ТЕМА: Води суходолу Південної Америки. Найбільші річкові системи.
МЕТА: сформувати в учнів загальне уявлення про внутрішні води Південної Америки; дати учням поняття про особливості річок та озер материка та причини повноводності перших; розвивати пізнавальний інтерес та самостійність; виховувати бережне ставлення до природи та естетичні нахили, гордість за свою державу.
ОБЛАДНАННЯ: фізична карта Південної Америки, атласи, плакати, додаткова література, оформлення дошки.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань, урок – подорож.
СТРУКТУРА УРОКУ:
І. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів діяльності ….2 хв
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь у…...….8 хв
ІІІ. Вивчення нового матеріалу……………….24 хв
IV. Закріплення нових знань і умінь ..………..9 хв
V. Підсумок уроку…………………………..….1 хв
VІ . Домашнє завдання……………………..…..1 хв
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ігровий момент: Перед тим, як зайти до класу, я отримала таємниче послання. Людина, котра вручила завдання, просила прочитати його на уроці для усіх учнів: «Шановні діти! З проголошенням незалежності в 1991 році і відродженням державності України ініціативною групою дослідників було передбачено до 20 річниці цієї дати програму «Прапор України в найвідоміших точках світу». Експедиція по Південній Америці відправляється _____ (дата) з села Малокалинівка Солонянського району Дніпропетровської області в складі юних дослідників 7 класу на чолі з учителем географії. Ми вам доручаємо вивчити: 1.Основні річкові системи. 2.Основні озера. 3.Підземні води.
Також доручаємо встановити прапор України в місці витоку найвідомішої річки Південної Америки, найповноводнішої річки світу.»
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Оскільки нам доручене таке серйозне і відповідальне завдання, ми обов’язково повинні його виконати. Давайте запишемо це завдання до зошитів. А тепер давайте згадаємо, які відомості про Південну Америку нам відомі.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Деякі відомості про Південну Америку ми з вами вже знаємо. Ці знання допоможуть нам виконати поставлені завдання.. отже вирушаємо в подорож.
І. Річки
1. Робота з картою, підручником, плакатом
Учні разом з учителем роблять висновок і записують його: «Більшість річок (90%) Південної Америки належать до басейну Атлантичного океану і мають дощове живлення.»
2. Інтерактивна вправа «Пошук нової інформації». Робота з додатковою літературою.
Питання |
Амазонка |
Оріноко |
Парана |
Довжина |
6437 км |
2740 км |
4700 км |
Глибина (макс.) |
185 м |
30 м |
30 – 80 м |
Ширина |
15 – 50 км |
10 – 15 км |
40 км |
Живлення |
Дощове 500 приток |
Дощове |
Дощове |
Де знаходиться |
Протікає по Ама - зонській низовині |
Протікає по Орі- нокській низовині |
Протікає по Ла –Платській низ. |
Де бере початок |
в Андах на висоті 4,5км (Мараньон) |
На Гвіанському плоског. вис 1 км |
на півдні Бра зильського пл. |
Судноплавність |
8000 км |
400 км |
2,5 тис. км |
Повноводність |
протягом року |
з червня по серпень |
у грудні - березні |
Дельта |
складна, площа 100 тис. км2, довжина – 600 км, ширина – 230 км |
дельта, площа 18 тис км2 |
естуарій (Парана і Уругвай), ширина – 220 км, довжина – 220 км |
Інше |
15% усієї річкової води |
Водоспад Анхель на р. Чурун (1054м) |
Водоспад Ігуасу висота 72 м |
А) Чому Амазонка повноводна цілий рік?
Б) Чому Парана, що протікає через південний тропік, дуже повноводна?
ІІ. Озера і підземні води.
(Розповідь учнів супроводжується показом картин та додаткової літератури)
Деякі завдання ми вже виконали і в нас попереду найважливіше, найвідповідальніше – установка прапора України на місці витоку Амазонки. Ми вже знаємо, що один із витоків знаходиться в Андах на висоті 4,5 тис. м – це Мараньон. Він зливається з Уакаялі і утворює Амазонку. Але спочатку я пропоную вам страховий трюк – тестування.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
а) Амазонка; б) Парана; в) Оріноко.
2) До якого океану несуть свої води більшість річок Південної Америки?
а) Тихий; б) Атлантичний; в) Індійський.
3) Найбільше озеро Марокайбо має походження:
а) тектонічне; б) льодовикове; в)лагунне.
4) Південна Америка забезпечена підземними водами:
а) добре; б) погано;
5) Яку висоту має водоспад Анхель?
а) 72 м; б) 1054 м.
Виправити помилки.
Амазонка народжується в Перуанських Андах, витікаючи під назвою Ріу – Негру. Амазонка займає 2 місце за повноводністю. В Амазонку впадає небагато приток. Ліві і праві притоки розливаються влітку, але оскільки вони розташовані обабіч екватора, то вона повноводна цілий рік. Максимальна глибина 20м.
3. Цифровий диктант
Річки |
№ |
Ознаки |
Амазонка
Парана
Оріноко |
1 |
Найповноводніша річка |
2 |
Протікає Ла – Платською низовиною |
|
3 |
Судноплавна протягом 400 км |
|
4 |
Під час повені на річці утворюється «внутрішнє море» |
|
5 |
Має більше 500 приток |
|
6 |
На цій річці утворився найвищий водоспад |
|
7 |
Повінь на цій річці з грудня по березень |
|
8 |
Максимальна глибина – 185 м |
Відповіді: Амазонка – 1,5,8; Парана – 2,7; Оріноко – 3,4,6.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
- Чотири неточності ми виправили і можемо встановити прапор. Як ви вважаєте, хто сьогодні був найкращим знавцем, хто встановить прапор?
Молодці! Тепер і в Південній Америці буде прапор України.