Урок "Внутрішнє середовище організму. Поняття гомеостаз."

Про матеріал
Розробка уроку біології у 8 класі містить ключові компетентності та змістові лінії.
Перегляд файлу

Тема. Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз.

Мета:

Освітня: почати формувати в учнів поняття про внутрішнє середовище організму, його склад, відносну сталість. Дати поняття про кров, лімфу і тканинну рідину як внутрішнє середовище організму; ознайомити учнів із значенням крові, лімфи  і тканинної рідини в життєдіяльності організму, їх складом та функціями; ознайомити з видатними українськими та світовими вченими та їх відкриттями в галузі транспортної системи організму людини;

Розвиваюча: розвивати увагу та спостережливість; удосконалювати вміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння логічно мислити та робити відповідні висновки; удосконалювати вміння здійснювати пошукову діяльність; розвивати культуру мовлення, вміння працювати в групі, культуру спілкування та ведення діалогу.

Виховна: виховувати необхідність практичного знання фізіологічних процесів і бережливого ставлення до свого організму як унікальної біологічної системи.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Місце уроку в навчальній програмі: перший в темі.

Очікувані результати навчання:

  • оперувати термінами: «внутрішнє середовище організму, кров, лімфа, тканинна рідина, гомеостаз»;
  • називати склад внутрішнього середовища;
  • характеризувати плазму крові, лімфу, тканинну рідину;
  • пояснювати значення рідин внутрішнього середовища в життєдіяльності організму;
  • усвідомлювати значення внеску світових і українських вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище та кровоносну систему;
  •  використовувати знання про склад і функції крові для формування здорового способу життя.

Формування компетентностей:  спілкування державною мовою, предметна компетентність, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, уміння навчатися впродовж життя.

Реалізація наскрізних змістових ліній: Екологічна безпека та сталий розвиток, Громадянська відповідальність, Здоров'я і безпека.

Матеріали та обладнання: підручник, робочий зошит, таблиці «Серцево-судинна система», «Формені елементи крові», комп’ютер, мультімедійна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Слайд №1

Метод: «Настрій»

Добрий день, дорогі діти! Я дуже рада бачити вас сьогодні, усміхніться один одному. У такому гарному настрої спробуємо працювати швидко і творчо, щоб отримати нові і дуже цінні знання. Кожному з вас я хочу побажати сьогодні на уроці успіху, а отже бути:

«У» - усміхненими,

«С» - спокійними,

«П» - прогресивними,

«І» - інтелектуальними,

«Х» - хоробрими.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності. Слайд №2, №3

Метод 1: Асоціативний кущ

Які асоціації у вас виникають з поняттям  «внутрішнє середовище»?

Мислимо разом, озвучуємо думки і заповнюємо схему.

Внутрішнє рідке середовище організму людини

 

 

Метод 2: Постановка проблемного запитання:

Що ж таке внутрішнє рідке середовище організму? Якими рідинами воно представлене та який склад і функції цих рідин. Ми спробуємо дізнатись на цьому уроці.

Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Внутрішнє середовище організмів. Поняття про  гомеостаз »

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Слайд No5-6-7-8

Розповідь про внутрішнє середовище.

ВНУТРІШНЄ СЕРЕДОВИЩЕ - це сукупність рідин (кров, тканинна рідина

та лімфа), що беруть участь у процесі обміну речовин і підтриманні

гомеостазу

Записують поняття і схему зі слайду в зошит.

Чому внутрішнє середовище є рідким?

Внутрішнє середовище є рідким, оскільки життєдіяльність клітин може здійснюватися лише в рідкому оточенні.

По-перше, обмін речовин між клітинами й міжклітинним простором відбувається шляхом дифузії, для якої необхідна рідина.

По-друге, у рідкому середовищі немає різких температурних перепадів, що є важливим для здійснення хімічних реакцій у клітині.

Метод 3. Групова робота (Слайд 8)

Створити 3 групи, запропонувати розібрати кольорові  папірці на зворотній стороні яких є завдання.

1.Група досліджує склад, місцезнаходження, місцеутворення і функції тканинної рідини.

2. Група досліджує склад, місцезнаходження, місцеутворення і функції  лімфи.

3. Група досліджує склад, місцезнаходження, місцеутворення і функції  крові.

Відповіді спікерів по мірі готовності супроводжуються слайдами №9-14, одночасно заповненням таблиці в зошиті.

Внутрішнє середовище

Склад

Місце знаходження

Джерело й місце утворення

Функції

Тканинна рідина

(від 20 л, 26,5 % від маси тіла)

 

Вода, розчинені в ній поживні речовини, кисень, вуглекислий газ, продукти розпаду, які виділились із клітини

 

 

Проміжки між клітинами всіх тканин

 

За рахунок плазми крові й кінцевих продуктів розпаду

 

1. Проміжне середовище між кров’ю й клітинами організму.

2. Переносить у крові в клітини органів кисень, поживні речовини, гормони тощо.

3. Повертає в кров’яне русло через лімфу воду, продукти розпаду

 

Лімфа

(1–2 л)

 

Вода, розчинені в ній продукти розпаду органічних речовин, лімфоцити

 

Лімфатична система

 

За рахунок тканинної рідини

 

1. Повернення в кров’яне русло тканинної рідини.

