Тема. Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз.
Мета:
Освітня: почати формувати в учнів поняття про внутрішнє середовище організму, його склад, відносну сталість. Дати поняття про кров, лімфу і тканинну рідину як внутрішнє середовище організму; ознайомити учнів із значенням крові, лімфи і тканинної рідини в життєдіяльності організму, їх складом та функціями; ознайомити з видатними українськими та світовими вченими та їх відкриттями в галузі транспортної системи організму людини;
Розвиваюча: розвивати увагу та спостережливість; удосконалювати вміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння логічно мислити та робити відповідні висновки; удосконалювати вміння здійснювати пошукову діяльність; розвивати культуру мовлення, вміння працювати в групі, культуру спілкування та ведення діалогу.
Виховна: виховувати необхідність практичного знання фізіологічних процесів і бережливого ставлення до свого організму як унікальної біологічної системи.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Місце уроку в навчальній програмі: перший в темі.
Очікувані результати навчання:
Формування компетентностей: спілкування державною мовою, предметна компетентність, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, уміння навчатися впродовж життя.
Реалізація наскрізних змістових ліній: Екологічна безпека та сталий розвиток, Громадянська відповідальність, Здоров'я і безпека.
Матеріали та обладнання: підручник, робочий зошит, таблиці «Серцево-судинна система», «Формені елементи крові», комп’ютер, мультімедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Слайд №1
Метод: «Настрій»
Добрий день, дорогі діти! Я дуже рада бачити вас сьогодні, усміхніться один одному. У такому гарному настрої спробуємо працювати швидко і творчо, щоб отримати нові і дуже цінні знання. Кожному з вас я хочу побажати сьогодні на уроці успіху, а отже бути:
«У» - усміхненими,
«С» - спокійними,
«П» - прогресивними,
«І» - інтелектуальними,
«Х» - хоробрими.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності. Слайд №2, №3
Метод 1: Асоціативний кущ
Які асоціації у вас виникають з поняттям «внутрішнє середовище»?
Мислимо разом, озвучуємо думки і заповнюємо схему.
Внутрішнє рідке середовище організму людини
Метод 2: Постановка проблемного запитання:
Що ж таке внутрішнє рідке середовище організму? Якими рідинами воно представлене та який склад і функції цих рідин. Ми спробуємо дізнатись на цьому уроці.
Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Внутрішнє середовище організмів. Поняття про гомеостаз »
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Слайд No5-6-7-8
Розповідь про внутрішнє середовище.
ВНУТРІШНЄ СЕРЕДОВИЩЕ - це сукупність рідин (кров, тканинна рідина
та лімфа), що беруть участь у процесі обміну речовин і підтриманні
гомеостазу
Записують поняття і схему зі слайду в зошит.
Чому внутрішнє середовище є рідким?
Внутрішнє середовище є рідким, оскільки життєдіяльність клітин може здійснюватися лише в рідкому оточенні.
По-перше, обмін речовин між клітинами й міжклітинним простором відбувається шляхом дифузії, для якої необхідна рідина.
По-друге, у рідкому середовищі немає різких температурних перепадів, що є важливим для здійснення хімічних реакцій у клітині.
Метод 3. Групова робота (Слайд 8)
Створити 3 групи, запропонувати розібрати кольорові папірці на зворотній стороні яких є завдання.
1.Група досліджує склад, місцезнаходження, місцеутворення і функції тканинної рідини.
2. Група досліджує склад, місцезнаходження, місцеутворення і функції лімфи.
3. Група досліджує склад, місцезнаходження, місцеутворення і функції крові.
Відповіді спікерів по мірі готовності супроводжуються слайдами №9-14, одночасно заповненням таблиці в зошиті.
Внутрішнє середовище |
Склад |
Місце знаходження |
Джерело й місце утворення |
Функції |
Тканинна рідина (від 20 л, 26,5 % від маси тіла)
|
Вода, розчинені в ній поживні речовини, кисень, вуглекислий газ, продукти розпаду, які виділились із клітини
|
Проміжки між клітинами всіх тканин
|
За рахунок плазми крові й кінцевих продуктів розпаду
|
1. Проміжне середовище між кров’ю й клітинами організму. 2. Переносить у крові в клітини органів кисень, поживні речовини, гормони тощо. 3. Повертає в кров’яне русло через лімфу воду, продукти розпаду
|
Лімфа (1–2 л)
|
Вода, розчинені в ній продукти розпаду органічних речовин, лімфоцити
|
Лімфатична система
|
За рахунок тканинної рідини
|
1. Повернення в кров’яне русло тканинної рідини. 2. Фільтрація і знезараження тканинної рідини, які здійснюються в лімфатичних вузлах завдяки лімфоцитам. |
Кров (7,7 % від загальної маси тіла) |
Плазма (55–60 % об’єму крові) Вода — 90 % Білки — 7–8% Жири — 0,7–0,8 % Вуглеводи 0,12 % Мінеральні солі — 0,9 % |
Кровоносні судини |
За рахунок всмоктування білків, жирів і вуглеводів, мінеральних солей їжі та води |
1. Взаємозв’язок усіх органів організму із зовнішнім середовищем. 2. Транспорт поживних речовин. 3. Видільна. 4. Захисна. 5. Регуляторна |
Формені елементи (40–45 % від об’єму крові); еритроцити, лейкоцити, тромбоцити |
Плазма крові |
Червоний кістковий мозок, селезінка, лімфатичні вузли |
1. Транспортна. 2. Захисна |
Прийом 1: головоломка. Слайд №14,15
Пропоную вам скласти і відгадати назву рівноваги внутрішнього середовища організму- МОТАГЕЗОС
Прийом 2: Давайте переглянемо відео до нового поняття.
V. Узагальнення та систематизація знань. Слайд №16
Прийом 1: віршовані рядки
Ми живемо в організмі,
Але в нас усіх різні механізми:
Фільтрує кров у капілярах,
Тканина возить вгору вниз
Всі речовини в організмі,
А надлишки виводить лімфа.
Немає суперечок в нас
Ми живимо гомеостаз!
Т.Пилипченко
Метод: Зацікав «Видатні вчені»
1658 року, нідерландський натураліст Ян Сваммердам вперше побачив еритроцити крізь мікроскоп, а 1695 року Антоні ван Левенгук замалював їх, назвавши «червоними корпускулами». Після цього нові види клітин крові не вивчалися, і лише 1842 року французький лікар Alfred François Donné відкрив тромбоцити. Наступного року, його співвітчизник і колега Габріель Андраль описав лейкоцити одночасно і незалежно з англійським лікарем Вільямом Еддісоном. Внаслідок цих відкриттів, зародилася нова галузь медицини — гематологія. Подальший поступ у вивченні клітин крові намітився 1879 року, коли Пауль Ерліх оприлюднив власну методику диференціального фарбування клітин крові.
Слайд №17
Вклад українських вчених: Ілля Ілліч Мечников (03(15).05.1845–02(15).07.1916). Видатний фізіолог, ембріолог, лауреат Нобелівської премії в галузі фізіології та медицини, почесний доктор Імператорського Харківського університету.
Народився у Харківській губернії, с. Іванівка, у дворянській родині. 1862 році закінчив із золотою медаллю Другу Харківську гімназію. У 1864 року закінчив природниче відділення фізико-математичного факультету Харківського університету. Магістерську та докторську дисертацію І. І. Мечникова було захищено у Санкт-Петербурзькому університеті, приват-доцентом якого він став. У 1870–1882 роках І. І. Мечников займав посаду професора у Новоросійському університеті, де плідно співробітничав з багатьма відомими науковцями
Ним було організовано першу в Україні і Російській імперії бактеріологічну станцію. Протягом 28 років він завідував лабораторією Пастерівського інституту. І. І. Мечников створив першу вітчизняну школу мікробіологів, імунологів та патологів. Він є автором багатьох наукових праць у галузі біології та медицини, а також одним із засновників еволюційної ембріології. У 1882 році І. І. Мечников винайшов явище фагоцитозу і у подальшому розробив фагоцитарну теорію імунітету. За ці високі досягнення у 1901 році він був удостоєний Нобелівської премії в галузі фізіології та медицини.
Діяльність І. І. Мечникова багатогранна, а внесок у світову науку, заслуги перед людством – величезні. Фагоцитарна теорія І. І. Мечникова зберігає своє значення дотепер, становить важливий етап у розвитку медицини.
Ще одне ім’я славетного вченого, доктора медичних наук, професора, лауреата трьох Державних премій України, академіка НАН і НАМН України, заслуженого діяча науки України, філософа і письменника Миколи Михайловича Амосова тісно пов’язане з кардіохірургією. Як відомо, М.М. Амосов розробив і запровадив у практику багато оригінальних методик операцій при вадах серця, створив і вперше у світі запровадив у практику антитромботичні моделі протезів клапанів серця.
VIІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання. Слайд №18
Рефлексія
1. Яку тему вивчили на сьогоднішньому уроці?
2. Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
3. Що нового ви дізнались на уроці?
4. Чи важливий матеріал сьогоднішнього уроку? Чому?
5. Де в житті ви застосуєте отримані знання?
Самооцінювання.
VIII. Домашнє завдання. Слайд №19, 20
Опрацювати § 17, опорні схеми в зошиті, дайте відповіді на запитаннями підвищеної складності після § з рубрики «Поміркуйте» (для учнів з високим та достатнім рівнем знань).
Скласти сенкан ( за бажанням)
«Тканинна рідина» ( І група)
«Лімфа» (ІІ група)
«Кров» (ІІІ група)
1