Урок "Встановлення нацистської диктатури в Німеччині"

Про матеріал

Тема. Встановлення нацистської диктатури в Німеччині.

Мета. Охарактеризувати етапи встановлення нацистської диктатури у Німеччині, дати оцінку внутрішній та зовнішній політиці режиму, скласти історичний портрет А. Гітлеру. Розвивати критичне мислення у старшокласників, спонукати до дискусії.

Тип уроку: урок прес-конференція.

Обладнання: ілюстрації, портрет А.Гітлера, символи нацистів, дидактичний матеріал.

Перегляд файлу

10 клас

Тема. Встановлення нацистської диктатури в Німеччині.

Мета. Охарактеризувати етапи встановлення нацистської диктатури у Німеччині, дати оцінку внутрішній та зовнішній  політиці режиму, скласти історичний портрет А. Гітлеру. Розвивати критичне мислення у старшокласників, спонукати до дискусії.

Тип уроку: урок прес-конференція.

Обладнання: ілюстрації, портрет А.Гітлера, символи нацистів, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

І.    Оргмомент.

II.  Мотивація теми уроку.

ІІІ. Актуалізація знань.

1.   Що принесла Німеччині Перша світова війна?

2.   Які зміни зробила Листопадова революція 1918 р?

3.   Коли і з яких верств населення утворилась фашистська партія?

IV. Засвоєння нових знань.

Учитель.

     Сьогодні ми зібрали прес-конференцію щодо розгляду питання «Нацистська диктатура».   

     Ми запрошуємо вас послухати компетентних людей, які на прикладах не зовсім давньої історії покажуть, до чого можуть призвести наміри створення влади «сильної руки» та чудові обіцянки.

Ваші запитання, панове.

Журналіст. Поясніть, якою була обстановка в Німеччині напередодні останніх демократичних виборів.

Історик. Криза 1929–1933 рр. була особливо гострою. Промислове виробництво скоротилося на 40 %, безробіття охопило 4,5 млн чоловік, реальна зарплата впала на 30–40 %. Розорилося тисячі дрібних фірм.

     Страждала й інтелігенція. 45 тис. людей з вищою освітою не мали роботи. 8 тис. осіб з дипломами інженерів працювали вантажниками і прибиральниками. Тож зрозуміло, що невдоволення цих людей було спрямовано на економіку вільного ринку. Вони хотіли сильну державу, яка б забезпечила економічну стабільність та піклувалась би про розвиток науки, техніки та культури.

     Веймарську республіку роз’їдали зсередини корупція, хабарництво. Але в цьому звинувачували не хабарників, а відсутність авторитетного, сильного керівника, якого б боялися.

     А оскільки важке становище було викликано, в першу чергу, програною війною, то в усіх бідах звинувачували Версальський договір, репарації, а значить, — держав-переможниць.

      Як результат виникає почуття зневаженої нації, а отже, починає формуватися націоналізм у крайній, найбільш жорстокій формі.

Журналіст. Що ж пропонували німецькому народу нацисти?

Архівіст. Зачитаймо уривки з програми нацистів.

1.   Ми вимагаємо об’єднання всіх німців у Велику Німеччину.

2.   Ми вимагаємо рівності німецького народу з іншими націями, скасування Версальського та Сен-Жерменського договорів

3.   Ми вимагаємо території та землі для забезпечення їжою нашого народу.

4.   Громадянином держави може бути лише той, хто належить німецькому народу.

5.   Ми вимагаємо, щоб всі особи не німецького походження негайно покинули країну.

6.   Для проведення всього цього ми вимагаємо створення сильної, центральної державної влади, необмеженої влади центрального парламенту над всією імперією.

Журналіст. Яким же чином нацистам вдалось захопити владу?

Політолог. Весь парадокс полягає в тому, що владу вони не захоплювали. Нацисти її одержали абсолютно демократичним шляхом.

         В той період дуже сильними партіями були партії соціал-демократів та комуністів. В 1930 р. на виборах соціал-демократи мали 8,5 млн голосів, комуністи 5 млн, а нацисти 6,5 млн. Гітлер врахував це і створив відділ пропаганди на чолі з Геббельсом. Через два роки вкладання в голови німців ідей нацизму в кінці 1932 р. гітлерівська партія мала 12 млн голосів, соціал-демократи — 7 млн, а комуністи 6 млн. Об’єднавшись, ліві не допустили б приходу Гітлера до влади, та, на жаль, цього не сталось.

 30 січня 1933 року президент Гіденбург призначив лідера нацистів Адольфа Гітлера рейхсканцлером Німеччини.

 А з серпня 1933 р. Гітлеру було присвоєно довічне звання «фюрер». Він став повним диктатором й оголосив народження Третього рейху.

Журналіст. Нас цікавлять фінансові питання. Де Гітлер взяв стільки коштів для потужної передвиборної боротьби?

Архівіст. Звернемось до документів. Гроші Гітлеру запропонував голова Баварського союзу промисловців; 100 тис. дав концерн Фліка; вугільний синдикат Юрдорфа щорічно давав нацистам 6 млн марок; союз промисловців Північної Західної Німеччини на передвиборну кампанію виділив більш ніж півмільйона марок.