2. Фільтрація і знезараження тканинної рідини, які здійснюються в лімфатичних вузлах завдяки лімфоцитам.

Кров

(7,7 % від загальної маси тіла)

Плазма

(55–60 % об’єму крові)

Вода — 90 %

Білки — 7–8%

Жири — 0,7–0,8 %

Вуглеводи 0,12 %

Мінеральні солі — 0,9 %

Кровоносні судини

За рахунок всмоктування білків, жирів і вуглеводів, мінеральних солей їжі та води

1. Взаємозв’язок усіх органів організму із зовнішнім середовищем.

2. Транспорт поживних речовин.

3. Видільна.

4. Захисна.

5. Регуляторна

Формені елементи

(40–45 % від об’єму крові); еритроцити, лейкоцити, тромбоцити

Плазма крові

Червоний кістковий мозок, селезінка, лімфатичні вузли

1. Транспортна.

2. Захисна

Прийом 1: головоломка. Слайд №14,15

Пропоную вам скласти і відгадати назву рівноваги внутрішнього середовища організму- МОТАГЕЗОС

Прийом 2: Давайте переглянемо відео до нового поняття.

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань. Слайд №16

Прийом 1: віршовані рядки

Ми живемо в організмі,

Але в нас усіх різні механізми:

Фільтрує кров у капілярах,

Тканина возить вгору вниз

Всі речовини в організмі,

А надлишки виводить лімфа.

Немає суперечок в нас

Ми живимо гомеостаз!

                                  Т.Пилипченко

Метод: Зацікав «Видатні вчені»

1658 року, нідерландський натураліст Ян Сваммердам вперше побачив еритроцити крізь мікроскоп, а 1695 року Антоні ван Левенгук замалював їх, назвавши «червоними корпускулами». Після цього нові види клітин крові не вивчалися, і лише 1842 року французький лікар Alfred François Donné відкрив тромбоцити. Наступного року, його співвітчизник і колега Габріель Андраль описав лейкоцити одночасно і незалежно з англійським лікарем Вільямом Еддісоном. Внаслідок цих відкриттів, зародилася нова галузь медицини  гематологія. Подальший поступ у вивченні клітин крові намітився 1879 року, коли Пауль Ерліх оприлюднив власну методику диференціального фарбування клітин крові.

Слайд №17

Вклад українських вчених: Ілля Ілліч Мечников (03(15).05.1845–02(15).07.1916). Видатний фізіолог, ембріолог, лауреат Нобелівської премії в галузі фізіології та медицини, почесний доктор Імператорського Харківського університету.

Народився у Харківській губернії, с. Іванівка, у дворянській родині. 1862 році закінчив із золотою медаллю Другу Харківську гімназію. У 1864 року закінчив природниче відділення фізико-математичного факультету Харківського університету. Магістерську та докторську дисертацію І. І. Мечникова було захищено у Санкт-Петербурзькому університеті, приват-доцентом якого він став. У 1870–1882 роках І. І. Мечников займав посаду професора у Новоросійському університеті, де плідно співробітничав з багатьма відомими науковцями

Ним було організовано першу в Україні і Російській імперії бактеріологічну станцію. Протягом 28 років він завідував лабораторією Пастерівського інституту. І. І. Мечников створив першу вітчизняну школу мікробіологів, імунологів та патологів. Він є автором багатьох наукових праць у галузі біології та медицини, а також одним із засновників еволюційної ембріології. У 1882 році І. І. Мечников винайшов явище фагоцитозу і у подальшому розробив фагоцитарну теорію імунітету. За ці високі досягнення у 1901 році він був удостоєний Нобелівської премії в галузі фізіології та медицини.

Діяльність І. І. Мечникова багатогранна, а внесок у світову науку, заслуги перед людством – величезні. Фагоцитарна теорія І. І. Мечникова зберігає своє значення дотепер, становить важливий етап у розвитку медицини.

 Ще одне ім’я славетного вченого, доктора медичних наук, професора, лауреата трьох Державних премій України, академіка НАН і НАМН України, заслуженого діяча науки України, філософа і письменника Миколи Михайловича Амосова тісно пов’язане з кардіохірургією. Як відомо, М.М. Амосов розробив і запровадив у практику багато оригінальних методик операцій при вадах серця, створив і вперше у світі запровадив у практику антитромботичні моделі протезів клапанів серця.

VIІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання. Слайд №18

Рефлексія

1. Яку тему вивчили на сьогоднішньому уроці?

2. Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

3. Що нового ви дізнались на уроці?

4. Чи важливий матеріал сьогоднішнього уроку? Чому?

5. Де в житті ви застосуєте отримані знання?

Самооцінювання.

VIII. Домашнє завдання. Слайд №19, 20

Опрацювати § 17, опорні схеми в зошиті, дайте відповіді на запитаннями підвищеної складності після § з рубрики «Поміркуйте» (для учнів з високим та достатнім рівнем знань).

Скласти сенкан ( за бажанням)

«Тканинна рідина» ( І група)

«Лімфа» (ІІ група)

«Кров» (ІІІ група)

1

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
1311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку