Урок "Вода. Якою вода буває? Як вона мандрує?"

Про матеріал
Формування ключових компетентностей: уміння вчитися: продовжити вчити дітей здобувати знання, бути активними, допитливими, творчими; загальнокультурної: вчити відповідально застосовувати набуті знання, уміння, навички під час виконання соціальних ролей; соціальної: виховувати людяність, довіру, формувати толерантні норми і правила у співпраці з партнерами, вміння та готовність прийти на допомогу; інформаційно-комунікативної: на основі практичних дій з’ясувати якою буває вода, значення води в природі, продовжити формувати навички дослідницької роботи, спостережливість, мислення, вміння робити висновки; формування предметних компетентностей: формувати в дітей уявлення про цілісність природи, сформувати уявлення про властивості води, про зміни станів води, збагачувати активний словниковий запас учнів, розвивати їх зв’язне мовлення, дрібну моторику рук, образне мислення, уяву, фантазію, естетичний смак; громадянської: виховувати гуманні стосунки, відкритість, бажання бути справжнім другом не лише для однокласників, а й для природи, дбайливо ставитись до найбільшого багатства на Землі – води; здоров’язбережувальної: необхідність вживати прісну воду та користуватись нею для побутових потреб. Очікувані результати: учні вмітимуть проводити досліди, узагальнювати, робити висновки, знатимуть і називатимуть властивості води, зможуть пояснити зміни станів води, колообіг води в природі, учні зрозуміють значення води для живої природи, необхідність економії та охорони води.
Перегляд файлу

Тема уроку.  Вода. Якою вода буває? Як вона мандрує?

Мета уроку. Формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: продовжити вчити дітей здобувати знання, бути активними, допитливими, творчими;

загальнокультурної: вчити відповідально застосовувати набуті знання, уміння, навички під час виконання соціальних ролей;

соціальної:  виховувати людяність, довіру, формувати толерантні норми і правила у співпраці з партнерами, вміння та готовність прийти на допомогу;

інформаційно-комунікативної: на основі практичних дій з’ясувати якою буває вода, значення води  в природі, продовжити формувати навички дослідницької роботи, спостережливість, мислення, вміння робити висновки;

формування предметних компетентностей: формувати в дітей уявлення про цілісність природи, сформувати уявлення  про властивості води, про зміни станів води, збагачувати активний словниковий запас учнів, розвивати їх зв’язне мовлення, дрібну моторику рук, образне мислення, уяву, фантазію, естетичний смак;

громадянської: виховувати гуманні стосунки, відкритість, бажання бути справжнім другом не лише для однокласників, а й для природи, дбайливо ставитись до найбільшого багатства на Землі – води;

здоров’язбережувальної:  необхідність вживати прісну воду та користуватись нею для побутових потреб.

Очікувані результати: учні вмітимуть проводити досліди, узагальнювати, робити висновки, знатимуть і називатимуть властивості води, зможуть пояснити зміни станів води, колообіг води в природі, учні зрозуміють значення води для живої природи, необхідність економії та охорони води.

Обладнання та матеріали: презентація, шматочки льоду, бурульки, сніг, розчинні та нерозчинні речовини, опорні схеми «Властивості води», «Вода в трьох станах», відео «Колообіг води в природі», руханка « То не є проблема», акварельні фарби, пінна суміш, воскові олівці, блискітки, паєтки, вушні палички, кінетичний пісок.

Тип уроку. Інтегрований, образотворче мистецтво.

Форма проведення. Поділ на групи.

Структура уроку

Звучить пісня «Ранкова зустріч» (слайд 1).

І. Ранкова зустріч

1. Вітання

Добрий ранок! Всім привіт!

Хай почує увесь світ;

Він, вона, і ти, і я –

Разом ми одна сім’я.

Всі старанні та активні,

Милі, славні, позитивні.

Все ми робим залюбки –

Ось такі ми першачки!

 

ІІ. Обмін інформацією. Щоденні новини

2.1. - Що таке навколишній світ?

         Прошу я усіх сказати:

Що могло вас здивувати,

Що помітили навколо,

Коли йшли раненько в школу?

Дитина дня сьогодні – Настуня.

 За календарем сьогодні; 27 листопада, середа, кінець осені. Сонечко високо не піднімається. Його промені ледь торкаються Землі і тому повітря погано прогрівається, холодно. Та й світить воно недовго, день коротший. Сьогодні хмарно. Вітер слабкий.

 В народі кажуть; «Листопад брами осені замикає, зимі ворота відчиняє».

  • Якою буває природа?
  • Чим усе живе відрізняється від неживого?

 2.2. Створення психологічного настрою.

Гра « Я схожий на…».

Мета. Розвивати образне мислення дітей, уяву, мовлення, вчити знаходити спільні ознаки між об’єктами природи та собою.

Хід проведення:

 Кожен учасник розповідає про себе: я схожий на… (хмаринку, сонечко, зайчика, ведмедика). Для достовірного перевтілення можна зімітувати її голос, поведінку тощо.

ІІІ. Етап мотивації діяльності. Повідомлення теми й мети завдань уроку.

  • Погляньте, що в мене? (Сніг, лід, бурулька, вода). Доторкніться до них, які вони?
  • Що у них є спільне? (Вода), (слайд 2).

 Тема уроку: « Вода. Якою вода буває? Як вона мандрує?».

  • Ви вірите, що вода – це найчарівніша речовина на планеті?

Сьогодні ви переконаєтесь у цьому самі. На минулих уроках у нашому класі відкрилась лабораторія.

  • Що таке лабораторія? (Місце, де проводять досліди).

Сьогодні ми продовжимо роботу у ній. Пройдіть до лабораторії цікавих дослідів.

ІV. Цілереалізація. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Практично-дослідницький етап. Дослідження властивостей води.

Усе необхідне для дослідів у вас є на партах. Пригадаємо правила роботи  у лабораторії. (Усі досліди будемо виконувати під наглядом вчителя. Будемо уважні та обережні). А ще радьтеся та робіть висновки.

 Дослід 1. Уважно розгляньте форму наповненої посудини.

  • У вас, який посуд? (Глечик, пляшечка, чашка…).

Перелийте вміст посудини в склянку. Чи легко було це зробити? Чому? (Бо це рідина).

Зараз я проведу дослід, який вам не треба повторювати.

      Дослід 2. Вміст із цієї посудини я виллю на парту. Що сталося? (Вона розтеклася).

  • Яка ця рідина? Чи має вона власну форму?

 Висновок. Ця рідина текуча. Вона не має власної форми. Ця рідина має форму тієї посудини, в яку її наливають.

Дослід 3. Передайте склянку та понюхайте рідину.

  • Чим пахне? Всі у групі почули запах? Пригадайте, як пахне узвар?

Зазвичай, з незнайомими речовинами це робити категорично забороняється. Проте мені можна довіряти. Кожен з вас має ложечку. Скуштуйте рідину.

  • Що це за рідина? Яка вона на смак? Чи має запах?

Висновок. Вода не має запаху та смаку.

Дослід 4. Поставте у склянку з водою паличку.

  • Паличку добре видно? Яка вода?

Висновок. Вода прозора, безбарвна.

Дослід 5. Додайте у склянку ту речовину,  яка є в кожній групі (ложечку солі, цукру, лимонної кислоти, піску, олії, крейди, вершкового масла, покладіть цвях). Розмішайте паличкою. Спостерігайте за процесом. Кожна група показує свій розчин.

  • Куди зникли сіль, цукор, лимонний сік? (Вони не зникли, вони стали невидимими, тобто розчинилися у воді).

Зараз проведемо експеримент. Своїми ложечками скуштуйте рідину зі склянки. Не треба набирати повну ложку.

  • Зараз має смак вода, який? ( Солоний, солодкий, кислий).

Тепер це не звичайна вода, а розчин. Розчин – це вода, з розчиненими в ній речовинами.

  • Який розчин ви пили сьогодні вранці вдома?
  • Що сталося з такими речовинами, як пісок, крейда? Розчинилися? (Ні, осіли на дно).
  • Олія, масло розчинилися? ( Вони плавають плівкою зверху).
  • Цвях розчинився? (Ні). З чого він? (Із заліза). Залізо розчиняється у воді? (Ні).

Висновок. Якщо часточки речовини стали невидимими у воді (вода їх розчинила), такі речовини називаються розчинними. Якщо часточки речовини плавають у воді або осідають на дно – це нерозчинні речовини.

Молодці, ви справжні дослідники! З’ясували властивості води.

Untitled design (3).png

 

V. Осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.

 Проте, скільки ще цікавого приховує вода… Скільки ще в неї таємниць?!

5.1. Перегляд презентації «Вода в природі»

-  Що ви уже знали про воду? Що цікавого дізнались?

 Вода покриває собою дві третини поверхні нашої планети, а менша її частина – це суша (слайд 3). Вона життєво необхідна усім живим організмам (слайди 4 – 7). Ви уявляєте, вода є у рослинах, тваринах, людях! (слайд 8). Без їжі людина може прожити набагато довше, ніж без води. Без води проживе не більше трьох – чотирьох днів ( слайд 9).  Вода є в океанах, морях, річках, озерах, під землею і в ґрунті (слайд 10). Льодовики та айсберги -  теж вода, тільки замерзла (слайд 11). Багато води є в повітрі: це хмари, туман, дощ, сніг,іній, град, роса (слайди 12, 13).

  • Що ви вже знали про воду?
  • Що цікавого дізнались?