     Значно пізніше, на засіданні міжнародного трибуналу, найвідоміший німецький фабрикант Крупп сказав: «Ми, члени сім’ї Круппа, не ідеалісти, а реалісти. У нас було враження, що Гітлер забезпечить нам необхідний розвиток. І він зробив це».

    Мільйонери знали, що роблять. Після приходу до влади Гітлер в 1934 році затвердив Верховну економічну раду, до складу якої входили Крупп — король збройної промисловості, Тіссен — сталевий король, Сіменс — електричний король, Бош — хімічний король.

Журналіст. Нашим читачам цікаво, що за особистість був Гітлер.

Психолог. Феномен Гітлера до сих пір докладно не вивчений. Його біографія мало що пояснює — людина з середньої буржуазної сім’ї, без закінченої освіти... Але у своїх мандрах він познайомився з дуже цікавими людьми, зокрема, вченим Горбигером, який пояснив теорію Всесвіту як існування людей гігантів, подібних богам. Спадкоємці цих гігантів — арійці — пізніше стали німцями.

     Гітлер вважав, що йому дано було з космосу силу, щоб дати людям нове Євангеліє. Вважаючи себе месією, він зміг переконати у цьому і людей.

Журналіст. Повернемось до реалій. Що ж змінилось після приходу нацистів до влади?

Історик. Гітлер буквально розгромив всіх можливих політичних противників і будь-яку опозицію.

    27 лютого 1933 р., підпаливши Рейхстаг, нацисти звинувачують у цьому комуністів і відразу заарештовують 10 тис. осіб, а потім взагалі забороняють комуністичну партію.

    28 лютого було оголошено надзвичайний стан.

    21 березня указом «Про зрадництво» вводились надзвичайні суди і концтабори.

    26 квітня створено гестапо.

    27 червня проведено розпуск усіх партій, крім нацистської.

Відтак, Веймарська конституція була ліквідована разом з правами і свободами німців.

      Натомість економіка дійсно змінилась, адже за рахунок суцільної мілітаризації зникло безробіття. В перші три роки до ладу стало 300 військових заводів, в тому числі 35 авіаційних. Економіка перестала бути ринковою, вона стала придатком авторитарного режиму.

Журналіст. Тож, можливо, диктатура такого типу була благом, адже піднялась економіка, покращилась дисципліна.

Політолог. Я думаю, що німці далеко не всі були щасливі при нацистському режимові. Будь-які прояви інакомислення карались дуже жорстоко. «Ніхто не має права задавати питання, чи правий фюрер і чи правильно те, що він говорить. Те, що говорить фюрер, завжди правильно» .

     Ті, хто в цьому сумнівався, вже до початку 1935 року сиділи в концтаборах (517 тис.) або були убиті (4200 чоловік).

 А чого варта расова теорія. За походженням та формою черепа нацисти визначали надлюдей та підлюдей. Найнижчими були оголошені євреї, цигани та кольорові. У 1933 р. було вирішено створити для євреїв такі умови, щоб вони покинули країну. Потім почалися масові побиття євреїв. Євреям з початком расового відбору забороняється обіймати державні посади, обслуговувати справжніх німців. Забороняються шлюби між євреями та німцями. 9–10 листопада 1938 року в Німеччині відбулась так звана «Кришталева ніч», прокотилась хвиля погромів, було поруйновано синагоги. В результаті цілеспрямованого винищення з 10 млн євреїв, що проживали в Європі, 6 млн було знищено.

Журналіст. В наш час гостро стоїть питання про свободу засобів інформації. Якою була ситуація в гітлерівській Німеччині?

Історик. Після 30 січня 1933 року нацистами була заборонена спочатку комуністична, а потім і вся опозиційна преса. 1248 газет було закрито, 327 закрились самі. В редакціях провели чистки, в результаті яких були звільнені всі вільнодумні журналісти. Велика увага приділялась радіо. Головний пропагандист Гітлера Геббельс говорив: «Без радіо і літаків завоювання влади практично неможливе». Кожна передача повинна була пропагувати нацистські ідеї.

 Наслідком контролю над духовним життям німців були багаття з книг, де горіли ті твори, які не відповідали нацистським ідеям.

Журналіст. А як встановлення нацистського режиму позначилось на зовнішній політиці?

Історик. Гітлер, прийшовши до влади, передбачав перегляд Версальської системи й об’єднання всіх німців в одній державі. Зокрема, йшлося про приєднання Австрії, районів Чехословаччини, Франції, Литви. Третім кроком повинно було стати завоювання життєвого простору на Сході, а потім перехід до світового панування. Це вже був шлях до війни.

V. Підсумок уроку

Метод «Мікрофон». Учні висловлюють свою точку зору, відповідаючи на запитання: «Чого навчає історичний досвід Німеччини?»

       VI. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника. Скласти характеристику А. Гітлера.

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Щупак І.Я., Морозова Л.В.)
Додано
5 липня 2018
Переглядів
3643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку