте мирилки?
(учні зачитують мирилки)
- Сьогодні ми вивчимо ще одну.
7. Фізкультхвилинка
«Я тобі прощаю, - забуваю зло. Потиснімо руки, щоб добро було».
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Завдання «Знайди пару».
- - Це слова Ісуса Христа, який зі сторінок Біблії звертається
до кожного з нас. Щоб їх почути вам потрібно знайти закінчення речення:
Остерігайся злого – твори добро.
Люби ближнього – як самого себе.
(учні шукають пару і по черзі зачитують)
- Чи дійсно радісні для вас ці новини? Поясніть чому?
2.Випереджувальне завдання: твори про прощення.
3.Розважання.
А зараз ми відпочинемо І порозважаємо. Розважати у релігійній термінології означає роздумувати над певною темою (звучить музика)
Пригадайте собі людину. яка найбільше вас образила. Уявіть, що перед вами гора Голгофа, Ви і ваш
кривдник ідете на цю гору Підніматись стає все важче і важче, Але так само важко і вашому кривднику. На горі ви бачите страждаючого Ісуса Христа, якого катують римські вояки». Його тіло корчиться від болю і страждань, Ісуса прибивають до хреста, хрест піднімають, Подивіться в страждаючі очі Спасителя. Він з великою любов'ю дивиться на святого апостола Петра, який тричі відрікся від нього, на свого учня Юду, який Його зрадив, на своїх катів. Він дивиться на тебе, на твого кривдника і голосно молиться «Прости їм, Господи, бо не знають, що роблять».
Ти разом із своїм кривдником повертаєшся додому. Чи не пробачиш ти йому? Чи не зміниться твоє життя після цієї подорожі?
-Як ви вважаєте, що важче: прощати образу; не зважати на образи; просити прощення.
VII. Підбиття підсумків.
1.Аналіз очікуваних результатів,
2.0цінювання навчальних досягнень,
Ми з вами зараз перебуваємо в часі передріздвяного посту. Тому я пропоную забути один одному безглузді кривди, пробачити задавнені суперечки,зіпсовані відносини, якщо такі є.
- Давайте у спільній молитві помолимось за того однокласника, ім'я котрого кожний з вас витягне із корзини, і на завершення послухайте сон, який наснився одному чоловікові. Сниться йому, що він разом із Ісусом йде берегом моря. Перед очима пропливає все його життя,. Чоловік оглядається і бачить на піску відбитки слідів. Але інколи на піску видно відбиток тільки однієї людини і це у найважчі моменти життя того чоловіка. Він звернувся до Ісуса: « Ісусе, чому коли було важко ти покинув мене?». Ісус відповів: «Коли тобі було важко я ніс тебе на руках».
- Тому, дорогі діти, шановні гості, дозвольте вам побажати, щоб поряд з вашими слідами завжди були чиїсь сліди. І не розчаровуйтесь, коли раптом побачите сліди лише однієї людини. Це сліди самого Господа, який несе вас на руках у найважчі моменти вашого життя.