5.2. Дидактична гра « Де зустрічається вода в природі».

Серед поданих малюнків виберіть ті, де є вода.

Наприкінці гри, на дошці з’являється схема.

Untitled design (3).png

 

5.3.  Три стани води.

- Діти, а це все однакова вода?

- Дощ, роса, водойми, яка вода? (Рідка). Тому кажуть: « Вода перебуває в рідкому стані.

- Сніг, град, лід, бурульки, яка вода? (Тверда). Вода перебуває в твердому стані.

А ще в якому стані буває вода, ви дізнаєтесь, провівши ще один дослід разом.

Дослід 6. Закип’ятимо воду. Поки вода буде нагріватись – ми відпочинемо.

5.4. Руханка «То не є проблема».

Продовження досліду.

  • Погляньте, що піднімається з носика? (Пара). Хіба вода не фокусниця? Вона розчинилася в повітрі?!

Висновок.  Насправді, ніякого дива нема. Вода з рідкого стану, нагрівшись до високої температури, перетворилась на пару. Пара –це вода в газоподібному стані.

  • Де ви ще бачили пару?

 

Дослід 7. Спробуємо впіймати пару дзеркалом.

  • Що ви бачите на дзеркалі? (Краплинки води).
  • Звідки вони взялись? Ніхто на дзеркало не наливав води?

Висновок. Пара, торкнувшись до холодного дзеркала, перетворилась на воду.

Дослід 8. Ви пам’ятаєте, що було в кожній із цих тарілок на початку уроку? ( Були сніг, лід, бурулька).

  • Що з ними сталося? Чому? (Вони розтанули, бо в класі тепло).

Висновок. Вода з твердого стану перетворилась на рідкий.

  • А з рідкого стану можна зробити твердий? Як?

Цей дослід, під наглядом дорослих, пропоную зробити вдома, а завтра розкажете про його результати.

5.5. Створення проблемної ситуації.

 – Де і як людина використовує воду?

Цікаво, людина так багато використовує води, а вона не закінчується. Відповідь на це запитання дізнаєтесь, проглянувши відео.

  • Що відбувається з водою у природі? ( Колообіг води).

5.6. Бережіть воду!

 Знаєте діти, але це не означає, що її можна бездумно використовувати. Вчені та дослідники природи,  провівши багато дослідів, застерігають, що чистої прісної води на Землі з кожним роком стає все менше і менше. Ви переконались, що вода – це найбільше багатство, це життя, тому воду потрібно берегти! І до цієї важливої справи можете долучитись і ви!

1.png2.png3.png

  1. Стежте за тим, щоб вода з крана марно не проливалась і щоб крани були справними. Коли чистите зуби, набирайте воду у склянку.
  2. Не забруднюйте водойми !
  3. Ще одна порада – по можливості, користуйтесь душем, а не набирайте повну ванну води.

5.7. Творча арт-майстерня

- Діти, я так засмутилась, що справжні сніжинки розтанули, а ви?

Я пропоную виготовити сніжинки, які ніколи не розтануть.

Виготовимо сніжинки у різних техніках:

  • малювання восковими олівцями;
  • малювання пальчиками;
  • малювання піною;
  • малювання вушними паличками;
  • малювання за допомогою трафаретів;
  • малювання у пісочниці на кінетичному піску;
  • виготовлення сніжинок з паєток;
  • виготовлення сніжинок з блискіток.

 

  • Погляньте, ось і перші сніжинки з’явились у нас! А зараз у нашому класі розпочинається справжній снігопад. Покажіть свої сніжинки.

C:\Users\user\Desktop\зображення_viber_2019-11-27_09-09-17.jpgC:\Users\user\Desktop\зображення_viber_2019-11-27_09-08-38.jpg 

 

 

 

 

     

 

C:\Users\user\Desktop\зображення_viber_2019-11-27_10-33-45.jpg C:\Users\user\Desktop\зображення_viber_2019-11-27_10-33-46.jpg

 

 

C:\Users\user\Desktop\зображення_viber_2019-11-27_10-33-47.jpg C:\Users\user\Desktop\зображення_viber_2019-11-27_10-33-48.jpg

 

C:\Users\user\Desktop\зображення_viber_2019-11-27_10-33-49.jpg C:\Users\user\Desktop\зображення_viber_2019-11-27_10-33-50.jpg

 

VІ. Рефлексійно - оцінювальний момент.

  • Які ігри та вправи були корисними для вас?

Гра «Аплодисменти».

Мета. Подякувати усім за співпрацю.

Хід проведення:

 Діти, давайте поаплодуємо самим собі… Дуже добре! Діти, хіба ми не достойні шалених овацій? Давайте поаплодуємо собі; найгарнішим, наймилішим, найчудовішим – ці оплески у вашу честь…Супер!

 

docx
Додано
20 грудня 2019
Переглядів
1539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку